سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024

حوزه/ معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران گلستان گفت: حفظ منزلت و کرامت انسانی زن و استحکام خانواده، منافاتی با حضور اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و... زن و نقش او در خانواده جهت ایجاد توسعه و پیشرفت در جامعه ندارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از گلستان، کارگاه "تبیین مبانی نظری امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در ارتباط با زن و خانواده" ویژه بانوان شاغل در استانداری و فرمانداری های استان گلستان در محل استانداری این استان با سخنرانی صدیقه بهرامی برگزار شد.

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران گلستان، تبیین مسئله «زن» و «خانواده» و نقش آن در عرصه ‌های مختلف زندگی را مهم ارزیابی کرد و گفت: در این زمینه، تمدن غربی نه‌ تنها نگاه ابزاری نسبت به زن را ترویج کرده و دو عنصر «لذت ‌جویی و هوسرانی» را برای فروپاشی نظام خانواده تعمیق بخشیده، بلکه اسلام را دینی متحجر و عقب ‌مانده از مقتضیات زمان و مکان معرفی کرده است.

وی ضمن برشمردن آسیب هایِ حاصل از نقشه های شوم دشمنان، اقدام جهادی، عالمانه و سریع را راه حل برون رفت آن معرفی کرد و افزود: امام خمینی(رض) با تاکید بر نقش مادری زن در خانواده، زن را همچون قرآن و انبیاء، انسان ساز دانسته و آزادی مورد نظر غرب درباره زن را به «آزادی وارداتی و ‏استعماری» تعبیر کردند که قصد دارند برخی ملت ها را وابسته به خود کنند.

بهرامی با تاکید بر مقابله و مقاومت در برابر مرجعیت افکار منحرفانه برابری جنسی دشمنان خاطرنشان کرد: در نظر امام(رض) و مقام معظم رهبری، بحث از زن توام با بحث خانواده به عنوان هسته اصلی و سلول بنیادین بافت جامعه، یک نظام و منظومه فکری در هم تنیده است؛ این دیدگاه در پی رسالتِ ایجادِ تمدنِ نوینِ اسلامی و ارائه الگوی سوم از زن، با تکیه بر جایگاه او در خانواده است که با بهره مندی وافر از ثقلین، موجب احیای کرامت و شخصیت‏زن می­ شود.

وی با بیان این که موقعيت هاي متمايز اجتماعي، ملاك برتري و ارزشمندي انسان نيست، به تحلیل تفکر اسلام و مدرنسیت در همین زمینه پرداخت و راز ماندگاری دین را ثبات مبانی دینی و الهی در دل تحولات و تغییرات مادی معرفی کرد و گفت: حفظ منزلت و کرامت انسانی زن و استحکام خانواده، منافاتی با حضور اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و...زن و نقش او در خانواده و جامعه ندارد.

استاد حوزه خواهران، مسئوليت های افراد را هماهنگ با استعدادهای تکوینی هويت زنانگی و مردانگی و واقعيت وجودي هر یک دانست و با استناد به آیات قرآن کریم و دیدگاه مفسران، تشریح کرد: در ميان اين دو صنف؛ آثار مشترك با شدت و ضعف وجود دارد و كمالات نوع انسانی كه براي يك صنف یا فرد ميسور است براي صنف و فرد ديگر نيز دست يافتني است برای مثال خداوند در آیه شریفه «هُنَّ لِباسٌ لَكُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُن‏»، وجه یکسانی برای زن و مرد قائل شده است و آنها را در وصف و مقام واحدی مورد خطاب قرار می­دهد.

بهرامی معتقد است که تساوی حقوق زن و مرد، عبارت نادرستی است که وضع طبیعی، احتیاجات جسمی و روحی زن را در نظر نگرفته است؛ در منظومه فکری امام خمینی(رض) و مقام معظم رهبری با تکیه بر قرآن؛ زن و مرد به حکم انسانیت، از حقوق یکسان انسانی برخوردارند که به فطرت و سرشت آنها باز می­ گردد.

وی ادامه داد: در اسلام، براى فعّاليت زنان، در عرصه تكامل و رشد معنوى و نیز در زمینه های اجتماعی، سیاسی، علمی و اقتصادی، مانعی نیست و زنان مانند مردان نصیب و بهره می ­برند و می ­توانند برای کسب کمالات، مدارج و امتیازات آنها، تلاش نمایند.

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران گلستان کفت: امام خمینی(رض) با تکیه بر معارف اسلامی، غایت تمام علوم را به کمال رساندن انسان‏ ‏معرّفی می­کند؛‏ لذا زنان را به علم آموزی و رسیدن به استقلال علمی و فکری تشویق‏ ‏می کند تا بتوانند به رشد وکمال رسیده، با هوشیاری کامل، درصحنۀ جامعه حضور یابند. ‏

بهرامی با اظهار این مطلب که متلاشى شدن خانواده‌ها و افزايش فرزندان بى هويت، يكى از مشكلات بزرگ دنياى غرب است، با نقل بیان مقام معظم رهبری اظهار کرد: اگر می‌خواهیم نگاه ما به مسئله زن، «سالم، منطقی، دقیق و راهگشا» باشد، باید از افکار غربی در مسائلی نظیر برابری جنسی کاملاً فاصله بگیریم؛ زن بودن، براى زن يك نقطه‌ امتياز و افتخار است و اين که او را از محيط، خصوصيات و اخلاق زنانه دور كنيم، افتخار نیست.

وی از مسئولین امر خواست تا تصویر درست ایدئولوژی اسلام نسبت به زن را با تکیه بر نظرات اندیشمندان مسلمان ارائه دهند و حقایق و لایه‌های منحط آیین غرب در ارتباط با زن و آثار آن بر خانواده آشکار شود تا وجدان جهانی انسانیت بیدار گردد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha