جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نشست نقش روحانیت در دفاع مقدس در خبرگزاری حوزه

حوزه/ نشست «نقش روحانیت در دفاع مقدس» با حضور آیت الله سیفی مازندرانی و حجت الاسلام والمسلمین قربانی از جانبازان دوران دفاع مقدس در خبرگزاری رسمی حوزه های علمیه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری حوزه  در ابتدای نشست  «نقش روحانیت در دفاع مقدس» که به همت خبرگزاری رسمی حوزه های علمیه و بسیج رسانه استان قم برگزار شد، علی علیزاده فرد، دبیر این نشست، با اشاره به نقش و جایگاه روحانیت در جبهه های نبرد حق علیه باطل به قرائت پیام مهم مقام معظم رهبری در پاسداشت مقام و جایگاه شهدا پرداخت.

گزارش تصویری نشست

روایت خواندنی از رشادت نوجوان پانزده ساله دزفولی در جنگ تحمیلی

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر قربانی از روحانیون جانباز دوران هشت سال دفاع مقدس، با بیان خاطراتی و با اشاره به آیه 251 سوره بقره گفت: عزت و شرف امروز ما مرهون فداکاری و ایثار شهدا است و این جلسه نیز با میزبانی شهدا برگزار شده است.

وی افزود: مقام معظم رهبری بیان فرمودند، این جنگ، در واقع یک گنج است؛ باید ازاین گنج ارزشمند به بهترین شکل استفاده کنیم؛ نهادهایی چون رسانه رسمی حوزه های علمیه باید این گنج ها را استخراج کنند.

روحانی جانباز دوران دفاع مقدس تصریح کرد: جنگ ما هم دفاع بود و هم مقدس؛ زیرا بر همگان مشخص شد که تجاوزگر کیست؛ صدام با چند تصور به این کشور بزرگ و بیشه شیران حمله کرد؛ تصور اول آن بود که ایران فاقد ارتش است و با یک کشور بدون ارتش و نیروی دفاعی روبرو است و با مانعی روبرو نخواهد بود؛ این تصور تا حدی درست بود، زیرا هنوز ساختار ارتش پس از انقلاب شکل نگرفته بود.

وی ، با ذکر این مطلب که تصور دوم صدام آن بود که ایران با مشکلات و مواجهات داخلی روبرو است، گفت: در روزهای اول انقلاب درگیری هایی در مناطق مختلف شکل گرفته بود؛ از دیگر سوی نیز شرق و غرب به صدام وعده همکاری در پیروزی حتمی بر ایران داده شده بود و او نیز از این مسئله سرمست بود.

حجت الاسلام والمسلمین قربانی یادآورشد: در این زمینه صدام به چند محور توجه نکرده بود؛ نکته مهم، رهبری امام راحل، علما و حوزه های علمیه بود که این قدرت پنهان، خود را در دفاع مقدس نشان داد ؛امام راحل در مواقع خطر با یک دستور همه مشکلات را حل می کرد؛ ایشان فرمودند، جزایر کشور باید حفظ شود و با اینکه دشمن از هیچ جنایتی فروگذار نبود و در سال 62 هجمه  وسیعی به مناطق جزیره مجنون و هورالعظیم داشت، رزمندگان ما این جزایر را با تمام وجود حفظ کردند.

وی با ذکر این مطلب که دشمن هیچگاه محاسبه این نیروی عظیم را نکرده بود، افزود: امام راحل دستور دادند، حصر آبادان باید شکسته شود و چند روز پیش سالروز شکست حصر آبادان بود.

استاد حوزه تصریح کرد: 90 درصد وصیت نامه شهدا با اعتقاد به ولایت فقیه و امر به حفظ ولایت فقیه مزین بود؛ قطعا چنین قدرتی باعث پیروزی انقلاب ما و دفاع مقدس شد که دشمن هیچگاه به آن متوجه نبود.

راوی و جانباز دفاع مقدس گفت: از دیگر سوی خود روحانیت نیز در همه امور حضور داشتند و فعالیت جدی خود را نشان دادند؛ یکی از فرماندهان بیان می کرد که در یکی از عملیات ها، کارگره خورد، ولی کسی حاضر نبود عملیات خاصی که مد نظر بود انجام دهد که در این میان، یکی از روحانیون با چند کلمه چنان شوری را ایجاد کردند با رمز یا حسین(ع) حماسه ای عظیم خلق کردند و اولین نفری که در آن جمع شهید شد، همان طلبه بود.

حجت الاسلام والمسلمین قربانی یادآورشد: فرماندهی روحانیون در گردان قواصی از دیگر صحنه های افتخار آمیز میدانی روحانیت است؛ در غرب کشور نیازمند نیروهای قدرت مند بودند که  بتوانند در کوه ها با کوموله ها مبارزه کنند؛ در این میان شهید ردانی پور برخواست و توانست در مدتی کوتاه بسیاری از مردم و رزمندگان را جذب کند و در عرصه غرب کشور آن حماسه های جاودان را خلق کند.

وی با اشاره به نقش مهم مردم در این میدان، افزود: بسیج مردمی یکی از مهمترین رمزهای پیروزی ما در جنگ تحمیلی بود که صدام و اربابانش نسبت به این نقش مهم غافل بودند.

استاد حوزه تصریح کرد: حضور نیروهای مردمی در جنگ بسیار مهم و تعیین کننده بود؛ در اعزام ها به راحتی و نیکی حضور مردم را که بیش از نیروهای رسمی در ارکان مختلف حضور داشتند به روشنی قابل رؤیت بود.

روای و جانباز دفاع مقدس گفت: کتابی با عنوان «حماسه های نام داران گمنام» توسط یکی از سرداران دفاع مقدس نگاشته شده است، وی در این کتاب، بیان می کند که در عملیات کربلای 5، نقطه ای را با عنوان جزیره ام الطویل تصرف کردیم؛ این جزیره 4 کیلومتر طول و 2 کیلومتر عرض داشت که عراق این جزیره را به آب بسته بود و باریکه ای از جنوب در اختیار ما بود که در این نقطه محاصره شده بودیم.

حجت الاسلام والمسلمین  قربانی یادآورشد: در طول دفاع مقدس نقطه ای از نظر پدافندی، سخت تر از این نقطه نبود و این سردار بیان می کرد باید نیروهایی را به این نقطه می آوردیم که بتوانند به خوبی مقاومت کنند؛ وقتی در نیروهای اعزام شده از دزفول جستجو کردم به یک معلم قرآن و کشاورز برخوردم که به همراه ایشان یک پسر 15 ساله بود؛ من با حضور پدر موافقت و با فرزند مخالفت کردم ،زیرا در آن مکان، جای حضور پسر نبود؛ پس از اصرارهای فراوان، آنها را به باریکه بردیم و مستقر کردیم.

این جانباز جنگ تحمیلی افزود :   این سردار بیان می کند که آتش به حدی سنگین بود که تا یک هفته نتوانستیم به نیروهای خودی سرکشی کنیم؛ پس از یک هفته به سرکشی پرداختیم و مشاهده کردم که جوان 15 ساله در دل شب مثل شیر، دشمن را پایش می کرد و یک نفر نیز در کنار او خواب بود؛ بنده به او گفتم که از این همه آتش نمی هراسی؟ این جوان 15 ساله پاسخ عارفانه ای داد که اگر کار برای خدا باشد، ترس معنی ندارد.

استاد حوزه تصریح کرد: این سردار بیان می کند که از جوان پرسیدم که چه کسی است که در کنار تو خواب است؟ او گفت پدرم است؛ گفتم که قرار است که ایشان پس از شما پست بدهد که او گفت که پدرم به شهادت رسیده و نمی تواند پست بدهد؛ نکته جالب که سه روز از شهادت پدر می گذشت و او خم به ابرو نیاورد.

راوی و جانباز دفاع مقدس گفت:دفاع ما مقدس بود و دشمن گمان می کرد که ایران ارتش ندارد و با نیروی استکباری می تواند ایران را شکست دهد، ولی از نقش امام (ره)و روحانیت و مردم غافل بود.

حجت الاسلام والمسلمین قربانی با اشاره به اینکه مکتب حیات بخش شیعه رکن دیگر پیروزی ما در جنگ بود، یادآورشد: مکتب متعالی شیعه پس از جنگ با هدایت رهبری معظم و علما منطقه ای و جهانی شده است و قطعا در آینده دنیا را فراخواهد گرفت.

رزمندگان یمنی، مغز سعودی ها را از کار انداخته اند

در ادامه  آیت الله سیفی مازندرانی، استاد حوزه علمیه قم  با بیان خاطراتی  اظهارداشت: بنده از ابتدای جنگ تا پایان  آن در جبهه حضور داشتم و از سال 60 و پس از شهادت اخوی به جبهه های غرب اعزام شدم و در درگیری سنگین با عراقی ها در همان مناطق از ناحیه چشم چپ مجروح شدم و پس از آن در جبهه های جنوب فعالیت داشتم که مسئولیت آموزش عقیدتی لشکر 25 کربلا را بر عهده گرفتم.

استاد جانباز حوزه بیان کرد: اخوی ما نیز درس کفایه می خواند و به شهادت رسید، ولی پیش از اعزام دوم جبهه، در اتاق مشغول مطالعه بودم که از من هم برای حضور در جبهه دعوت کرد؛ در آن زمان، دوران فعالیت و آزار بنی صدر به رزمندگان بود.

وی گفت: ایشان بیان کرد، اگر در جبهه های نبرد به شهادت برسم، جای من در بهشت است، ولی اگر باشم و طلبه باشم، یک عالم عامل خواهم بود یا عالم غیر عامل؛ بنده به ایشان گفتم که تکلیف را در این می دانم که در همین زمان جبهه، به شدت به درس و بحث ادامه دهم زیرا مصیبت بزرگ امروز نظام ما، وجود بنی صدر است و از دست ما هم هیچ کاری ساخته نیست، ولی اگر یک فقیه نافذ باشیم می توانیم تاثیرگذار شویم.

آیت الله سیفی مازندرانی با ذکر این مطلب که بنده در آن سالها به امید تاثیرگذاری بیشتر در حوزه درس را ادامه دادم، اظهارکرد: در آن زمان تصور بنده آن بود که باید تاثیرگذاری علمی داشته باشم، ولی پس از شهادت ایشان، بنده نیز در جبهه های نبرد حضور یافتم.

وی با اشاره به نقش روحانیت در جبهه تصریح کرد: مهمترین عامل پیروزی ما در جبهه های نبرد حق علیه باطل، عامل، امدادهای غیبی بود و اگر کسی تا حدی به این مسایل باور داشته باشد به خوبی این امدادها را رؤیت می کرد؛ قطعا نفرات و تجهیزات دشمن از ما بیشتر بود و اگر به نیروی و تجهیزات باشد، قطعا آنها باید پیروز جنگ می شدند، ولی در نهایت برعکس شد.

استادجانباز حوزه بیان کرد: خاطرات دفاع مقدس ما همگی بر همین نکته تاکید دارند و وقتی چنین تواتری از نویسندگان و راویان جنگ مشاهده می شود حجت را بر همه تمام می کند.

وی با ذکر این مطلب که  نیروهای عراقی نیز مسلمان و عده بسیاری از آنها شیعه بودند، گفت: در این میان باید به این سوال جواب دادکه چه ملاکی برای امداد غیببی به این نیروها که هم مسلم هستند و هم عده ای نیروهای رقیب را شیعیان تشکیل می دهند، پاسخ دهیم.

آیت الله سیفی مازندرانی با اشاره به تصریح قرآن کریم نسبت به دلایلی وجود امدادهای غیبی برای نیروهای ایرانی در جنگ، اظهارکرد: خداوند متعال در آیه 125 سوره آل عمران، دو عنصر صبر و تقوا را مهمترین عامل برای دریافت امدادهای غیبی در جهاد معرفی می کند.

وی تصریح کرد: خداوند در این آیه بیان می کند که خداوند این نصرت و امداد را از طرف ملائک خود اعمال می کند؛ خداوند می فرماید این امداد در مرحله اول در دنیا به رزمندگان جبهه حق داده می شود.

استاد جانباز حوزه بیان کرد: در آیات دیگر بیان شده است که وقتی ایمان و اخلاق و تقوا در رزمندگان اسلام وجود داشته باشد، خداوند رعب عجیبی در دل دشمن از سپاه اسلام می افکند تا ذهن آنها یارای ادامه جنگ باشد؛ وقتی رزمندگان یمنی در یک عملیات چند هزار نیروی عربستانی را تارو مار می کنند، مغز سعودی ها را از کار انداخته اند.

وی با ذکر این سوال که صبر و تقوا در جنگ چگونه متجلی می شود، یادآورشد: راز این مسئله را باید در یک نگاه دیگر جستجو کرد؛ یکی از رازهای این مسئله آن است که تقوا در آیات قرآن کریم عامل نور، بصیرت و بینش معنوی بیان شده است؛ تقوا در آیات الهی به عامل شناخت حق از باطل (فرقان) مطرح شده است.

آیت الله سیفی مازندرانی اظهارکرد: وقتی وحشت مرگ از انسان دور شود، شجاعت، پا به میدان می گذارد؛ تقوا و دوری از شک باعث می شود که انسان را با یک یقین کامل منور می کند و مرگ را برای وی شیرین می کند.

وی با ذکر این مطلب که صبر بر پایه معرفت ایجاد می شود، تصریح کرد: قرآن کریم بیان می کند که صبر از معرفت می آید و این معرفت نیز به معرفت نسبت به خداوند و حقانیت جبهه حق و بطلان جبهه باطل است؛ حال آنچه که این صبر و تقوا را در جامعه ایمانی و رزمندگان ساری و جاری می کند، روحانیت است.

استادجانباز حوزه بیان کرد: روحانیت نقش اساسی را در جبهه ایفا کرده است؛ نقش روحانیت از در جبهه های حق علیه باطل از همه آلات حربی بیشتر است؛ قرآن کریم بیان می کند که یقین، شجاعت به بار می آورد و نیروهای کم، بر نیروهای بیشتر و قدرت مند تر پیروز می شوند و روحانیت نیز این معرفت و یقین را برای رزمندگان تبیین کرد.

وی با ذکر این مطلب که رزشمندگان متعلمین روحانیون بودند، گفت: رزمندگان در میدان نبرد نیز دائما در حال دریافت معرفت الهی و احکام شریعت و دریافت اهداف جنگ بودند و به همین دلیل بود که آنها در این مسیر راسخ تر بودند.

آیت الله سیفی مازندرانی اظهارکرد: خداوند بیان می کند که دشمنان نیز در جنگ برای هدف خود کشته می شوند ولی رزمندگان اسلام به آخرت ایمان دارند و به این معرفت رسیده اند که باید برای دین حق بنجنگند؛ این مساله خصوصیت ما در جنگ است.

وی تصریح کرد: حتی اگر در مقابل ما کافری نباشد و مسلمانی هم باشد که راه انحراف وفساد را در پیش گرفته باشد، وظیفه ما برای جهاد ساقط نخواهد شد؛ عامل اصلی ایجاد معنویت و معرفت و روح شجاعت و دلیری و همچنین عامل سکینه و وقاری که در رزمندانگان ایجاد شد، قطعا روحانیت بود؛ البته روحانیتتی که به آنچه می گوید عامل هم بود.

در پایان این نشست، از سوی خبرگزاری حوزه و بسیج رسانه استان قم، از این دو استاد مجاهد حوزه تجلیل به عمل آمد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha