پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
سجاده های نماز جدید که ترکیبی از سنت اسلامی و طراحی معاصر هستند

حوزه/ یک طراح مسلمان اهل بروکلین سجاده های جدیدی طراحی کرده که هم به عنوان سجاده و هم به عنوان شال بر روی دوش قابل استفاده هستند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» به نقل از fastcompany، یک برند تجاری جدید با نام «نیت» اقدام به تولید سجاده های جدیدی کرده که هم به عنوان زیرانداز نماز و هم به عنوان شال مورد استفاده قرار می گیرند.

در سراسر جهان سجاده ها و زیراندازهای نماز اغلب دارای طراحی سنتی عربی و اسلامی دارند برای مثال مانند طرح هایی که در فرش های ایرانی یافت می شوند.

یکی از الگوهای مرسوم که بیشتر در سجاده ها مورد استفاده قرار می گیرند قوس برجسته گنبد مساجد است که جهت به سوی کعبه را نشان می دهند. در این میان میهرا میرزا یک متخصص طراحی مستقر در بروکلین، در نیویورک سجاده هایی با طراحی مدرن، رنگی و انتزاعی برای نسل جدید مسلمانان تولید کرده است.

وی به تازگی برند تجاری جدیدی با نام «نیت» راه اندازی کرده و این سجاده ها را به صورت آنلاین به فروش می رساند.

میرزا که در یک طراح دیجیتال بوده و در شرکت های تجاری طراحی کار کرده می گوید: از آنجا که من در دنیای دیجیتال فعالیت دارم ، طبیعی است که به دنبال فعالیت های موجود برای ایجاد تعادل باشم و بسیار لذت بخش است تا چیزی خلق کنم که قابل لمس باشد و بسته به نیاز فرد مورد استفاده قرار بگیرد.

میرزا زمان زیادی را صرف طراحی سجاده ای کرده که قابل حمل باشد. او می گوید که سجاده های سفری  از پارچه های نازک یا پلاستیک ساخته می شوند، موقع استفاده زانوی نمازگزار را آزار می دهند.

وی می گوید: می خواستم از پارچه ای استفاده کنم که در عین حال بادوام و نرم باشد. برای من مهم بود که سجاده صرف نظر از کفش پوش برای نماز خواندن راحت باشد. سجاده ای که به راحتی شسته و خشک شود، در عین حال نرم و کم وزن باشد.

این بانوی مسلمان چهار سجاده مختلف با عناوین «طهارت»، «صبر» ، «ذکر» و «نماز» طراحی کرده است. هر سجاده نیز مانند طراحی های سنتی گنبد کوچکی دارد.

وی می گوید: این سجاده ها را نه تنها می توان برای نماز مورد استفاده قرار دارد بلکه به صورت شال نیز بر شانه ها قابل انداختن هستند.

وی ابراز امیدواری کرد که غیرمسلمانان نیز به خریداری این زیراندازهای اسلامی مشتاق بوده و به صورت پلی میان ادیانی و فرهنگی ایفای نقش کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha