پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نخستین جلسه شورای فکری دفتر جامعه نخبگانی مرکز خدمات

حوزه/ نخستین جلسه شورای فکری دفتر جامعه نخبگانی مرکز خدمات با موضوع بررسی طرح‌های «حمایت از طرح‌ها و ایده‌ها» و «حمایت از چاپ و نشر آثار جامعه نخبگانی با هدف پاسخگویی به مسائل انقلاب اسلامی» در سالن جلسات علامه طباطبایی مرکز خدمات برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در این نشست که با حضور حجت الاسلام و المسلمین فولادی سرپرست دفتر جامعه نخبگانی مرکز خدمات برگزار شد دو طرح «حمایت از طرح‌ها و ایده‌ها» و «حمایت از چاپ و نشر آثار جامعه نخبگانی در راستای پاسخگویی به مسائل انقلاب اسلامی» مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
حاضرین در جلسه ضمن اشاره به ضرورت کار ستادی درباره چاپ و نشر آثار نخبگان حوزه و پرهیز از کار صفی، تأکید کردند که اولاً آثار باید طبقه بندی شده و آثاری برای چاپ انتخاب شوند که دارای اثر بخشی در تمدن سازی اسلامی باشند، بدین معنا که در این آثار به صورت واقعی مسئله‌ای از مسائل حوزه، نظام و جامعه اسلامی حل شود نه اینکه با مسئله بازی شود و یا مسئله به جای حل، منحل شود؛ حتی می‌توان نظام مسائل مورد نیاز تمدن اسلامی را تهیه و آثار را بر این اساس گزینش کرد و ثانیاً این آثار با تفاهم صورت گرفته توسط پژوهشگاه‌های معتبر به سرانجام برسد که اثر نخبگان مورد توجه فضلای علمی قرار گیرد؛ و ثالثاً آسیب‌شناسی کارهای گذشته صورت پذیرد.
اعضای جلسه در پایان، راهکارها و ایده‌های خود را در این خصوص بیان کردند:
1- به علاقه مخاطبین و بازار مصرف در نشر توجه جدی صورت پذیرد تا اثر به طور کامل دیده شود. معرفی توسط اساتید و انتشارات معتبر و ارائه توسط خرده فروشان کتاب باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
2- با ارتباط گیری با حاکمیت، مسائل مهم انقلاب اسلامی در راستای پاسخگویی به نیازهای ایشان مورد بررسی قرار گیرد و حتماً این آثار در یک نمونه عینی، معضلی را حل کنند.
3- ارتباط با نخبگان طوری تعریف شود که عقل مواجهه (هزینه – فایده) در مسائل جامعه علمی، از وی گرفته نشود و وابسته به مرکز خدمات نشود. سعی کنیم در این صورت در جایی از نخبگان حمایت کنیم که به تنهایی نمی‌تواند در شرایط طبیعی دوام بیاورد، مثلاً قوانین عام حوزوی که دست و پا گیر شده را اصلاح کنیم ولی در جایی که خود می‌تواند مسیر طبیعی را طی کند فقط تسهیل گری کنیم.
4- برای بهره‌وری بیشتر، نخبگان جوان را برای نشر ایده و طرح‌ها و آثار به نخبگان تشکیلات ساز، شبکه ساز و جبهه ساز ارجاع دهیم. چون با کار تشکیلاتی است که می‌توان مسائل انقلاب اسلامی را حل کرد.
گفتنی است در این نشست، حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید مهدی موسوی پژوهشگر برتر حوزوی، حجت الاسلام و المسلمین علی محمدی مسئول مؤسسه معنا، دکتر بخشی پژوهشگر برتر حوزوی، آقای شفیعی مسئول مرکز رشد حوزه‌های علمیه حضور داشتند.

انتهای پیام/313/30

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha