شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله سیفی مازندرانی

حوزه/ استاد حوزه علمیه گفت: وقتی ایمان و اخلاق و تقوا در رزمندگان اسلام وجود داشته باشد، خداوند رعب عجیبی در دل دشمن از سپاه اسلام می افکند تا ذهن آنها یارای ادامه جنگ باشد؛ وقتی رزمندگان یمنی در یک عملیات چند هزار نیروی عربستانی را تارو مار می کنند، مغز سعودی ها را از کار انداخته اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه  ، آیت الله سیفی مازندرانی، استاد حوزه علمیه قم در  نشست «بررسی نقش روحانیت در 8سال دفاع مقدس»  که به همت خبرگزاری  رسمی حوزه  علمیه و بسیج رسانه استان قم برگزار شد، با بیان خاطراتی  اظهارداشت: بنده از ابتدای جنگ تا پایان  آن در جبهه حضور داشتم و از سال 60 و پس از شهادت اخوی به جبهه های غرب اعزام شدم و در درگیری سنگین با عراقی ها در همان مناطق از ناحیه چشم چپ مجروح شدم و پس از آن در جبهه های جنوب فعالیت داشتم که مسئولیت آموزش عقیدتی لشکر 25 کربلا را بر عهده گرفتم.

استاد جانباز حوزه بیان کرد: اخوی ما نیز درس کفایه می خواند و به شهادت رسید، ولی پیش از اعزام دوم جبهه، در اتاق مشغول مطالعه بودم که از من هم برای حضور در جبهه دعوت کرد؛ در آن زمان، دوران فعالیت و آزار بنی صدر به رزمندگان بود.

وی گفت: ایشان بیان کرد، اگر در جبهه های نبرد به شهادت برسم، جای من در بهشت است، ولی اگر باشم و طلبه باشم، یک عالم عامل خواهم بود یا عالم غیر عامل؛ بنده به ایشان گفتم که تکلیف را در این می دانم که در همین زمان جبهه، به شدت به درس و بحث ادامه دهم زیرا مصیبت بزرگ امروز نظام ما، وجود بنی صدر است و از دست ما هم هیچ کاری ساخته نیست، ولی اگر یک فقیه نافذ باشیم می توانیم تاثیرگذار شویم.

آیت الله سیفی مازندرانی با ذکر این مطلب که بنده در آن سالها به امید تاثیرگذاری بیشتر در حوزه درس را ادامه دادم، اظهارکرد: در آن زمان تصور بنده آن بود که باید تاثیرگذاری علمی داشته باشم، ولی پس از شهادت ایشان، بنده نیز در جبهه های نبرد حضور یافتم.

وی با اشاره به نقش روحانیت در جبهه تصریح کرد: مهمترین عامل پیروزی ما در جبهه های نبرد حق علیه باطل، عامل، امدادهای غیبی بود و اگر کسی تا حدی به این مسایل باور داشته باشد به خوبی این امدادها را رؤیت می کرد؛ قطعا نفرات و تجهیزات دشمن از ما بیشتر بود و اگر به نیروی و تجهیزات باشد، قطعا آنها باید پیروز جنگ می شدند، ولی در نهایت برعکس شد.

استادجانباز حوزه بیان کرد: خاطرات دفاع مقدس ما همگی بر همین نکته تاکید دارند و وقتی چنین تواتری از نویسندگان و راویان جنگ مشاهده می شود حجت را بر همه تمام می کند.

وی با ذکر این مطلب که  نیروهای عراقی نیز مسلمان و عده بسیاری از آنها شیعه بودند، گفت: در این میان باید به این سوال جواب دادکه چه ملاکی برای امداد غیببی به این نیروها که هم مسلم هستند و هم عده ای نیروهای رقیب را شیعیان تشکیل می دهند، پاسخ دهیم.

آیت الله سیفی مازندرانی با اشاره به تصریح قرآن کریم نسبت به دلایلی وجود امدادهای غیبی برای نیروهای ایرانی در جنگ، اظهارکرد: خداوند متعال در آیه 125 سوره آل عمران، دو عنصر صبر و تقوا را مهمترین عامل برای دریافت امدادهای غیبی در جهاد معرفی می کند.

وی تصریح کرد: خداوند در این آیه بیان می کند که خداوند این نصرت و امداد را از طرف ملائک خود اعمال می کند؛ خداوند می فرماید این امداد در مرحله اول در دنیا به رزمندگان جبهه حق داده می شود.

استاد جانباز حوزه بیان کرد: در آیات دیگر بیان شده است که وقتی ایمان و اخلاق و تقوا در رزمندگان اسلام وجود داشته باشد، خداوند رعب عجیبی در دل دشمن از سپاه اسلام می افکند تا ذهن آنها یارای ادامه جنگ باشد؛ وقتی رزمندگان یمنی در یک عملیات چند هزار نیروی عربستانی را تارو مار می کنند، مغز سعودی ها را از کار انداخته اند.

وی با ذکر این سوال که صبر و تقوا در جنگ چگونه متجلی می شود، یادآورشد: راز این مسئله را باید در یک نگاه دیگر جستجو کرد؛ یکی از رازهای این مسئله آن است که تقوا در آیات قرآن کریم عامل نور، بصیرت و بینش معنوی بیان شده است؛ تقوا در آیات الهی به عامل شناخت حق از باطل (فرقان) مطرح شده است.

آیت الله سیفی مازندرانی اظهارکرد: وقتی وحشت مرگ از انسان دور شود، شجاعت، پا به میدان می گذارد؛ تقوا و دوری از شک باعث می شود که انسان را با یک یقین کامل منور می کند و مرگ را برای وی شیرین می کند.

وی با ذکر این مطلب که صبر بر پایه معرفت ایجاد می شود، تصریح کرد: قرآن کریم بیان می کند که صبر از معرفت می آید و این معرفت نیز به معرفت نسبت به خداوند و حقانیت جبهه حق و بطلان جبهه باطل است؛ حال آنچه که این صبر و تقوا را در جامعه ایمانی و رزمندگان ساری و جاری می کند، روحانیت است.

استادجانباز حوزه بیان کرد: روحانیت نقش اساسی را در جبهه ایفا کرده است؛ نقش روحانیت از در جبهه های حق علیه باطل از همه آلات حربی بیشتر است؛ قرآن کریم بیان می کند که یقین، شجاعت به بار می آورد و نیروهای کم، بر نیروهای بیشتر و قدرت مند تر پیروز می شوند و روحانیت نیز این معرفت و یقین را برای رزمندگان تبیین کرد.

وی با ذکر این مطلب که رزشمندگان متعلمین روحانیون بودند، گفت: رزمندگان در میدان نبرد نیز دائما در حال دریافت معرفت الهی و احکام شریعت و دریافت اهداف جنگ بودند و به همین دلیل بود که آنها در این مسیر راسخ تر بودند.

سیفی مازندرانی اظهارکرد: خداوند بیان می کند که دشمنان نیز در جنگ برای هدف خود کشته می شوند ولی رزمندگان اسلام به آخرت ایمان دارند و به این معرفت رسیده اند که باید برای دین حق بنجنگند؛ این مساله خصوصیت ما در جنگ است.

وی تصریح کرد: حتی اگر در مقابل ما کافری نباشد و مسلمانی هم باشد که راه انحراف وفساد را در پیش گرفته باشد، وظیفه ما برای جهاد ساقط نخواهد شد؛ عامل اصلی ایجاد معنویت و معرفت و روح شجاعت و دلیری و همچنین عامل سکینه و وقاری که در رزمندانگان ایجاد شد، قطعا روحانیت بود؛ البته روحانیتتی که به آنچه می گوید عامل هم بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha