پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حزب الله لبنان
روابط حزب الله و انصار الله

حوزه/ مجید مرادی گفت: پروژه نوسازی که در حال حاضر به دست بن سلمان در عربستان در حال اجرا است با وهابیت جور در نمی‌آید.

دکتر مجید مرادی پژوهشگر مسائل سیاسی بین الملل و متخصص مسائل لبنان در گفت و گو با سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» تاکید کرد: حزب الله لبنان و انصار الله یمن هر دو حلقه‌ای از یک جریان سیاسی بزرگ‌تر واحد موسوم به محور مقاومت هستند که از قضا در همه جا حضور دارد با وجود این وحدت نظر میان حزب الله و انصار الله این دو جریان سیاسی شاهد یک افتراق میان آنها هستیم و آن این است که در انصار الله به دلیل سالها حضور آمریکا در یمن بعد ضد آمریکایی ایدئولوژی محور مقاومت در این حزب سیاسی قوی‌تر است اما نکته‌ای که در مورد حزب الله لبنان باید به آن توجه کرد این است که جنبه ضد صهیونیستی حزب الله به دلیل هم مرز بودن با این رژیم غاصب بیشتر است.

عضو شورای علمی دانشنامه اسلام معاصر در مورد روابط انصار الله با حزب الله و محور مقاومت یمن از بدو تأسیس انصار الله در یمن این چنین گفت: در حقیقت ما دو نوع شیعه داریم یک شیعه مذهبی داریم که از آن تحت عنوان تشیع اثنی عشری یاد می‌کنیم و یک نوع تشیع سیاسی داریم که اتفاقاً می‌توان جریان زیدی انصار الله را به نوعی تشیع سیاسی به حساب آورد. حزب الله و انصار الله در تشیع سیاسی یعنی حمایت از محور مقاومت اشتراک عقیده دارند.

مرادی یادآور شد: اگر بخواهم روابط انصار الله را با محور مقاومت تحلیل کنم باید بگویم  جرقه پیوند انصار الله و محور مقاومت در سال 1357 و با پیروزی انقلاب اسلامی ایران زده شد و پدر جناب عبدالملک بدرالدین الحوثی خود مدتی در تهران اقامت داشتند. اما در دوره کنونی عربستان و دوستان این کشور برای فرار از تبعات شکسا مفتضحانه از یمن مدعی وجود ارتباط عمیق بین حزب الله لبنان و انصار الله در یمن هستند که این مسئله صحت ندارد.

وی در مورد نسبت ارتباط میان این دو عضو محور مقاومت و مسئله وهابیت ستیزی افزود: الان بحث بحث وهابیت نیست پروژه نوسازی که در حال حاضر به دست بن سلمان در عربستان در حال اجرا است با وهابیت جور در نمی‌آید وهابیت مذهبی در حال حاضر در عربستان در بحران است که نمونه آن را می‌توانیم در زندانی شدن شیخ سلمان عوده ببینیم در واقع وهابیت مذهبی با یهود مشکل دارد ولی ما در  حال حاضر در عربستان شاهد ائتلاف اسلام اهل تسنن مدرن با بنیادگرایی یهودی هستیم.

مرادی درباره نسبت احتمالی شعارهای تند ضد یهودی انصار الله در یمن و جنبش ضد صهیونیستی حزب الله در لبنان ادامه داد: کشور یمن یکی از مراکز عمده یهودیان در جهان است و مشکل اصلی انصار الله در این خصوص این است که تفکیک مشخصی میان یهودیت و صهیونیسم ندارد در حالی که ما در مورد حزب الله عکس این قضیه را شاهد هستیم و سران این جنبش سیاسی تفاوت معناداری میان یهودیت به معنای عام کلمه و صهیونیسم قائل هستند.

این پژوهشگر مسائل لبنان آینده روابط حزب الله و انصار الله را این چنین پیش بینی نمود: حزب الله لبنان با توجه به کم بودن تعداد نیرویش توان ورود مستقیم به عرصه یمن را ندارد به علاوه ارتش یمن و نیروی شبه نظامی انصار الله خود کفا هستند و در شرایطی هستند که باید بیشترین استفاده را از نیروهای بومی خود بکنند. پس، سناریو ورود حزب الله لبنان به یمن منتفی است. لکن به دلیل اعتقاد حزب الله به لزوم حمایت از مستضعفین جهان حزب الله به حمایت سیاسی و تبلیغاتی خود از انصار الله ادامه خواهد داد.  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha