جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
جامعه الزهرا
جامعه الزهرا

حوزه/ استاد درس خارج حوزه علمیه خواهران با بیان اینکه قرآن کریم و اسلام آورنده و مؤسس حجاب نیستند، بلکه قرآن کریم درباره موضوع عفاف و حجاب، تسهیل‌کننده و تکمیل‌کننده است، گفت: بحث حجاب در اسلام موضوعیت ندارد، هدف نیست بلکه وسیله و ابزار پاک‌ماندن جامعه است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، بانو مجتهده معصومه گل گیری روز یکشنبه در جلسه درس اخلاق جامعه‌الزهرا علیهاالسلام که با حضور اساتید و طلاب مراکز و مدارس علمیه در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام عزاداری حضرت أباعبدالله الحسین علیه‌السلام و با اشاره به نزدیکی همایش انتظار و راهپیمایی عظیم اربعین حسینی، به موضوع «التزام رفتاری در حوزه حجاب و عفاف مطابق با شأن طلبگی» اشاره کرد و اظهار داشت: در این جلسه، ابتدا باید بحث عفاف و حجاب در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام و در جامعه روشن شود که در اینجا بحث نظری و تبیین موضوع وجود دارد.

قرآن کریم  و اسلام آورنده و مؤسس حجاب نیستند

استاد درس خارج حوزه علمیه خواهران افزود: با توجه به این که طلابی که در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تحصیل می‌کنند، باید پاسخگوی مردم باشند، سطح انتظار در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام از همه جا بیشتر است و معنایی که ما از حجاب و عفاف در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام قصد می‌کنیم، عفاف و حجابی نیست که بیرون از جامعه مطرح است.

بانو مجتهده گل گیری با اشاره به تبیین بحث نظری حجاب و عفاف، تصریح کرد: قرآن کریم و اسلام آورنده و مؤسس حجاب نیستند، بلکه قرآن کریم درباره موضوع عفاف و حجاب، تسهیل‌کننده و تکمیل‌کننده موضوع عفاف و حجاب است که در دو سوره نور و احزاب، موضوع حجاب به صورت کامل مطرح شده و شهید آیت‌الله مطهری(ره) که نابغه علم و دین در روزگار بودند، به شایستگی درباره عفاف و حجاب کتابی کامل و جامع تألیف کردند.

وی تأکید کرد: خداوند متعال در دو سوره نور و احزاب در این باره سخن گفته است، از جمله خداوند در سوره نور می‌فرماید: « و زیبایی هایشان را جز آنچه خود نمایان است آشکار نسازند و اطراف مقنعه خود را بر سینه خویش بیندازند تا سینه شان را بپوشاند اگر به آنان بگویی قطعاً چنین خواهند کرد»؛ یعنی روسری‌های خود را به این کیفیت که ما می‌گوییم بپوشند.

استاد جامعه‌الزهرا علیهاالسلام یادآور شد: در زمان صدر اسلام روسری بوده، اما زنان درست نمی‌پوشیدند و بدحجاب بودند که خداوند در این سوره می‌فرماید گره‌های روسری خود را باز کنید تا پوشش کامل شود.

وی به آیه 59 سوره احزاب اشاره کرد و گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید: « ای پیامبر، به همسران و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو بخشی از مقنعه های خویش را به خود نزدیک کنند تا گردن و سینه آنان آشکار نشود. این پوشش نزدیک ترین راه است برای اینکه آنان به عفت و حجاب شناخته شوند و در نتیجه مورد آزار فاسقان قرار نگیرند، و خداوند بسیار آمرزنده و مهربان است».

بانو مجتهده گل گیری ادامه اد: در سوره احزاب که درباره جلباب آمده، منظور همان چادر است، آن زمان عبا و یا چادر را باز نگه می‌داشتند و لباس هایشان معلوم می‌شد که باعث دلربایی و تبرج در آن دیده می‌شد و خداوند در این آیه به زنان تذکر می‌دهد پوشش خود را درست کنند.

موضوع عفاف و حجاب پس از تشکیل حکومت اسلامی مطرح شد

وی با اشاره به بعثت پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم و تشکیل حکومت اسلامی، به نزول این آیات اشاره و عنوان کرد: 13 سال در مکه خبری از حجاب نبود، زیربنا را درست می‌کرد تا مردم موحد شوند زیرا اگر اعتقادات دینی محکم شود، به حجاب هم عمل می‌کند.

استاد درس خارج حوزه علمیه خواهران تصریح کرد: حضرت زهرا علیهاالسلام که خطبه غرّای فدکیه را ایراد کردند، وقتی می‌خواهند از خانه تا مسجد بروند، اول خمار را به دور سرشان پیچیدند و سپس جلباب خویش را به سر کردند که در روایات داریم لبه‌های جلباب به روی زمین کشیده می‌شد، در حالیکه عده ای ایشان را همراهی می‌کردند و احاطه کرده بودند و در مسجد فرمودند که پرده بزنید تا سخنرانی کنند.

بانو مجتهده گل گیری در پاسخ به این سؤال که چه زمانی اسلام مسئله حجاب را مطرح کرد، گفت: قضیه حجاب ویژه بانوان است و اسلام در موقعیتی حجاب و پوشش را مطرح کرد که زمینه آن ایجاد شد.

وی ادامه داد: در روایت آمده، خانمی روسری خود را از پشت سر پوشیده بود و جوانی به تماشای او پرداخت به گونه ای که در مسیر حرکت زخمی شد، سپس نزد پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم رفت و از وضعیت بدحجابی شکایت کرد که در آن زمان، آیات سوره نور نازل شد.

اسلام مدافع زن در همه عرصه‌ها است

استاد جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با اشاره به اینکه اسلام مدافع زن در همه عرصه‌ها است، یادآور شد: از نظر اسلام، زن قشر آسیب‌پذیر در جامعه است، بدحجابی زنان باعث ایجاد مشکلات اجتماعی در جامعه می‌شود و زمینه بسیاری از معضلات اجتماعی است که در اینجا زنان بیشتر آسیب می‌بینند.

بانو مجتهده گل گیری تصریح کرد: وقتی جامعه اسلامی و بانوان طعم عدالت اجتماعی و خانوادگی را چشیدند و زنان فهمیدند عنصر زن در اسلام اهمیت دارد، آن زمان آیه حجاب نازل شد.

وی بیان داشت: در زمان صدر اسلام زنان از موقعیت ممتازی برخوردار شدند، جهاد و کارهای بیرون از خانه و حتی تشییع مردگان از دوش زنان برداشته شد، در اسلام آمده بهشت زیر پای مادر است، بنابراین زنی که قبل از ظهور اسلام، خوار و خفیف بود، مورد تجلیل قرار گرفت و وقتی شخصیت زن در اسلام برای همگان روشن شد، خداوند متعال آیه حجاب را نازل کرد.

استاد درس خارج حوزه علمیه خواهران در ادامه با بیان اینکه حجاب پیش نیاز، پیش درآمد و پس درآمد دارد، عنوان کرد: وقتی خداوند مسئله حجاب را در سوره نور مطرح می‌کند، در ادامه به بحث استیذان اشاره می‌کند و در اینجا مسئله حیا و عفت و پاکی جامعه مطرح است.

وی اظهار داشت: خداوند در این سوره همچنین می‌فرماید: «به مؤمنان بگو چشم‌های خود را (از نگاه به نامحرمان) فروگیرند، و عفاف خود را حفظ کنند؛ این برای آنان پاکیزه‌تر است؛ خداوند از آنچه انجام می‌دهید آگاه است»؛ خداوند متعال وقتی می‌خواهد مسئله حجاب را مطرح کند، نمی‌گوید که زنان چادر بپوشند، بلکه به مردان مؤمن تذکر می‌دهد که نگاه خود را کنترل کنند و به زنان خریدارانه نگاه نکنند، پاکدامن باشند و پاکدامنی خود را حفظ کنند.

حجاب در اسلام وسیله ای برای پاک ماندن جامعه است

بانو مجتهده گل گیری تأکید کرد: اگر زنان و مردان بخواهند در جامعه سالم زندگی کنند، خانواده‌ها مستحکم باشند و طلاق رخ ندهد، باید به توصیه‌های اخلاقی این آیات توجه کنند.

استاد جامعه‌الزهرا علیهاالسلام عنوان کرد: بحث حجاب در اسلام موضوعیت ندارد، هدف نیست بلکه وسیله و ابزار پاک ماندن جامعه است.

وی بیان کرد: در این سوره ابتدا مردان مورد مخاطب قرار گرفتند و سپس خداوند در آیه 31 سوره نور به زنان توصیه می‌کند که «و به زنان با ایمان بگو چشم‌های خود را (از نگاه هوس‌آلود) فروگیرند، و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را -جز آن مقدار که نمایان است- آشکار ننمایند».

بانو مجتهده گل گیری یادآور شد: زنان می‌توانند زینت داشته باشند و از زیورآلات استفاده کنند، اما نباید زینت‌های خود را آشکار کنند.

لزوم حضور دولت در تبیین و ترویج عفاف و حجاب

وی خاطرنشان کرد: مسئله حجاب در اسلام پس از تشکیل حکومت اسلامی در جامعه مطرح شد، اکنون نیز دولت موظف به اجرای احکام حجاب است که وظایف دولت در مصوبه «اصول و مبانی روش‌های اجرایی گسترش فرهنگ عفاف» که سال 1376 در 16 بند توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید وجود دارد.

استاد جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در ادامه عنوان کرد: شاید این سؤال مطرح شود که اگر حجاب واجب و ترک آن حرام است، آیا حکومت باید برخورد کند، جواب ما منفی است، حکومت باید بندهای 16 گانه را اجرا کند و با تبیین موضوع عفاف و حجاب، فرهنگسازی و تذکر و مدارا به ترویج عفاف و حجاب بپردازد و و اگر فردی لجبازی می‌کند و برای ایجاد بی حجابی در جامعه مأموریت دارد، باید برخورد شود.

وی با بیان اینکه بحث حضور دولت در تبیین و ترویج عفاف و حجاب در جامعه بسیار مهم است، تصریح کرد: تبیین و ترویج عفاف و حجاب وظیفه دولت است، اما دیگران هم در کنار دولت تکلیف دارند.

بانو مجتهده گل گیری ابراز کرد: امر به معروف و نهی از منکر باید با تعالیم مخصوص صورت بگیرد و با برنامه ریزی دقیق و مناسب انجام شود.

وی تأکید کرد: زن باید طعم عدالت اجتماعی را درک کند، مرد بیکار در جامعه نباشد، اختلاس نباید، احترام زن در کانون خانواده و کرامت او مراعات شود و سپس از زن‌ها مطالبه حجاب داشته باشیم، ابتدا باید زیرساخت‌ها درست شود، سپس به موضوع عفاف و حجاب پرداخت.

لزوم برگزاری دوره‌های معارف اسلامی ویژه بانوان غیرطلبه

استاد درس خارج حوزه علمیه خواهران یادآور شد: ما باید آغوش خود را به سوی کسانی که به حجاب و عفاف اهمیت نمی دهند، باز کنیم، ما باید برای آخوندسازی زنانی که نقش روحانی را دارند، تدابیر ویژه داشته باشیم.

وی اضافه کرد: ما باید درهای جامعه‌الزهرا علیهاالسلام و دیگر حوزه‌های علمیه خواهران را به روی کسانی که نصاب طلبگی دارند و برای طلبگی آماده هستند، باز کنیم، همچنین برای افرادی که دین را دوست دارند اما تمایلی برای طلبگی ندارند، مدارس اقماری و دوره ای داشته باشیم و تعالیم و معارف اسلامی برای این گونه افراد در نظر بگیریم تا نسبت به حوزه‌های علمیه و فضای روحانیت شناخت پیدا کنند و با معرفت جذب حوزه‌های علمیه شوند.

تعریف عفاف و حجاب در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام، حجاب شأنی است

بانو مجتهده گل گیری با بیان اینکه سطح انتظار و تعریف عفاف و حجاب در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام و بیرون از حوزه علمیه متفاوت است، گفت: عفاف و حجاب در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام به این معنا نیست که در این مجموعه بی حجابی هست، بلکه ما حجاب حداقلی و حجاب حداکثری و شأنی داریم، یعنی حجاب ما باید در شأن حوزه علمیه باشد.

وی با بیان اینکه وقار، شخصیت و جلالت زن مسلمان در چادر مشکی است، اظهار داشت: منظور ما از عفاف و حجاب، وقار است و وقار یک بانوی طلبه درس خوانده در حوزه علمیه باید رعایت شود.

استاد جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه طلاب باید حجاب شأنی را رعایت کنند، گفت: این جمله معروف را « کارهای نیک و حسنه خوبان، برای مقربین گناه به شمار می‌آید» شنیدید، در اینجا یک بانوی حوزوی و طلبه مقرب و ویژه است.

وی تصریح کرد: بانویی که در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام حضور دارد، یعنی مقرب است و کسی که در حوزه دین قرار می‌گیرد و داعیه رهنمایی دیگران را دارد، باید با وقار در جامعه حضور داشته باشد. کسی با زیبایی مخالف نیست، اما خداوند از همه زیباتر است، خداوند متعال از همه بیشتر ما را دوست دارد و می‌خواهد ما در کانون خانواده آرام باشیم.

وی، بانوان طلبه را به مطالعه کتاب «رسائل حجابیه» توصیه کرد و گفت: بی حجابی باعث تخریب خانواده‌ها می‌شود و امنیت زنان در جامعه به واسطه بدحجابی از بین می‌رود.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha