پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام نجم الدین طبسی

حوزه/ استاد حوزه با اشاره به مسلّم بودن واقعه مباهله از تلاش عده ای برای مصادره کردن این واقعه که یکی از مصادیق متجلی شدن مقام و جایگاه والای اهل بیت(ع) است پرده برداشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین نجم الدین طبسی شامگاه یکشنبه در مراسم گرامیداشت روز مباهله در بنیاد فرهنگی امامت در قم گفت: جریان مباهله یکی از دلایل حقانیت دین مبین اسلام و یقین حضرت محمد(ص) به این دین و ایمان او به این راه و یکی از دلایل عظمت آل محمد(ص) است.

وی افزود:جالب است که برخی از متعصبین عامه نیز نتوانستند از این مسایل بگذرند؛ انسان ها در موقعیت های حساس، فرزندان خود را با خود مقدم می دارند؛ اگر آسیب و خطری پیش می آید، خود را سپر بلای فرزندان خود می کند.

حجت الاسلام والمسلمین طبسی اظهارکرد: پیامبر اکرم(ص) در جریان مباهله، عزیزتر از خود را مقدم داشت؛ این مساله به این خاطر بود که ایشان یقین داشتند که این دین حق است و در جریان مباهله، عذابی بر ایشان نازل نمی شود، بلکه بر طرف مقابل نازل می شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم  گفت: این مساله غیر قابل انکار است ولی چه کنیم قلم به دستان دیگری است؛ اتاق فکری، حمایت ها و امکانات از سوی دیگری بود و به همین دلیل یا سعی بر مخفی نگاه داشتن این حقایق داشتند و یا با توجیه و تشکیک به این کار می پرداختند

استاد حوزه بیان کرد: گمان نمی کنیم فضیلتی برای امام علی(ع) باشد که از تشکیلات و شبهه پراکنی ها در امان باشد؛ آنها امیرالمومنین(ع) را احدی از افراد می دانستند؛ آنها سعد وقاص را به جای امام علی(ع) مستجاب الدعوه می دانستند.

وی گفت: در نقطه مقابل در خصوص فضایل و آیاتی که مدعی هستند که راجع به آنها است از جمله آیه غار که هیچ دلالتی ندارد این همه هیاهو بر سر آن راه می اندازند؛ بر اساس تحقیقات بنده، مشاهده نکردیم که یک نفر از آنها به مساله آیه غار تشکیک کند.

وی عنوان کرد: خدانکند کسی به این مساله ایراد وارد کند و با چینش مسایل تاریخی بخواهد به شکل منطقی این جریان را مورد سوال قراردهد، که در این صورت او را به منکر قرآن خطاب می کنند؛ آنها که این امر را مخفی کرده اند از روی دشمنی است، ولی برخی از ما نیز از روی سهل انگاری و دست کم گرفتن به این فضایل نمی پردازیم و به همین دلیل، نتیجه، یکی خواهد بود.

پژوهشگر و نویسنده تاریخ اسلام بیان کرد: در طول تاریخ به شکل شبانه روزی از تریبون های مختلف، فضایل امام علی(ع) را انکار کردند؛ برخی از محققان در طول تاریخ اسلام که به دنبال اثبات واقعیات بودند با زر و زور واقعیت را بر عکس نشان دادند؛ اگر امام را به حد یک صحابی نیز تقلیل دادند ولی متاسفانه به این حد نیز به ایشان احترام نمی گذارند.

وی گفت: امام هادی(ع) در اوج دوران ناصبی گری به عراق احضار شدند؛ آن زمان با غدیر مصادف بود، ایشان اصرار داشتند که به نجف اشرف بروند و امام عسکری(ع) نیز به همراه ایشان بود؛ ایشان در زیارت غدیر، علیه دو حکومت فاسد اموی و عباسی اعلام جنگ می کنند؛ ایشان 150 فضیلت از امام علی(ع) را ذکر می کنند و 20 آیه در شان امام را بیان می کنند و جریانات را از ابتدا بیان می کنند و بیانیه شدیدالحنی را علیه این دو حکومت ذکر می کنند.

وی اظهارکرد: متاسفانه این زیارت نامه نزد ما شیعیان بسیار غریب است؛ باید در کنار خطبه رسول الله در غدیر، باید این زیارت را بخوانیم؛ باید این زیارت را با دقت بررسی کنیم؛ بنده 30 جلسه این زیارت را تدریس کردم و مطمئن هستم که نتوانستم به شکل کامل این بحث را در این 30 جلسه به انتها برسم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با ذکر این مطلب که این سنخ کتاب ها و جلسات و کلاس های درسی عبادت است، یادآورشد: باید فعالیت هایی که در خصوص احیای ارزش های آل محمد(ص) را توسعه ببخشیم؛ بحث مباهله به حدی مهم است که به طمع افتادند این بحث را به خود نسبت دهند؛ آلوسی که نیمه وهابی است نیز بر حقانیت اهل بیت(ع) در مساله مباهله تاکید دارد و از نواصب نیز اظهار برائت می کند؛ آلوسی بیان می کند که امیدوارم خداوند نواصب را از زمین بردارد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha