جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تفسیر نسیم وحی

حوزه/ جلد نخست تفسیر «نسیم وحی» به قلم آیت الله سید رضا میرصانعی خوانساری منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، جلد نخست تفسیر «نسیم وحی» به قلم آیت الله سید رضا میرصانعی خوانساری از سوی انشارات اندیشه و فرهنگ جاویدان منتشر شده است.

بر اساس این گزارش، تألیف این تفسیر با مقدمات از سال ۱۳۷۸ شروع شده و تا به امروز تا جزء ۲۲ به صورت دستنویس مرقوم شده است.

در تمام مراحل تألیف تفسیر نسیم وحی از سوی آیت‌الله میرصانعی و تعلیق و ویرایش محمداسماعیل صالحی مقدم، همه تلاش بر این بوده تا به سبکی نو و با قلمی روان علاوه بر آگاه کردن خوانندگان از سرشت آیه‌های الهی، تا اندازه‌ ای به تبیین اندیشه ‌های اندیشمندان مسلمان در حوزه‌های علوم قرآن و حدیث، شریعت محمدی (صلی الله علیه و آله وسلم)، فلسفه، کلام، عرفان، اخلاق و... و. پرداخته شود.

اکنون جلد اول (جزء اول) این اثر ارزشمند در ۷۲۰ صفحه چاپ شده و جزء های بعدی هم در حال ویرایش و آماده سازی جهت انتشار می باشند تا ۳۰ جزء قرآن کریم در ۳۰ جلد منتشر گردد.

این تفسیر از سوی انشارات اندیشه و فرهنگ جاویدان منتشر شده است که شامل مقدمه مؤلف، دیباچه، تفسیر(آیه، برگردان فارسی، تفسیر و بیان)، سخن پایانی جزء اول، منبع ها و فهرست اعلام می باشد.

مؤلف در مقدمه این تفسیر آورده است:

«قرآن؛ یعنی خواندنی، چیزی که باید پیوسته خوانده شود و در آن تدبّر گردد و تنها خواندن نباشد و آیه‌ ها و روایت‌ های زیاد در این زمینه است که بیان همه آن ‌ها از حوصله این مقدمه کوتاه خارج است. برای تبرّک و تیمّن، مطلع کلام را با سخنانی از آن ذوات مقدّسه آغاز می‌ نمایم. امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) در توصیف قرآن چنین می‌فرمایند:

«در قرآن؛ علوم آینده و اخبار گذشته آمده، دوای دردها و نظم امور در قرآن است». «قرآن دریایی است که قعر آن دست‌یافتنی نیست، بنایی است که پایه ‌هایش سُست نمی‌گردد و داروی شفابخشی است که بیماری در پی ندارد، قرآن عزّتی است که شکست ندارد و حقّی است که خوار نمی‌شود». «قرآن بهترین موعظه، ریسمان محکم الهی، بهار دل‌ها، چشمه‌ های علم و عنصری است که دل جز با آن صیقل نمی‌گردد. کسی با قرآن ننشست مگر آنکه از انحرافش کاسته و به هدایتش افزوده شد». «قرآن نوری روشن، شفایی سودمند، سیراب کننده تشنگی‌ های معنوی و وسیله حفظ و نجات است». «در قرآن سرگذشت پیشینیان، اخبار آیندگان و تکالیف حاضران است». «قرآن بزرگترین بیماری‌ ها را که کفر، نفاق، انحراف و گمراهی است درمان می ‌نماید، انسان بدون قرآن غنایی و بعد از آن فقری ندارد». «قرآن هرگز کهنه نمی‌شود». «شما را به خدا نگذارید در عمل به قرآن، دیگران به شما سبقت بگیرند» ...

خلاصه اینکه اثر حاضر تفسیر جزء اوّل از قرآن کریم است که در جهت مهجوریت‌زدایی از قرآن کریم و در ارائه‌ پیام‌های انسان‌ساز وحیانی نگاشته شده است تا این بنده کمترین بتواند دِین خود را نسبت به اسلام و قرآن و عترت اَدا و ثواب آن را نثار ارواح مطهّر چهارده معصوم (علیهم السلام) و کریمه اهل بیت، حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) و والدین گرانقدرم کنم.

همچنین بر خود لازم می‌دانم از حضرات آیات مرحوم حاج شیخ غلامعلی حاج شریفی خوانساری (قدس سره)، حاج سیّد احمد حسینی اشکوری (حفظه الله) و مرحوم حاج سیّد باقر موسوی همدانی (قدس سره) که همواره مشوّق حقیر در این راه مقدّس بوده ‌اند، تشکر و قدردانی نمایم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha