سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
نشست خبری مدیرکل ارشاد قم

حوزه/ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با تاکید بر اینکه نیمی از مجوزهای صادر شده در حوزه دین است، اظهار داشت: در سال جاری تا کنون بیش از ۴ هزار مجوز برای چاپ کتاب در قم صادر شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه سید موسی حسینی کاشانی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم برگزار شد،  با بیان اینکه مسائل فرهنگی نیازمند حمایت مالی است گفت: در صورتی که حمایت مالی از کارهای فرهنگی انجام نشود، طبیعی است که اقدام های فرهنگی کاهش می یابد ولی با وجود تمام مشکلات و محدودیت های مالی، سهم استان از بودجه های استانی گرفته شده است.

وی با بیان اینکه قم استانی نوپا محسوب می شود و گرفتن بودجه و منابع برای این استان قدری مشکل است گفت: برخی استان ها به دلیل اینکه سال ها سابقه استان بودن را داشتند، زیرساخت های آنها تکمیل است ولی قم تا برطرف کردن مشکلات زیرساختی فاصله دارد که در این زمینه عزم جدی و مشارکت مردم ضروری است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم خاطر نشان ساخت: کل یارانه ای مستقیم مطبوعات قم در سال ۹۶، ۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال در بوده که این رقم در سال ۹۷ به ۷ میلیارد و ۲۶۰ میلیون ریال افزایش یافته است.

وی همچنین با بیان اینکه ۱۰۵ هزار و ۲۹۰ کیلوگرم کاغذ به مطبوعات استان داده شده است، ادامه داد: با پیگیری های صورت گرفته وضعیت کاغذ مطبوعات قم در سال ۹۸ بهتر از سال ۹۷ خواهد بود و این در حالی است که سهم قم در دریافت کاغذ برای نشر و مطبوعات در کشور قابل توجه است.

حسینی کاشانی، با بیان اینکه تعداد موسسات قرآنی در سال ۹۸ به ۵۵ موسسه افزایش یافته است گفت: شورای توسعه فعالیت های  قرآنی قم رتبه اول کشوری در برگزاری جلسات را دارد ضمن اینکه اعتبارات این شورا در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ بیش از ۲ برابر شده است.

وی ادامه داد: تعداد شرکت کنندگان آزمون قرآن و عترت از ۹ هزار و ۴۰۰  نفر  در سال ۹۶ به ۱۰ هزار و ۲۸۰ نفر در سال ۹۷ افزایش یافت و این موجب شد تا استان قم رتبه اول کشور در تعداد شرکت کننده را دارا باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه تامین مواد اولیه چاپ خانه ها و تامین کاغذ چالش هایی برای صنعت چاپ استان ایجاد کرده است که با پیگیری های صورت گرفته میزان تسهیلات اختصاصی استان در حوزه فرهنگ و هنر در سال جاری رشد بیش از ۳۰۰ درصدی نسبت به سال گذشته داشته ایم.

وی با اشاره به آخرین وضعیت شهرک چاپ و نشر ادامه داد: تا سال ۹۶ این شهرک تنها یک تابلو بود و با پیگیری های صورت گرفته در این سال اولین مجوز صادر و هم اکنون ۶۰ چاپخانه دار نیز در این شهرک زمین گرفته اند.

حسینی کاشانی با بیان اینکه قم از جمله استان های پیشرو در ورود به سامانه چاپ و نشر است، اظهار داشت: دربحث شورای فرهنگ عمومی،  قم جزو سه استان برتر کشور، در جشنواره چاپ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزیده و در جشنواره شهید رجایی سال ۹۶ این اداره کل رتبه اول را کسب کرده است.

وی با بیان اینکه قم بعد از تهران دومین صادر کننده مجوز برای چاپ کتاب است گفت: تعداد مجوزهای صادر شده کتاب در سال ۹۶، ۱۰ هزار و ۳۳۴ و در سال ۹۷ به ۱۰ هزار و ۶۹۷ مجوز رسیده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با تاکید بر اینکه نیمی از مجوزهای صادر شده در حوزه دین است، اظهار داشت: در سال جاری تا کنون بیش از ۴ هزار مجوز برای چاپ کتاب در قم صادر شده است.

حسینی کاشانی، ادامه داد: ۲۳۸ موسسه چند منظوره به ۲۵۶ موسسه در سال ۹۸ افزایش یافته است ضمن اینکه تعداد موسسه های تک منظوره از ۹۶ به ۱۰۸ موسسه افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه یک هزار و ۳۰۰ ناشر در استان وجود دارد که حدود ۷۰۰ ناشر فعال است، ادامه داد: حوزه نشر در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ کاهش داشته ایم که این کاهش به دلیل مشکلات حوزه چاپ و نشر و خروج برخی ناشران از صنعت نشر بوده است.

حسینی کاشانی، با بیان اینکه فعالیت در یک زمینه خاص فرهنگی نادرست است گفت: حرکت در زمینه فرهنگ باید متناسب و متوازن و بر اساس اهداف، شاخص ها، راهبردها و اعتبارهای موجود انجام شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، ادامه داد: ۱۲ درصد بودجه سال ۹۷ به حوزه رسانه، ۲۹ درصد به حوزه فرهنگی، ۱۷ درصد در حوزه قرآنی، ۱۰ درصد سینمایی و ۳۲ درصد در حوزه هنری تخصیص یافته است.

وی با بیان اینکه برگزاری جشنواره های ملی در قم برای تقویت زیرساخت های فرهنگی این حوزه است، گفت: یکی از سیاست های جدی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمایت از حرکت های مردمی و نهادهای مردمی برای کارهای خودجوش فرهنگی است.

حسینی کاشانی با بیان اینکه جذب اعتبارات سال ۹۷، ۴۰ درصد نسبت به سال ۹۶ افزایش یافته است، ادامه داد: تک شهرستانی بودن جذب اعتبارات برای قم را با مشکل مواجه کرده است ولی با تمام محدودیت های مالی رشد قابل قبولی در جذب اعتبارات در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ داشته ایم.

وی با اشاره به امضای تفاهم نامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری قم افزود: ۶۰ درصد مفاد این تفاهم نامه محقق شده است که در زمینه زیرساختی و برنامه ای شاهد اتفاقات خوبی در استان هستیم.

مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی قم در پایان با تاکید بر اینکه حجاب و عفاف از جمله اولویت های اصلی این اداره کل است گفت: حمایت از ظرفیت های مردمی در حوزه حجاب و عفاف، اجرای طرح چهارشنبه های زهرایی و همچنین تخصیص ۷۰۰ میلیون ریال در راستای حمایت از موسسه های فعال در حوزه حجاب و عفاف از جمله اقدام های صورت گرفته در این زمینه است.

313/32

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha