پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ دیدار مسئولین فرهنگی ستاد اربعین با آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیهT بر لزوم ایجاد جاده ابریشم زیارتی و معنوی در جهت رشد و تعالی فرهنگ متعالی زیارت تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله اعرافی  در دیدار اعضای کمیته فرهنگی وآموزشی ستاد اربعین کشور گفت: مقوله زیارت مقوله ای است که در کنار دعا و مناجات به شکل دو بال ویژه در اسلام و معارف اهل بیت(ع) وجود دارند و مایه رشد و تعالی انسان مومن هستند.

وی افزود: بسیاری از معارف ما با ادیان و مذاهب مشترک است ولی اختصاصات و ممیزاتی نیز وجود دارد؛ از جمله این مقولات می توان به مسئله زیارات اشاره کرد؛نگاه تشیع در این زمینه برجسته است.

مدیر حوزه های علمیه  بیان کرد: در زیارات نیز درجاتی وجود دارد؛ زیارت شامل زیارت قبور اموات و صالحان و انبیا و اولیا است؛ یکی از مهمترین این زیارات، زیارت قبر امام حسین (ع) است که دو سوم کتاب کامل الزیارات را شامل می شود.

وی گفت: زیارات در واقع وسیله اتصال به مبدل و طریق الی الله است؛ ویژگی دو باب مناجات و زیارت آن است که تمام حقایق دین در این دو به نوع خاصی متجلی شده است.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: در این دو دریچه که دو بال سلوک الی الله به شمار می آیند؛ در منابع ما، در دو بخش دعا و زیارات، مباحث به شکل حماسی و شورانگیزی بیان شده است؛ همه این حقایق با شور و حماسه معنوی همراه است.

وی افزود: همیشه به طلاب سفارش می کند که روزی چند جمله نهج البلاغه را مطالعه کنید زیرا اخلاقی که در این کتاب بیان شده است با کتب دیگر متفاوت است زیرا کسی این مباحث را بیان کرده است که در متن زندگی و حکومت و عمده مسایل است ولی جملات را وصفی استثنایی و جذاب بیان می کند که سازندگی آن را بالاتر می برد؛ از جمله مثال هایی که در این زمینه می توان بیان کرد، تفاوت درس اخلاق امام راحل با اساتیدی که به شکل ساده درس اخلاق بیان می کنند.

مدیر حوزه های علمیه  بیان کرد: وظیفه ستاد و بخش فرهنگی و حوزه و دستگاه های فرهنگی آن است که بتوانند شور و حماسه زیارت را آیینه و جام جهان نمای معارف دین است را به منصه ظهور برسانند.

وی گفت: تولید مستمر فکری از جمله کارهایی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد؛ همچنین رویکرد تمدنی، البته با رعایت شرایط و ضوابط و به دور از شلوغ کاری ها، می تواند در این عرصه متجلی شود؛ گفتمان انقلاب اسلامی در آینده معادلات بیشتری را دگرگون خواهد کرد و هر کسی از این کاروان پیاده شود دیگران آن را دنبال می کنند و اربعین امروز با رویکرد تمدنی انقلاب و مقاومت گره خورده است.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: در این زمینه باید توزیع جامع جمعیتی در اربعین داشته باشیم باید با یک هدف گذاری ملت های دیگر را اضافه کنیم تا شعاعی از این حماسه بزرگ در کشورهای مختلف و به تدریج در کل کشورها طنین افکن شود.

وی افزود: حضور طیف رنگارنگی از نژادها و زبان ها و اقوام و مذاهب و ادیان در اربعین گفتمان اصیل حسینی را تقویت خواهد کرد؛ از دیگر نکات مهم دیگر می توان به به کار گیری مقوله هنر در این حرکت بزرگ جهادی نام برد؛ انواع هنرها را می توان در این ساحت فعال کرد و هنرمندان زیادی هم هستند که می خواهد در این وادی نقش آفرین باشند.

مدیر حوزه های علمیه و با ذکر این مطلب که اربعین به یک دیپلماسی اخلاقی و فرهنگی و اعتقادی مبدل شده است، بیان کرد: اصول و منشور این دیپلماسی نیازمند تبیین بیشتر است.

وی گفت: حوزه علمیه نیز نگاه جامع تمدنی خود به اسلام را در برنامه های عالی خود دارد ولی چند کار مهم را در برنامه های خود دیده است؛ از جمله درختواره رشته های حوزه در بخش هایی چون تاریخ و مهدویت و ائمه اطهار(ع) که این ظرفیت تقویت می شود؛ رویکرد رشته ای به دعا و زیارت نیز در این درختواره دیده شده است.

آیت الله اعرافی با اشاره به درختواره رشته های کاربردی در حوزه دعا و زیارت و فعالیت های این حوزه تصریح کرد: قلمروی زیارت نیازمند نیروها و فعالیت های گسترده است که باید در حوزه توجه خاصی به این زمینه داشت.

وی افزود: حداقل 1000 طلبه خوش فکر زبان دان در حوزه ما وجود دارند و انگیزه کارهای مهمی در عرصه تبلیغی دارند که باید این ظرفیت را به خوبی مورد بهره برداری قراردهیم.

مدیر حوزه های علمیه کشور با اشاره به ظرفیت های انجمن های علمی حوزه، بیان کرد: امروز انجمن های علمی حوزه ظرفیت عالی برای توسعه فعالیت های مشترک در قالب های مختلف دارد که می توانیم در بخش های گوناگون با رویکرد تمدن سازی و زیارت و اربعین و... آنها را فعال کنیم.

وی گفت: دولتین ایران و عراق باید تسهیلات خط زیارتی را ارتقا دهند؛ یک جاده اربشم معنوی و زیارتی داشته باشیم که این جاده می تواند جهان اسلام را به هم ربط دهد؛ این زیرساخت های معنوی، تمدن ساز است؛ در این عرصه مردم نیز کمک رسان خواهند بود.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: حوزه علمیه ارتباطات گسترده ای با نهادهای گوناگون دارد ولی وقتی در این ارتباطات یک برنامه با پیوست پنج ساله تعریف می کند که از جمله آنها می توان به برنامه منظم با آموزش وپرورش اشاره کرد.

وی در پایان بیان کرد: امیدواریم امسال نیز یک حماسه معنوی در اربعین خلق شود و در نجات جهان اسلام مثمر ثمر باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha