شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام وحید علیان نژاد مدیرپایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی مکارم

حوزه/ حجت الاسلام علیان نژاد گفت: در تولید محتوای ۱۰۰موشن گرافی احکام از طلاب و متخصصین امر استفاده شده و در طراحی ها از نمادهای ایرانی اسلامی استفاده کرده ایم و ایده این کار حاصل ۱۵ سال پاسخگویی به احکام بوده و در این کار سعی شده تمام نیازهای مردم لحاظ شود.

حجت الاسلام وحید علیان نژاد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با تشریح تولید بیش از ۱۰۰موشن گرافی احکام از سوی پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی، عنوان کرد: با توجه به اینکه نسل جدید تمایل چندانی به مطالعه متون سخت ندارد، و با استفاده از تجربیاتی که داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که باید با روش جذاب احکام را به مردم بیان کنیم.

وی افزود: در همین زمینه سراغ کارهای صوتی و تصویری رفتیم و در معاونت فقهی تمام محتوای احکام جمع آوری شد، سپس این محتواها تبدیل به نمودار شد، سپس این نمودارها تبدیل به فیلمنامه شدند و سرانجام تولیدات انجام شد.

مدیر پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت  آیت الله مکارم شیرازی گفت: در هر بخشی یک تا دو دقیقه هر یک از احکام ارائه می شود، این موضوعات برای سنین مختلف طراحی شده و اگر تصویر هم در دسترس نباشد، با گوش دادن به صوت نیز مطالب قابل فهم است و با استفاده از این ظرفیت در هر مکانی می توان این موضوع را مطرح کرد.

حجت الاسلام علیان نژاد مطرح کرد: ما این کار را برای ناشنوایان نیز انجام داده ایم و تمام ۳۰ قسمت روزه که ساخته شده، برای ناشنوایان نیز با زبان بدن توضیح داده شده و در این زمینه از متخصصان استفاده شده است، بنابراین نابینایان و ناشنوایان می توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

وی تاکید کرد: مبنای کار بر احکامی بنا شده که بیشتر مورداستفاده مردم قرار گرفته و ۳۰ قسمت روزه همراه با زبان اشاره تولید شده، امروز نیز ۴۱ قسمت نماز تولید شده و بخش مربوط به ناشنوایان این ۴۱ قسمت نیز در دست تولید است، ۳۰ قسمت نیز برای وضو، غسل و تیمم تولید می شود که مراحل نهایی آن در حال انجام است.

مدیر پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه کار از کیفیت مطلوبی برخوردار است، ابراز کرد: ما نخستین مجموعه ای بوده ایم که در بخش احکام سراغ تولید محتوا در قالب موشن گرافی انجام داده ایم و قبل از این مجموعه کاری با این کیفیت و گستردگی انجام نشده است.

حجت الاسلام علیان نژاد اضافه کرد: ما در تولیدات محتواها احکام را منحصر به نظرات آیت الله العظمی مکارم شیرازی نکرده ایم و معدود احکامی که ایشان با سایر مراجع تقلید اختلاف نظر دارند، در این کار نیامده و این باعث شده که عموم مردم بتوانند از این ظرفیت استفاده کنند.

وی بیان کرد: این کارها در زبان های انگلیسی، فرانسه، اسپانیولی، روسی، آذری، اردو و عربی در حال تولید بوده و در حال رایزنی برای تولید محتوا به زبان مالایی نیز هستیم.

مدیر پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: برخی از عبارت های ما در زبان های اشاره و زبان های خارجی معادل ندارد و این مسئله مقداری کار را برای ما دشوار کرده و باعث شده کار زمان بر باشد.

موشن گرافی احکام ناشنوایان

حجت الاسلام  علیان نژاد عنوان کرد: بستر انعکاس این تولیدات در سایت اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی بوده و این تولیدات به گروه های مختلف نیز عرضه می شود، از طریق یک شبکه مشخص نیز برای مسلمانان خارج از کشور استفاده شده است.

وی ادامه داد: ما وقتی با انجمن ناشنوایان ارتباط گرفتیم، کاملا مشتاق به استفاده از تولیدات ما بودند و در زمینه ادعیه نیز همکاری هایی صورت گرفته، در خارج از کشور نیز استقبال خوبی با کار انجام شده و افرادی از خارج از کشور نیز برای همکاری اعلام آمادگی کرده اند.

مدیر پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: یکی از انتقاداتی که در بخش روزه وجود داشت این بود که ما حجم بالایی از اطلاعات را در دو دقیقه بیان می کنیم، همین موضوع باعث شد که در تولید محتوای احکام نماز، این مسئله اصلاح شود.

حجت الاسلام علیان نژاد یادآور شد: تصاویری که در تولیدات وجود دارد، کاملا اختصاصی بوده و در فضاهای اینترنتی وجود ندارد، بلکه همه این تصاویر توسط متخصصان ما طراحی شده است.

وی اضافه کرد: ما از دو سال گذشته آغاز به جمع آوری محتواها کردیم و از اوایل سال گذشته به سمت تولید موشن گرافی حرکت کردیم، طرح اولیه، پیش تولید، جمع آوری محتوا، تهیه نمودار، متن خام، فیلم نامه، نریتور، دکوپاژ، استوری برد، تصویرسازی، استوری ریل، انیمیت، صداگذاری و تدوین مراحل کار این تولیدات بود.

مدیر پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی تاکید کرد: در تمام بخش های محتوایی و نظارتی کار، از طلاب استفاده شده و کارهای فنی به متخصصان واگذار شد، به عبارتی هر بخش به متخصصین در آن زمینه واگذار شد و کار مشترکی بین حوزه و دانشگاه بود که از نیروهای زبده در این کار استفاده شده است.

حجت الاسلام علیان نژاد خاطرنشان کرد: ما سعی کردیم در طراحی ها از نمادهای ایرانی اسلامی استفاده کنیم و ایده این کار حاصل ۱۵ سال پاسخگویی به احکام بوده و در این کار سعی شده تمام نیازهای مردم لحاظ شود.

وی گفت: دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی روزانه ۴۰ هزار پاسخگویی به سوالات شرعی دارد و در این کار سعی شده از متخصصین دینی تا افراد بی سواد از محتواها استفاده کنند و محتواها طوری طراحی شده که مطالب به صورت ساده بیان شود.

مدیر پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزود: در این کار حجت الاسلام علیان نژاد به عنوان تهیه کننده و ارائه دهند ایده، احمد غفاری به عنوان کارگردان و مدیر برنامه ریزی، حجج الاسلام فاضل، مطهری فرد، طالبی، زارع شحنه، رضایی سنجدکی در گروه تولید محتوا، ابوالفضل بلغندر به عنوان نویسنده متن، خانم هانیه فتحی به عنوان تصویرگر، محمدصادق حقیقیان در بخش موشن، تدوین و صداگذاری و ابراهیم عبایی در بخش انیماتور و در تولید نسخه ناشنوایان حجج اسلام محمد صادق محسن زاده، میثم رسولی، یاسر فلاح، خانم فاطمه رضا پور، سید بهنام خدامی، علی غفاری و در پشتیبانی آقایان، حسن حایری، رضا عباسی،محمد شعبانی  همکاری داشته اند.

علاقه مندان برای تهیه این موشن گرافی ها می توانند به اینجا مراجعه نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
    0 0
    علاقه مندان برای تهیه این موشن گرافی ها می توانند به اینجا مراجعه نمایند. لینک پیوند خرابه