سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
پیام رهبری به گروه های جهادی

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

پیام عدالت و پیشرفت رهبری به جوانان قرائت شد

رهبر انقلاب اسلامی یک روز پس از این دیدار صمیمی نیز نکاتی را در قالب پیام به جوانان گروههای جهادی و بسیج سازندگی مرقوم کردند که این پیام در مراسمی با حضور ۱۵۰۰ تن از اعضای گروههای جهادی در مصلای حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی قرائت شد.

متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسمه‌تعالی

جوانان عزیز گروههای جهادی و بسیج سازندگی افزون بر چند کلمه‌ئی که دیشب حضوراً گفته شد:- اولاً: کارتان با ارزش است. سپاس امثال من حق آن را ادا نمیکند؛ سپاس خدا نصیبتان باد، شکر الله مساعیکم.- ثانیاً: کار جهادی، به معنی کار برخاسته از ایمان و به کار گیرنده‌ی هر چه بیشتر از ظرفیت وجودی انسان است، و این دو هیچیک نقطه‌ی پایان ندارد. پس کار جهادی امروز شما میتواند دهها و صدها برابر، کیفیت و ارتقاء و گسترش یابد.- ثالثاً: ارتقاء فکری و عملی جهادگران (که گزارش آن را دادید) آنها را از خدمت‌رسانیهای ابتدائی و یَدی غافل و دور نکند. تعمیر دیوار و بام و خانه‌ی آن پیرزن روستائی، به شما و کارهای بزرگتان برکت و نورانیت می‌بخشد.- رابعاً: شعار «خدمت‌رسانی برای تحقق عدالت و پیشرفت» را همگانی کنید. منظومه‌ی معرفتی اسلام در این‌باره را که مشتمل بر صدها درس از لزوم انفاق و لزوم تعاون در بِرّ و تقوا و لزوم نفع رساندن به مردم و لزوم قیام به قسط و امثال اینها است در برابر میلیونها جوان کشور بگذارید.- خامساً: جهاد خدمت‌رسانی پیش از سود رساندن به گیرنده‌ی خدمت، به خود خدمت‌رسان سود میرساند. دل‌کندن از بهره‌های شخصی برای بهره‌رساندن به دیگران، دل را روشنی و ذهن و اندیشه را ارتقاء و اراده را قوّت می‌بخشد و فراتر از همه، رضای الهی را جلب میکند.این را با قول و عمل خود به کسانی که هنوز قدم در وادی خدمت‌رسانی نگذاشته‌اند، نشان دهید.- سادساً: در محیط خدمت‌رسانی با اخلاق نیکو و عمل مؤمنانه؛ اجتناب از محرمات، تقید به مستحبات، فضای پیرامون خود را آکنده از عطر ایمان و عمل صالح کنید.- سابعاً: حتماً خودِ مردم منطقه‌ی خدمت‌رسانی، بویژه جوانان را در کار خدمت‌رسانی شریک کنید. این نیز خدمتی بزرگ به آنها است.- ثامناً: به ارتباط گروههای جهادی با یکدیگر و ارتباط آنها با دستگاههای قادر بر پشتیبانی، بپردازید بی‌آنکه دچار ارتباطهای اداری مرسوم و دست‌وپاگیر شوید.- تاسعاً: کارهای خود، پیشرفتهای خود، موقعیتهای خود، توانائیهای روزافزون خود را به شکل هنرمندانه به اطلاع همگان برسانید. نشان دهید که جهاد موفق شما که فقط بر گوشه‌ئی از ظرفیتهای انسانی کشور متکی است، چقدر زیبا و شوق‌انگیز است.صلوات و سلام خدا بر روح مطهّر حضرت امام ابی‌جعفر الجواد سلام‌الله‌علیه.

سیدحسن نصرالله برای دکتر ظریف پیام صادر کرد

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در پیامی خطاب به محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان نوشت: هنگامی که آمریکا شخص شما را تحریم کرد، من و برادرانم تصمیم گرفتیم که برای شما پیامی ارسال کنیم و در آن هم‌بستگی و احترام خود نسبت به شما را اعلام کنیم. وی افزود: من ترجیح دادم که این پیام را تا امروز به تأخیر بیاندازم، زیرا امروز مصادف با سالروز پیروزی مقاومت لبنان در جنگ ۳۳ روزه در سال ۲۰۰۶ است. پیروزی که با حمایت و کمک جمهوری اسلامی ایران محقق شد. دبیر کل حزب‌الله لبنان در ادامه تأکید کرد: شما (آقای ظریف) در همه محافل بین‌المللی صدای رسایی هستید که حقیقت را بیان می‌کند و سخن از حق می‌گوید. وی همچنین خطاب به محمدجواد ظریف تصریح کرد: آنها می‌خواستند شما را در تنگنا قرار دهند و حذف کنند و بترسانند، اما حضور شما قوی‌تر و موثرتر شد و جایگاهتان بالاتر رفت و به خواست خداوند مدافع مظلومان و مستضعفان و جبهه مقاومت باقی خواهید ماند. سیدحسن نصرالله در پایان تأکید کرد: جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید که تهدید به براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران می‌کند، در تمام طول عمر خود، کمترین پیروزی و دستاوردی نداشته است. در چنین روزهایی در سال ۲۰۰۶، آمریکا در برابر مقاومت مردمی در کشوری با مساحت کوچک شکست خورد و عقب نشست،چگونه می‌تواند در برابر ملتی متحد و رهبری عظیم و نظامی یکپارچه و کشوری بزرگ قرار بگیرد؟یادآور می‌شود، وزارت خزانه‌داری آمریکا چندی پیش محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران را لیست تحریم‌های خود قرار داد.

حزب استقلال انگلیس به قرآن کریم ایست داد

«ریچارد برین» رئیس حزب افراط گرای استقلال انگلیس خواستار منع توزیع قرآن در اماکن عمومی این کشور شد.وی که با اسکای نیوز گفتگو می کرد، مدعی شد: قرآن خشونت را ترویج می کند و بین دین اسلام و حملات تروریستی که در سال های گذشته روی داد ارتباط وجود دارد!رئیس حزب افراط گرای استقلال انگلیس افزود: اگر توزیع قرآن قانونی است باید در این قانون تجدید نظر شود چون قوانین دیگری داریم که تحریک به خشونت را ممنوع می کند.لازم به ذکر است ریچارد برین رئیس حزب افراط گرای استقلال انگلیس در کمپین انتخاباتی، دین اسلام را "فکر بیگانه" توصیف کرده بود.گفتنی است در حالی این سیاستمدار افراط گرا قرآن و دین اسلام را مروج خشونت می داند که انگلیس و آمریکا برای حفظ امنیت رژیم صهیونیستی گروه تروریستی داعش و گروه های تکفیری را در خاورمیانه تأسیس و از آنان حمایت کردند.

ایندیپندنت از جنایات جدید چین علیه مسلمانان پرده برداشت

روزنامه انگلیسی‌زبان «ایندیپندنت» در گزارشی اعلام کرد که مقامات چینی زنان مسلمان اویغور را در بازداشتگاه‌ها عقیم می‌کنند. روزنامه «ایندیپندنت» در گزارشی به وضعیت زنان مسلمان اویغور در اردوگاه‌های چین پرداخت و نوشت: «گلبهار گالیلوا»، یکی از زنان مسلمان اویغور است که بیش از یک‌ سال است به دست مقامات چینی به مراکز توانبخشی منطقه سین‌کیانگ واقع در غرب چین منتقل شده است. به گفته او، مقامات چینی هر ازچندگاهی، به مسلمانان اویغور آمپول‌هایی تزریق می‌کردند.گالیلوا ۵۴ ساله، به شبکه فرانس ۲۴ گفت: ما مجبور بودیم که در اردوگاه، دست خود را از شکاف کوچکِ در به بیرون برده و آمپولی دریافت کنیم. پس از مدتی متوجه شدیم که در اثر این تزریق‌ها عقیم شده‌ایم.وی افزود: من به همراه ۵۰ زن دیگر، همه وقت خود را در زندان و در سلولی بسیار کوچک به سر می‌بردیم؛ آنها ما را همچون تکه گوشتی در این سلول انداخته بودند.روزنامه «ایندیپندنت» به داستان مشابهی از یک زن مسلمان دیگر اشاره کرد و نوشت: «مهری‌گل تورسون»، ۳۰ ساله در گفت‌وگوی ویدئویی با سازمان عفو بین‌الملل در توکیو گفته‌ که اکنون در تبعید در آمریکا به سر می‌برد، اما زمانی که در سال ۲۰۱۷ در یکی از بازداشتگاه‌های چین زندانی بود، به او داروهای گیاهی و تزریقی می‌دادند تا او را عقیم کنند.وی افزود: پس از گذشت یک هفته از تزریق این داروها بیمار شده و حافظه خود را از دست دادم. تا این‌که پس از ۱۴ ماه و پس از آن‌که برای آنها مسجل شد من بیمار روانی هستم، مرا آزاد کردند. پس از آن پزشکان آمریکایی به من اطلاع دادند که عقیم شده‌ام.این روزنامه در پایان اشاره کرد: اعتراضات جهانی نسبت به رفتار نژادپرستانه چین با اقلیت‌های مذهبی بی‌تأثیر است و با وجود این اعتراضات، چین در هفته گذشته باز هم به تعداد بازداشتگاه‌های مخفی خود افزوده است.

سوئد مرکز گروه‌های نژادپرستانه اسکاندیناویی شد

نخست‌وزیر نروژ در واکنش به حمله به مسجدی در شهر بروم این کشور سوئد را مرکز گروه‌های نژادپرستانه اسکاندیناویی دانست. «رنا سولبرگ» نخست‌وزیر نروژ در واکنش به حمله مسلحانه شنبه گذشته به مسجد «مرکز اسلامی النور» در شهر بروم این کشور اعلام کرد: «سوئد مرکز گروه‌های نژادپرستانه اسکاندیناویی است و نروژ باید در برابر آن تدابیر لازم را اتخاذ کند».وی با بیان اینکه گروه‌های مذکور از نروژ به عنوان محل انجام اقدامات نژادپرستانه خود استفاده می‌کنند، بر لزوم مبارزه مشترک با این گروه‌ها تاکید کرد.«آندرس یگمن» وزیر انرژی سوئد نیز در صفحه توئیتر خود به این اظهارات ارنا سولبرگ واکنش تند نشان داده و خاطرنشان کرد که وی با ائتلاف حزب راستگرای افراطی «پیشرفت» دو بار به عنوان نخست‌وزیر نروژ انتخاب و مکلف به تشکیل کابینه دولت شده است.یگمن در گفتگو با روزنامه «آفتونبلادت» سوئد نیز در این رابطه اظهار داشت که همکاری کشورها در زمینه مبارزه با افراط‌گرایی مهم است، ولی اگر شما با «حزب پیشرفت» ائتلاف تشکیل داده و «سیلوی لیستاگ» سیاستمدار راستگرای افراطی را به عنوان یکی از اعضای کابینه دولت معرفی می‌کنید، باید خودتان را در آیینه نگاه کنید.وی همچنین افزود که مقصر دانستن راستگرایان سوئدی اقدام نادرست است. «آندرس بریویک» عضو «حزب پیشرفت» بوده و ۷۷ نفر را به طور دسته‌جمعی به قتل رساند.بر اساس این گزارش، روز شنبه ۱۰ آگوست یک فرد مسلح مسجد مرکز اسلامی النور در شهر بروم را مورد هدف قرار داد. بر اثر این حمله مسلحانه یک نفر مصدوم و یک مظنون بازداشت شد.

تدابیر شدید امنیتی شیخ زکزاکی را از هند فراری داد

رهبر شیعیان نیجریه به دلیل محدودیت‌های امنیتی که بر وی در جریان سفر درمانی‌اش در هند اعمال شده است، تصمیم به خروج از هند گرفت. شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه تصمیم گرفت تا هند را ترک کرده و به نیجریه بازگردد.این تصمیم پس از محدودیت‌های امنیتی که تاثیر منفی بر سفر درمانی او گذاشته، اتخاذ شده است.رهبر شیعیان نیجریه طی چند سال گذشته در کشورش تحت بازداشت قرار داشت.

طرح تربیت جنسی از فیلتر شورای انقلاب فرهنگی گذشت

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اعلام بررسی طرح تربیت جنسی در شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: عموم اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی تایید کردند که کشور در زمینه آموزش تربیت جنسی در مدارس دچار خلاء است.حمیدرضا طیبی (عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رییس جهاد دانشگاهی) درباره ارائه طرح تربیت جنسی در شورای عالی انقلاب فرهنگی که از سوی آموزش و پرورش مطرح شده است، گفت: تا جایی که به یاد دارم این طرح در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد؛ عموم اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی تایید کردند که کشور در این زمینه دچار خلاء است. در واقع کشور چه از لحاظ آموزشی و چه به لحاظ مکتوب خلاءهایی در زمینه تربیت جنسی دارد که حتما باید روی آن کار شود.وی ادامه داد: در همه مقاطع از پیش دبستان گرفته تا دبستان و دبیرستان باید روی مساله تربیت جنسی کار کنند. از این رو قرار شد کارگروهی از وزارت خانه‌ها و سازمان‌های مرتبط تشکیل شود تا به طور کاملا جدی روی این موضوع کار کنند. فکر نمی‌کنم نتیجه کار این کارگروه به شورا آمده باشد، ولی کلیت بحث را همه قبول دارند. در واقع همه تایید کردند که باید در این خصوص در سطح کشور کارهای خوبی انجام و همچنین آموزش لازم به فرزندان در مقاطع مختلف داده شود.طیبی در ادامه با اشاره به چالش‌هایی که طی این سال‌ها جهاددانشگاهی با آن مواجه بوده است، گفت: با دو سه چالش مهم و اساسی در جهاد دانشگاهی مواجه هستیم، نخست اینکه در اثبات قابلیت‌های خود با مشکل مواجه‌ایم، یعنی زمان زیادی باید سپری شود تا قابلیت‌های ما به صاحبان صنایع اثبات گردد.این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان دیگر مسائلی که جهاددانشگاهی با آن مواجه شده است، گفت: چالش دیگری که در جهاد دانشگاهی با آن مواجه هستیم، عدم اعتماد به توانمندی داخلی است. خیلی از افراد به توان داخل اعتماد ندارند. ما آن دسته از افرادی که به شرایط کشورهای خارجی علاقه دارند، را کنار می‌گذاریم اما یک عده از مدیران ما هنوز از همان مدیران نسل اول انقلاب هستند و خودشان کارهای علمی وفناورانه نکردند تا معنای خودباوری را درک کنند.

مالزی برای مداوای رهبر جنبش اسلامی نیجریه دعوت نامه داد

شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر جنبش اسلامی نیجریه از فشارهای سفارت آمریکا در هند بر بیمارستان‌ها برای جلوگیری از پذیرش وی و همسرش برای درمان خبر داد. شیخ ابراهیم زکزاکی گفت ما شنیده‌ ایم که سفارت آمریکا در هند بر بیمارستان فشار وارد کرده تا ما را پذیرش نکند.وی افزود مالزی پیشنهاد میزبانی و مداوای ما را مطرح کرده است.رهبر جنبش اسلامی نیجریه تاکید کرد ما را از بازداشتگاهی به بازداشتگاه دیگر منتقل می‌کنند.شیخ زکزاکی همچنین از پیشنهاد ترکیه و اندونزی برای مداوای وی و همسرش در بیمارستان‌های این کشورها خبر داد.

توهین مجدد نماینده پارلمان هلند به مسلمانان خبرساز شد

«گیرت وایلدرز»، نماینده افراطگرای پارلمان هلند، بار دیگر به دلیل توهین‌ به اسلام و مسلمانان خبرساز شد. ویلدرز که چند سال پیش به دلیل اهانت به مسلمانان و ساخت فیلم ضدقرآنی «فتنه» در دادگاه به پرداخت جریمه محکوم شده بود،‌ طی روزهای اخیر در چند پست توئیتری باز هم به اسلام و آیین‌های آن حمله کرد.وی در توئیتی سنت قربانی کردن در عید قربان را «نفرت‌انگیز و وحشتناک» خواند و نوشت: این کارها در فرهنگ ما جایی ندارد. ملت ما باید خشونت علیه حیوانات را ممنوع و غیرقانونی اعلام کند.ویلدرز همچنین چند روز پیش از اقدام هند برای لغو خودمختاری کشمیر حمایت کرد و آن را در راستای مقابله با تروریسم توصیف کرد.وی در یک پست توئیتری خواستار مقابله با اسلام شد و ادعا کرد که با این کار دموکراسی و حاکمیت قانون تقویت می‌شود. در توئیتی دیگر در همین روز، ویلدرز در پاسخ به اظهارنظری درباره مقابله غرب با حجاب نوشت: برقع‌ و نقاب در هلند ممنوع شده و حجاب هم در سریعترین زمان ممکن باید ممنوع شود.وی افزود:‌ هیچ «مسلمان تروریستی» نمی‌تواند ما را متوقف کند. ما آزادی را برمی‌گزینیم و اسلام را متوقف می‌کنیم.

شعار و رنگ اربعین سال ۹۸ انتخاب شد

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد گفت: امسال شعار اربعین «الحسین یجمعنا» و رنگ «قرمز» نیز به عنوان رنگ منتخب مراسم اربعین سال ۱۳۹۸ تعیین شد. حجت‌الاسلام‌ والمسلمین غلامرضا اباذری، رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین در عراق و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد، از مشخص شدن شعار و رنگ اربعین سال ۱۳۹۸ خبر داد و گفت: با توجه به بررسی‌های کارشناسی و توافقات انجام‌گرفته با طرف ایرانی و عراقی قرار شد که امسال نیز شعار و رنگ اربعین همان شعار سال ۱۳۹۷ اعلام شود.وی با بیان اینکه جهانی بودن حرکت بزرگ فرهنگی اربعین و شرایط خاص منطقه و جهان اسلام از اصول انتخاب شعار اربعین است، افزود: بر همین اساس امسال نیز شعار اربعین «الحسین یجمعنا» و رنگ «قرمز» نیز رنگ منتخب مراسم اربعین سال ۱۳۹۸ تعیین و اعلام شد.اباذری به تبیین فرایند انتخاب شعار اربعین پرداخت و یادآور شد: با توجه به میزبانی مردم شریف عراق، مشورت و رایزنی با برادران و دوستان بزرگوار عراقی در طیف و سطوح مختلف انجام گرفت و همچنین در جمهوری اسلامی ایران با مشورت‌های که ستاد مرکزی اربعین با کارشناسان انجام دادند، به این نتیجه رسیدند که شعار و رنگ اربعین همان شعار و رنگ اربعین سال ۱۳۹۷ انتخاب شود.وی با بیان اینکه شعار «الحسین یجمعنا» به معنای این است که عشق به امام حسین(علیه السلام) ما را در کنار یکدیگر جمع کرده و در کنار هم قرار داده است، تصریح کرد: این شعار نشان می‌دهد که تلاش دشمنان اسلام برای جدایی و تفرقه میان امت اسلامی تأثیری ندارد به همین دلیل برای همگرایی و همدلی بیشتر این شعار بسیار بامعنا و مفهوم را انتخاب کردیم.رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد تأکید کرد: اربعین یک پدیده بی‌نظیر است که اجتماع بی‌بدیل دلدادگان حقیقت و جویندگان زلال معرفت در آن رقم می‌خورد، در حقیقت اربعین یک حرکت فراملی، فراقومی، فرامذهبی و فرادینی است و باید از آن به‌خوبی استفاده کرد و نگذاشت که دشمنان از این طریق سبب جدایی میان امت اسلامی شوند.وی با بیان اینکه راه و طریقت امام حسین(علیه السلام) نیاز امروز دنیای مستغرق در تفرعن مادیت مدرن و متحیر در ظلم جاهلیت و جهان اسلام است، یادآور شد: امروز باید در اربعین حسینی همه بر محور مغناطیس جاذبه حسینی تجمع کنیم و فارغ از همه تعینات حقیقی، حقوقی، ملی، مذهبی و گروهی فقط به عشق و حب بلکه بالاتر از آن به خود «امام حسین(علیه السلام)»حرکت کنیم و گرد آییم و صدا به رسا بلند کنیم که «الحسین یجمعنا».

مسجد واشنگتن افتتاح شد

جامعه حسینیه اسلامی که اخیرا در شهر اسنوهومیش راه اندازی شده، با برگزاری یک مراسم خانوادگی با حضور همسایگان و غیرمسلمانان، از مردم پذیرایی کردند. مسجد جامعه حسینیه اسلامی در شهر اسنوهومیش در ایالت واشنگتن آمریکا، با برگزاری یک مراسم درهای باز به هدف مبارزه با سوءبرداشت ها و افسانه های ضداسلامی برگزار کرد.در این مراسم خانوادگی آشپزهای مسلمان غذای مختصری برای مردم تهیه دیدند و به گفتگو و تعامل با همدیگر پرداختند.زهرا عبیدی از سوی مسجد می گوید: ما می خواهیم مسجد و مرکز میان ادیانی متعلق به همه شهروندان در اینجا باشد، نه فقطس مسلمانان. اینجا مکانی خواهد بود که کودکان در آن احساس امنیت می کنند، در اینجا حضور خواهند داشت و همسایگان نیز به اینجا آمده و مشکلات شان را برطرف می کنند.در بخشی از مراسم، عبیدی در کنار جنیس نس ، کشیش بازنشسته لوتران ، هر دو در لباس سنتی خودشان ایستاد، عبیدی گفت: لباس نباید باعث وقوع تفرقه میان ما شوداستیسی کیتاهاتا که به همراه همسرش که کشیش می باشد به اینجا سفر کرده نیز گفت: ما قصد داریم از خواهران مسلمان حمایت کنیم.وی گفت: مهم است که ساکنان مسلمان شهرمان مکانی برای عبادت از خودشان داشته باشند.مسعود زیدی یکی از رهبران مرکز اسلامی شیعیان می گوید: ما هم مردمی ازآمریکا هستیم. بسیاری از مردم مدت ها در اینجا بوده اند.گفتنی است این مرکز، پنجمین مسجد شیعیان در ایالت واشنگتن می باشد. دیگر مساجد شیعیان در شهرهای موکیلتئو، لین وود، نورث گیت و تاکوما واقع شده اند.

ریاض آمار حاجیان اروپا، آمریکا و استرالیا را منتشر کرد

بر اساس آمارهای منتشرشده، در مراسم حج امسال ۲۳۲ هزار و ۶۵۲ نفر از سه قاره اروپا، آمریکا و استرالیا حضور داشتند و پس از انجام مناسک حج، حاجی شدند. آمارها نشان می‌دهد، در موسم حج امسال ۱۵۷ هزار نفر از ۴۲ کشور اروپایی در مراسم حج شرکت داشتند که بیشترین حجاج اروپایی به ترتیب از کشورهای ترکیه، انگلیس، روسیه، فرانسه و هلند بوده‌اند.از قاره آمریکای شمالی نیز امسال حدود ۴۶ هزار و ۴۷۹ نفر از دو کشور آمریکا و کانادا به حج مشرف شدند و پس از انجام مناسک حج حاجی شدند.اما از کشورهای آسیای میانه که شامل ازبکستان، قرقیزستان، تاجیکستان، قزاقستان و ترکمنستان است، جمعا حدود ۲۴ هزار و ۶۰۳ نفر به حج مشرف شدند.از کشورهای استرالیا، نیوزیلند، جزایر فیجی و جزایر سلیمان نیز امسال نیز جمعا ۳ هزار و ۸۹۷ نفر به حج اعزام شدند که از این تعداد ۳ هزار و ۳۴۷ حاجی از استرالیا بودند.نکته جالب این که در مراسم حج امسال از آمریکای لاتین تنها چهار نفر حضور داشتند که سه نفر از ونزوئلا و یک نفر از برزیل بودند و از ۱۰ کشور حوزه آمریکای مرکزی و دریای کارائیب نیز ۳۷۰ نفر در مناسک حج امسال حضور داشتند.«طارق بن محمد عنقاوی»، رئیس شورای اداری مؤسسه مطوفین ترکیه، اروپا، آمریکا و استرالیا در این باره گفت: تمامی حجاج اروپایی، آمریکایی و استرالیایی حج خود را در فضایی معنوی به‌جا آورده و از فردا به مدینه منوره منتقل می‌شوند. آنان پس از زیارت مسجدالنبی به کشورهای خود باز می‌گردند.

فتواهای بی اساس وهابیت به حلیت رقص و آواز رسید

مبلغ برجسته سعودی در ادامه فتواهای بی اساس وهابیت برای ترویج اباحی‌گری، توجیه عجیبی برای حلال بودن رقص و آواز بیان کرده است. «بدر العامر» مبلغ برجسته سعودی بیان داشت: اگر کسی جشن های سرگرمی و هنری را حرام بداند و همزمان گناهان کبیره و قتل و تکفیر را حلال بداند، افراطگر است.به نوشته وبسایت خبری احداث الیوم، این مبلغ سعودی ادامه داد: رقص، آواز و سرگرمی گناهش کمتر از تکفیر و خونریزی است. چرا کسانی که این موارد را حرام می دانند، به همان اندازه در مقابل کشتار ده ها هزار بیگناه موضعگیری نمی کنند و علیه امت اسلامی توطئه می کنند؟وی افزود: رقص و آواز بهتر است یا درپیش گرفتن پروژه های فکری ویرانگری که جان مسلمانان را می گیرد و میلیاردها دلار خسارت برجای می گذارد؟شایان ذکر است که در پی اصلاحات فرهنگی و اجتماعی محمد بن سلمان در عربستان، مبلغان و مفتیان وهابی به ترویج حلال بودن رقص و آواز پرداخته اند.در کتاب های صحاح اهل سنت از جمله صحیح ترمذی، روایاتی درباره مشارکت پیامبر گرامی اسلام و همسرش عایشه در مجلس رقص مختلط بیان شده است!در این روایات آمده است که پیامبر اسلام به زنی اجازه دف زدن داد و در مجلس دیگری نیز یکی زنان در حضور ایشان رقصید که این موارد به صورت مختلط در خانه و خیابان انجام گرفته است!

مسلمانان نوریچ انگلستان خواستار دسترسی ۲۴ ساعته به مسجد شدند

مسلمانان شهر نوریچ، با بیان اینکه نماز صبح از اهمیت بالایی برخوردار است، از شورای شهری خواستار استفاده 24 ساعته از مسجد شان شدند.جامعه اسلامی شهر نوریچ در شرق انگلستان، درخواست استفاده 24 ساعته از مسجد را به شورای شهری داده اند تا بتوانند نمازهای صبح را سحرگاه در این مسجد اقامه کنند. در این میان برخی همسایگان به بهانه سروصدا و ترافیک صبحگاهی با این خواسته مخالفت می کنند.«اسلام»، امام جماعت مسجد در این خصوص گفت: هرچند ما از سال 2011 اینجا بوده ایم اما به این معنی نیست که بخواهیم تغییرات زیادی در شیوه کارمان ایجاد کنیم. در مساجد نماز صبح از اهمیت بالایی برخوردار هستند.وی افزود: ما همیشه تمام تلاشمان را به کار می گیریم که کمترین مزاحمت را برای همسایگان داشته باشیم. ما حتی اذان نمی گوییم بلکه یک سیستم صوتی داخلی داریم و بیشترین تلاش را برای به حداقل رساندن سر و صدا به کار گرفته ایم.آقای اسلام همچنین خاطر نشان کرد که افزودن ساعات رفت و آمد به مسجد، به صورت کلی تغییری در تعداد نمازگزاران ایجاد نخواهد کرد.گفته می شود این درخواست از سوی مسجد باعث شد تا ارزیابی صوتی در محل نشان دهد که آلودگی صوتی در اطراف مسجد از ترافیک عبوری نیز کمتر می باشد.شورای شهری نوریچ درباره این درخواست تصمیم گیری خواهد کرد.

سنگ‌اندازی دولت نیجریه معالجه شیخ زکزاکی را به تعویق انداخت

شیخ زکزاکی در پیام صوتی کوتاه که از هند به مردم فرستاد گفت: هند برایش سخت تر از نیجریه است و راضی نیست که آن پزشکان ناشناس وی را معاینه کنند.با وجود انتقال شیخ زکزاکی برای مداوا به کشور هند، خبرهای رسیده از طریق همراهان شیخ زکزاکی حاکی از ادامه سنگ اندازی دولت نیجریه در روند درمان شیخ زکزاکی است.اخبار رسیده از هند حاکی از آن است که برخی از مقامات دولت نیجریه که با پلیس هند در تماس بودند، از آن‌ها خواسته اند تا مانع انجام اقدامات درمانی شیخ زکزاکی در هند شوند.متأسفانه به محض ورود به فرودگاه، مشخص شد اوضاع متفاوت از آنچه که انتظار می‌رفته، است و گروه دیگری از پزشکان به‌جای پزشکان تعیین‌شده به کار گرفته شده اند که درمان آنها نیز موفقیت آمیز نبوده است.شواهد نشان می‌دهد که این وضعیت، برنامه‌ای از پیش برنامه‌ریزی‌شده توسط آژانس اطلاعات ملی نیجریه (NIA) و همکاران آن‌ها است و دولت و آژانس اطلاعات نیجریه باید در قبال هر پیامد منفی در مورد وضعیت سلامتی شیخ زکزاکی و همسرش پاسخگو باشند. حجت‌الاسلام سیدعبداللّه حسینی، مدیر مرکز اسلامی آفریقای جنوبی در این زمینه گفت: مأموران اطلاعات نیجریه اجازه نزدیک‌شدن به شیخ زکزاکی را نمی‌دهند و فقط کسانی می‌توانند او را ببینند که از سوی بیمارستان معرفی شده باشند.وی افزود: قرار بود شیخ زکزاکی به بخش داخلی منتقل شود، اما نیروهای امنیتی به شدت شیخ را تحت نظر دارند و پس از درمان، او را به نیجریه منتقل خواهند کرد.هیچ‌گونه تضمینی برای آزادی مشروط شیخ زکزاکی به دولت نیجریه داده نشده است.

موسسه دارالاعلام در حمایت از مسلمانان جامو و کشمیر بیانیه صادر کرد

دولت هندوستان باید بداند که داشتن دولت های محلی و خودمختار جامو و کشمیر حقوق حداقلی ملت های آن مناطق بوده و لغو آنها ظلم و ستمی به مردم آن مناطق است که هندوستان را در ردیف ستمگران تاریخ قرار خواهد داد.مؤسسه دارالاعلام لمدرسة اهل البیت علیهم السلام در حمایت از مردم مسلمان جامو و کشمیر بیانیه ای صادر کرد که بدین شرح است:مردم مسلمان جامو و کشمیر اکنون چند دهه است به دنبال احقاق حق طبیعی و تعیین سرنوشت خود از طریق مراجعه به صندوق های رای می باشند، حقی که قطعنامه های متعدد سازمان ملل درباره جامو و کشمیر نیز بر آن تأکید کرده اند و بارها آن را تنها راه عادلانه و منصفانه برای احقاق حقوق ملت مسلمان جامو و کشمیر اعلام کرده است. اما دولت هندوستان علیرغم ادعاهای دموکراسی خواهانه خود با این شیوه دموکراتیک مخالفت کرده و اکنون با لغو قانون حکومتهای محلی جامو و کشمیر سعی می‌کند کشمیر را به فلسطین دیگری تبدیل کند.دولت هندوستان باید بداند که داشتن دولت های محلی و خودمختار جامو و کشمیر حقوق حداقلی ملت های آن مناطق بوده  و لغو آنها ظلم و ستمی به مردم آن مناطق است که هندوستان را در ردیف ستمگران تاریخ قرار خواهد داد و موجب خواهد شد ملتها و کشورهای اسلامی دولت هندوستان را مانند رژیم اشغالگر قدس بدانند و باید خود را برای مقابله با جهان اسلام آماده نماید و بداند همانگونه که فرزندان جهان اسلام هفتاد سال است  با صهیونیست‌ها مقابله کرده و مانع از تحقق امیال باطل آنها شده اند، از تحقق مطامع سیاستمداران ظالم و متعصب هندی نیز جلوگیری خواهند کرد.جهان اسلام نیز با تأکید بر این نکته که جامو و کشمیر فرزند عزیز ملت بزرگ اسلام است، در برابر جدا کردن آن از جهان اسلام، عکس العمل نشان خواهد داد و مانع تحقق فاجعه ای مانند فاجعه فلسطین خواهد شد.در این میان، دولت های اسلامی باید به وظایف خود عمل کرده و ضمن حمایت قدرتمند از برادران مسلمان خود در جامو و کشمیر به مقابله با اقدامات احزاب و سیاستمداران افراط گرای هندی بپردازند.                                     

یک آمر به معروف در سمنان مورد ضرب و شتم قرار گرفت

یک آمر به معروف و ناهی از منکر در سمنان توسط چند جوان مورد ضرب و شتم قرار گرفت.ضاربان، برادر شهید مدافع حرم عباس دانشگر را که در حال تذکر لسانی به چند جوان به‌منظور جلوگیری از ایجاد مزاحمت برای یک بانوی سمنانی بود، مورد ضرب و شتم قرار دادند.عوامل ضرب و شتم این آمر به معروف و ناهی از منکر، برادر شهید دانشگر را مورد هجوم قرار دادند و سپس متواری شدند و بر اساس گزارش‌های اولیه، وی هم‌اکنون در بیمارستان کوثر سمنان تحت مراقبت‌های پزشکی قرار دارد.دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سمنان  نیز پس از انتشار این خبر اظهار داشت: دستور بررسی موضوع ضرب و شتم آمر به معروف سمنانی صادر شد.محمدشریف ابراهیمی تصریح کرد: به دنبال انتشار این خبر، به سرعت دستور جست‌وجو و تحقیق درباره اصل ماجرا و بررسی‌های بیشتر صادر شده است.

دریافت ساندویچ غیر حلال خشم مسلمان انگلیسی را برانگیخت

نوشتن محتوای ساندویچ های یک رستوران در انگلستان باعث شد که یک مرد مسلمان متوجه شود، ساندویچی که 12 سال خریداری می کرده است،  محتوای غیرحلال داشته است.یک مرد مسلمان انگلیسی دریافته ساندویچی که 12 سال توسط یک رستوران «پرت ا منجیر » به وی ارائه می شده دارای محتوای غیراسلامی بوده است.خالد قدیر در 12 سال گذشته هر روز نهار ساندویچ های تن ماهی با مایونز را از این رستوران خریداری می کرده است. و به عنوان یک غذای حلال مصرف می کرده است. وی هرگز تصورش را هم نمی کرده که محتوای دیگری به غیر ماهی تن، مایونز و برش های خیار در ساندویچ وی گذاشته بودند تا اینکه چند هفته پیش متوجه محتویات متفاوتی می شود. وی مشاهده می کند که واژه سرکه شراب سفید در فهرست محتویات ساندویچ درکاغذ پیچیده شده دور ساندویچ نوشته شده است.این درحالی است که در برچسب های فریزر هیچ اشاره ای به شراب نکرده است.گفتنی است اخیرا و پس از مرگ دو مشتری در اثر واکنش آلرژی از محصولاتش، این رستوران موظف به نوشتن دقیق محتویات ساندویچ ها شده است.قدیر می گوید: من مسلمان هستم و ما اجازه نداریم هیچ چیزی که مشروبات الکلی در آن باشد بخوریم.وی افزود: من در 12 سال گذشته به عنوان یک مشاور مالیاتی در این شهر کار کرده ام و اگر می دانستم هرگز این غذا را نمی خریدم.این مرد مسلمان انگلیسی از به سیو اسکلی، مدیریت رستوران شکایت کرده است و طی ایمیلی که دریافت کرد، مدیر رستوران گفته که متخصصانش میزان الکل موجود در ساندویچ را محاسبه خواهند کرد.

ژاپن، کلنگ کارخانه تولید محصولات حلال در مالزی را زد

یک شرکت ژاپنی تولیدکنندگان محصولات و مواد غذایی که به تازگی در مالزی آغاز به کار کرده، قصد راه اندازی کارخانه غذایی حلال در این کشور را دارد.شعبه جدید شرکت ژاپنی آژینوموتو که به تازگی در مالزی آغاز به کار کرده قصد ساخت یک کارخانه تولید محصولات حلال را دارد.این شرکت ژاپنی روز گذشته در اطلاعیه ای اعلام کرد: آژینوموتو (شعبه مالزی) به تازگی یک قطعه زمین در شهر سربان در جنوب غربی ایالت نگری سمبلان به دست آورده است که قصد دارد با سرمایه گذاری در حدود 84.6 میلیون دلار، این کارخانه را راه اندازی کند. واحد مالزیایی این شرکت مواد غذایی و محصولات در ادامه افزود: توسعه و تولید محصولات حلال را به عنوان یک تولید کننده شناخته شده در نظر دارد .این شرکت ابراز امیدواری کرده که محل جدید در سودرسانی و توسعه آینده موثر واقع شود.انتظار می رود پروژه ساخت و ساز این کارخانه در اکتبر 2019 آغاز شده و کار ساخت و ساز تا مارس 2022 تکمیل گردید. این کارخانه با وجوه داخلی و وام های گرفته شده سرمایه گذاری شدهاست.کارخانه جدید آژینوموتو در ابتدا طیف وسیعی از محصولات حلال فعلی این شرکت را برای بازارهای مصرفی و صنعتی تولید خواهد کرد، اما به گفته سازندگان این سازه قرار است ظرفیت تولید محصولات جدید را نیز داشته باشد.

برای نخستین بار مسلمانان آکسفورد نماز عید را در فضای باز اقامه کردند

اعضای مسجد بث استریت در آکسفورد انگلستان، آخر هفته نماز عید قربان را در محوطه چمن های سبز یک علفزار در بیرون از محوطه مسجد اقامه کردند. نمازگزاران در علفزار انجل و گری هاند گردهم جمع شده اند تا نماز عید قربان را که دومین عید بزرگ مسلمین جهان محسوب می شود، اقامه کنند.موزنو میه ، رئیس و معتمد مسجد گفت: این نخستین باری بود که ما نماز عید را در خارج اقامه کردیم و می خواستیم از مزایای هوای خوب بهره مند شویم. وی از پلیس و اعضای شورای شهر که اجرای موفقیت آمیز نماز عید را ممکن ساخته بودند، تشکر کرد.گفتنی می شود  نماز عید روز، همچنین در مدرسه چنی در هدینگتون نیز توسط تیم اکستراگانزا عید آکسفورد برگزار گردید و در ادامه آن نیز یک روز خانوادگی مرفه و جشنواره عید قربان برپا شد.این جشنواره عید شامل اجرای زنده، زمین بازی کودکان و غرفه های های فروش محصولات حلال بود.

آیت‌الله جنتی خواستار پایان یافتن فشارها و مداوای کامل شیخ زکزاکی شد

آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در جلسه این شورا با تبریک به مناسبت اعیاد مبارکه قربان و غدیر گفت: این اعیاد از جمله مهم‌ترین اعیاد اسلامی است که امیدواریم مردم از فرصت معنوی این اعیاد استفاده و بهره‌برداری کافی را بکنند.وی با اشاره به برگزاری پرشور مراسم دعای عرفه در سراسر کشور افزود: الحمدالله در مراسم روز عرفه امسال مردم به ویژه جوانان حضور پر رنگی داشتند؛ این رویداد، ذخیره معنوی مهمی برای کشور محسوب می‌شود و باید آن را غنیمت شمرد.آیت‌الله جنتی با قدردانی از رسانه ملی برای پوشش خوب مراسم دعای عرفه، از مسؤولان این رسانه خواست با توجه به اهمیت این دعا و مضامین مهم آن، پیش از فرا رسیدن روز عرفه در تشریح و تببین معارف بلند این دعا، کوشا باشند.دبیر شورای نگهبان در ادامه با اشاره به فشارهای وارده به شیخ زکزاکی عالم نیجریه‌ای و خانواده‌اش خواستار پایان یافتن این فشارها و مداوای کامل او شد.وی در خاتمه درگذشت مرحوم علی صادقی مقدم برادر محمدحسن صادقی مقدم عضو حقوقدان شورای نگهبان را تسلیت گفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha