جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام علی مرادی

حوزه/ امام جمعه بیجار گفت: تقوا مسیر زندگی دنیوی و اخروی ما را مشخص می کند، بنابراین باید گفت داشتن تقوا به نوعی ما را در برابر وسوسه های شیطانی بیمه می کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از سنندج، حجت الاسلام علی مرادی، صبح امروز در درس اخلاق طلاب مدرسه سفیران هدایت بیجار اظهار داشت: اخلاق و تقوا دو خصیصه بارز است که خداوند متعال برای انسان ها قرار داده است، لذا رعایت این دو از ابتدایی ترین شروط یک انسان خداترس است.

امام جمعه بیجار با اشاره به اینکه تقوا به مانند سدی در مقابل گناهان است، تاکید کرد: هرکسی تقوا پیشه کند بی شک هرگز دربند مسایل دنیوی نخواهد شد و همواره خدای خویش را در نظر دارد، بنابراین برای رسیدن به کمال باید تقوا پیشه کنیم.

این استاد حوزوی با اشاره به اینکه طلاب باید نماد و اسوه تقوا در جامعه اسلامی باشند، گفت: جامعه طلاب و روحانیون را به عنوان اسوه های تقوا و پرهیزگاری می شناسند، لذا سعی کنید که همواره در کارهایتان تقوا و توکل به خدا را مدنظر داشته باشید تا هم در نظر مردم محترم باشید و هم در پیشگاه خداوند متعال سربلند.

امام جمعه بیجار ادامه داد: خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: « «أَفَمَنْ أَسَّسَ بُنْیَانَهُ عَلَی تَقْوَی مِنَ اللّهِ وَرِضْوَانٍ خَیْرٌ أَم مَّنْ أَسَّسَ بُنْیَانَهُ عَلَی شَفَا جُرُفٍ هَارٍ فَانْهَارَ بِهِ فِی نَارِ جَهَنَّمَ وَاللّهُ لاَ یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ/آیا آن کس که بنای خود را بر اساس تقوای از خدا و خشنودی او نهاده بهتر است، یا آنکه بنای خود را بر لبه‌ی پرتگاهی که نزدیک فرو ریختن است قرار داده؟».

وی تصریح کرد: این سخن خداوند متعال نشان می دهد که تقوا مسیر زندگی دنیوی و اخروی ما را مشخص می کند، بنابراین باید گفت داشتن تقوا به نوعی ما را در برابر وسوسه های شیطانی بیمه می کند.

حجت الاسلام مرادی در ادامه سخنان خود گفت: در کلام بزرگان دین مبین اسلام نیز بر مسئله تقوا بسیار تاکید شده است و اولین شرط برای ورود به دین خدا را داشتن تقوا عنوان نموده اند، تا جایی رسول اکرم (ص) در این باره می فرمایند: «جاهدوا انفسکم علی اهوائکم تحل قلوبکم الحکمة»؛ با هوی و هوس‌های نفسانی مبارزه کنید تا حکمت در دل‌های شما وارد شود».

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: بنابراین تقوا موجب تقویت عقل و ازدیاد بصیرت و روشن‌بینی است، زیرا دشمن عقل را که هوی و هوس می‌باشد رام و مهار می‌کند و اثر مخرب آن را بر روی فکر و اندیشه خنثی می‌سازد. انسان با تفکر، مفهوم خوب و بد، خیر و شر و درست و نادرست را در می‌یابد؛ حال اگر مطامع و هواهای نفسانی در وی طغیان کند، دیگر آدمی ندای عقل خویش را نخواهد شنید.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha