جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 863212
۱۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۴
همایش شیرخوارگان

حوزه/ استاد حوزه با بررسی اسناد تاریخی بیان کرد: ماجرای شهادت حضرت علی اصغر(ع) انکارشدنی نیست.

حجت الاسلام والمسلمین احمدی قمی در گفت وگو با خبرگزاری حوزه ، اضهار داشت : روز هفتم محرم، همه ساله به عنوان بزرگداشت مقام دردانه حضرت اباعبدالله العسین(ع)، حضرت علی اصغر(ع) است.

وی افزود: شهادت غم بار فرزند کوچک امام حسین(ع) از مهمترین حوادثی است که در صحرای کربلا رخ داد و شراره‎های این غم بزرگ وجدان تاریخ را شراره زد و تا امروز بر قلب و فطرت ابنای بشر در هر نقطه عالم چنگ می زند.

استاد حوزه یادآورشد: این حادثه مهم به حدی دارای اهمیت است که بسیاری از پژوهشگران تاریخ اسلام، این واقعه را از مهمترین وقایعی دانست که در زنده ماندن قیام عاشورا نقشی اساسی دارد.

وی تصریح کرد: زیرا ماجرای عاشورا سوای همه مباحث و معارفی که در خود جای داده است از حیث وجدانی و احساسی نیز حجت هایی برای همه عالم داشت که ماجرای حضرت علی اصغر(ع) در اوج این وقایع بود.

 حجت الاسلام والمسلمین احمدی قمی با اشاره به تلاش های مختلف برای تحریف در تاریخ کربلا بیان کرد: به طور کلی و به قول مرحوم میرزای شیرازی(ره) وقتی که دشمنان به ظرفیت های استثنایی معارف اهل بیت(ع) پی می برند قطعا در آینده هجمه های آنها هدف مند تر خواهد شد.

وی افزود: نقل است که ایشان این بحث را پس از صدور فتوای تاریخی خود بیان کردند که دشمنان وقتی به ظرفیت استثنایی مرجعیت و اهتمام مردم به فقه اهل بیت(ع) پی می برند، قطعا همه تلاش خود را برای جدا کردن مردم و مرجعیت از هم انجام خواهند داد.

پژوهشگر حوزوی بیان کرد: عصر حاضر را شاید بتوان عصر شکوفایی ماجرای کربلا دانست زیرا پس از انقلاب اسلامی و نقش اساسی عاشورا در شکل گیری و پیروزی انقلاب و همچنین نقش مهم فرهنگ عاشورا در پیروزی تاریخی ملت ایران در جنگ تحمیلی، ماجرای عاشورا از یک حادثه تاریخی به متن جامعه و جوامع اسلامی وارد شد.

وی گفت: امروز هیچ وجدان بیداری در جهان نیست که بتواند نقش مهم انقلاب اسلامی را در جهانی شدن عاشورا نادیده بگیرد؛ امروز مراسم عاشورا به برکت انقلاب اسلامی در ده ها کشور جهان برگزار می شود؛ مراسم شیرخوارگان حسینی در 45 کشور جهان برگزار شد و از همه مهمترین مراسم اربعین که با حضور ده ها میلیون نفر از سراسر کشورهای جهان به برکت مجاهدت های سربازان امام زمان(عج) و مدافعان حرم برگزار می شود.

حجت الاسلام والمسلمین احمدی قمی اظهارکرد: از جمله مهمترین وقایعی که در تاریخ اسلام و عاشورا توانسته است نقشی مهم در جهانی شدن فرهنگ عاشورا داشته باشد و محل اتصال دل های بسیاری از مردم نا آشنا با دین و مذهب با معارف الهی باشد، ماجرای شهادت طفل شش ماهه امام حسین(ع) است.

این نویسنده و پژوهشگر حوزوی بیان کرد: در سالهای اخیر معاندان و دشمنان معارف اسلامی که رشد اعجاب برانگیز میل دل های مردم جهان با عاشورا را مشاهده می کنند سعی کرده اند با ایجاد شبهات بسیار، سدهایی را در مقابل این امواج خروشان ایجاد کنند.

وی گفت: ماجرای شهادت طفل سه ساله امام حسین(ع) و همچنین طفل شیرخوار امام از مهمترین وقایع و دردناک ترین برگ های تاریخ است که از این دو واقعه دردناک نیز محل شبهات بسیاری واقع شده است.

حجت الاسلام والمسلمین احمدی قمی بیان کرد: در ادامه به بررسی این شبهات می پردازیم، که مهمترین آنها انکار اصل حضور چنین فرزندی در کربلا و همچنین نوع شهادت ایشان است؛ یکی از شبهات سخیفی که در سالهای اخیر مطرح شده، آن است که چرا امام حسین(ع) در ماجرای کربلا برای فرزند شش ماهه ای که از نظر رشد پزشکی نباید آب بخورد، طلب آب کردند.

وی گفت: در ابتدای بحث باید عرض شود که یکی از بسترهای مهمی که رشد شبهات شده است، مرتبط به نوع بازگو کردن وقایع تاریخی از جمله حوادث خاص در کربلا است؛ به عنوان مثال در برخی از کتب، نوع خاصی است که روایات مطرح شده است که از نظر روایی چندان اعتباری ندارد ولی همین مباحث در رشد شبهات نقش داشته است.

حجت الاسلام والمسلمین احمدی قمی اظهارکرد: برای فهم بهتر این مساله به سیر تاریخ نگاری های حادثه اشاره می نگریم؛ اولین دوره، دوره نگرش مستند بـه تـاریخ نگاری عاشورا است؛ آغاز و شکل گیری تاریخ نگاری عاشورا در دو قرن نخستین اسلامی صورت گرفت. در این دو قرن، تاریخ نگاری عاشورا با استفاده منابع دست اول تاریخ و همچنین حاضران در واقعه کربلا از اصالت برخوردار اسـت و این آثار، زمینه شکل گیری آثار معروف در دوره های بعد شدند. معروف ترین تاریخ نگار در دو قرن نخستین اسلامی، ابی مخنف (لوط بن یحیی بن سعید بن مخنف بن سلیم الغامدی الازدی) است که مقتل الحسین وی، تـاریخ نگاری عـاشورا را قرن ها تحت تأثیر خود قرار داده است.

استاد حوزه بیان کرد: دومین دوره، دوره نگرش توصیفی به تاریخ نگاری عاشورا است؛ این دوره پس از قرون اولیه، پدید آمد؛ تاریخ نگاری عاشورا در قرن های سوم تا هفتم از لحاظ تعداد آثار افزایش یافت؛ در این دوره، تاریخ نگاری عـاشورا ادامـه دهندۀ قرون اولیه است.

وی افزود: مهم ترین ویژگی این دوره، نوشته شدن آثار به زبان فارسی است و به گونه ای فارسی نویسی درباره واقعه کربلا و اطلاق آن به تاریخ نگاری عاشورا صـورت گـرفته است؛ ازجمله عوامل مهم افـزایش آثـار در مورد امام حسین(ع)، ظهور دانشمندان معروف شیعه و همچنین تثبیت موقعیت شهرهای شیعی چون نجف و قم است که در روند و رشد تاریخ نگاری عاشورا بیشترین را نقش داشـته اند. شـیخ مفید - عالم معروف شـیعه - و سـید بن طاووس - عالم قرن هفتم - از مهم ترین تاریخ نگاران عاشورا در این دوره به شمار می آیند.

استاد حوزه بیان کرد: دوره نگرش داستانی و عاطفی به تاریخ نگاری عاشورا ،سومین دوره در تاریخ نگاری عاشورا است؛ ورود تحریفات به این مقوله با نام میرزای کاشفی - عارف و عالم قرن نهم و دهم هجری قمری - برجسته و پر رنگ می شود.

وی تصریح کرد: میرزای کاشفی کتاب تأثیرگذار روضة الشهدا را تألیف کرد، ولی قصد وی تحریف و تـخریب واقـعه عاشورا نـبود؛ بلکه با زبانی داستانی و حماسی که خاستگاه آن در خراسان بوده است، قصد داشت به واقعه کربلا بپردازد و عـصر تیموری چنین زمینه ای را برای وی فراهم آورد.

حجت الاسلام والمسلمین احمدی قمی عنوان کرد: غیر از وی آثار دیگری در این حوزه تالیف شده است که با نگاهی اغراق آمیز به حوادث کربلا، داستان سرایی های خاصی بیان شده است که این مسایل، پی آمدهای دیگری را نیز با خود همراه داشت که در برخی از آداب و رسومات خود نمایی می کند.

وی تصریح کرد: ارادت و احترام قلبی میرزای کاشفی در جای جای کـتاب روضـة الشـهدا مشخص است؛ اما متأسفانه استفاده نکردن از منابع مستند و زیاده روی در داستان سازی تخیلی، باعث شده است این اثر مـعروف، جـزو آثار تحریف کنندۀ واقعۀ عاشورا قرار گیرد.

استاد حوزه علمیه اظهارکرد: پس از میرزای کاشفی، این نوع نگرش در دوره قاجاریه بـه سـبب نـاآگاهی نویسندگان و استفاده از منابع مجهول، باعث شد تحریفات در واقعه عاشورا افزایش یابد؛ اگرچه برخی آثار نـیز با دیدی تحلیل و انتقادی و به دوراز تحریف به واقعه کربلا پرداخته اند که نمی توان از آنها نیز به راحتی گذشت.

حجت الاسلام والمسلمین احمدی قمی یادآورشد: چهارمین دوره، دوره نگرش علمی و تـحلیلی به تاریخ نگاری عاشورا است؛ این دوره پس از دوران انقلاب اسلامی شکل گرفت و اصل تاریخ نگاری عاشورایی را در یک نقطه عطف قرارداد و محققان با توسعه نهادها و فعالیت های پژوهشی توانستند آثار بسیاری با رویکرد علمی و پژوهشی تولید کنند.

وی گفت:بر پایه مهمترین گزارشات مورد وثوق در گزارش های تاریخی، حضرت علی اصغر(ع) فرزند امام حسین(ع) از مادری به نام رباب فرزند امرء القیس کلبی است؛ امام حسین(ع) از رباب صاحب دو فرزند بود که یکی از آنها حضرت علی اصغر(ع) است؛ همه گزارش های مهم تاریخی در خصوص شش ماهه بودن ایشان اتفاق دارند.

حجت الاسلام والمسلمین احمدی قمی اظهارکرد: ماجرای مشترکی که در مهمترین گزارش های تاریخی بیان شده آن است که زمانی که کار در کربلا بالا گرفت و یاران و اصحاب و نزدیکان امام به شهادت رسیدند؛ حضرت به قصد حضور در میدان مهیا شد و به سمت خـیمه رفـت و کـودک شیرخوار خود را در آغوش گرفت. زمانی که امام، طفل تشنه را در آغوش داشت، حـرملة بـن کـاهل اسدی، تیری از کمان رها کرد و حضرت علی اصغر(ع) را به گناه تشنگی به شهادت رساند (مـوسوی وادقـانی، 33:1387). امـام تیر را از گلوی فرزندش بیرون کشید و او را به خواهرش حضرت زینب(ع) داد.

وی با ذکر این مطلب که بسیاری از گزارش های تاریخی به تاریخ تولد ایشان اشاره نکرده اند، بلکه بر شش ماهگی ایشان تاکید دارند، بیان کرد: پس از ابـی مخنف، بـازتاب شهادت حضرت علی اصغر (ع) یا عبدالله در آثار دیگر، از جمله تواریخ عمومی راه یافت. یکی از این منابع معروف، الفتوح ابن عثم کوفی مورخ مشهور است. وی در این کتاب، همانند ابی مخنف بـه نوازد بودن حضرت علی اصغر(ع) و نام قاتل وی اشاره می کند که نشان دهندۀ اصالت منابع مورد استفاده است.

این استاد حوزه یادآورشد: وقتی شبهات تاریخی در خصوص حضرت علی اصغر(ع) با بن بست مواجه می شود، شبهات بیرونی مطرح می شود؛ از جمله اینکه چرا باید برای یک فرزند شش ماهه احترام قائل باشیم.

وی گفت: این درحالی است که عشق و علاقه ما به ایشان به واسطه اتصال ایشان به حضرت امام حسین(ع) است و به واسطه اینکه ایشان فرزند بلافصل معصوم است و به فجیع ترین شکل ممکن است به شهادت رسید، بدون اینکه بخواهیم از مسایل خاص سخن بگوییم به واسطه نوع شهادت ایشان، تمام جان ها و دل ها برای ایشان به درد می آید و احترام به ایشان در فاز دیگری مطرح می شود.

استاد حوزه بیان کرد: یکی از شبهات دیگر آن است که چرا امام حسین(ع) فرزند خود را به صحنه جنگ آوردند و با آنکه می دانستند ایشان به زودی شهید می شود، چرا باید چنین کاری کنند؟ نکته مهم در اینجا آن است که بر اساس بسیاری از گزارش های اصیل، حضرت علی اصغر(ع) زمانی که در آغوش پدر بود شهید شده است.

وی تصریح کرد: در پایان باید گفت که به رغم همه تلاش های کمرنگ کردن این حادثه عظیم سال به سال به جمعیت عاشقان و دل باختگان به این فرهنگ افزوده می شود؛ قطعا بهای این خون های مظلومانه است که از دل تاریخ بیرون آمده و دست دنیای پر از رنگ و ریا را گرفت و این چنین به ساحل آرام ایمان به مکتب اهل بیت(ع) رهنمون ساخته است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha