پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله مکارم

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی، در دیدار مدیر حوزه علمیه خراسان، تاکید کردند: یکی از چیزهایی که باید متوجه آن بود این است که فرهنگ دانشگاهی که علم را برای علم نمی خوانند بلکه برای کار، مقام و امثال اینهاست، به حوزه وارد نشود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار حجت الاسلام و المسلمین سید مصباح عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسان، به آسیب های پیش روی حوزه های علمیه اشاره و خاطر نشان کردند: یکی از چیزهایی که باید متوجه آن بود این است که  فرهنگ دانشگاهی که علم را برای علم نمی خوانند بلکه برای کار، مقام و امثال اینهاست، به حوزه وارد نشود.

معظم له با اشاره به تفاوت هایی حوزه مانند "توجه و اهتمام به چهار مرحله آموزشی پیش مطالعه، حضور در کلاس درس، مباحثه و خلاصه نویسی"، "آزادی در بیان اشکال درسی"، "ارتباط استاد و شاگرد در حوزه علمیه"، و ... با دیگر مراکز علمی، اظهار کردند: باید سنت حوزه حفظ شود و تحت تاثیر دانشگاه از بین نرود.

ایشان یادآور شدند: دانشگاه ها به تکثیر دروس می پردازند که در نتیجه موجب تقویت علمی فرد نمی شود؛ حوزه های علمیه نیز باید مراقب باشند این گونه نشود بلکه به تخصص و درس خواندن عمیق توجه کند.

معظم له در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه حوزه های علمیه نباید در نوشتار و نوشتن، دچار گردآوری شوند بلکه باید نوآوری کنند، اظهار کردند: اگر بخواهیم مطالبی را از کتاب های مختلف جمع کنیم، در واقع زحمت می کشیم، ولی نتیجه مطلوب حاصل نمی شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی بر روان و آسان نوشتن با الگو گرفتن از زبان قرآن تاکید کردند و با بیان اینکه طلاب علوم دینی می بایست اهل قلم شوند و فن بیان و نوشتن را دارا باشند، از اهتمام به نوشتن از آغاز طلبگی خویش گفتند که تا امروز بیش از 200 کتاب نوشته اند که سعی شده در آن نوآوری باشد.

ایشان با اشاره به گزارش جامع و کاملی که از برنامه های تحولی حوزه خراسان ارائه شد، گفتند: تحولی در حوزه خراسان واقع شده که متناسب با مسائل روز است که حلال مشکلات خواهد بود و این امر جای خوشبختی دارد.

معظم له افزودند: حوزه علمیه مشهد سابقه عظیم و برجسته ای دارد و شخصیت ها، صاحب نظران و مؤلفان بزرگی از این حوزه برخاسته اند که این روند امروز نیز باید رشد و پیشرفت داشته باشد.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha