پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
ماجد غماس  رئیس دفتر مجلس اعلای اسلامی عراق در ایران

حوزه/ ماجد غماس گفت: تأسیس مجلس اعلای اسلامی عراق به سال1361هجری شمسی بر می گردد که این نهاد سیاسی توسط شاگردان آیت الله حکیم ایجاد شد.

ماجد غماس عضو برجسته ی حزب مجلس اعلای اسلامی عراق در گفت و گو با سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه با اشاره به تاریخ مجلس اعلای اسلامی عراق گفت: تأسیس مجلس اعلای اسلامی عراق به سال1361 هجری شمسی بر می گردد. در آن برهه ی زمانی این نهاد سیاسی توسط شاگردان آیت الله حکیم ایجاد شد. هدف از پایه ریزی این جریان سیاسی وحدت بخشیدن به مبارزات مردم مسلمان عراق با رژیم بعث عراق بود.

وی افزود: این نهاد سیاسی از ابتدای شکل گیری زیر نظر مرحوم امام خمینی(ره) اداره می شد و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) نقش نماینده ی حضرت امام را در مجلس اعلای اسلامی عراق داشتند. به غیر از مرحوم امام(ره) شخصیت های برجسته ای مانند مرحوم آیت الله حائری  و آیت الله هاشمی شاهرودی و دیگر بزرگان دینی در زمره ی اعضای برجسته ی مجلس اعلای اسلامی عراق بودند به محض پایه ریزی حزب مرحوم آیت الله سید محمد باقر حکیم شروع به بسیج عراقی های مقیم ایران به منظور جهاد بر عله رژیم بعث کردند. در خصوص ارتباط با حوزه ی های علمیه باید گفت: با توجه به سابقه ی خوب مبارزاتی حوزه ی علمیه  نجف، مجلس اعلا رابطه ی خوبی با این حوزه ی علمیه داشت و حضور مرحوم ایت الله سید محمد باقر حکیم و سید محسن صدر نیز  این فرصت را در اختیار ما قرار داد به علاوه با محوریت مرحوم آیت الله حکیم ارتباطاتی با حوزه ی علمیه قم و کسورهای حوزه ی خلیج فارس ایجاد شد که قدرت مجلس اعلای اسلامی را به عنوان یک جریان سیاسی-مذهبی افزایش داد.

نماینده ی رسمی مجلس اعلای اسلامی عراق در ایران مواضع این حزب سیاسی عراق در قبال مسئله ی فلسطین را این گونه بیان نمود: موضع ما در مورد فلسطین بر می گردد به مواضع علما در این خصوص و فتوای تاریخی مرحوم آیت الله سید محسن حکیم من باب لزوم صرف وجوهات شرعی در راستای مبارزات مردم فلسطین با رژیم صهیونیستی به علاوه موضع صریح امام خمینی(ره) در این باره و اقدامات شهید حکیم که از آن جمله می توان به نگارش کتاب قضیه ی فلسطین از نقطه نظر اسلامی در کنار اساس مذهب تشیع که میارزه با ظلم را تشویق و وحدت اسلامی را تشویق می کند  مجموعه ی مواضع حزب ما در باب مسئله ی اساسی فلسطین را تشکیل مس دهد. این کارشناس سیاسی و سیاستمدار عراقی دیدگاه حاکم بر مجلس اعلای اسلامی عراق در خصوص نظریه ی بزرگ وحدت میان شیعه و سنی را چنین بیان نمود: در این 20 سال اخیراستکبار جهانی و اذناب آن سعی داشته و دارند حرکت اسلامی رو به رشد ملت های مسلمان در خاورمیانه و نیز جنبش اسلامی فلسطین را از بین ببرد. و برای رسیدن یه مقصود دو هدف را پی گیری کرده است:

1-ایجاد تفرقه میان فلسطینی ها و دور کردن هر چه بیشتر رژیمهای عربی-اسلامی از مسئله فلسطین و مشغول نمودن آنها به رقابت های بیهوده و یکدیگر.

2- فرقه گرایی و ایجاد جنگ میان شیعه و اهل تسنن که هر دوی این سیاست ها در عراق دنبال شد و هدف اصلی آنها نیز فراموشی قضیه ی فلسطین بوده و هست. در برهه ی زمانی کنونی استکبار جهانی به دنبال  اجرایی کردن معامله ی قرن است اما خوشبختانه در تشیع نقاطی بوده از جمله در عراق که طرح آنها را با شکست مواجه کردیم.

حاج ماجد غماس در ادامه اینده ی سیاسی عراق و به تبع آن مجلس اعلای اسلامی در این کشور را چنین پیش بینی کرد: بعد از سقوط صدام و روی کار آمدن تشکیلات اسلامگرای شیعه شیعیان عراق با دو چالش رو به رو بوده اند:

-در وهله ی اول حکومت پس از 1400 سال خانه نشینی سیاسی و در بسیاری از برهه ها سرکوب سیاسی خود یک چالش بزرگ محسوب می شود.

- مشکل مهم دیگر کمبود امکانات مادی و مالی در عراق برای حکومت است که فرایند حکومت کردن در عراق را بسیار سخت می کند  .

اما با تمام این اوصاف افراد بسیار بزرگ و برجسته و نیک نفسی در عراق وجود دارند که با وجود تمام این مشکلات حکومت را پیش می برند در این میان آینده ی سیاسی مجلس اعلای اسلامی عراق بسیار روشن است به این خاطر که مبانی اندیشه ی امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) و مرحوم آیت الله شهید سید محمد باقر حکیم را با قدرت دنبال می کند.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha