جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی رستمی - مسئول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها

حوزه/ رئیس نهاد نمایندگی رهبری در پیامی به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید گفت: دانشگاه نقش اصلی و میدان‌داری درمان زخم کهنه اقتصاد وابسته و شکوفایی اقتصادی درونزا و مقاوم را باید برعهده گیرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، به نقل از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، پیامی را همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید خطاب به دانشگاهیان صادر کرد.

متن پیام حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی به این شرح است:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

بهار دانشگاه ها فرا رسید و  سال تحصیلی آغاز شد. چه نیکوست هم‌زمانی این از نو رستن با ایام پر حماسه عزای حسینی. شایسته است همه‌ی دانشگاهیان با عزم و ایمان عاشورایی طرحی نو در اندازند و آموزش عالی کشور بتواند با رفع نواقص بیش از پیش به اهداف ملی و انقلابی خود برسد.

سال تحصیلی پیش‌رو طلیعه دهه پنجم انقلاب اسلامی است. ملت بزرگ ایران و جوانان مومن آن قله‌های بلندی چون رسیدن به تمدن نوین اسلامی را هدف گرفته‌اند. برای رسیدن به این اهداف  معبرهایی مانند دانش و پژوهش و معنویت و اخلاق و عدالت طلبی  و آزادی خواهی باید در طراز دوران جدید انقلاب طی شود و رسیدن به این اهداف نیازمند ملزوماتی است که دانشگاه به عنوان قلب تپنده پیشرفت و تعالی باید برای آن طراحی داشته باشد و برای نیل به آنها تلاش کند:

۱-سال تحصیلی را در شرایطی آغاز می‌کنیم که کشور عزیزمان در موقعیتی خاص قرار دارد. فشار حداکثری هیئت حاکمه آمریکا آورده‌ای برایشان نداشته است. تهدید نظامی عملا کارایی خود را از دست داده است و جمهوری اسلامی ایران در موقعیتی ممتاز در منطقه قرار دارد.

زمینه‌ی شکل گیری نظم و هندسه جدید غرب آسیا با هدایت بزرگان نظام و عاملیت جوانان مومن و دلباخته به انقلاب و ایران بیش از هر زمان دیگری فراهم است و ابزار  مطالبه حق برای ملت بزرگ ایران فراهم‌تر از همیشه است. نقطه‌ی امید دشمن برای آسیب زدن به کشور هم‌چنان حوزه‌ی اقتصاد و معیشت است. هرچند با گذراندن موج حمله نظام سلطه،   ثبات نسبی اقتصادی در کشور حاکم شده است‌ اما محدودیت‌های اقتصادی  علی‌رغم همه سختی‌ها سبب نوعی رویش هم شده  و فرصت بزرگی برای اصلاح روندها در اختیار قرار داده است.

اینجاست که انتظار از دانشگاه بالا و کارکرد دانشگاه جدی می‌شود. دانشگاه  نقش اصلی و میدان‌داری درمان زخم کهنه اقتصاد وابسته و شکوفایی اقتصادی درونزا و مقاوم را باید برعهده گیرد. امید داریم در سال تحصیلی جدید مجموعه آموزش‌عالی کشور روندی را در پی بگیرد که حضورش در این معماری جدید اثر بخش باشد.

۲- دانشگاه باید به سرعت از دام‌هایی چون «علم برای علم» عبور کند و مدیران ارشد آموزش‌عالی سازوکاری را تبیین کنند تا با تقویت ایده «دانشگاه حل مسئله» ظرفیت بزرگ علمی کشور به کمک حل معضلات بیاید و این مسئله شدنی است.

ظرفیت بزرگ کیفی و کمی آموزش‌عالی کشور در کنار استعداد های کم نظیر و امکانات قابل اتکا باید به نحوی سامان یابد که کمترین هدر رفت ظرفیت اتفاق بیفتد. واقعیت این است که علی‌رغم همه تلاش‌ها هنوز ظرفیت بزرگ علمی و پژوهشی دانشگاه آنچنان که در خور است به مدد جامعه نیامده است و این باید مسئله اصلی دانشگاه در سال جدید باشد.

۳- مقدمه ضروری این مهم وجود فضای واقع بینانه است. نگاه واقع بین کاستی‌ها را می‌بیند اما تیره‌گی کمبودها جلوی نگاه و توجه به آرمان و امیدش را نمی‌گیرد. دستاوردها و پیشرفت‌های اعجاب انگیز دانشمندان کشور در نانو، ژنتیک، هسته‌ای، موشکی و...نشان داد که می‌شود علم نافع را به کار گرفت و تا ثریای  اقتصاد که امروز پاشنه آشیل کشور است هم رفت.   می‌شود همین نگاه امیدوار و فعال را در حوزه‌های دانش بنیان ناظر به دیگر مسائل اصلی هم تکثیر کرد.

امید واقعی در دانشگاه هم با  همین رویکرد محقق می‌شود. «دانشگاه مسئله محور» دانشگاهی مولد خواهد بود.   تولید،   رونق ایجاد می‌کند و رونق، امید را بازتولید می‌کند. باید برای این امیدبخشی واقعی برنامه داشته باشیم. بزنگاه امید و نشاط واقعی جایگزینی  نشئگی کاذب  و دستمایه کردن تخدیر و غفلت با زرورق فرهنگ و تزریق آن به اسم امید و نشاط در دانشگاه یکی از مهمترین بازدارنده‌های دانشگاه از رسالت‌ اصلی‌ست.

۴- نکته مهم دیگر این است که در تکانه‌های مالی معمولا آنچه ذبح می‌شود سهم پژوهش و فرهنگ است و این اتفاق خطرناکی است که مسئولان ارشد آموزش‌عالی باید از آن پرهیز کنند. مبادا سفره پژوهش و فرهنگ در دانشگاه‌ها کوچک شود. البته از دیگرسو باید شفافیت در خصوص مسائل مالی حوزه  پژوهش و دفع شبهه بهره‌مندی خواص از این بودجه محدود جدی گرفته شود.

 راه‌اندازی یا تکمیل سامانه شفافیت درآمدی و هزینه‌ای دانشگاه در حوزه‌های مختلف از جمله پژوهش می‌تواند برای جامعه دانشگاهی بیش از پیش اطمینان بخش باشد.

۵- سالی که پیش روست از جنبه‌ای دیگر هم اهمیت دارد. نخستین انتخابات پس از اعمال فشار اقتصادی حداکثری آمریکا در اسفند امسال برگزار می‌شود. یکی از راهبرد های اصلی دشمن علیه جامعه مردمسالار ما به ویژه در انتخابات اخیر، کاهش حضور مردم است. در درون دانشگاه هر ایده ای که به این خواست دشمن کمک کند باطل است.

فضای انتخاباتی دانشگاه‌ها باید پر نشاط باشد و همه سلیقه‌ها در چارچوب نظام بتوانند در آن حرف بزنند. البته هیچ انسان عاقل و دلسوز دانشگاهی نمی‌گوید که دانشگاه باید به جولانگاه احزاب تبدیل شود. بار اصلی نشاط سیاسی و بصیرت‌افزایی بر دوش تشکل‌های دانشگاه‌هاست و صیانت از دانشگاه و پرهیز از خانه احزاب شدن دانشگاه با مدیران دانشگاهی است.

سال تحصیلی پیش رو سالی پر از فرصت‌هایی است که می‌توان هوشمندانه آنها را به موفقیت‌های بزرگ تبدیل کرد. موفقیت‌هایی که می‌توانند موتور پیش ران حرکت امید بخش  دانشگاه و جامعه باشد.

و پایان کلام اینکه سال تحصیلی نو را به عموم دانشگاهیان اعم از دانشجویان خصوصا عزیزان جدیدالورود، استادان گرانقدر و کارمندان دانشگاه‌ها تبریک عرض می‌کنم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha