جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
گزیده اخبار

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

چین بازهم جنگ تعرفه‌ای آمریکا را تهدید کرد

چین اعلام کرده در صورتی که آمریکا بخواهد روی کالاهای چینی به ارزش 300 میلیارد دلار تعرفه 10 درصد اعلام کند هر گونه تصمیم در حاشیه اجلاس G20 با دونالد ترامپ را کنار گذاشته و اقدامات تلافی‌جویانه سختی خواهد کرد. پیش از این دونالد ترامپ اعلام کرده بود که در حاشیه اجلاس جی20 با رئیس جمهور چین توافق کردیم که در سطح گسترده‌ای محصولات کشاورزی آمریکا را وارد کنند، اما چین به تازگی واردات محصولات کشاورزی که در آمریکا به عمل میاید را ممنوع کرده و قرار است روی آنها تعرفه اعمال کند. روز گذشته رسانه‌های ژاپنی اعلام کردند که دونالد ترامپ در دیدار با شیزوآبه به صورت رسمی از وی درخواست کرده که ژاپن محصولات کشاورزی آمریکا را وارد کند اما هنوز دولت ژاپن در این باره تصمیم نگرفته است.

وحشت بازهم فتیله نفت را پایین کشید

با افزایش غیرمنتظره ذخایر آمریکا و وحشت از رکود اقتصادی جهان در پی معکوس شدن منحنی سود اوراق قرضه آمریکا،  قیمت‌های نفت سقوط کرد و به سقوط سنگین شب گذشته خود ادامه داد. تا ساعت ۱۴:۰۵ به وقت تهران، قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، ۷۸ سنت یا ۱.۳۱ درصد سقوط کرد و به ۵۸.۷۰ دلار رسید؛ این در حالی است که قیمت نفت برنت در معاملات دیشب هم ۳ درصد سقوط کرده بود. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام تگزاس غرب آمریکا با ۵۴ سنت یا ۰.۹۸ درصد سقوط به ۵۴.۶۹ دلار رسید؛ ضمن اینکه نفت آمریکا هم در معاملات دیشب با سقوط ۳.۳ درصدی روبرو شده بود. بازارهای نفت در چند روز اخیر با نوسانات شدیدی همراه هستند؛ پس از سقوط ۸ درصدی قیمت نفت در روز پنجشنبه گذشته و بازگشت ۴ درصدی در روز جمعه هفته جاری، قیمت نفت برنت در روز سه‌شنبه ۴.۷ درصد جهش کرد، در حالی که در ابتدای معاملات دیروز قیمت نفت آمریکا با جهش ۴ درصدی روبرو شد.

بدهی آمریکا از بحران مالی ۲۰۰۸ فراتر رفت

در سه ماهه دوم ۲۰۱۹، سطح بدهی وام مسکن آمریکا رکورد زد و از رکوردی که در طول بحران مالی ۲۰۰۸ زده بود هم فراتر رفت. هرچند میزان تخلفات و پرداخت نشدن وام‌ها، نسبت به سال ۲۰۰۸ کمتر بوده است.  طبق گزارش جدید فدرال‌رزرو نیویورک، در سه ماهه دوم ۲۰۱۹، ترازنامه‌های وام مسکن، ۱۶۲ میلیارد دلار رشد کرده و به رکورد ۹.۴۰۶ تریلیون دلار رسیده که از ۹.۲۹۴ تریلیون دلار در ۳ ماهه سوم ۲۰۰۸ هم بالاتر است. وام‌های مسکن اعطا شده در ۳ ماهه دوم امسال ۱۳۰ میلیارد دلار نسبت به ۳ ماهه قبلی افزایش یافته و به ۴۷۴ میلیارد دلار رسیده است که این بالاترین سطح آن از ۲۰۱۷ تا کنون است. این در شرایطی اتفاق می‌افتد که شهروندان آمریکایی برای استفاده از وام‌های با بهره پایین صف کشیده‌اند. به ویژه بسیاری از آنها به دنبال عوض کردن وام قبلی خود، با وامی بهتر هستند. کارشناسان بالا رفتن سطح بدهی وام‌های مسکن در سال ۲۰۰۸ را یکی از عوامل مهم آغازکننده بحران مالی بزرگ آن سال می‌دانند.

کمیسیون اصل نود فساد بزرگ مافیای خودرو را فاش کرد

سخنگوی کمیسیون اصل نود اعلام کرد بزودی جزئیات یک فساد بزرگ در مافیای خودرو را فاش می کند. سخنگوی کمیسیون اصل نود با اشاره به اسناد در اختیار در مورد فساد در طراحی خودرو سمند، گفت که به زودی پرده‌ای دیگر از یک فساد بزرگتر در ⁧مافیای خودرو⁩ را اعلام خواهد کرد.پارسایی نوشت: «فساد خودروسازی جدید نیست. در دهه ۷۰ که بزرگترین اختلاس تاریخ کشور ۱۲۳ میلیارد بود، برای طراحی سمند، ۱۲۰ میلیارد تومان با ارز ٤٠٠ تومانی، معادل ٣٥٠٠ میلیارد تومان امروز، پرداخت شد و این طراحی گران نه جذاب بود نه استاندارد. ‏البته این مبلغی است که خودروساز اعلام کرده، اما اسنادی در دست است که نشان می‌دهد وام اخذ شده بابت طراحی خودروی ملی بیشتر از این مبلغ است و این در حالی است که یک طراح ایرانی برندهای معتبر خودرو در جهان، همان زمان حاضر بود به رایگان، طراحی خودروی ملی را انجام دهد. اما چون برای سودجویان، منفعت نداشت، نپذیرفتند. ‏زمان استاندارد طراحی یک خودرو در جهان هم دو تا سه سال است، ولی طراحی سمند ٧ سال زمان برد. ‏این مشت نمونه خروار بود و به زودی پرده‌ای دیگر از یک فساد بزرگتر در ⁧مافیای خودرو⁩ را اعلام می‌کنم.»این نماینده اواخر تیرماه نیز اعلام کرده بود پرونده شکایت مردم از خودروسازان در کمیسیون اصل نود نهایی شده و به زودی در اختیار هیئت رئیسه قرار می گیرد تا در صحن مجلس مطرح شود.

سوخت های مهاجر لو رفتند

غلام‌محمد احمدی، مدیر منطقه پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زاهدان با اعلام این خبر گفت: با شدت گرفتن ورود کارت‌های سوخت مهاجر به استان در سال ۹۷ و امسال، طرح کدینگ کارت سوخت با هدف پیشگیری از ورود کارت‌های مهاجر به سیستان و بلوچستان اجرا شد.غلام‌محمد احمدی با اشاره به موفقیت‌آمیز بودن اجرای این طرح گفت: با گذشت کمتر از دو ماه از آغاز اجرای طرح کدینگ، تاکنون بیش از ۶۸ هزار کارت سوخت مهاجر در منطقه زاهدان شناسایی و از سوخت‌گیری آنها در جایگاه‌ها جلوگیری شده است.وی اظهار کرد: کار بررسی و پایش کارت‌های سوخت مهاجر در منطقه ادامه دارد و تاکنون به‌طور میانگین روزانه بیش از یک هزار کارت مهاجر شناسایی و از طرح خارج شده است.مدیر منطقه زاهدان، الزامی شدن استفاده از کارت سوخت خودرو را که از ۲۲ مردادماه امسال در تمامی جایگاه‌های کشور آغاز شده است، گامی موثر برای پیشگیری از مهاجرت کارت‌های سوخت به مناطق مرزی و جلوگیری از قاچاق فرآورده‌های نفتی عنوان کرد.با اجرای طرح کدینگ در سیستان و بلوچستان فقط خودروهایی که دارای شماره پلاک یا آدرس استان باشند مجاز به سوختگیری در جایگاه‌های سوخت هستند و دیگر خودروها از جمله خودروهای مهمان و خودروهای فاقد کارت در جایگاه‌های ویژه‌ای که به این منظور در نظر گرفته شده است، می‌توانند سوخت‌گیری کنند.

فتا درگاه مجازی قمار را بست

سردار وحید مجید درباره برخورد با سودجویان در حوزه سایتهای شرط‌بندی و قمار، اظهار کرد: سایتهای شرطبندی در هیچ درگاهی به صورت مستقیم فعالیت ندارند اما این سایت‌ها با استفاده از ترفندهایی از درگاه بانکی سایتهای دیگر به صورت موقت و در بازه‌های زمانی متفاوت استفاده می‌کنند که این مسئله با همکاری شرکت شاپرک و دادستانی برای از بین رفتن درگاه‌های بدون هویت در حال پیگیری است. رئیس پلیس فتا تصریح کرد: در حال حاضر پلیس فتا با هماهنگی شرکت شاپرک و دستور مقام قضائی با راه‌اندازی کارگروه مصادیق مجرمانه نسبت به مسدودسازی این درگاه‌ها اقدام می‌کند و مبالغ آنها نیز به منظور تعیین تکلیف توسط مقام قضایی بلوکه می‌شود. وی متذکر شد: قمار به هر نوعی جرم محسوب شده و طبق مواد 705 الی 711 قانون مجازات اسلامی قمارهای اینترنتی نیز جرم است و با مجرمان برابر قانون برخورد می‌شود، متأسفانه بسیاری از کاربران با توجه به اینکه می‌دانند دست به اقدامی غیرقانونی زده‌اند، از شکایت صرفنظر کرده و کلاهبرداران نیز از این ویژگی سوءاستفاده می‌کنند اما شهروندان در صورت فریب کلاهبرداران باید به پلیس فتا موضوع را اطلاع دهند و سپس به دادگاه جرایم رایانه‌ای برای حصول نتیجه مراجعه کنند. این مقام انتظامی خاطرنشان کرد: با بانک مرکزی هماهنگی‌های لازم انجام شده تا به شکل ریشه‌ای کنترل وب سایتهای فیشینگ از جمله سایتهای شرطبندی انجام شود و گردش مالی و پولشویی‌های این سایت‌ها نیز مورد رصد قرار گیرد. وی افزود: مقابله هدفمند با قمار اینترنتی نیازمند عزم ملی و فرهنگ‌سازی است و تمامی نهادها نظیر بانک مرکزی جمهوری اسلامی، قوه قضاییه، قوه مجریه، پلیس، صدا و سیما و سایر ارگانها باید در راستای رفع چالش‌ها و مشکلات موجود در این حوزه به صورت مشترک فعالیت کنند. مجید با اشاره به شناسایی هزار و چهار تارنمای قمار از ابتدای سال 98، گفت: این اقدامات منجر به تشکیل 392 فقره پرونده قضایی با گردش مالی بیش از 96 و مسدودسازی بیش از 9 میلیارد تومان شده است. رئیس پلیس سایبری کشور به مهمترین پرونده‌های این حوزه در سال 98 نظیر شناسایی یکی از متهمان حرفه‌‍ای در حوزه طراحی و پشتیبانی سایتهای قمار در خارج از کشور و اخذ اعلان قرمز بین‌المللی و استرداد وی به داخل کشور به همراه دستگیری اعضای دو باند قمار توسط پلیس فتا استانهای البرز و غرب استان تهران نیز اشاره کرد. این مقام انتظامی ادامه داد: در مجموع، 15 نفر از اعضای دو باند موردنظر در استانهای البرز، مازندران، گیلان، گلستان و آذربایجان شرقی دستگیر و 35 فقره کارت بانکی به نام افراد غیر از آنها کشف شده است. وی از شهروندان و کاربران خواست موارد مشکوک را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir لینک ثبت گزارشات مردمی به پلیس فتا اعلام کنند.

وام اشتغال روستایی میلیاردی شارژ شد

مدیرعامل بانک توسعه تعاون گفت: تا پایان امسال یک هزار میلیارد تومان تسهیلات برای اشتغال روستایی پرداخت می‌شود و می‌توانیم با برگشت اقساط، تسهیلات اشتغال در این بخش را ادامه دهیم. «حجت اله مهدیان» در حاشیه بازدید از چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی توانمندی‌های عشایر، گفت: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی فرصت خوبی برای معرفی محصولات عشایر و روستائیان است و در حقیقت بازاریابی برای تولیدکنندگان بنگاه‌های خرد و متوسط و محصولات خانگی است. وی درباره عملکرد تسهیلات اشتغال روستایی توسط این بانک گفت: ۱۸ ماه است که طرح اشتغال روستایی در کشور اجرا می‌شود و بانک توسعه تعاون یکی از چهار موسسه عامل پرداخت کننده تسهیلات این طرح است. مدیرعامل بانک توسعه تعاون گفت: تسهیلات اشتغال روستایی از کل ۱۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات ریالی برای اشتغال روستایی است و ۲۰ درصد آن سهم بانک توسعه تعاون است. وی افزود: از ۲۵۰۰ میلیارد تومان سهم این بانک تا کنون هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است و هزار میلیارد تومان تا پایان امسال پرداخت می‌شود تا تکلیف ۲۰ درصدی خود را در این حوزه عمل می‌کنیم. مهدیان اظهار امیدواری کرد که طرح اشتغال روستایی با منابع جدید و محل برگشت اقساط ادامه یابد.

ایران و افغانستان برای زرنج به توافق رسیدند

ایران و افغانستان برای احداث خط انتقال برق زرنج به مرکز ولایت (استان) نیمروز افغانستان به توافق عملی دست یافتند. «همایون حائری» معاون برق و انرژی وزیر نیروی ایران و «امان الله غالب» رئیس شرکت برشنای افغانستان توافق کردند کار اجرای این خط ۲۲۰ کیلوولت در هفته آینده آغاز شود. با انجام این پروژه علاوه بر اینکه مردم زرنج از نعمت روشنایی برق پایدار برخوردار می‌شوند زمینه تسریع در تجارت و ترانزیت میان دو کشور از چابهار فراهم می‌شود. سفر معاون برق و انرژی وزیر نیرو به کابل یکی ار توافق‌های «رضا اردکانیان» و «وزیر نیرو» و «رئیس کمیسیون مشترک ایران و افغانستان» با مسئولان کشور افغانستان در سفر اخیر وی به کابل است. «همایون حائری» به همراه «محمد حسن متولی زاده»، مدیرعامل شرکت توانیر امروز به افغانستان سفر کردند. حائری و هیات همراه صبح و عصر امروز دیدارهایی با مقام‌های افغان در زمینه‌ برق و موارد مرتبط داشتند. بررسی نحوه تبادلات برقی از اهداف این سفر عنوان شده است. ایران در حال حاضر با برخی کشورهای همسایه مانند ارمنستان و عراق مبادلات برقی دارد و با گسترش این روابط با سایر همسایگان می تواند به هاب انرژی و برق منطقه تبدیل شود.

جواز استخراج رمز ارزها به گام آخر رسید

«سعید زرندی» گفت: در گذشته در مواجه با فناوری‌ها و کسب وکارهای نوین عکس العمل‌ها مثبت نبود و زمان زیادی می‌گذشت تا با این حوزه‌ها کنار بیایند. زرندی معتقد است در موضوع رمز ارزها، دولت نسبت به دیگر فناوری‌ها با سرعت بهتری عمل کرد و تلاش شد تا به جای مقابله با این بخش، برای آن چارچوب و قانون مشخص شود. معاون طرح و برنامه وزارت صنعت تاکید کرد: در اقتصاد آینده دنیا، رمز ارزها نقش مهمی خواهند داشت و می‌خواهیم این صنعت در کشور شکل بگیرد. وی با تاکید بر اینکه باید از زیرزمینی شدن فعالیت‌ها جلو گیری کرد، ادامه داد: در این راستا دستورالعمل صدور جواز استخراج رمز ارزها پس از مشورت با صاحبنظران و فعالان این بخش، نهایی می‌شود. به گفته زرندی سرعت در زمان صدور مجوز استخراج رمز ارزها خیلی اهمیت دارد و در این مسئله دقت لازم خواهد شد. معاون طرح و برنامه وزارت صنعت تاکید کرد: با قانونی شدن فعالیت این بخش ، کسب و کارهای جدید دیگری هم شکل خواهد گرفت به طوری که در زمینه تولید ماینر، سیستم‌های خنک‌کننده، طراحی فارم‌ها و... نیز برخی وارد کار شده‌اند. وی در پاسخ به انتقاد فعالان تولید رمز ارزها از قیمت تعیین شده انرژی گفت: در مرحله اول، آنچه برای ما مهم بود قانونی شدن در چارچوب قرار گرفتن این کسب و کار است. زرندی خاطرنشان کرد: بعد از تدوین دستورالعمل صدور جواز و تعیین سقف صنعتی شدن استخراج رمز ارزها و فعالیت قانونی این بخش، با همفکری و همراهی سایر بخشهای مرتبط مثل وزارت نیرو می‌توان راه توسعه و حل مشکلات این صنعت را دنبال کرد.

رمز دوم هم یک‌بار مصرف شد

با گسترش سایت‌های فروش کالا و افزایش خریدهای اینترنتی از سوی مردم، استفاده از رمز دوم کارت‌های بانکی، رواج قابل توجهی پیدا کرده است و این روزها تعدادی زیادی از مردم از این رمزها استفاده می‌کنند؛ حال آنکه رمزهای دوم فعلی گاها مورد فیشینگ (سرقت اطلاعات اینترنتی) قرار گرفته و ممکن است از امنیت بالایی برخوردار نباشند. آن‌طور که گفته می‌شد، پلیس فتا و سایر نهادهای مسئول از بانک مرکزی خواسته بودند که نسبت به ارائه رمز دوم یک‌بار مصرف و پویا به مردم اقدام کند تا امنیت این خریدها افزایش یابد. در همین راستا، در سال گذشته اعلام شد که رمزهای دوم پویا از خرداد ماه امسال اجباری خواهد شد و رمزهای دوم ثابت قابل استفاده نیست. قرار بود این طرح بر پایه اپلیکیشن اجرایی شده و مشتریان بانکی پس از احراز هویت حضوری، بتوانند از طریق اپلیکیشن‌های بانکی نسبت به دریافت رمز دوم یک‌بار مصرف اقدام کنند. با توجه به اینکه بخشی از مردم ایران از گوشی‌های آیفون استفاده می‌کنند، اقدام شرکت اپل در مسدودسازی برخی اپلیکیشن‌های ایرانی سبب شد تا اجرای این طرح از طریق اپلیکیشن متوقف شود و بانک مرکزی برای جلوگیری از ایجاد مشکل در اپلیکیشن‌ها به دنبال شیوه دیگری برای دریافت رمز دوم پویا باشد. مسئولان بانک مرکزی درخصوص زمان اجرایی شدن این طرح صحبتی نکردند و گفتند که باید برای این موضوع تصمیم‌گیری و با دقت عمل، اجرایی شود. این در حالی است که بانک ملت اعلام کرده است که از ابتدای شهریورماه، تمامی تراکنش‌های نیازمند رمز دوم کارت (به جز قبوض عمومی همچون برق، آب، گاز و تلفن) صرفاً با استفاده از رمز دوم پویا امکان‌پذیر خواهد بود؛ به عبارت دیگر استفاده از رمز دوم پویا در این بانک از اول شهریور اجباری می‌شود. با این خبر این گمان می‌رفت که بانک مرکزی اجرای این طرح را در دستور کار خود قرار داده و از شهریور ماه استفاده از رمز دوم پویا اجباری خواهد شد، اما پیگیری‌های ایسنا از مقام‌های مسئول حاکی از آن است که این موضوع تنها مربوط به بانک ملت بوده و بانک مرکزی هیچ‌ بخش‌نامه یا ابلاغیه‌ای در این زمینه نداشته است و اقدام بانک ملت ارتباطی به برنامه بانک مرکزی ندارد. بانک مرکزی هم‌اکنون در حال برنامه‌ریزی برای اجرای این طرح است و اقدام بانک ملت تنها در راستای سیاست‌های خود این بانک است. به این ترتیب، رمزهای دوم ثابت کماکان معتبرند و مردم می‌توانند از این رمزها برای تراکنش‌های اینترنتی خود استفاده کنند، اما مشتریان بانک ملت باید حتما نسبت به دریافت رمز دوم پویا اقدام کنند.

ایران صادرات به همسایه ها را شارژ کرد

حمید زادبوم با اعلام این خبر افزود: با ظرفیت‌سنجی کشورهای همسایه می‌خواهیم صادرات به ۱۵ کشور همسایه را دو برابر کنیم. او به فعال‌سازی ظرفیت‌های تولیدی در راستای صادرات خبر داد و خاطرنشان کرد: شناسایی موانع صادرات و فعال‌سازی بازارهای مختلف از جمله سیاستهای وزارت صنعت است. زادبوم به موافقتنامه تجارت با کشورهای اوراسیا، اکو، سازمان همکاری‌های اسلامی و کشورهای D۸ اشاره کرد و گفت: موافقتنامه ترجیحات تجاری ایران با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا در ۹ فصل با بیش از ۱۰۰ ماده به انضمام جدول امتیازات اعطایی ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا مشمول ۳۶۰ قلم کالا (بر اساس کد  ۸رقمی HS) و جدول امتیازات اعطایی اتحادیه اقتصادی اوراسیا به ایران مشمول ۵۰۲ قلم کالا (براساس کد۱۰ رقمی HS) است که از ۸۶۲ ردیف تعرفه، تعداد ۲۲۳ ردیف آن محصولات کشاورزی و ۳۶۹ ردیف آن را محصولات صنعتی تشکیل می‌دهند. وی ادامه داد: موافقتنامه تجارت ترجیحی بین کشورهای عضو D۸ مشتمل بر یک مقدمه و ۳۴ ماده در سال ۹۸ اجرا شده است. معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران به انجام موافقتنامه تجارت دوجانبه بین ترکیه، بنگلادش، سوریه اشاره کرد و گفت: با کشورهایی همچون مالزی، هند و پاکستان نیز موافقتنامه‌های تجاری و آزاد در حال انجام است. او همچنین از فعال شدن رایزنان صادراتی در ۱۵ کشور هدف خبر داد.

لوازم‌التحریر هم پرواز کرد

محمودرضا صنعتکار با بیان اینکه بخشی از ارز دولتی به جای تولیدکنندگان واقعی به "رانت‌کاران" و "واردکنندگان صوری" تخصیص یافت، اظهار کرد: حتی اگر ارز نیمایی دریافت می‌کردیم قیمت آن تقریبا سه برابر قیمت ارزی بود که در سال گذشته دریافت کرده بودیم. رئیس انجمن تولیدکنندگان نوشت‌افزار کشور با بیان اینکه  ۲۰ تا ۲۵ درصد مواد اولیه در صنعت لوازم‌التحریر وارداتی است، ‌اظهار کرد: درصد بیشتری از مواد اولیه این صنعت مربوط به پتروشیمی است که قیمت آن‌ها نسبت به سال گذشته سه برابر شده است. از طرف دیگر عرضه مواد اولیه پتروشیمی در بورس محدود است و در زمان عرضه نیز به مزایده گذاشته می‌شود و کسی که بیشترین قیمت را پیشنهاد بدهد، می‌تواند آن محصول را بخرد. وی افزود: تولیدکنندگان لوازم‌التحریر نقدینگی کافی برای خرید مواد اولیه مورد نیاز یک سال خود را ندارند و اگر در زمان عرضه این مواد در بورس موفق به خرید نشوند، با توجه به اینکه زمان عرضه کالا در بورس مشخص نیست، مجبور هستند مواد اولیه را با اختلاف قیمت ۱۵ تا ۲۰ درصد از بازار آزاد تهیه کنند. صنعتکار همچنین با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت طی دو سال اخیر از صنایع حمایت کرد، سایر سازمان‌ها از جمله بانک مرکزی، بیمه و دارایی را به عنوان "ترمز صنعت" توصیف کرد.

طلا سومین هفته سبز قیمت را ثبت کرد

متوسط قیمت طلا در بازارهای جهانی برای سومین هفته متوالی افزایش یافت هرچند که آخرین روز کاری هفته گذشته را با کاهش به پایان برد.با تقویت ارزش بازارهای بورس و ارزش دلار، قیمت طلا در معاملات آخرین روز کاری بازارهای جهانی افزایش یافت اما نگرانی‌ها در مورد کند شدن رشد اقتصادی و نبود شفافیت در مورد جنگ تجاری آمریکا و چین سبب شد تا این فلز گران‌بها سومین هفته افزایشی را ثبت شد.هر اونس طلا در بازارهای جهانی با 9.77 دلار کاهش 1513.52 دلار فروخته شد اما طی هفته گذشته بیش از یک درصد افزایش یافت.شاخص دلار که ارزش این ارز را در برابر سبدی از ارزهای بین‌المللی می‌سنجد، 0.1 درصد افزایش یافت.ارزش طلا از ابتدای ماه جاری میلادی تاکنون در بحبوحه افت ارزش اوراق قرضه جهانی و تشدید تنش‌ها بیش از 100 دلار افزایش یافته است.در اوایل هفته گذشته، برای نخستین بار در 12 سال گذشته، ارزش اوراق قرضه 10 ساله خزانه داری آمریکا کمتر از اوراق دو ساله این وزارتخانه شد.سرمایه‌گذاران بر ضیافت سالانه فدرال رزرو در این هفته تمرکز کرده‌اند که سرنخ هایی در مورد سیاست‌های این بانک به دست خواهد داد.

نامه نگاری وزارت جهاد جواب نداد

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور گفت: به رغم نامه نگاری وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت با واردات مکمل خوراک دام و طیور با ارز دولتی موافقت نکرد و قرار است واردات این محصول همچنان با ارز نیمایی باشد.قاسم رضائیان‌زاده معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور در نشست خبری در دامپزشکی استان تهران در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که تولیدکنندگان مکمل خوراک دام و طیور (مونو دی کلسیم فسفات) می‌گویند به رغم وجود 47 کارخانه تولید این محصول در کشور سازمان دامپزشکی این محصول را با ارز وارداتی وار د می‌کنند. در حالی که تولیدکنندگان داخلی مجبور هستند مواد مورد نیاز خود را با ارز نیمایی وارد کنند و همین مسئله باعث ورشکستگی کارخانه‌ها و بیکار شدن 7000 کارگر شاغل در آن شده است،‌گفت: در کارگروه سامانه تجارت قید شده که واردات مونو دی کلسیم فسفات جزو گروه یک بوده و با ارز دولتی وارد شود، اما خاک فسفات که مواد اولیه تولید این محصول است با ارز نیمایی وارد کشور شود و ما نیز مجبور هستیم طبق آن عمل کنیم.رضائیان‌زاده ادامه داد: بنا به تقاضای تولیدکنندگان نامه‌ای به وزارت صمت برای تغییر گروه مواد اولیه این محصول یعنی خاک فسفات نوشتیم و تا به امروز هیچ تغییری ایجاد نشده است و خبری هم دارم که قرار نیست تغییری ایجاد شود.وی که گفته می‌شود سازمان دامپزشکی به دلیل سودی که در واردات این محصول دارد و به ازای هر 1.5 دلار حدود 30 سنت دریافت می‌کند از واردات حمایت می‌کند، گفت: گرفتن این هزینه‌ها جزو قوانین مصوب است و چیزی نیست که سازمان دامپزشکی کشور در آن دخل و تصرف کند.وی ادامه داد: اما تامین این محصول به رغم ادعای تولیدکنندگان در داخل انجام نمی‌شود و دولت مجبور است برای تامین نیاز دامداران آن را وارد کند.معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه معاونت امور دام، وزارت بازرگانی و سازمان دامپزشکی کشور در باره این موضوع جلسه‌ای داشتند، گفت: قرار است به مشکلات آنها رسیدگی شود.رئیس مجمع تولیدکنندگان مونو دی کلیسم فسفات اخیرا گفت: در حالی که 47 کارخانه با 7000 کارگر 35 سال است که مکمل غذایی دی و مونوکلسیم فسفات را تامین می‌کنند اما از سال 97 دولت ارز دولتی را به جای مواد اولیه به محصول نهایی داد و واردکنندگان سیل عظیمی از این محصول را وارد کشور کردند و نتیجه آن شد که محصول ما دستمان ماند و نتوانستیم با محصولات خارجی که با ارز دولتی وارد شده بود، رقابت کنیم.سعیدیان گفت: در همان زمان ما مجبور بودیم مواد اولیه را با ارز نیمایی وارد کشور کنیم که قیمت تمام‌شده تولید محصول ما بیشتر از محصول وارداتی می‌شد. وی همچنین با بیان اینکه با وجود ظرفیت تولید 2.5 برابری در کشور دولت اقدام به واردات می‌کنند، گفت: دولت یا به ما هم ارز دولتی بدهد و یا ارز دولتی واردکنندگان را قطع کند تا شرایط عادلانه‌ای حاکم باشد.

واگذاری بندر چابهار به روس ها تکذیب شد

بهروز آقایی با بیان این که شایعه واگذاری بندر چابهار به روسیه از اساس کذب محض است، اظهار گرد: هفته گذشته "میلوشکین سرگی" مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی استراخان روسیه صرفا برای بازدید از زیرساختها و ظرفیت های تجاری، ترانزیتی و اقتصادی بندر شهید بهشتی به چابهار سفر کرده بود.وی ادامه داد: مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی آستراخان روسیه در این بازدید به اهمیت و نقش بندر چابهار در اتصال بنادر حاشیه دریای خزر به اقیانوس هند اشاره و گفته بود دولت روسیه و شخص رئیس جمهوری پوتین برای استفاده از این بندر در انتقال کالا به سایر کشورها بویژه شبه قاره هند تمایل دارند و در این بازدید درخواستی مبنی بر واگذاری یا اجاره این بندر به روس ها مطرح نشده است.وی تصریح کرد: میلوشکین سرگی روز پنجشنبه مورخ 24 مردادماه سال جاری از امکانات و زیرساخت‌های بندر چابهار بازدید و این بندر را در اتصال بنادر حاشیه دریای خزر به اقیانوس هند دارای اهمیت دانست و تاکید کرد روسیه از قابلیت های ترانزیتی در انتقال کالا از این بندر بهره گیری خواهد کرد.وی افزود: بندر چابهار با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه هشت و نیم میلیون تن کالا و وجود زیرساخت ها و تجهیزات در زمینه ترانزیت کالا، می‌تواند نقش مهمی در توسعه روابط کشورهای CIS، روسیه، افغانستان با کشور های حوزه دریای عمان و اقیانوس هند داشته باشد.

معاون سابق وزیر نفت خسارت نفتی را فاش کرد

اصغر ابراهیمی اصل گفت: واردات روزانه 8.8 میلیون لیتر بنزین روزانه را کف واردات بنزین به کشور دانست زیرا در برخی از روزها 12 میلیون لیتر بنزین به کشور وارد شده است.وی حذف کارت سوخت را یک اقدام اشتباه و به ضرر منافع ملی توصیف کرد که وزیر نفت باید پاسخگوی این اقدام خود باشد و تاکید کرد که اگر کارت سوخت حذف نمی‌شد، دیگر نیازی به واردات 8 میلیارد دلار بنزین به کشور نبود و متاسفانه به همین اندازه که بنزین وارد کشور شده، بنزین از کشور قاچاق شده است.ابراهیمی اصل اضافه کرد که با حدف کارت سوخت، زمینه قاچاق بنزین از کشور تسهیل شد و در عین حال، الگوی مصرف را جابجا کرده و به مصرف بی رویه دامن زد.وی بنزین‌های وارداتی به کشور را یورو 2 و یورو 3 خوانده و گفته است که بنزینی که به اسم یورو 4 به کشور وارد شده همان بنزین‌های یورو 2 و یورو 3 بوده و کیفیت آن نیز به مراتب پایین‌تر از بنزین ترکیبی با محصولات پتروشیمی در داخل کشور بوده است.به گفته ابراهیمی اصل، عده‌ای با واردات بنزین باکیفیت پایین و فروختن آن به قیمت بنزین باکیفیت بالا و بعد هم قاچاق کردن بنزین به خارج کشور سود کلانی برده‌اند که پیدا کردن افرادی که بنزین را به کشور وارد کرده اند کار بسیار ساده‌ای است. معاون سابق وزیرنفت در امور پتروشیمی تاکیدکرد: سرطانزابودن بنزینی که پیشتر با مخلوط کردن محصولات پتروشیمی تهیه می‌شد کذب محض بوده و جریان ناسالمی پشت این جوسازی‌ها وجود داشت.وی اذعان داشت که زنگنه در فاصله زمانی 92 تا 98 آگاهانه یا نا آگاهانه تصمیم به حذف کارت سوخت گرفته که این تصمیمات برای اقتصاد کشور تصمیم درستی نبوده هر چند که در زمستان سال گذشته قرار شد استفاده از کارت سوخت را اجرایی کند که با گذشت 10 ماه تازه اکنون اجرایی می‌شود.ابراهیمی اصل، تصریح کرد که زنگنه به عنوان وزیر نفت دستور حذف کارت سوخت را صادر کرده و مسولیت آن با شخص وزیر بوده و حالا هم حق نظام است که از او بپرسد که چرا کارت سوخت را حذف کرده و اگر زنگنه پاسخ درستی ندارد باید با او برخورد شود.وی بیان داشت که به دلیل حذف کارت سوخت فضای هیجانی و فرصت طلبی قاچاق سوخت مهیا شد زیرا 15 درصد بنزین کشور به دلیل حذف کارت سوخت قاچاق می‌شود که اگر کارت سوخت وجود داشت قاچاق سوخت به  نیم درصد می‌رسید.

حذف صفر ها به تعویق افتادند

سید ناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره حذف چهار صفر از پول ملی، اظهار کرد: اگرچه این موضوع برای اقتصاد مفید است، اما اجرایش در وضعیت فعلی اقتصاد به صلاح نیست.عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: با وجود تورم کمرشکن در کشور، حذف چهار صفر تورم سنگین‌تری به دنبال خواهد داشت؛ اجرای این کار زمانی درست است که تورم در کشور پایین بوده و هزینه و درآمد مردم متناسب باشد.موسوی لارگانی با بیان اینکه با وجود مشکلات جدی معیشتی جدی مردم، ضرب سکه و چاپ اسکناس هم هزینه دارد، ادامه داد: به عنوان نمونه، اگر مردم برای خرید مایحتاج‌شان مبلغی را با کم شدن چهار صفر پرداخت کنند، مشکلی رفع نمی‌شود؛ البته برخی معتقدند که با این امر، حجم پول کمتری جابه‌جا می‌شود، در حالیکه اکثر مردم به جای پول نقد، معمولا از کارت اعتباری استفاده می‌کنند.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای کالای لوکس را خط زدند

نایب رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای با بیان اینکه عرضه برخی کالاهای لوکس با قیمت‌های بسیار بالا، ذهن مردم را مشوش می‌کند، از جمع‌آوری آب‌معدنی‌های فرانسوی ۵۰ هزار تومانی که در برخی فروشگاه‌ها عرضه می‌شد خبر داد. منصور عالی‌پور در واکنش به عرضه محصولات لوکس خارجی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای که مشابه داخل دارند در سالهای پیش گفت: فروشگاه‌های زنجیره‌ای مجاز نیستند کالاهای لوکسی که وارداتشان به کشور ممنوع است را عرضه کنند و در 95 درصد فروشگاه‌های زنجیره‌ای، کالاهای لوکس مجاز هم عرضه نمی‌شود ولی با توجه به سلیقه مشتریان، برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تلاش می‌کنند تا نیازهای این دسته از مشتریان خود را برآورده کنند.نایب رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای اضافه کرد: البته با توجه به اینکه در حال حاضر قدرت تولید محصولات در داخل کشور افزایش یافته و عمده محصولات مورد نیاز در داخل تامین می‌شود، تلاش شده تا از محصولات داخلی حمایت شود.وی در واکنش به مجاز بودن فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای عرضه برخی محصولات لوکس و گران‌قیمت همچون شیرهای طعم‌دار وارداتی از کشورهای عربی نیز گفت: با توجه به شرایط اقتصادی امروز، ما نسبت به عرضه این محصولات حساسیت ویژه‌ای داریم و در مواردی نسبت به جمع‌آوری چنین کالاهایی از فروشگاه‌ها اقدام کرده‌ایم؛ به عنوان مثال زمانی که با عرضه آب‌معدنی با برند خاص یک شرکت فرانسوی مواجه شدیم که با قیمت 50 هزار تومان عرضه می‌شد، به سرعت تذکرات لازم را برای جمع‌آوری آن دادیم چراکه با وجود برندهای قدرتمند داخلی، دلیلی برای عرضه این برند خارجی وجود نداشت و از سوی دیگر در شرایطی که مردم به سختی درگیر مشکلات اقتصادی هستند، نباید با عرضه چنین محصولاتی ذهن مردم را مشوش کرد.

گوشی روی شیب نزولی افتاد

سیدجواد احمدی مدیر کل نظارت بر خدمات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت: قیمت ارز نیمایی در طول سه ماه گذشته، عموماً صعودی بوده و کاهشی نداشته که قاعدتاً در حوزه واردات اینگونه کالاها در روند قیمت­ها شیب متناسب صعودی قابل پیش بینی است هر چند رقابت شرکت‌های وارد کننده باعث ثبات وحتی کاهش قیمت در این گروه نیز بوده است. ضمنا عرضه کنندگان این کالاها موظف به ثبت قیمت مصرف کننده در سامانه ۱۲۴ سازمان حمایت است.احمدی با اعلام اینکه قیمت ارز حاصل از صادرات که تابعی از ارز آزاد سامانه سنا می­باشد، در طول ماه­های اخیر، شیب نزولی اندکی داشته است تصریح کرد: انتظار می­رود با ایجاد جو رقابتی و حضور تعداد قابل توجهی وارد کننده در این حوزه، شاهد روند کاهشی باشیم.احمدی افزود: پروسه واردات موبایل از زمان ثبت سفارش تا خرید و واردات و آماده سازی، فرآیندی بین ۴۵ تا ۶۰ روز اعلام کرد و اظهار داشت: قاعدتاً فرآیند کاهشی قیمت­ها از زمان شروع کاهش نرخ ارز با تاخیر در فاز ۴۵ تا ۶۰ روزه در بازار محسوس است.او ادامه داد: قیمت موبایل در گوشی­های پرتقاضا کاهشی با میانگین ۱۰ درصد را به همراه داشته که اتفاقاً این موضوع به زعم فعالین بازار نه به خاطر کاهش نرخ ارز بلکه به خاطر افزایش تعداد واردکنندگان قانونی از حدود ۵۰ شرکت به ۱۱۰ شرکت و ایجاد جو رقابتی سالم در میان تجار و افزایش سرعت عرضه و موجودی بالای واردکنندگان بوده است.مدیر کل نظارت بر خدمات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان؛ در ادامه به مصرف کنندگان توصیه کرد که با استعلام قیمت­ها از سامانه ۱۲۴ سازمان حمایت از قیمت اعلامی فروشندگان مطلع شده و هرگونه مورد خلاف واقع را به حوزه­های نظارتی سازمان حمایت اطلاع دهند.احمدی بیان کرد: با ایجاد تعادل نسبی در نرخ ارز و ورود کالاهای وارد کنندگان جدیدی که از سازمان حمایت و وزارت صمت مجوز واردات قانونی دریافت نموده­اند و تعداد آن­ها رو به افزایش است، شاهد ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای بازار و ثبات قیمت­ها بر طبق ضوابط قیمت گذاری کالاهای وارداتی سازمان حمایت است.

کرسی ریاست به ترامپ خسارت زد

ان‌بی‌سی نوشت: دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا اظهار کرد که پست ریاست جمهوری باعث شده وی میلیارد ها دلار برای استخدام وکلا جهت دفاع از خود در دادگاه‌های مختلف هزینه کند. رییس جمهور آمریکا خاطرنشان کرد: در صورتی که وکلا بتوانند کار خود را به خوبی انجام دهند وی اهمیتی به میزان پول صرف شده نمی دهد. ترامپ گفت: آنها برای من سه تا پنج میلیارد دلار هزینه داشته‌اند، اما می‌دانید؟ من اهمیتی نمیدهم. وقتی شما ثروتمند هستید، پولی که خرج شده اهمیتی ندارد. صحت مبالغ صرف شده قابل اثبات نیستند زیرا رییس جمهور آمریکا هنوز داده‌های اظهارنامه مالیاتی خود را منتشر نکرده است. ترامپ همچنین در طی سخنرانی خود در پنسیلوانیا از اینکه هیچ کس به فروش ۶۰ میلیون دلاری کتاب باراک اوباما، رییس جمهور پیشین آمریکا توجهی ندارد، شکایت کرده بود. به عقیده وی، هیچ کس در تاریخ چنین پول زیادی از نوشتن یک کتاب به دست نیاورده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha