جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد حسینی شاهرودی

حوزه/ اکثر این نهادها و ادارات دولتی، بانک ها، دانشگاه ها، بیمارستان ها و مجموعه های دیگر که قانون شامل شان می شود نه تنها در بخش های این قانون، التزام به امر حجاب را رعایت نمی کنند بلکه مخالفت نیز می کنند و چه بسا باید دستگاه های حکومتی سختگیری لازم را داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی شاهرودی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن بیان اهمیت حجاب در ابعاد مختلف دینی و فطری بشر ابراز داشت: به مسئله حجاب می توان از ابعاد مختلف دینی و عقلی نگاه کرد؛ چه بسا از بُعد عقلی و فطری یک مسئله ای است که با فطرت و طبیعت انسان سازگار است و ادیان دیگر هم قائل به این فریضه بودند.

وی تصریح کرد: عواملی در طول تاریخ، بشر را به سمت بی حجابی سوق دادند؛ همچون جریانات حاکمی در  غرب که می خواستند از زن به عنوان نیروی کار استفاده کنند و حجاب را مانع می دیدند و یا در جهت تجارت جنسی این امر را مانع خود می پنداشتند؛ لذا آن را در جهت بهره گیری نیازهای خود زیر پا گذاشتند.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان یادآور شد: خداوند متعال از لحاظ دینی در آیات متعدد قرآن کریم بر اهمیت پوشش و حفظ از نگاه دیگران اشاره کرده است و چه بسا روایات متعددی در بیان اهمیت این امر مهم بیان شده است.

حجت الاسلام والمسلمین شاهرودی بیان داشت: فریضه حجاب به غیر از این که هم عقلا و شرعا ثابت شده است، در جمهوری اسلامی نیز قانون است و کسی که به قانون احترام نمی گذارد این انسان بویی از فرهنگ نبرده است و ممکن است کسی عنوان کند من شرعا مسلمان نیستم و یا این که راه رسیدن به تمدن را این امر عنوان می کند؛ اما در همه جای دنیا به قانون احترام می گذارند حتی مردمان جوامع غربی که نسبت به رعایت قانون خود ملزم هستند، لذا آنهایی که رعایت نمی کنند چه معتقد باشند یا نباشند محکوم هستند.

وی تصریح کرد: به هر شکل افرادی که کار خلاف قانون می کنند برخورد با آنان به عنوان کسانی که خلاف قانون انجام می دهند، باید انجام بگیرد و این مسئله در ابعاد مختلف باید مورد توجه قرار بگیرد و همه باید در فرهنگ سازی و گفتمان سازی دینی پای کار باشند و ابتدا این امر باید از خود مسئولین شروع شود تا بیشتر به قانون ملتزم باشند و مشکل اساسی ما اینطرف قضیه است؛ چراکه اکثر این نهادها و ادارات دولتی، بانک ها، دانشگاه ها، بیمارستان ها و مجموعه های دیگر که قانون شامل شان می شود نه تنها در بخش های این قانون، التزام به امر حجاب را رعایت نمی کنند بلکه مخالفت نیز می کنند و چه بسا باید دستگاه های حکومتی سختگیری لازم را داشته باشند.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان ادامه داد: گاها برخی از هنجارشکنی ها از روی لج بازی است؛ نه این که به فلسفه حجاب اگاه نیستند بلکه از سر مشکلی که دارند، به این چنین هنجارشکنی دست می زنند و چه بسا باید اصل مشکلات را یافت و در صدد حل آن برآمد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی شاهرودی ابراز داشت: بحث امر به معروف و نهی از منکر باید عمومی شود و مردم جنبه مثالی و نظام جنبه اعمال حاکمیت را داشته باشد؛ اگر همه جانبه تصمیم گرفته شود و همه پای کار باشند و خود دستگاه های فرهنگی، به این امر عمل کنند قطعا درست خواهد شد؛ چه بسا قانون شکنی ها سیاسی شده و این سیاسی شدن خوب نیست و نباید کاری کنیم که دشمن سوء استفاده کند.

وی در پایان تصریح کرد: حوزه،  نقش بسزایی می تواند در جهت گفتمان سازی و فرهنگ سازی داشته باشد و این امر نیازمند تشکیل کارگروهی متشکل از مجموعه های فرهنگی کشور می باشد تا بتوان بصورت هدفمند در جهت تولید محتوا و حل ناهنجاری های اجتماعی  کار شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha