پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
جامعه مدرسین حوزه

حوزه/ شورای عالی و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه عزم و برنامه ای جدی برای پیشرفت و تعالی دارند تا حوزه محور راهبری معنویت و فکر دینی باشد. شورای عالی حوزه علمیه، در زمینه تنظیم جهت گیری ها و اهداف به سوی حوزه انقلابی گام های موثری برداشته است.

به گزارش خبرگزاری حوزه   جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به مناسبت آغاز سال تحصیلی 1399-1398 حوزه‌های علمیه  بیانیه ای صادر کرده  که متن آن به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

تقارن آغاز سال تحصیلی 99 – 98 در حوزه‌های علمیه با ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفای ایشان فرصتی خاص و پرفیض برای طلاب علوم دینی است تا عهد و پیمان خود با مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام) را مستحکم‌تر و با سید و سالار شهیدان کربلا تجدید میثاق کنند.

ماه محرّم ماه رشد و اعتلای جامعه اسلامی است و درس‌های عاشورا ازجمله دروسی است که تفقه و فهم بصیرانه آن، مسیر حرکت در صراط مستقیم و تحقق اسلام ناب محمدی(ص) را رهنمون می‌کند.

«إنّ الحسین مصباح الهدی و سفینة النجاة»

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که در برهه‌های حساس حیات نظام اسلامی، هویت مستحکم و تأثیرگذار دینی، علمی و سیاسی خود را حفظ کرده و در ارتباط مستمر با مراجع معظم تقلید دامت برکاتهم، علمای اعلام، طلاب و فضلای نخبه حوزه است وظیفه خود می‌داند در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه توجه طلاب گرامی و فضلای عظام را به نکات ذیل معطوف دارد:

1- پس از پیروزی انقلاب اسلامی به برکت هدایت‌های داهیانه امام عزیز (ره) و تاکیدات رهبری معظم انقلاب، حوزه‌های علمیه در همه عرصه‌های علمی، معرفتی، سیاسی، اجتماعی، پژوهشی، آموزشی و فرهنگی تبلیغی با رشد کمی و کیفی مواجه شده است. حوزه ها، در شهرها و استان‌های مختلف منشاء اثر شده‌اند و در بُعد بین المللی نیز خدمات گسترده‌ای از حوزه‌های علمیه در ترویج معارف دینی صادر شده است. افزایش اقبال دنیای اسلام و دیگر جوامع به معارف و موضوعات دینی نشان می‌دهد، طلاب، فضلا، اساتید و مدیران حوزه‌های علمیه باید با شناخت دقیق این واقعیت، برای حرکت در مسیر علم و نهضت علمی به مجاهدت و قیام لله بپردازند و در خط مقدم تأمین نیازهای فکری جامعه حرکت نموده و پاسخگو باشند.

2- وظیفه حوزه استحکام بخشیدن به مبانی دینی و در عین حال صیانت از انقلابی ماندن حوزه و پاسداری از نظام، انقلاب و ارزش‌های اسلامی است. در این راستا شناخت نیازها در عرصه‌های مختلف، زمینه هرچه دینی‌تر شدن برنامه‌ها و رویکردها در نظام اسلامی را فراهم خواهد کرد و این‌یک وظیفه اختصاصی و فنی حوزه‌های علمیه است.

لذا مدیران حوزه در تلاشند  با سیاست‌گذاری و جهت‌دهی به‌نظام اداره حوزه‌های علمیه، گنجینه عظیم حوزه را همواره در سطح شایسته‌ای از بهره‌دهی برای اسلام و مسلمین حفظ نمایند.

3-مراجع معظم تقلید دامت برکاتهم پشتوانه‌های علمی و معنوی ارزشمند حوزه‌ها هستند و میراث گرانبهایی از روش‌ها، تجربه‌ها و اندوخته‌های علمی دارند که توجه به رهنمودها و توصیه‌های این بزرگان و تلاش مجدّانه و مجتهدانه فضلای جوان و روشنفکر برای کسب فیوض بیشتر از ایشان، همت بلند و دل گرم و پرامید طلاب عزیز را پویاتر خواهد کرد. باید با جدیت در علم آموزی  و تحصیل و کاستن از تعطیلات دروس، سیره علمای سلف در پرچم‌داری تولید علم، توحید و عدالت دنبال شود و حوزه‌های علمیه لحظه‌ای از قیام و حرکت باز نایستند.

4-قداست روحانیت در تلبس به لباس تقوا، پارسایی و قناعت همراه با عزت نفس و اخلاص است. خروج از زی‌طلبگی و قدرت طلبی شأن و منش طلبگی را دچار آسیب می‌کند. حوزه‌های علمیه در خود بزرگانی داشته و دارد که معلمین بزرگ اخلاق و عرفان و سرچشمه فیوضات معنوی‌اند و خوشبختانه امروز نیز روحانیت اهل معنا، اهل طهارت روح و معنویت با دلی نورانی و مصفا، راهنمای اندیشه و عمل مردم است.

5-از شروط اساسی برای تحقق حوزه انقلابی، نظم و انضباط و پرهیز از آلودگی در هرج‌ومرج و آشفتگی در سلیقه‌های مختلف و متضاد است. باید علم‌آموزی را در بستری از تحول‌خواهی سالم دنبال کرد و از خودسری و حرکت‌های غیرعلمی و غیرمنطقی که‌ترمیم و اصلاح ساختارها را مخدوش می‌کند اجتناب نمود. اگر چه با هماهنگی و هم‌فکری با مجموعه‌های مدیریتی می‌توان از تضعیف حوزه جلوگیری کرد و راه رشد و پویایی حوزه‌ها در سطح مطلوب را هموار کرد.

6- شورای عالی و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه عزم و برنامه ای جدی برای پیشرفت و تعالی دارند تا حوزه محور راهبری معنویت و فکر دینی باشد. شورای عالی حوزه علمیه، در زمینه تنظیم جهت گیری ها و اهداف به سوی حوزه انقلابی گام های موثری برداشته است و در راه  پیشبرد و تعالی نظام آموزشی، اخلاقی، تربیتی، تبلیغی و فرهنگی، طرح‌ها و برنامه‌هایی را تدوین نموده و حرکت‌های نوینی نیز در زمینه سامان گیری و آسیب شناسی مسائل کلان حوزه انجام داده و همچنان نیازمند کمک و یاری طلاب و نخبگان در این مسیر است.

7-در تهاجم گسترده فرهنگی دشمن، قلب‌ها و اندیشه‌ها آماج هجوم انحراف‌ها، بدعت‌ها و منکرهاست. بازگرداندن آسیب دیدگان جنگ فرهنگی دشمن، به خط صحیح و درست اسلامی و تقویت اعتقاد به آرمانهای انقلاب از نقش‌ها و وظایف سنگین حوزه‌های علمیه است و باید طلاب علوم اسلامی مجهز به سلاح علم و تقوا؛ وارد کارزار ترویج و توسعه اخلاق و ارزش‌های ناب اسلامی شوند.

8- کسب بصیرت و قدرت تحلیل از ضروریات عمل انقلابی است. طلاب جوان باید انقلاب اسلامی را درست بشناسند و با مبانی نظری انقلاب عمیقاً آشنا شوند. سلوک در راه ولایت و توجه ویژه به منویات مقام معظم رهبری«مدظله العالی» و هدایت‌های مراجع عظام تقلید«دامت برکاتهم» حوزه‌های علمیه را «کالجبل الرّاسخ لا تحرّکه العواصف» قرار خواهد داد و همّت‌ها را بلند و حرکت‌ها را استوار خواهد کرد.

امید است در سایه مجاهدت طلاب علوم دینی به‌عنوان سربازان حضرت حجت(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، زمینه‌های اقامه قسط، تحقق توحید و ظهور خورشید تابناک ولایت هموارتر شود.

در پایان از خداوند متعال توفیق بیشتر همگان را برای بالندگی و تقویت نظام و حوزه‌های علمیه مسئلت می‌نماید.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

محمد یزدی

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha