پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
مهمترین اخبار

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

آمریکا دست از روی « ماشه» برداشت

یک مقام ارشد دولت آمریکا اذعان کرد که دولت این کشور با توجه به خروج از برجام از ساز و کار موسوم به «مکانیسم ماشه» برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران استفاده نمی‌کند.این مقام آمریکایی در پاسخ به سوال یک خبرنگار مبنی بر اینکه آیا آمریکا می‌تواند از بند موسوم به «مکانیسم ماشه» برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران استفاده کند یا خیر، اذعان کرد که واشنگتن قادر به استفاده از این بند نخواهد بود. پیش از این، کارشناسان گفته‌اند آمریکا بعد از خروج از برجام به جهت آنکه جزئی از این توافق هسته‌ای نیست نمی‌تواند برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران به بند مکانیسم ماشه در برجام استناد کند. او در پاسخ به سوال این خبرنگار گفت: «در خصوص مکانیسم بازگشت خودکار تحریم‌ها (مکانیسم ماشه) باید بگویم ما دیگر داخل آن توافق (برجام) نیستیم. طرف‌هایی که هنوز داخل توافق هستند باید تصمیم خودشان را بگیرند که می‌خواهند از مکانیسم حل اختلاف استفاده کنند یا خیر. تردیدی وجود ندارد که ایران در حال نقض توافق هسته‌ای است ولی این تصمیمی است که آنهایی که داخل توافق هستند باید بگیرند.» منظور از مکانیسم ماشه همان «ساز و کار حل اختلافات» در بندهای ۳۶ و ۳۷ در توافق هسته‌ای برجام است که در آنها مسائل مربوط به  حل و فصل اختلاف میان  طرف‌های برجام، در صورت بروز مناقشه مفصلاً شرح داده شده‌اند. این دو بند از آنجا که رجوع به آنها می‌تواند به بازگشت خودکار تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران منجر شود به «مکانیسم ماشه» معروف شده‌اند. طبق این دو بند، در صورتی که کشورهای اروپایی ایران را به عدم پایبندی به توافق هسته‌ای متهم کنند و تصمیم بگیرند مسئله را به کمیسیون مشترک برجام ارجاع دهند، ایران به عنوان طرف متشاکی ۳۰ روز فرصت خواهد داشت رضایت طرف شاکی (کشورهای اروپایی) را جلب کند. در صورتی که رضایت طرف شاکی جلب نشود، پرونده پس از چند روز به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع خواهد شد. شورای امنیت ظرف یک ماه بعد از دریافت این شکایت بایستی درباره بازگشت تحریم‌های ایران رأی‌گیری کند، اما کشورهای غربی در مذاکرات برجام ساختار این رأی‌گیری را به گونه‌ای تغییر داده‌اند که امکان وتوی نظر کشورهای غربی درباره برگرداندن تحریم‌ها علیه ایران به کل از روسیه و چین سلب شده است.در شورای امنیت به جای رأی‌گیری درباره «رفع تحریم‌های ایران» بر سر «ادامه رفع تحریم‌های ایران» رأی‌گیری می‌شود؛ این تغییر در عبارت‌پردازی ابتکار عمل استفاده از حق وتو را عملاً در اختیار طرف غربی قرار می‌دهد، به این صورت که این طرف‌ها می‌توانند از حق وتوی خود استفاده کرده و از تصویب «ادامه لغو تحریم‌ها» جلوگیری کنند. در این حالت، قطعنامه‌های تحریمی پیشین سازمان ملل متحد علیه ایران احیا خواهند شد.

سامورایی ها هم به ائتلاف آمریکایی "نه" گفتند

بر اساس نتایج نظرسنجی سراسری که توسط خبرگزاری کیودو انجام شده است، بیش از نیمی از مردم ژاپن با پیوستن نیروی دفاعی این کشور به ائتلاف نظامی پیشنهادی آمریکا در خلیج‌فارس مخالفند.بر اساس این نظرسنجی ۵۷.۱ درصد مردم ژاپن با پیوستن به ائتلاف دریایی آمریکا در تنگه هرمز مخالف هستند.پیش از این نیز تاکه‌شی ایوایا، وزیر دفاع ژاپن اعلام کرده بود که ژاپن قصد ندارد در ائتلاف بین‌المللی گشت‌زنی در تنگه هرمز شرکت کند.

بازهم تب مذاکره ترامپ را به هذیان گویی انداخت

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به پرسشی درباره رفع توقیف نفتکش ایرانی در جبل الطارق پاسخ داد که ایران می‌خواهد با واشنگتن مذاکره کند!مقامات جبل الطارق، حکم رفع توقیف نفتکش ایرانی را صادر کردند. دولت ترامپ بلافاصله خواستار ادامه توقیف این نفتکش شد؛ اما رئیس دولت محلی جبل طارق روز یکشنبه درخواست آمریکا را رد کرد.نفتکش ایرانی گریس 1 قرار است تا ساعاتی دیگر آب های جبل الطارق را ترک کند. ترامپ همچنین گفت که واشنگتن با طالبان افغانستان مذاکره خوبی داشته است. ترامپ درباره تحولات هنگ کنگ نیز خطاب به چین گفت: سرکوب میدان تیان آن من در هنگ کنگ به مذاکرات تجاری واشنگتن و پکن آسیب خواهد زد.

تی تک دست متقلبان و قاچاقیان را افشا کرد

نقش مهم سامانه تی تک در مبارزه با قاچاق را حتی علی مویدی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز تایید کرد و گفت: اگر سامانه TTAC با تلاش وزارت بهداشت به طور کامل تحقق پیدا کنند، داروهای قاچاق در جامعه جمع می‌شوند.محمدرضا شانه‌ساز پس از انتصاب خود به عنوان سرپرست سازمان غذا و دارو درباره وضعیت سامانه سازمان غذا و دارو گفت: سامانه تی‌تک برای رصد فعالیت‌ها و شفاف‌سازی در زمینه توزیع دارو ایجاد شده است و از این طریق می‌توانیم جلوی تخلفات و تقلبات و سوءاستفاده‌ها را بگیریم.پیرصالحی رئیس سابق سازمان غذا و دارو نیز نبود سامانه‌ها را قدم زدن در اتاق تاریک دانست و گفت: اگر از سامانه‌ها استفاده نکنیم، سلامت مردم به دلیل تقلب در فرآورده‌های سلامت به خطر خواهد افتاد و با وجود سامانه‌ها، تصمیم‌گیری برای ما و شرکت‌های تولید کننده آسان‌تر می‌شود.خیرآبادی عضو هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی درباره سامانه تی‌تک در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  اظهار کرد: سامانه تی تک قابلیت‌های خوبی دارد و به بلوغ خود نزدیک می‌شود و به همین دلیل برخی سودجویان در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی به دنبال از بین بردن این سامانه هستند.عضو هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی با تاکید بر اینکه سامانه تی‌تک به شفافیت در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی کمک می‌کند، گفت: این سامانه از سوءاستفاده‌ها در حوزه ارز دولتی برای تخصیص به دارو جلوگیری می‌کند چرا که برخی اقلام دوگانه داریم که هم به عنوان ماده اولیه دارو استفاده می‌شوند و هم در برخی صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند.وی گفت: در تی‌تک این موارد دوگانه قابل ردیابی است و با ارتقای آن جلوی سواستفاده از ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی در سایر صنایع گرفته خواهد شد، به عنوان مثال آلوما در شربت معده مصرف می‌شود، اما در برخی صنایع نیز از این ماده اولیه استفاده می‌کنند یا دکستروز ماده اولیه سرم است و بقیه صنایع مثل صنایع رنگ و نقاشی از آن استفاده می‌کنند و با تی تک کسی نمی‌تواند ارز دولتی بگیرد و ماده اولیه را در سایر صنایع استفاده کند. در این شرایط مافیای دارو، متخلفان ارزی یا شرکت‌هایی که مواد اولیه دارویی با اسامی مختلف وارد کشور می‌کنند، برای آنکه دستشان رو نشود و منافعشان به خطر نیفتد، در رسانه‌ها فریاد ضد فساد سر می‌دهند و به دنبال پاک کردن رد پای خود با حذف سامانه تی تک هستند.

ناجا بزرگترین باند مواد مخدر کشور را متلاشی کرد

بزرگترین باند مواد مخدر در جنوب کشور توسط وزارت اطلاعات منهدم شد. با اقدامات اطلاعاتی و عملیاتی سربازان گمنام امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در استان هرمزگان، بزرگترین باند خانوادگی قاچاق مواد مخدر جنوب کشور، متشکل از ۴ برادر که به صورت مسلحانه محموله‌های کلان مواد مخدر را از یکی از کشورهای همسایه بوسیله لنج‌های صیادی و شناورهای تندرو به سواحل هرمزگان منتقل می‌کردند شناسایی و منهدم گردید.این باند قسمت اعظم مواد مخدر را در داخل کشور توزیع و بخشی را به خارج از کشور ترانزیت می‌نمود. به طوری که گردش مالی این باند بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال بوده و ارزش تقریبی دارای‌هایی فعلی آن‌ها بیش از ۳ هزار میلیارد ریال است.در این عملیات مقادیر معتنابهی وجوه نقدی، خورو و جواهرات از متهمین کشف و ضبط و عوامل اصلی این باند دستگیر و تحویل مراجع قضایی گردیدند.ضربه به این باند مسلحانه از ورود سالانه ده‌ها تن مواد مخدر به کشور جلوگیری نمود.

پایتخت به باند کلاهبرداری از اتباع پایان داد

درپی ارجاع خبری در خصوص اخاذی و کلاهبرداری تلفنی از اتباع خارجی با عناوین و سمت‌های برخی از مسئولان دولتی و انتظامی، موضوع در سومین روز مرداد ماه امسال در دستور کار ماموران معاون مهاجرت و گذرنامه پلیس پایتخت قرار گرفت و ماموران پس از انجام تحقیقات مقدماتی جمع آوری اطلاعات به دست آمده چهار عضو یک باند جعل و کلاهبرداری را که تحت پوشش یک موسسه اقدام به جعل و کلاهبرداری از اتباع خارجی کرده بودند، شناسایی کردند.همچنین در جریان تحقیقات مشخص شد که یکی از این متهمان کارمند اخراجی یکی از ادارات دولتی بود که به همراه یک متهم سابقه‌دار در این خصوص که پیش از این نیز به جرم قاچاق مواد مخدر تحت تعقیب بود، در منطقه شهرک ولیعصر(عج) ساکن شده که بلافاصله اقدامات اولیه انجام شده و این افراد در عملیاتی پلیسی دستگیر و برای تحقیقات به مقر انتظامی منتقل شدند.این متهمان در تحقیقات انجام شده ضمن اعتراف به جرم خود اظهار داشتند که با خرید سیم کارت‌های ثبت نشده و افتتاح حساب‌های بانکی با اسناد و مدارک جعلی، اقدام به کلاهبرداری از اتباع خارجی به وسیله پیامک کرده‌اند.در ادامه با هماهنگی‌های انجام شده دو همدست دیگر این متهمان نیز شناسایی و دستگیر شدند که در بازرسی از مخفیگاه آنها نیز مقادیر متنابهی مواد روانگردان، ترازوی توزین موادمخدر، تعدادی اسناد جعلی همچون، گذرنامه، سند منزل، خودرو و ... کشف شد.مرکز اطلاع رسانی پلیس پایتخت با تایید این خبر اعلام کرد که با توجه به جزییات پرونده این متهمان و همچنین شناسایی شکات و مالباختگان، بر اساس دستور مرجع قضایی تحقیقات همچنان در این زمینه ادامه دارد.

ایران زانوی مصنوعی را ساخت

زانوی مصنوعی ایرانی ساخته شد.محققی که این زانوی مصنوعی را ساخته، حدود ۱۰ سال پیش بر اثر سانحه، پای چپ خود را از دست داده بود. آقای شعبانی پس از چند سال معلولیت و استفاده از نمونه خارجی، به فکر تولید زانوی مصنوعی می‌افتد و پس از سال‌ها تلاش حالا روی پایی که خودش ساخته، می‌ایستد. آقای شعبانی درباره انگیزه‌هایش برای ساخت زانوی مصنوعی از تحریم و گرانی نمونه خارجی می‌گوید.البته او دنبال زانویی بوده که علاوه بر راه رفتن بتواند با آن ورزش مورد علاقه‌اش یعنی دوچرخه‌سواری را دنبال کند. حالا آقای شعبانی زانویی ساخته که با آن دوچرخه‌سواری می‌کند و به فکر تولید انبوه افتاده، تا معلولان بتوانند، معمولی زندگی کنند.مرکز رشد و نوآوری دانشگاه علوم پزشکی ایران به عنوان حامی این طرح، دنبال بازارهای صادراتی برای زانوی مصنوعی ایرانی است.

رایزنی های استکهلم ظریف تمام شد

آقای ظریف با وزیر خارجه و وزیر تجارت و مسئول کمیسیون مشترک ایران و سوئد دیدار و گفتگو کرد.در این دیدارها در خصوص روابط دو جانبه، برجام و اینستکس و موضوعات منطقه‌ای و بین المللی بحث و تبادل نظر شد. وزیر امور خارجه در ادامه با نخست وزیر و رئیس مجلس سوئد هم دیدار می‌کند.سخنرانی در جمع تجار سوئدی دیگر برنامه آقای ظریف در سفر به استکهلم است.وزیر امور خارجه در جمع ایرانیان مقیم سوئد از تعلل بیش از اندازه اروپا در راه اندازی اینستکس انتقاد و تاکید کرد: مشکلات اینستکس باید رفع و پول نفت ایران وارد این ساز و کار مالی شود.آقای ظریف هدف اصلی تروریسم اقتصادی آمریکا را مردم ایران دانست و گفت: ایرانی‌ها ایستاده اند و مقاومت می‌کنند.

روسیه خواستار ایست تحریم‌های آمریکا علیه ایران شد

نماینده روسیه در جریان نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد، خواستار لغو و پایان تحریم‌های آمریکا علیه ایران شد.«دیمیتری پولیانسکی»، معاون سفیر روسیه در سازمان ملل متحد در جریان نشست اخیر شورای امنیت که با موضوع صلح و امنیت بین الملی با تمرکز بر چالش های خاورمیانه برگزار شد، خواستار لغو تحریم‌ها و پایان دادن به تهدید آمریکا علیه ایران شد.به گفته این دیپلمات روسی، نمی توان خواستار مذاکره با تهران بود و همزمان، با اعمال تحریم علیه ایران اقدام کرد.نماینده روسیه در نشست شورای امنیت خطاب به وزیر خارجه آمریکا گفت: شما از کلمات زیادی از جمله چالش، مهار، درگیری، رژیم، محدودیت، مخالفت، تهدید، استفاده کرده اید که همگی دارای مفهوم منفی هستند.معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد اضافه کرد: تنها یک بار از کلمه همکاری استفاده کردید و سپس در متن «ائتلاف علیه ایران» هرگز از کلمه گفت‌وگو استفاده نکردید.پولیانسکی با بیان اینکه همچنین متوجه شدیم که درباره خلیج فارس بسیار و عاطفی صحبت کردید، اظهار کرد: ما هم از وضعیت این منطقه بسیار نگران هستیم. تنها تفاوت این است که شما در ابتدا ائتلافی علیه ایران ایجاد کرده و این کشور را به اصلی ترین و تقریباً تنها منبع مشکلات و نوعی امپراتوری شر تبدیل می کنید .سفیر روسیه در سازمان ملل متحد با بیان اینکه از همه طرف ها می خواهیم خویشتنداری داشته باشند، ادامه داد: همگی لازم است تلاش کنند تا از روش های سیاسی و دیپلماتیک، تنش ها را کاهش دهند و مشکلات خود را حل کنند. این امر حاکی از آن است که قبل از هر چیز باید اولتیماتوم، تحریم و تهدیدات برداشته شود.پولیانسکی اضافه کرد: ما همیشه اعتقاد داشته ایم که مذاکرات در هر شرایطی ممکن است، به شرط آنکه طرف ها مایل باشند براساس اصول حقوق بین الملل، عمل دیپلماتیک و کرامت، آنها را با احترام متقابل انجام دهند.وی تصریح کرد: بنابراین، ما همچون اکثر قریب به اتفاق کشورهای منطقه نمی توانیم خشنود باشیم، هنگامی که خواستار نشستن ایران در میز مذاکره هستیم با تحریکات مستقیم و تحریم های شدید، آنها را دور کنیم.معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد تاکید کرد: با چنین رویکردی به سختی می توان انتظار داشت که پاسخی از طرف ایرانی داشته باشید. من مستقیم می خواهم بگویم: ما این منطق را نمی بینیم که همکاران آمریکایی ما با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ، اکنون از ایران می خواهند که بدون هیچ پیش شرطی مذاکرات را آغاز کنند.پولیانسکی خاطرنشان کرد: نادیده گرفتن اینکه ۸۰ درصد تجارت ایران تحت تحریم های غیرقانونی و یکجانبه آمریکا قرار دارد، غیرممکن است.وی با انتقاد از عملکرد آمریکا در نقض قطعنامه ۲۲۳۱ افزود: در واقع آمریکا با نادیده گرفتن تعدادی از قوانین بین المللی، کشورهایی که به دنبال اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ هستند را مجازات می کند.

شاخص کل بورس عقبگرد کرد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات با کاهش ۴۱۳ واحدی معادل ۰.۱۶ درصد به رقم ۲۶۰ هزار و ۹۹۲ واحد رسید. این در حالی است که در فرابورس نیز شاخص کل با کاهش ۱۶ واحدی به رقم ۳ هزار و ۵۰۹ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۱۱۱ واحدی معادل ۰.۱۶ درصد به رقم ۷۰ هزار و ۵۰۷ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد ۳۸۰ واحدی معادل ۰.۵۵ درصد، عدد ۶۹ هزار و ۳۲۰ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۲۵۵ واحدی معادل ۰.۵۵ درصد به رقم ۴۶ هزار و ۴۶۰ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۵۸۹ واحد کاهش معادل ۰.۲۰ درصد را رقم زد و به سطح ۲۹۷ هزار و ۳۳۸ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۳۹۰ واحد کاهش معادل ۰.۲۰ درصد به رقم ۱۹۰ هزار و ۱۷ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۴۴۲ واحد کاهش معادل ۰.۰۸ درصد همراه بود و عدد ۵۲۹ هزار و ۲۶۴ واحد را به نمایش گذاشت.

حباب سکه کمی خالی شد

هر قطعه سکه تمام طرح قدیم ۴ میلیون و ۹۰ هزار تومان فروخته شد و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) نیز به رقم ۴ میلیون و ۱۸۵ هزار تومان رسید که نسبت به روز شنبه، ۲۰ هزار تومان ارزان‌تر شد. هر نیم سکه بهار آزادی نیز ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت گذاری شد و هر ربع سکه بهار آزادی به رقم یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید. هر سکه یک گرمی، ۹۸۰ هزار تومان معامله شد که نسبت به آخرین قیمت ها، تغییری نداشته است. هر گرم طلای ۱۸ عیار، ۴۱۸ و ۹۰۰ هزار تومان ارزشگذاری شد. همچنین هر مثقال طلای ۱۷ عیار آب‌شده که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، به رقم یک میلیون و ۸۱۵ هزار تومان رسید که نسبت به روز قبل، بدون تغییر می‌باشد. کشتی آرای در خصوص حباب سکه اظهار داشت: با توجه به کاهش تقاضا در بازار، شاهد افت حباب سکه و رسیدن به رقم ۶۰ هزار تومان هستیم.

دولت برای مرغ تصمیم جدید گرفت

یک مقام مسئول در ستاد تنظیم بازار در گفت‌وگو با مهر گفت: به منظور تأمین ذخایر استراتژیک مرغ کشور و ورود قدرتمند شرکت پشتیبانی امور دام به عنوان مباشر خرید کالاهای اساسی دولت، برنامه تأمین بموقع ذخایر در دستور کار قرار گرفته است که بر اساس آن، از محل قراردادهای پیش‌خرید گوشت مرغ در قبال تامین مناسب و بموقع نهاده‌ها با نرخ و تسهیلات ویژه، این ذخایر تأمین خواهد شد. وی افزود: در واقع با تصمیم دولت، تأمین نهاده‌ها با نرخ مناسب و پیش‌خرید مرغ از زنجیره بزرگ تولیدی این کار در دستور کار قرار گرفته است. به گفته این مقام مسئول در ستاد تنظیم بازار، با این تصمیم دولت، در آینده‌ای نزدیک بازار گوشت مرغ به تعادل رسیده و با اجرای دقیق این برنامه نیز، ذخیره‌سازی مناسب صورت گرفته و بازار در آرامش، به تأمین مایحتاج مردم اقدام خواهد کرد.

افزایشی‌ها از بازارخارج شدند

بازار ارز روز گذشته با کاهش نسبی قیمت ها در بازار آزاد بسته شد. این در حالی است که صرافی های بانکی نرخ خرید و فروش دلار و یورو را اندکی افزایش دادند، به گونه ای که در صرافی های بانکی سطح کشور، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ 11650 تومان خریداری شد و به قیمت 11750 تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا فروخته شد. این رقم نسبت به روز شنبه، 50 تومان افزایش داشته است. همچنین هر اسکناس یورو در بازار یکشنبه، به قیمت 13100 تومان خریداری شد و به قیمت 13200 تومان فروخته شد؛ هرچند در بازار آزاد، هر دلار آمریکا تا محدوده ۱۱ هزار و ۷۹۵ تومان بالا رفت، ولی از اواسط روز فروشنده‌ها در بازار دست بالا را به دست آوردند و توانستند قیمت را تا ابتدای سطح ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومانی عقب ببرند. به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته فعالان، یکی از مهم‌ترین عواملی که زمینه‌ساز کاهش تغییرات قیمتی و خروج افزایشی‌ها از بازار شد، تعطیلی بازار هرات افغانستان بود. به گفته برخی از بازیگران ارزی، به واسطه سالروز استقلال افغانستان، بازار ارز این کشور تعطیل بود. از آن سو برخی دیگر از معامله‌گران عنوان می‌کردند حجم معاملات درهم نیز در بازار پایین آمده بود و ارزش دلار در سلیمانیهعراق نیز با بازار داخلی اختلاف چندانی نداشت که زمینه‌ساز خروج ارز به سوی کشورهای همسایه شود.به باور بیشتر تحلیلگران ارزی، بازار ارز در روزهای اخیر از سمت تقاضای نقدی(اسکناس) چندان تحریک نشده است و افراد زیادی به بازار ورود نکرده‌اند؛ در این میان، سه عامل می‌تواند جهت قیمتی دلار را به طور معنی‌داری تغییر دهند؛ اول تقاضای ارزی واردکنندگان، دوم تقاضای ارزی سفته‌بازان و سوم فاصله گرفتن ارزش دلار و درهم در بازارهای همسایه. به نظر نمی‌رسد تقاضای واردکنندگان در روزهای اخیر تغییرات محسوسی را به ثبت رسانده باشد، چرا که قیمت در سامانه نیما تغییر خاصی را به ثبت نرسانده است که توجه معامله‌گران نقدی بازار را به خود جلب کند.

نفتکش ایرانی گاف دادگاه آمریکایی را آشکار کرد

عجله آمریکا برای صدور حکم توقیف کشتی ایرانی، درست زمانی که این کشتی قصد عزیمت از سواحل جبل الطارق را داشت، باعث دو گاف بزرگ در حکم دادگاه منطقه کلمبیا شد. خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد که دادگاه منطقه کلمبیا در آمریکا ـ که حکم توقیف نفتکش ایرانی «آدریان دریا» و محموله نفت آن را صادر کرده ـ تاریخ توقیف این کشتی در جبل الطارق و نام آن را اشتباه درج کرده است، در حالی که نام نفتکش «گریس ۱» روز جمعه ۲۵ مردادماه (۱۶ اوت) به «آدریان دریا» و پرچم آن از پاناما به ایران تغییر یافت، حکم دادگاه آمریکایی در همین روز نام پیشین آن را به کار گرفته است و این در حالی است که روز آمریکا دست کم هشت ساعت و نیم دیرتر از تهران آغاز می‌شود. بر اساس گزارش اسپوتنیک، دیگر گاف دادگاه آمریکایی این است که در حکم خود تاریخ ثبت شکایت علیه نفتکش ایرانی در این دادگاه را ۱۶ نوامبر ۲۰۱۹ ذکر کرده که سه ماه دیگر است.

آمریکا نفتکش‌های ایران را زیر ذره بین برد

برایان هوک، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران در اظهاراتی در واشنگتن گفت: ایالات متحده تحرکات ابرنفتکشی که روز دوشنبه توسط جبل‌الطارق آزاد شد و همچنین تحرکات تمام نفتکش‌هایی که نفت ایران را حمل می‌کنند به دقت زیرنظر دارد. ما نفتکش گریس۱ را تا مقصد نهایی آن رهگیری خواهیم کرد تا ببینیم نفت خود را در کجا تخلیه می‌کند.هوک مدعی شد: ما هیچ شکی نداریم که ایران توافقنامه هسته‌ای را نقض کرده است و کشورهای باقی مانده در این توافقنامه نیز باید موضع خود را درباره آن اعلام کنند!او افزود: قرار دادن نام وزیر امور خارجه ایران در فهرست سیاه به معنای بستن مسیر دیپلماسی با ایران نیست.هوک همچنین مدعی شد: ایران دیپلماسی را نپذیرفته است و ما برای افزایش فشارهای اقتصادی علیه این کشور به منظور تغییر رفتارهایش کار می‌کنیم. ایران از درآمدهای نفتی خود به منظور تقویت توان تسلیحاتی و حمایت از تروریسم در خاورمیانه (مقابله با تروریست‌های تکفیری مورد حمایت آمریکا در غرب آسیا) استفاده می‌کند.این دیپلمات آمریکایی گفت: ما به سایر کشورها توصیه کردیم از عبور نفتکش‌های ایرانی در حریم دریایی خود جلوگیری کنند.او مدعی شد: ما برای توقف کامل صادرات نفت ایران تلاش می‌کنیم. توانایی‌های تسلیحاتی ایران به صورت چشم گیری کاهش یافته است.برایان هوک گفت: پیش بینی نمی‌کنیم هیچ شرکتی ساز و کار مبادلات مالی و تجاری اروپا با ایران (اینستکس) را به کار گیرد. یک چهارم نفت جهان روزانه از تنگه هرمز و خلیج عمان عبور می‌کند و جامعه بین المللی توجه ویژه‌ای به حمایت از آزادی ناوبری دارد.او افزود: با اروپایی‌ها در بسیاری از امور توافق نظر داریم و رسانه‌ها در مورد اختلافات بین دو طرف مبالغه می‌کنند. ما با اروپایی‌ها در مورد اینکه ایران نباید به بمب هسته‌ای دست یابد کاملا توافق نظر داریم.

پهپادها به آتش‌نشانی رسیدند

مهدی داوری در این باره اظهار کرد: با توجه به نیاز سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در نظر گرفتیم که تا از فناوری‌های روز در سازمان استفاده کنیم، یکی از فناوری‌هایی که قصد داریم به سازمان اضافه کنیم استفاده از پهپادها است.وی درباره تعداد پهپادهایی که قرار است به تجهیزات سازمان اضافه شود، گفت: با توجه به نیازمندی سازمان و میزان استفاده‌ای که ممکن است این دستگاه داشته باشد تصمیم گرفته شد تا دو دستگاه از این فناوری را به تجهیزات خود اضافه کنیم که به احتمال بسیار زیاد تا پایان سال جاری محقق خواهد شد.مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران درباره کارایی این دستگاه در سازمان گفت: از آن‌جایی که پهپاد صرفا در بعضی از عملیات‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و شاید در تمام عملیات‌ها کاربردی نداشته باشد تصمیم بر این شد که دو دستگاه از آن خریداری شود و اگر در مراحل بعدی توانستیم استفاده بیشتری از این دستگاه داشته باشیم تعداد بیشتری را خریداری خواهیم کرد.به گفته داوری، این دستگاه می‌تواند در مراحل شناسایی و تشخیص به ویژه در حریق‌های گسترده استفاده و از همین طریق موجب کاهش زمان اظفا حریق شود.

ناجا به قاچاقچیان اشیای عتیقه ۳۰۰۰ ساله ایست داد

فرمانده انتظامی استان زنجان، از دستگیری قاچاقچیان اشیای عتیقه 3000 ساله در شهرستان ایجرود خبر داد.سردار رحیم جهانبخش افزود: در پی دریافت خبری مبنی بر فعالیت دو قاچاقچی حرفه‌ای اشیای عتیقه در شهرستان ایجرود، موضوع به صورت ویژه در دستور کار پلیس قرار گرفت.وی افزود: ماموران با انجام اقدامات اطلاعاتی و تحقیقات پلیسی، دو قاچاقچی حرفه‌ای اشیای عتیقه را شناسایی و با هماهنگی قضایی در اقدامی غافل‌گیرانه هر دو متهم را دستگیر کردند.جهانبخش تصریح کرد: ماموران در بازرسی از مخفیگاه متهمان، دو قطعه ظروف سفالی با قدمت 3000 ساله و چهار قطعه ظروف مسی عصر صفوی را کشف کردند.این مقام ارشد انتظامی با بیان این‌که بنا به اعلام کارشناسان میراث‌فرهنگی، قدمت ظروف سفالی، 3000 سال قبل از میلاد و نیز ظروف مسی مربوط به دوران صفوی است، گفت: کارشناسان هم‌چنین ارزش اقلام مکشوفه را 30 میلیارد ریال برآورد کردند.فرمانده انتظامی استان زنجان با اشاره به این‌که تمدن و هویت هر ملتی ریشه در میراث‌فرهنگی آن دارد، خاطرنشان کرد: نیروی انتظامی قاطعانه با هرگونه قاچاق آثار باستانی مقابله و از میراث گران‌بهای ملت ایران حفاظت و حراست می‌کند.

تیغ عدالت روی گلوی یقه سفیدها نشست

تاکید دستگاه قضا به برخورد با یقه سفیدها و اجرای عدالت بدون هیچ خط قرمزی، زمینه ساز مسدود شدن دور زدن قانون است. این اقدام عدلیه، تاباندن نور بر نقاط تاریکی در چرخه جرایم و فساد است تا هیچ یقه سفید اتوکشیده ای که با لطایف الحیل می خواهد از چنگ قانون و مجازات فرار کند، در امان نباشد.اقدامات اخیر دستگاه قضا در شناسایی روزنه ها و گلوگاه های فساد  و ورود بهنگام و قاطعانه در رسیدگی بدون تبعیض به اتهامات برخی متهمان خاص و همچنین اجرای احکام قطعیت یافته درباره مجرمانی که خیلی ها انتظار آن را نداشتند، اعتماد افکارعمومی به عدلیه را افزایش داده است.به تعبیر دقیق تر قوه قضاییه در راستای وظایف ذاتی و قانونی خود، مشی تحولی و رویکرد راهگشایی را انتخاب کرده و آن یک نگاه جهادی و اجتهادی به  مبارزه با «فساد» است که در حوزه های مختلف باید بصورت همزمان انجام بشود و تأخیر یا غفلت در برخی از حوزه ها، به حوزه های دیگر ضربه می زند و «مبارزه» را از کارایی می اندازد. بنابراین اگر نباید اشرار، اوباش، قداره بندان و زورگیرها حاشیه امن داشته باشند و اگر نباید اخلالگران اقتصادی ، اختلاسگران، رانت خواران و باندهای مافیایی جولان بدهند و خون مردم را بمکند؛ بدون تردید نباید از یقه سفیدها، کانون های قدرت و ثروت و جریان های انحرافی و اشرافی که سودای دست اندازی به حقوق مردم و بیت المال را دارند، غافل شد. این نگاه جامع و دقیق است که می تواند پشتوانه محکم و ماندگاری برای اجرای عدالت با همه ظرایف،دقایق و پیچیدگی های آن باشد.از همین روی؛ رییس محترم قوه قضاییه در جلسه اخیر مسئولان عالی قضایی بر یک مساله مهم ورود و تاکید می کند: "مصمم هستیم که با همه افراد حتی یقه سفیدها که فکر می کنند خط قرمز هستند و می توانند قانون را با استفاده از روابط و نفوذ خود دور بزنند، برخورد کنیم. ما در برخورد با مفاسد، هیچ خط قرمزی جز اجرای قانون نمی شناسیم."درباره ورود عدلیه برای برخورد با تمام مظاهر فساد و غافل نشدن از یقه سفیدها(افرادی که با ظاهری موجه و شیک و در پوشش های چندلایه به رانت خواری و جرایمی عمدتا در حوزه های پولشویی، اختلاس، جعل و ... اقدام می کنند) چند نکته قابل اعتناست.1- جای کمترین تردیدی وجود ندارد اکنون که قوه قضاییه مصمم است راه جولان کانون های قدرت و ثروت را مسدود کند و تیغ عدالت را بر گلوی یقه سفیدها بفشارد؛ دشمن و شبکه رسانه ای و عنکبوتی آن، تضعیف تصمیمات و اقدامات دستگاه قضا را در دستور کار قرار دهد و این راهبرد را با تاکتیک ها و تکنیک های عملیات روانی و رسانه ای و پمپاژ شایعات و شبهات شوم و مغرضانه پیگیری و رهگیری نماید. طرفه آنکه اخیرا رسانه های بیگانه، معاند و ضدانقلاب تا  اپوزیسیون بیرونی و البته جماعتی قلیل هم در داخل می کوشند تا اراده قدرتمند عدلیه در برخورد با فساد  را «سیاسی»! القاء نمایند.2-شواهد متقن نشان می دهد عزم دستگاه قضا در برخورد با یقه سفیدها برای آن است که نگاه جامع و دقیقی به چرخه اجرایی شدن عدالت دارد. نمی شود با چهره هایی که پا در میدان مجرمانه گذاشته اند برخورد کرد ولی چهره هایی با ظاهر موجه و شیک که تلاش می کنند ردپایی در میدان مجرمانه نگذارند ولی از جایگاه  و منصب مهم و پرنفوذشان سوء استفاده کرده اند، برخورد نکرد. عدالت حکم می کند که افراد پشت پرده و مسببان نیز علاوه بر عاملان و مباشران در چنگ قانون گرفتار شوند. 3- و بالاخره باید گفت تاکید دستگاه قضا به برخورد با یقه سفیدها و اجرای عدالت بدون هیچ خط قرمزی، زمینه ساز مسدود شدن دور زدن قانون است. این اقدام عدلیه، تاباندن نور بر نقاط تاریکی در چرخه جرایم و فساد است تا هیچ یقه سفید اتوکشیده ای که با لطایف الحیل می خواهد از چنگ قانون و مجازات فرار کند، در امان نباشد و البته نافی مسئولیت های دستگاه های اجرایی و نهادهای ذی ربط در این رسالت تاریخی نیست.

بیمه شخص ثالث تاکسی‌ها را سبک تر کرد

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور ازحذف ۱۰ درصد مازاد بیمه شخص ثالث تاکسی ها در مصوبه هیات دولت خبر داد. مرتضی ضامنی در این باره اظهار کرد: با پیگیری‌های مداومی که به منظور حذف ۱۰ درصدی مازاد پرداختی رانندگان تاکسی بابت بیمه شخص ثالث رانندگان تاکسی در کمیسیون اجتماعی دولت صورت گرفت، این موضوع در هیات دولت به تصویب رسید و این اضافه پرداختی از ردیف بیمه تاکسیرانان حذف شد. در حقیقت با پیشنهاد وزارت کشور و تأیید شورای عالی بیمه به استناد اصل یکصد وسی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی، این موضوع در هیات وزیران مطرح و به تصویب رسید.وی ادامه داد: معاون اول رئیس جمهور این مصوبه را که در ردیف (۱) جدول ذیل ماده (۴) آئین نامه تعیین سقف حق بیمه شخص ثالث، عبارت « تاکسی و» حذف می‌شود را ابلاغ کردند. همچنین با این مصوبه از این پس هزینه پرداختی رانندگان تاکسی بابت بیمه شخص ثالث، ۱۰ درصد کمتر از گذشته خواهد بود.ضامنی همچنین عنوان کرد: بر اساس همین مصوبه در صورت گذراندن برخی آموزش‌ها توسط رانندگان، شرکت های بیمه مجاز خواهند بود، 10 درصد دیگر به رانندگان دارای گواهی آموزشی تخفیف دهند، ولیکن اجرایی شدن این فرایند مستلزم تهیه دستورالعملی توسط بیمه مرکزی و پلیس راهور است، که تاکنون تهیه نشده است و از آنجایی که رانندگان تاکسی کلیه آموزش‌های حرفه ای را دیده اند، امیدواریم با تسریع در ابلاغ این دستورالعمل بتوانیم، درصد تخفیف تاکسیرانان بیشتر شود.

ظریف آرشیو امنیت ملی آمریکا را روی میز هوک گذاشت

محمدجواد ظریف در واکنش به سخنان امروز هوک، با انتشار لینکی از اسناد منتشر شده در موسسه "آرشیو امنیت ملی آمریکا" ادامه داد: این را برای آنهایی می‌گذارم که یا از تاریخ دخالت‌های آمریکا در کودتای ۱۹۵۳ علیه دولت منتخب مردمی ایران اطلاعی ندارند یا از عمد به تحریف آن می‌پردازند.وی با ارجاع هوک به اسناد در این رابطه لینک" https://nsarchive۲.gwu.edu/NSAEBB/NSAEBB۴۳۵/" را منتشر کرد.ظریف همچنین در توییت دیگری لینک کامل گفت‌وگوهای خود با شبکه ان‌بی‌سی را منتشر کرد.ساعاتی پیش هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در اظهاراتی کینه توزانه و واهی در خصوص کودتای ۲۸ مرداد مدعی شد: اسناد منتشر شده نشان می دهد که سیا نقشی در این ماجرا نداشته است.وی افزود: سیا در طرح اولیه دخالت داشت که با شکست مواجه شد اما پس از آن دخالتی نکرد و دولت مصدق از سوی نیروهای مذهبی، سیاسی و نظامی سرنگون شد. نماینده آمریکا در امور ضد ایران همچنین مدعی شد که توئیت ظریف درباره این اقدام آمریکا نادرست است.

رتبه هیپنوتیزم ایران در دنیا تک رقمی شد

رییس انجمن هیپنوتیزم خراسان رضوی گفت: ایران جزء پنج کشور فعال دنیا در زمینه هیپنوتیزم است از این رو مقرر شده است تا دفتر آسیایی انجمن هیپنوتیزم در شهر مشهد افتتاح شود تا به فعالیت های کشورهای آسیایی در این موضوع سر و سامان دهد.دکتر مهدی فتحی افزود: هدف از برگزاری این کنگره در کنار انتقال تجربه، آموزش تکنیک های لازم است و تاکنون ۱۵۰ مقاله به دبیرخانه این همایش رسیده است.دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تا کنون حضور ۱۴ انجمن فعال در این حوزه از کشورهای آسیایی و اروپایی و همچنین شرکت  ۸۰ سخنران از کشورهای مختلف جهان در این کنگره قطعی شده است.دکتر فتحی افزود: با توجه به انتشار مقالات و فیلم های جراحی بدون بیهوشی توسط استادان ایرانی برای این همایش نیز برنامه ای عملی در نظر گرفته شده است تا بیماری با کمک هیپنوتیزم و در حضور میهمانان جراحی شود. وی ادامه داد: بیهوشی توسط هیپنوتیزم این امر را نشان خواهد داد که در شاخه مغز و اعصاب، کانون هایی وجود دارد که هنوز شناخته شده نیست.رییس انجمن هیپنوتیزم خراسان رضوی گفت: در این همایش تفاهم نامه هایی بین دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دیگر انجمن های معتبر دنیا در این زمینه امضا  خواهد شد .  دکتر فتحی افزود: ۳۲ کارگاه برای شرکت کنندگان شامل  سیر تاریخیهیپنوتیزم، تئوریها و الگوها، نوروسایکوفیزیولوژی هیپنوتیزم،جامعه شناختی هیپنوتیزم،هیپنوتیزم پزشکی،بیهوشی و بی دردی هیپنوتیزمی، هیپنوتیزم روانشناختی،آسیب شناسی هیپنوتیزم، ادراک، شناخت و مدل های طراحی مغز، هیپنوتیزم و تکنولوژی های تحریک مغز، فلسفه ذهن، نوروفیدبک، نوروساینس، سایکوسایبرنتیک،رویکردهای مهندسی در روانشناسی،هیپنوتیزم در ورزش و هیپنوتیزم دندانپزشکی در نظر گرفته شده است.

نفتکش ایرانی در دریای سرخ زمین گیر شد

یکی از کشتی های شرکت ملی نفتکش ایران در دریای سرخ دچار نقص فنی شد.کشتی HELM در ساعت ۶:۳۰ صبح روز سه شنبه ۲۹ مرداد به وقت تهران در ۷۵ مایلی شمال بندر ینبع در دریای سرخ دچار نقص فنی شد.مهندس جبل عاملی مدیر فنی شرکت ملی نفتکش در این خصوص گفت: کارکنان کشتی در حال برطرف کردن نقص ایجاد شده هستند و شناور از لحاظ ایمنی در شرایط پایدار و با ثبات است.وی خاطر نشان کرد: خوشبختانه کارکنان کشتی در وضعیت ایمن به سر می برند. مهندس جبل عاملی با بیان اینکه اقدامات لازم برای رفع مشکل کشتی در حال انجام است افزود: کارکنان کشتی در وضعیت آمادگی کامل به سر برده و در حال رفع مشکل ایجاد شده هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha