شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حبیب الله غفوری

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین غفوری گفت: با بررسی‌های انجام شده قریب به ۲۰۰ کار ویژه برای فعالیت روحانیت تعریف شده است که ۵۰ کار ویژه از جمله کار ویژه‌های پر جمعیتی است که نفرات زیادی را می طلبد و یکی از آنها عرصه آموزش و پرورش است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از سمنان، حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب الله غفوری، صبح امروز در آیین افتتاحیه سال تحصیلی ۹۹-۹۸ حوزه علمیه استان سمنان که به میزبانی مدرسه صادقیه شهرستان سمنان برگزار شد، با ابلاغ سلام آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه های علمیه کشور به طلاب و روحانیون استان، اظهار داشت: آنچه امروز به ما رسیده است مرهون زحمات علما و فضلای گذشته است.

قائم مقام مدیر حوزه های علمیه کشور در امور استان ها تصریح کرد: بهار علم و معنویت با شروع سال تحصیلی جدید در حوزه های علمیه کشور وزیدن گرفته  و برگزاری این افتتاحیه ها و این گونه جلسات حاکی از شروع جدیدی برای قدم های موثر برای آینده است.

وی افزود: برگزاری جلساتی با این عظمت و معنویت بیانگر آغاز فصلی جدید برای تعلم و تعلیم است.

حجت الاسلام والمسلمین غفوری خاطرنشان کرد: سرّ الاسرار همه موفقیت های علمای دین، حوزه و روحانیت این  بوده است که فقط به خاطر خدا تعلم و تعلیم را به انجام رساندند.

قائم مقام مدیر حوزه های علمیه کشور گفت: پیامبر اکرم (ص) فرمودند که اگر کسی علم را برای خداوند متعال فراگرفت چند ویژگی در او ایجاد می‌شود و هر باب علمی را که فرا گرفته است در نفس خود احساس کوچکی می کند همانطوری که یک درخت میوه با ثمردهی و میوه دادن افتادگی بیشتری پیدا می‌کند، انسان عالم نیز با علم خود احساس کوچکی و  افتادگی بیشتری پیدا می‌کند، انسان عالم نسبت به مردم تواضع‌اش بیشتر می‌شود و خود را کوچک تر از سایرین می بیند و نسبت به خداوند متعال نیز خوف و خشیت بیشتر می‌شود و نسبت به دین نیز بسیار کوشاتر می شود و این شخص که این ویژگی ها در او ایجاد شد این همان کسی است که از علم خود نفع برده است.

وی افزود: شخصیتی نظیر رهبر معظم انقلاب اسلامی در این سنین روزانه بیش از دو الی سه نفر کار می کنند و امام خمینی (ره) تا سنین ۹۰ سالگی یک روز هم کار و تلاش را ترک نکردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین غفوری ادامه داد: در روایت است کسی که برای دنیا علم را فرا بگیرد و برای جایگاه پیدا کردن در میان مردم علم را بیاموزد و یا امثال آن، هیچ بابی از علم را فرا نمی‌گیرد مگر آنکه گرفتار عجب و خود برتر بینی می‌شود و در مقابل مردم خودش را بزرگ می بیند و نسبت به مردم احساس بزرگی می کند و نسبت به خود خدا هم دچار غفلت می‌شود و از دین و حقیقت دین دور خواهد شد و این آن کسی است که از علم هیچ نفعی نمی‌برد و این آدم باید درس و علم را تعطیل کند که پشیمانی و خاری روز قیامت را هم با خود به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه شرایط زمانی امروز بسیار ویژه است، افزود: در سال ۱۳۱۵ زمان وفات مرحوم آقای حائری موسس حوزه علمیه قم، قریب به هزار موثر طلاب علوم دینی داشت، اما امروز با گذشت ۸۳ سال، در استان سمنان مدیر حوزه علمیه این استان گزارش دادند که این استان قریب به هزار  طلاب علوم دینی دارد که این نویدبخش آینده‌ای روشن و درخشان برای حوزه‌های علمیه است و در واقع این پیشرفت و رشد حوزه‌های علمیه مرهون و مدیون انقلاب اسلامی شهداء، جانبازان، ایثارگران و ... است.

قائم مقام مدیر حوزه های علمیه کشور در امور استان ها با بیان اینکه شرایط زمانی امروز کشور و جامعه بسیار ویژه است و همه کفر در مقابل همه اسلام قرار دارد، گفت: اساس انقلاب اسلامی حوزه های علمیه است و حوزه‌های علمیه منشأ و مبدأ ایجاد و شکل گیری انقلاب اسلامی بودند و مسئولیت امروز حوزه و روحانیت بیش از گذشته سنگین تر شده است و مقام معظم رهبری فرمودند که «حوزه وظیفه‌اش هدایتگری اعم از هدایت فرهنگی، سیاسی، دینی و ... است و هدایت گری جامعه علماء دین و روحانیت شیعه قراردارد و بصیرت بخشی به جامعه نسبت به آینده و هجمه هایی که دشمنان علیه اسلام طراحی می‌کنند از وظایف روحانیت است که لازم است حوزه و حوزویان هم آگاه باشند و هم جامعه را آگاه کند».

وی ضمن تقدیر از خدمات و برنامه های مسئولان سابق حوزه‌های علمی کشور  افزود: در دوره مدیریتی آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور شاهد تحولات و خدمات و اقدامات بی نظیری هستیم، در تحولاتی که از سوی حوزه‌های مدیریت حوزه های علمیه کشور شکل گرفته است در هیچ عرصه‌ای نیست که مسئولیت آن متوجه حوزه و حوزویان باشد، اما در مدیریت حوزه برای آن فکر و برنامه ریزی نشده باشد و در عرصه اسناد بالادستی مورد نیاز برای اینکه حوزه بتواند مسئولیتش را در عرصه‌های داخلی و بین الملل نسبت به مردم و جوانان انجام بدهد، تدابیری اتخاذ شده است.

حجت الاسلام والمسلمین غفوری با اشاره به گسترش مباحث فقهی در کشور گفت: 31 کرسی درس خارج فقه و اصول به غیر از قم در سطح استان‌ها در حال رواج و رونق است که این نشان از گسترش و رشد و پیشرفته عرصه های علمی حوزه های علمیه در سطح استان‌ها است.

وی با اشاره به رشته های تخصصی در حوزه های علمیه، تصریح کرد: حوزه علمیه در عرصه رشته های تخصصی نیز حضور فعال دارد و درختواره رشته های تخصصی در همه موضوعات در شورای گسترش مطرح شده است و قریب به ۳۰۰ درختواره و رشته در این شورا به بحث و بررسی پرداخته شده و رشته‌های تخصصی راه اندازی شده در سمنان نیز نیاز به تقویت دارند تا بتوانیم با تقویت این رشته های تحصیلی و تحصیل طلاب علوم دینی در این عرصه به برطرف کردن نیازهای مردم در جامعه بپردازیم.

قائم مقام مدیر حوزه های علمیه کشور با اشاره به روش و شیوه اداره حوزه های علمیه، خاطرنشان کرد: در دو یا سه سال اخیر حوزه‌های علمیه به واسطه مشکلات معیشتی و اقتصادی در سطح کلان کشور با مشکل مواجه شده اند و باید اقداماتی انجام می‌شد که حوزه یک بار برای همیشه روی پای خودش بایستد، مدیریت حوزه های علمیه با اتخاذ تدابیر لازم به سمت احیای موقوفات و ایجاد منابع پایدار رفته است که مدارس علمیه و استان ها و سطح ملی با موقوفات اداره شوند.

وی با اشاره به کار ویژه‌های برای روحانیت تصریح کرد: با بررسی‌های انجام شده قریب به ۲۰۰ کار ویژه برای فعالیت روحانیت تعریف شده است که ۵۰ کار ویژه از جمله کار ویژه‌های پر جمعیتی است که نفرات زیادی را می طلبد و یکی از آنها عرصه آموزش و پرورش است و لازم است در عرصه تدریس علوم دینی و قرآن در سطح آموزش و پرورش از حضور طلاب فاضل و عالم استفاده شود که در این عرصه نیز تفاهم نامه‌هایی به آموزش و پرورش برقرار شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین غفوری گفت: افق بسیار روشنی پیش روی حوزه و روحانیت در عرصه های مختلف است، نوید این را نیز خواهیم داد که با اقدامات صورت گرفته طی سالیان کوتاهی حوزه‌های روی پای خودشان خواهند ایستاد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha