جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 862526
۱۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۴
سنت تشت گذاری

حوزه/ مردم شهر سریش آباد غالبا آذری زبان هستند و سنت «تشت گذاری» این مردم هر ساله در اولین روز از ماه محرم با حضور بسیاری از عاشقان اهل بیت علیهم السلام برگزار می شود و با انجام این رسم کهن به استقبال ماه محرم می روند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، مردم استان کردستان در ادوار مختلف تاریخ و در فراز و نشیب های تاریخی بارها و بارها تدین، تقوا و انسانیت خود را نشان داده اند.

کردستان دروازه ورود به سرزمین همیشه آباد ایران است، کردستان بلاد و جایگاه مردمانی از جنس معنویت و حب به رسول الله (ص) آل پیامبر است.

پتانسیل های معنوی و فرهنگی کردستان موجب شده که این استان به عنوانی استانی فرهنگی و مذهبی در سطح کشور شناخته شود.

در این دیدار کهن، هزاران عالم، زاهد، عارف و... رشد و نمو یافته اند.

تنوع فرهنگی و مذهبی در دیار کردستان یکی از ویژگی های منحصربفرد این استان است، برادران اهل سنت و اهل تشیع قرنهاست در کنار همدیگر به مانند خانواده ای بزرگ ولی منسجم و متحد زندگی مسالمت آمیزی دارند که نشان از شعور و شور دینی و فرهنگی مردمان این دیار دارد.

در اعیاد و مراسم های دینی سنن و آداب مردمان این دیار سرآمد است. در این روزها که به عزای حسینی نزدیک می شویم بهتر دیدیم که با برخی از سنت های مذهبی و منحصربفرد مردم این استان آشنا شویم.

سنت «تشت گذاری» یکی از رسوم و سنن دینی مردم شهر «سریش آباد» کردستان است که بیش از 500 سال قدمت دارد.

مردمان شهر سریش آباد غالبا آذری زبان هستند و سنت «تشت گذاری» بین این مردم هر ساله در اولین روز از ماه محرم با حضور بسیاری از عاشقان اهل بیت علیهم السلام برگزار می گردد و با انجام این رسم کهن به استقبال ماه محرم می روند.

در روز 27 ذیحجه مشک هایی را پر از آب می کنند تا در روز موعود یعنی برگزاری سنت «تشت گذاری» آنها را در تشت های مخصوص بریزند.

فلسفه سنت «تشت گذاری» سنتی است که مردمان آذری زبان به یاد تشنگی امام حسین (ع)، اهل بیت و یارانش در صحرای کربلا برگزار می کنند.

عزاداران حسینی در این آیین تشتی پر از آب مشکهایی که در 27 ذیحجه پرآب نموده اند را در مساجد و حسینیه ها قرار می دهند و عملا با این کار آیین عزاداری امام حسین علیه السلام را آغاز می کنند.

نوشیدن آب از این تشت به هر نیت، صحنه سازی حال و احوال کودکان تشنه لب کاروان امام حسین (ع) در صحرای سوزان کربلا، روشن کردن شمع و.... از سنت های تشت گذاری در شهر سریش آباد کردستان است.

در اولین روز از محرم، آب مشک ها را در تشت بزرگی می ریزند و به نیت 72 یار با وفای امام حسین (ع) 72 عدد سیب در تشت پر از آب می ریزند و روی تشت را با پارچه ای به رنگ سبز می پوشانند و در هفتمین روز از ماه محرم، سیب های موجود در تشت آب به نیت تبرک بین مردم توزیع می گردد.

تشت ها به همراه مشک هایی مملو از آب وارد مسجد می شود و همه مردم به احترام این تشت ها از جای خود بلند می شوند و مراسم عزاداری خود را با «الدخیل یا اباالفضل» شروع می کنند و بعد از دور زدن تشت ها در مسجد، تشت ها در جای مخصوص خود گذاشته می شوند و همه عزاداران دعای مخصوص تشت گذاری را زمزمه و قرائت می کنند.

البته سنت «تشت گذاری» تنها منحر به کردستان و شهر سریش آباد نیست بلکه در استانهای همانند اردبیل، زنجان و...  هر ساله در ایام عزاداری امام حسین علیه السلام با شور و حال خاصی انجام می شود.

براساس این گزارش، سنت «تشت گذاری» در سریش آباد بیست و یکم آذرماه سال 1385 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

گزارش: غلامرضا آیین مهر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha