پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کعبه

حوزه/ «در دور آخر طواف بودم، شخصی خوش سیما و نورانی که معلوم بود شخصی بزرگوار است، خطاب به من فرمود: آیا مایلی که به زیارت حضرت زینب(س) برویم؟ عرض کردم من همراه دارم آیا آنها را هم بیاورم؟ فرمود: نه، فقط خودت بیا. من که قدری تعلل کردم دیگر او را نیافتم.»

به گزارش خبرگزاری «حوزه» آیت الله سید عبدالوهاب قافله باشی، عالمی که از فعالان سیاسی در نهضت امام خمینی(ره) و برادر شهید بود. در سایه سار رعایت مسائل شرعی و تقوای الهی بارها از عنایات خاصه حضرت حجت(ع) بهره مند شد.

تولد و تحصیل

آیت الله سید عبدالوهاب موسوی قافله باشی سال 1310 ش در قزوین متولد شد. پدرش آقا سید عبدالجواد از عالمان وارسته منطقه بود.

سید عبدالوهاب مقدمات و سطح را در قزوین و نزد عالمانی از جمله حضرات آیات سید ابوالحسن رفیعی قزوینی و شیخ هاشم مدرس قلعه ای آموخت.

در سال 1330 ش وارد شهر قم شد و پای درس خارج آیات عظام بروجردی، امام خمینی، گلپایگانی و مرعشی نجفی نشست و توشه ها اندوخت که حاصل آن دریافت اجازات علمی و روایی از اساتید بلندپایه بود. او درس ها را تقریر می نمود که آنها را به عنوان آثار ماندگار به یادگار گذارد.

فعالیت سیاسی

آیت الله قافله باشی از پیشگامان نهضت اسلامی و مبلغ افکار و اندیشه های انقلابی امام خمینی(ره) بود. در دوران تبعید امام، ایشان بر دامنه فعالیت هایش افزود و بارها تحت تعقیب نیروهای ساواک قرار گرفت.

سلوک عملی

از همان اوائل طلبگی مناعت طبع و عزت نفس در او نمودار بود، ولی برای حل مشکلات طلاب و نیازمندان از آبروی خود مایه می گذاشت. علاقه و ارادت او به ساحت مقدس معصومین به ویژه حضرت زهرای اطهر(س) مثال زدنی و خاص بود. در سختی ها صبوری و بردباری از او نمودار می شد.

عنایت خاصه

یکی از نزدیکان آیت الله قافله باشی نقل کرده که ایشان آخرین باری که به عمره مفرده مشرف شده بود، در حال طواف به نیابت از حضرت زینب(س) بود که خودش می گفت: «در دور آخر طواف بودم، شخصی خوش سیما و نورانی که معلوم بود شخصی بزرگوار است، خطاب به من فرمود: آیا مایلی که به زیارت حضرت زینب(س) برویم؟ عرض کردم من همراه دارم آیا آنها را هم بیاورم؟ فرمود: نه، فقط خودت بیا. من که قدری تعلل کردم دیگر او را نیافتم.»

فعالیت های تبلیغی و تدریس

ایشان در امر تبلیغ و خطابه موفق و توانا بود. در فرصت های مناسب تبلیغی از قم به «اسفرورین» در حومه قزوین می رفت و به تبلیغ می پرداخت. در قم هم مسجد امام سجاد(ع) واقع در میدان توحید را بنا نهاد و خود در دو وعده به اقامه نماز جماعت در آن می پرداخت.

پس از انقلاب اسلامی، مدرسه ابوالصدق به ایشان واگذار شد و ایشان ضمن مدیریت، به تدریس کتب حوزوی مشغول بود و شاگردان مفیدی را تربیت کرد.

سفارشات اخلاقی

ایشان وصیت نامه ای نوشتند و در آن سفارشاتی مرقوم داشتند که فرازهایی از آن چنین است: «سفارش می کنم از جوانی به اندازه ای که باقی است، استفاده کنید که در پیری همه چیز از دست می رود؛ حتی توجه به آخرت و توجه به خدای تبارک و تعالی. از مکاید شیطان و نفس اماره آن است که جوانان را وعده صلاح و اصلاح در زمان پیری می دهد تا جوانی با غفلت از دست برود و به پیران وعده طول عمر می دهد. راه بسیار دور است و خطرناک و احتیاج به زاد و توشه فراوان است. بالله به شما توصیه می کنم که هیچگاه به خود و عمل خود به چشم رضا منگرید. تا می توانید خدمت به خلق خدا را فراموش نکرده و کوتاهی نکنید.»

عروج ملکوتی

این عالم ربانی عاقبت در سال 1381 ش در یک سانحه دلخراش رانندگی از دار دنیا سفر کرد. پیکر پاک ایشان پس از تشییع در مقبره العلمای باغ بهشت و در جوار برادر شهیدش سید ابوالحسن به خاک سپرده شد.

عاش سعیدا و مات سعیدا

منبع: ستارگان حرم، ج 22

313/60

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
    2 0
    خدایش رحمت کند درجوار کریمه اهل بیت حضرت معصومه سلام الله علیها از عنایات آنحضرت بهرمند باشد انشاالله
    • سراج IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
      0 0
      ان شاالله
  • محمد IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
    0 0
    خداوند رحمت کند انشاالله نزد جدش رسول اکرم صلی الله علیه و آله و مادرشان حضرت زهرا سلام الله علیها متنعم به نعمت های الهی باشند
  • محمدرضا IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
    0 0
    رحمه الله علیه
  • محمد IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
    0 0
    خدایش بیامرزد علمای بزرگوار را که ساده زیستی و کمک به مردم و زهد و تقوی سیره عملی ایشان بوده است
  • محمد IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۳
    0 0
    انشالله در جوار کریمه اهل بیت از شفاعت مادرش حضرت زهرا سلام الله علیها بهرمند و متنعم به نعمت های الهی باشند عاش سعیدا و مات سعیدا به روحش صلوات
  • سید محمد IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
    0 0
    بسیار عالی بود کثرالله امثالهم و غفره الله وایانا
  • موسوی IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
    0 0
    خاطرات علماء و بزرگان دینمان سرمایه بسیار گرانسنگ است که باید به نسل جوان حوزه های علمیه منتقل شود انشاالله موفق باشید دراین امر خطیر
  • سیدهادی IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۸
    0 0
    موفق باشید انشاالله
  • قافله باشی IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۱
    0 0
    رحمت و رضوان خداو ند بر عالمان اهل عمل واین عالم فرزانه
  • سیدمحمد IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
    0 0
    آثار ارزشمندی است خاطرات علمای بزرگ سعی و تلاش مسئولین محترم در انتقال اینگونه خاطرات ستودنی است اللهم ارزقنا حج بیتک الحرام
  • IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    0 0
    بسیار خوب خوشا به سعادتشان
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۳
    0 0
    خداوند مارا با بندگان صالح و اولیاء الهی محشور فرماید
  • محمد IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
    0 0
    رحمت و رضوان خداوند بر این دو برادر
  • سیدهادی IR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    0 0
    رحمت الله علیه