پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
عکس

حوزه/ هنوز حرفم تمام نشده بود که محسن با حالتی برافروخته جوابم را داد و گفت:«از تو بعید است چنین حرفی را به زبان بیاوری! کشور ما در زمینه های مهم دچار ناآگاهی است؛ اگر واقعا یک طلبه هدفی داشته باشد می تواند راه انبیای خدا که هدایتگری است را درست انجام دهد»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، این روزها مدارس علمیه حال و هوای خاصی دارد؛ چراکه حوزه های علمیه بعد از تعطیلات  دوباره بازگشایی شده اند و طلاب به خصوص سال اولی ها با شور و نشاط جوانی و با همهمه متناسب با این سن در مراسم آغاز سال حضور داشتند.

طلبه ها  پایه  های مختلف حوزه، نوجوان ها و جوان هایی دارای انگیزه های علمی و معنوی قوی هستند؛ آنها نه براساس عرف عادی جامعه، بلکه با تحقیق، حوزه و عالم طلبگی را انتخاب کرده اند، هرکدام از این طلبه ها شاید مدت زمان زیادی را صرف کرده اند و با فکر و مشورت و زدودن تردیدها انتخاب نهایی را انجام داده اند، اما این تنها، آغاز کار است و راه پرپیچ و خمی را باید طی کنند.

صبح زود که به مدرسه علمیه تخصصی امیرالمومنین (ع) بیرجند رفتم، در ورودی این مدرسه  هیاهوی زیادی به گوش می‌رسید به خوبی بوی ماه مهر و آغاز سال تحصیلی در حوزه علمیه نمایان بود. وارد مدرسه که می شوم صدای کلاس های درس و اساتیدی که درحال تدریس بر سر کلاس های درس بودند به خوبی شنیده می شد، عده ای هم در کتابخانه و برخی هم انگار در تعطیلات تابستان به سر میبرند و در راهروی مدرسه بدور هم مشغول صحبت بودند و هنوزحال و هوای تحصیل را حس نکرده بودند.

در حین دیدن طلبه‌ها که هرکدام مشغول کاری بودند و ایستادن در پشت درب های بسته کلاس ها تا تمام شدن زمان کلاسی، صدایی آشنا مرا جذب خود کرد، صدای مدیر خوش اخلاق مدرسه رضویه بیرجند؛ بی درنگ به دنبال صدا روانه شدم تا اینکه درب باز کلاسی را دیدم که حجت الاسلام دلدار مشغول تدریس در کلاس درس بود. حاج آقای دلدار تا مرا دید به سمتم آمد و اشاره کرد که کلاس تمام شود با هم صحبت می کنیم.

ناخودآگاه من هم بر روی یکی  از صندلی های کلاس که خالی بود نشستم و محو تدریس استاد شدم و اصلا متوجه زمان نبودم تا کلاس درس تمام شد. بعد از اتمام کلاس، گرم صحبت با حاج آقا دلدار شدم  و برخی سوالات مرا پاسخ دادند.

حجت الاسلام علیجان دلدار در صحبت هایش از شوق تدرس سخن گفت و اینکه خودش را مشتاق تر از طلاب برای شروع کلاس ها می داند. مدیر حوزه علمیه رضویه بیرجند به رسالت طلاب در جامعه اشاره کرد و گفت: مهمترین رسالت در جامعه، هدایت است که این وظیفه و رسالت سنگین برعهده طلاب و روحانیون است و هیچ رسالتی سنگین‌تر از این نیست که خداوند بر دوش جامعه روحانیت گذاشته است

بروز بودن مهمترین رسالت حوزه های علمیه!

 حجت الاسلام دلدار یکی از رسالت های دیرینه در حوزه علمیه را به روز بودن دانست و تصریح کرد: مقام معظم رهبری نیز بر این تحول و بروز رسانی بسیار تاکید دارند چراکه حوزه باید بتواند در برابر شبهات و سوالات پاسخگو باشد.

وی، بصیرت و امیددهی به مردم از دیگر رسالت روحانیون دانست و افزود: امروز شاهد هستیم که حوزه‌ها و روحانیت با وجود تمامی هجمه دشمنان ماندگار هستند و رمز این ماندگاری را باید در کلام و فرمایش امام صادق(ع) جستجو کرد که این ماندگاری را ناشی از اتصال به منبع وحی معرفی می‌کنند.

 مدیر مدرسه علمیه رضویه بیرجند با بیان اینکه ارتباط با نسل جوان از اولویت های مهم حوزه علمیه است، گفت: یکی از دیگر از اولویت‌های حوزه باید این باشد که با نسل جوان ارتباط برقرار کند و لازمه این امر هم این است که نسل جوان را بخوبی بشناسد، از سوی دیگر توجه به مسائل روز سیاسی و اجتماعی نیز باید در اولویت حوزه باشد.

حجت الاسلام دلدار توصیه ای نیز به طلبه های تازه وارد داشت و گفت: طلاب باید هدف از ورود به حوزه‎‏های علمیه را خدمت به دین خدا بدانند.

این قدر گرم سخن حجت الاسلام دلدار بودم که متوجه گذر زمان نشدم تا اینکه دیدیم طلبه ها بر سر صندلی های خود نشسته اند و منتظر استاد برای شروع درس بعدی بودند.

در ادامه به سراغ مدیر مدرسه تخصصی امیرالمومنین (ع) بیرجند رفتم  که با گرمی از ما استقبال کرد .

حوزه علمیه باید طلبه خدوم با تراز انقلابی پرورش دهد

با او پیرامون سال تحصیلی به گفتگو  پرداختم. حجت الاسلام طیبی گفت: سال تحصیلی جدید از ابتدای مهرماه آغاز شده است و در رشته‌های فلسفه، علوم قرآن و فقه و اصول در سال تحصیلی جدید از اساتید برجسته‌ای استفاده می‌شود و از ظرفیت‌ آن‌ها در مدرسه تخصصی امیرالمومنین(ع) استفاده خواهد شد.

وی ادامه داد: تقویت کادر و همکاران در مدرسه یکی از اقداماتی است که در دستور کار قرار دارد.

مدیر مدرسه تخصصی امیرالمومنین(ع) بیرجند  با بیان اینکه  طلاب باید از امکانات و ظرفیت هایی که در اختیارشان قرار دارد به بهترین نحو ممکن استفاده کنند، تصریح کرد: تمام امکانات و ظرفیت‌هایی که در اختیار طلاب قرار می‌گیرد با این هدف است که طلبه در تراز انقلاب اسلامی، دین و مذهب تربیت شود و طلبه خدوم با ترازهای انقلابی و حوزوی رشد پیدا کند.

حجت الاسلام طیبی به ضرورت جایگاه طلبه پرداخت و خاطرنشان کرد: انسان ظرفیت پذیرش کمال الهی را دارد و دارای مقام خلیفه اللهی است، لذا ضروری است جایگاه خود را در همه ابعاد به خصوص دوران طلبگی بشناسیم.

وی ادامه داد: اگر سه حوزه هدایت طلبگی، رسالت طلبگی و ارزش علم و عالم حل شود بسیاری از مسائل، مشکلات و کم کاری‌ها قابل حل است.

مدیر مدرسه ی تخصصی امیرالمومنین(ع) بیرجند با اشاره به نقش پررنگ اثر گذاری طلاب در جامعه، گفت: آنچه در حوزه علمیه مهم است اخلاص در درس خواندن، درس دادن، اثرگذاری و کارآمدی بیشتر در عرصه خدمت به امام زمان(عج) است.

حجت الاسلام طیبی، نقش حوزه علمیه را در اصلاح و هدایت جامعه امروزی نقش مهمی دانست و بیان کرد: امروز بیش از هر زمان به آگاهی و اطلاع رسانی صحیح و دقیق دینی نیازمندیم.

پوشیدن لباس روحانیت لیاقت می‌خواهد

با بدرقه حاج آقای طیبی، به طلبه ای برخوردم که در نمازخانه  مدرسه امیرالمومنین(ع) تنها بود، با او که همکلام شدم. از طلبه های جدیدالورد بود. می‌گفت: چند روز است که از یکی از مدارس علمیه شهرستان به این جا نقل مکان کرده ام و هنوز با فضای اینجا آشنایی پیدا نکرده ام.

وقتی از او چرایی آمدن به حوزه را پرسیدم، با قاطعیت جوابم را داد و گفت: از روی نادانی و توهم چنین تصمیمی نگرفتم؛ با آگاهی کامل و خلوص نیت تصمیم به تلاش برای پوشیدن لباسی که بر تن پیامبر(ص) بوده است می‌خواهم کنم .

حسین سخنانی را بر زبان می آورد که شاید تا به حال از کمتر کسی شنیده بودم. او می گفت که یک طلبه وقتی وارد حوزه علمیه می شود باید ابتدا با خدا میثاق ببندد و در راه این میثاق و عهدی که با پروردگار خود بسته متعهد باشد.

وی از سبک زندگی یک طلبه نیز سخن به میان آورد و تصریح کرد: دوره طلبگی، یک سبک زندگی خاصی است و برای تحصیل بهتر در مدرسه علمیه باید از همین روزهای اول، خود را با آن شرایط هماهنگ کنیم.

دوست مناسب برای یک طلبه!

وقتی از او می پرسم با دوستان جدیدی که در این مدرسه با آن ها آشنا شده اید راضی هستید؟ می خندد و می گوید: ما باید در انتخاب دوست دقت کنیم، اگر دوست نامناسبی با طلبه ای همراه باشد به یقین آن طلبه نمی تواند مسیر کمال و رشد را طی کند، حتی برخی مواقع یک دوست نامناسب زمینه خروج یک طلبه از مسیر طلبگی را فراهم می کند.

در راه خروج از مدرسه بودم که دوست عزیز طلبه ام «محسن لطفی» را دیدم. با او همیشه درباره مسائل مختلف جامعه به بحث و جدل می پرداختیم؛ اما این بار از او پرسیدم، چرا تو آمدی و طلبه شدی؟ ... هنوز حرفم تمام نشده بود با حالتی برافروخته جوابم را داد و گفت: «از تو بعید است چنین حرفی را به زبان بیاوری، کشور ما در زمینه های مهم دچار ناآگاهی است که باعث بروز مشکلات مختلف در جامعه شده است که اگر واقعا یک طلبه هدفی داشته باشد می توانند راه انبیای خدا که هدایتگریست را به جامعه منتقل کند.» 

تحصیل در حوزه علمیه نقطه طلایی زندگی شیخ «محسن»

او از سختی های دوران طلبگی  به زبان می آورد و گفت: در این دورانی که در حوزه در حال تحصیل هستم، دوری از خانواده یکی از سخت ترین لحظه هاست ولی  زمانی که وارد این عرصه  می شویم باید همه سختی ها و مشکلات را تحمل کنیم، باید در مسیری که وارد شدیم با صاحب اصلی حوزه یعنی امام زمان(عج) پیمان ببندیم و تلاش کنیم که هیچ گاه میان ما و صاحب اصلی حوزه فاصله ایجاد نشود.

محسن، حضور و تصمیم تحصیل در حوزه ی علمیه را نقطه طلایی زندگی اش دانست و ادامه داد: با ورود به مدرسه علمیه یک دوره جدیدی را در زندگی خود تجربه کردم و سعی دارم بخاطر هدفی که به اینجا آمدم ،تلاش کنم و دوباره به زادگاه خودم برگردم.

و از این خوشحال بودم که چه خوب است که به سمتی داریم می رویم که افرادی گام به عرصه روحانیت و طلبگی می‌گذارند که ارزش پوشیدن لباس پیامبران و امامان را به قدری درک کرده اند تا بتوانند برای هدفی که انان تلاش کرده اند گام بردارند.

یادمان باشد...

 وجود حوزه های علمیه که به برکت انقلاب اسلامی، هر ساله نیز به تعداد آن ها افزوده می شود و شاهد گسترش این مدارس هستیم، یک فرصت مغتنم برای نوجوانان و جوانان علاقمند به تبلیغ مکتب اسلام است.

طلابی که فرصت حضور در این مدارس را پیدا کرده اند، باید از امکانات فراهم شده در جهت فراگیری علوم دینی به خوبی بهره بگیرند، امروز نظام اسلامی زمینه رشد و ارتقای دینی جامعه را فراهم کرده است.

یادمان باشد همین اولین روز طلبگی نیز بعد از سال ها به سرعت برق و باد، به یک خاطره در زندگی مان تبدیل می شود که ای کاش در آن روز که در حال مرور این خاطره ها هستیم، سعادت به تن کردن لباس روحانیت را پیدا کرده باشیم...

گزارش: مسعود نوفرستی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha