جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
یعقوبی

حوزه/ نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی گفت: درست است که ما طب اسلامی به معنای مرسوم نداریم، اما نکته‌های بهداشتی فراوانی در اسلام داریم که اگر رعایت شود سلامت را در پی دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، امروز در نشست با مدیرعامل بیمه سلامت کشور، با اشاره به اهمیت اجرای بیمه سلامت در جامعه، افزود: اجرای بیمه سلامت کار سخت اما خداپسندانه است، زیرا رسیدن به داد کسی که گرفتار شده و سلامتی او در خطر است احیای نفس است و اگر شما کسی را از بیماری نجات دهید احیای نفس کرده‌اید.

وی ادامه داد: احیای این نفس ارزش زیادی دارد و قرآن هم فرموده احیا و زنده نگاه داشتن یک نفر مانند این است که جامعه‌ای را زنده کرده باشید، ازاین‌رو نجات بندگان گرفتار و افراد مظطر ارزش فراوانی دارد.

امام جمعه بجنورد در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین اهمیت رعایت نظام درست بهداشتی پرداخت و با اشاره به حدیثی از نبی مکرم اسلام (ص)، اظهار کرد: پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: «المِعدَة بیت کلِّ داءٍ، وَ الحَمِئَة رأس کلِّ دَواءٍ» و تأکید می‌کند، معده مرکز و خانه هر دردی است و پرهیز و اجتناب از غذاهای نامناسب و پرخوری اساس و رأس هر داروی شفابخش است.

وی با بیان اینکه بر این اساس پیشگیری و صیانت سرآمد همه داروها است، افزود: امام علی (ع) هم فرمودند اگر این چهار چیز را مراعات کردید نیازی به طبیب پیدا نمی‌کنید.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: این امام همام می‌فرماید: «لَا تَجْلِسْ عَلَی الطَّعَامِ إِلَّا وَ أَنْتَ جَائِعٌ وَ لَا تَقُمْ عَنِ الطَّعَامِ إِلَّا وَ أَنْتَ تَشْتَهِیهِ وَ جَوِّدِ الْمَضْغَ وَ إِذَا نِمْتَ فَاعْرِضْ نَفْسَک عَلَی الْخَلَاءِ فَإِذَا اسْتَعْمَلْتَ هَذَا اسْتَغْنَیتَ عَنِ الطِّب» و تأکید می‌کند تا گرسنه نشده‌ای غذا نخور و تا اشتها داری از غذا دست بکش و غذا را خوب بجو و قبل از خوابیدن قضای حاجت کن. اگر این نکات را رعایت کنی، از مراجعه به طبیب بی‌نیاز می‌شوی.

وی با اشاره به اهمیت مراعات در خورد و خوراک و رعایت نظام درست بهداشتی، افزود: درست است ما طب اسلامی به معنای مرسوم نداریم، اما نکته‌های بهداشتی فراوانی در اسلام داریم که اگر رعایت شود سلامت را در پی دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی خاطرنشان کرد: دین ما دین سلامت بوده و عمل به آموزه‌های آن سلامت فکر و روح و روان و احساسات و عواطف را تأمین می‌کند.

وی با بیان اینکه دین ما جامع‌نگر بوده و هم جسم و هم روح ما را دیده است، افزود: بر اساس تعالیم اسلامی جسم مرکب و روح راکب است و روح به‌عنوان راکب وقتی می‌تواند به سلامت به مقصد و تعالی برسد که مرکب او یعنی جسم راهوار و سالم باشد؛ ازاین‌رو برای اعتلای روحی نیاز به جسم سالم داریم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha