شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
جمعی از طلاب علوم دینی از کشور ترکیه

حوزه/ عضو مجلس خبرگان رهبری، گفت: امروز یکی از مهمترین و فوری ترین نیازهای جهان اسلام، برقراری و توسعه روابط تقریبی بین مذاهب اسلامی است و بدون استقرار تقریب فعال، پویا و خودایستا، امت اسلام آسیب های جدی می بیند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در دیدار با جمعی از طلاب علوم دینی از کشور ترکیه که به ایران سفر کرده بودند، خاطرنشان کرد: افترا نسبت به خداوند، به انزوا رفتن دین و  ظهور الحاد از آثار منفی نگاه غیر عمیق و دقیق نسبت به دین است.

وی ادامه داد: اگر طلبه، دانشجو و یا هر مدعی علم و دین مداری، بدون تحقیق و شناخت عمیق و دقیق نسبت به دین، از دین سخن بگوید، آفت ها و خطراتی  را متوجه دین خواهد کرد؛ خطراتی که در نهایت در ظهور و بروز پدیده‌هایی مانند الحاد نسبت به خداوند و به انزوا رفتن دین در جامعه  منتهی خواهد شد.

عضو خبرگان رهبری گفت: در منطقه کسانی مانند داعش  با تفکرات خطرناک و خشن، به تصور خود برای دین کار می کردند، ولی با عملکرد خود، جوانان، مردم و نسل ها، را نسبت به دین بدبین، چهره دین اسلام را مشوش و زمینه را برای ایجاد شرک، الحاد و دین گریزی فراهم کردند و این گناه نابخشودنی است.

 وی با اشاره به اینکه دین خداوند وسیع و بزرگ است و ما آن را کوچک نکنیم، گفت: دین اسلام قادر به پاسخگویی به همه نیازها و مسائل است ولی ما باید با به کار گرفتن ابزار درست تحقیق، در عمل کوشش کنیم تا به دین برسیم، اگر بدون تحقیق و شناخت، نسبت به دین حرف بزنیم مسئولیت اتفاقات حاصل در میان نسل های جدید بر عهده ما می باشد.

استادحوزه علمیه قم اظهار داشت: آموزش زمینه را برای تحقیق فراهم می کند، ولی با آموزش صرف، انسان فقیه نمی شود، اجتهاد به معنای یک تحقیق علمی و اساسی و انجام نهایت کوشش به صورت تحقیقی است.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی گفت:  امروزه علما و فقها باید با ابزار تحقیق به این نیازها و مسائل مستحدثه پاسخ دهند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آفت های علم بدون تحقیق گفت: اگر ما طلبه یا دانشجو شدیم ولی تحقیق نداشته باشیم فعالیت های ما آسیب های زیادی را متوجه جامعه و دین خواهد کرد، بنابراین در هر سطحی که هستیم باید ابزار تحقیق و پژوهش را بویژه نسبت به دین جدی بگیریم.

*نقش ایران و ترکیه در تقریب

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به مشترکات زیاد بین دو کشور ایران و ترکیه از نظر تاریخی و اجتماعی، گفت: باید تقریب میان دو کشور نسبت به کشورهای دیگر عمق، ابعاد و جلوه های بیشتری پیدا کند.

وی ادامه داد: ایران و ترکیه با وجود آن که یکی عمدتا شیعه و دیگری سنی مذهب است، اما از آنجا که هر دو به عنوان دو کشور بزرگ اسلامی، و دارای علایق اسلامی  هستند، باید تقریب بین خود را بیشتر از کشورهای دیگر مورد توجه قرار دهند و همگرایی تأثیرگذاری را در جهت تقویت بنیادهای تقریب مذاهب و وحدت امت اسلامی در پیش بگیرند.

حجت الاسلام والمسلمین  مبلغی گفت: علمای این دو کشور به ویژه می توانند در زمینه برجسته‌کردن مشترکات پایه ای اسلام نقشی اساسی را در ایجاد وحدت امت ایفا کنند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha