جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
شهید همدانی

حوزه/ عملیات تمام شده بود در گوشه‌ای خسته نشسته بودم، دیدم بچه‌ها دارند می‌گویند ابووهب آمد. تا آن زمان ابووهب را ندیده بودم و نمی‌شناختم. وقتی چشمانم را دقیق کردم سردار شهید حاج حسین همدانی را دیدم. تا من را دید گفت: فلانی اینجا چه کار می‌کنی؟ گفتم سردار شما اینجا چه کار می‌کنی؟ من هم به همان دلیل اینجا هستم. خندید و در آغوشم گرفت.

خبرگزاری «حوزه» - همدان/ سردار شهید حسین همدانی در سال ۱۳۲۹ در شهرستان آبادان دیده به جهاد گشود و در سن ۶۱ سالگی پس از چهل سال مجاهدت و نبرد در راه اسلام در تاریخ ۱۶ مهرماه ۹۴ در نبرد با تروریست های تکفیری در سوریه به فیض شهادت نایل آمد.

 با توجه به قرار گرفتن در آستانه سالروز شهادت ایشان با مدیر عامل بنیاد فرهنگی، هنری سرلشکر شهید حاج حسین همدانی و رئیس هیئت مدیره آن که در تمام ایام زندگی شهید همدانی در کنار او بوده‌اند، به گفتگو نشستیم.

بهرام دوست‌پرست، مدیر عامل بنیاد فرهنگی، هنری سرلشکر شهید حاج حسین همدانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان درباره شخصیت شهید همدانی، اظهار کرد: سردار حاج حسین همدانی در همان ابتدای جوانی در صف مبارزان انقلابی درآمد و با حضور در محضر آیت الله شهید مدنی در همدان به مبارزه به رژیم شاهنشاهی پرداخت.

وی ادامه داد: ایشان در همان اوایل پیروزی انقلاب اسلامی و به دنبال فرمان حضرت امام خمینی (ره) در جبهه مبارزه با اشرار و گروهک داخلی جان بر کف تن به مجاهدت داد و در سال ۵۹ به همراه خانم مرضیه دباغ از پایه گزاران سپاه استان همدان و بعدها کردستان بود.

مدیر عامل بنیاد فرهنگی شهید همدانی گفت: سردار حسین همدانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی پایه گذاری و تأسیس سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی استان همدان را آغاز و خود نیز به عنوان یکی از ارکان اصلی شورای عالی فرماندهی سپاه استان همدان، فعالیتش را آغاز کرد و با کمک همرزمان و پاسداران آن خطه، به پاکسازی عناصر طاغوت و عوامل فساد و نفاق برآمده و از آنجایی که چندین بار به دست ساواک دستگیر شده و مورد تعقیب بود، عوامل طاغوت را به خوبی می‌شناخت.

وی افزود: با آغاز جنگ تحمیلی، لحظه‌ای درنگ نکرد و راه کردستان را در پیش گرفت و از آنجا که پیش از جنگ نیز به کمک مردم محروم کردستان شتافته بود و با دیگر دوستان و همرزمان در آنجا نیز گروهک‌های ضدانقلاب را می‌شناخت، با فرماندهی عملیات‌های مطلع الفجر را با پیروزی پشت سر گذاشت.

وی تشریح کرد: حسین همدانی، فرماندهی جبهه میانی سرپل ذهاب، از دیگر گام‌هایی بود که در راستای مبارزه با دشمن بعثی برداشته و پس از مدتی کوتاه به همراه حاج احمد متوسلیان و شهید همت و شهید شهبازی در تشکیل و سازماندهی لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) نقش بسزایی ایفا کرد.

شهید همدانی تربیت یافته مکتب عملی  امام  خمینی(ره) و حضرت آقا بود

دوست‌پرست با بیان اینکه شهید همدانی تربیت یافته مکتب عملی حضرت امام(ره) و حضرت آقا بود، ابراز کرد: زندگی شهید همدانی در سه مقطع قابل بررسی است: در دوران قبل از پیروزی انقلاب، دوران ابتدای پیروزی انقلاب و دوران دفاع مقدس.

وی اضافه کرد: من اگر بخواهم روحیات شهید همدانی را تشریح کنم، باید بگویم به حقیقت ایشان ایمان راسخ به قدرت لایزال الهی داشت چراکه ایمان به امدادهای الهی همیشه در صحبت‌های شهید همدانی مشخص بود.

مدیر عامل بنیاد فرهنگی شهید همدانی گفت: شهید همدانی ولایت فقیه را یک لفظ نمی‌دانست، بلکه التزام عملی به آن داشت؛ اعتقاد داشت نه عقب تر از آقا باید حرکت کرد که آتش خودی‌ها ما را بگیرد و نه جلوتر از ایشان که آتش دشمن ما را بگیر، بلکه باید کاملا همگام با ولایت فقیه حرکت کرد.

وی عنوان کرد: صحبت‌های آقا را همیشه یادداشت می‌کردند و با حافظه قوی که داشتند، همیشه از این صحبت‌ها در سخنرانی‌هایشان استفاده می‌کردند.

شهید همدانی یک نظامی دائم الوضو بود

دوست‌پرست با بیان اینکه شهید همدانی دائما با وضو بود، افزود: من یکی از دوستان را به ایشان معرفی کردم تا سرباز دفترشان باشد؛ بعد از طی مراحل قانونی این اتفاق افتاد که بعدها آن شخص می‌گفت: اگر من آقای همدانی را نمی‌دیدم، باورم نمی‌شد کسانی در لباس نظامی، اینقدر اخلاق و ایمان داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه شهید همدانی به هیئت و برنامه‌های مردمی‌ خیلی اهمیت می‌داد، اذعان کرد: مؤسسه خیریه ثارالله در همدان از باقیات الصالحات شهید همدانی است که ایشان از طریق آن به خیلی از نیازمندان کمک کردند.

شهید همدانی فردی به تمام معنا مخلص بود

مدیر عامل بنیاد فرهنگی شهید همدانی نخستین ویژگی شهید همدانی را اخلاص اعلام کرد   کرد: شهید همدانی فردی به تمام معنا مخلص بود و همواره خود را شرمنده مردم می‌دانست.

وی درستکاری را دیگر خصوصیت اخلاقی شهید همدانی برشمرد و عنوان کرد: شهید همدانی صحبت‌ها و پیشنهادات و خواسته‌های خود را واضح و مطرح می‌کرد.

دوست‌پرست؛ ساده‌زیستی و توجه ویژه به محرومان را از ویژگی‌های مهم سردار «همدانی» برشمرد و با اشاره به این‌که این سردار شهید، از فرماندهان برجسته دفاع مقدس بود، افزود: این شهید والامقام ساختارشکن و آرمان‌گرا بود و امروز باید وصیت‌نامه این شهید گران‌قدر مدافع حرم در جامعه تبیین شود.

تهمت‌ها به شهید همدان در جریان قرض‌الحسنه عدل اسلامی، وی را پیر کرد نه عملیات‌ها

وی در ادامه سخنان خود درباره تشکیل مؤسسه قرض‌الحسنه عدل اسلامی در همدان توسط شهید همدانی، اظهار کرد: در سال‌های 1379 تا 1381 بنده مدیرعامل موسسه قرض‌الحسنه عدل اسلامی و شهید همدانی نیز رئیس هیأت مدیره موسسه و همزمان قائم مقام فرماندهی بسیج کشور بود که با این وجود مشغله کاری شهید در مسئولیت کشوری باعث غفلت از موسسه عدل اسلامی نمی‌شد.

مدیر عامل بنیاد فرهنگی شهید همدانی با بیان اینکه شهید همدانی به این موسسه علاقه و اهتمام خاصی داشت و خدمات آن را به عنوان باقیات‌الصالحات تلقی می‌کرد، افزود: از همه اعضای هیأت مدیره جدی‌تر پیگیر حل مسائل موسسه بود و از همه ظرفیت‌ها برای توسعه آن استفاده می‌کرد.

وی با اشاره به اینکه شهید همدانی معمولاً جلسات هیأت مدیره را صبح زود برگزار می‌کرد، یادآور شد: بر این اساس مجبور بود، نیمه شب از تهران راه بیفتد تا صبح زود در همدان به جلسه برسد.

دوست‌پرست با بیان اینکه عملکرد خوب موسسه عدل اسلامی زبانزد خاص و عام شهروندان بود، بیان کرد: بسیاری از مشتریان موسسه با وام‌های قرض‌الحسنه‌ای که دریافت کرده بودند، توانسته بودند از گناه ربا خلاص شده، صاحب مغازه و خانه شوند و حتی در مواقعی برای خود شغل ایجاد کنند.

مدیر عامل بنیاد فرهنگی شهید همدانی با اشاره به اینکه شهید همدانی در این مسیر همواره ما را به رعایت موازین شرعی در پرداخت وام‌ها توصیه می‌کرد، افزود: شهید همواره تأکید می‌کرد دچار جنگ با خدا که همان دریافت و پرداخت ربا هست، نشویم و بر این اساس با استفتاء از مراجع مختلف، نهایتاً طبق دستور و تأکید وی لفظ «مزدکار» را جایگزین «کارمزد» در موسسه کرد که در آن سال‌ها چهار درصد بود.

وی با بیان اینکه شهید همدانی همیشه تأکید می‌کرد مزدکار موسسه باید به صفر برسد، بیان کرد: استقبال مردم و لطف خدا باعث شد با همان چهار درصد کل هزینه‌های موسسه پوشش داده شود، بنابراین با موافقت سردار همدانی قرار شد سالیانه یک درصد از مزدکار را کاهش دهیم تا به صفر برسد.

دوست‌پرست با تأکید بر اینکه خیرات این تصمیم شهید همدانی به قدری پول موسسه را با برکت کرده بود که همه مردم به سمت سپرده‌گذاری در موسسه سوق پیدا کرده بودند، خاطرنشان کرد: موسسه قرض‌الحسنه عدل اسلامی به رقیبی جدی برای بانک‌های استان تبدیل شده بود و این طهارت و پاکی پول موسسه به خاطره‌ای شیرین برای شهروندان همدانی تبدیل شده که تکرار شدنی نیست.

وی خاطرنشان کرد: تهمت‌ها و اهانت‌ها به شهید همدانی درباره این مؤسسه ایشان را پیر کرد نه عملیات‌های سخت دوران دفاع مقدس و نه مبارزه با داعش و گروهک‌های تروریستی در سوریه!

فرماندهی از زیر پتو...

دوست‌پرست در ادامه سخنان خود خاطره‌ای از شهید همدانی بیان کرد که بیان این روایت گوشه‌ای از حماسه‌های بی‌بدلیل این سردار سرافراز است:

اوایل سال 1370، نیروهای گروهک منافقین در جبل مراورید، پشت ارتفاعات آق‌داغ شهر قصر شیرین، مستقر شده بودند و امنیت منطقه را برهم زده بودند.

شهید همدانی، در مقام فرمانده و هماهنگ‌کننده یگان‌های حاضر در منطقه که عبارت بودند از تیپ32 انصارالحسین و تیپ نبی اکرم و تیپ71 روح‌الله، داخل شهر کلاره مستقر شده بودند و عملیات کلاره را جهت از بین بردن مقر منافقین در روز 22فروردین فرماندهی کرد.

شب قبل از عملیات، من، حاج حسین و تعدادی از دوستان در یکی از ساختمان‌های قدیمی و آثار باستانی شهر به نام قلعه شیروانه، خواب بودیم. حدود ساعت 2بامداد، یکی از بچه‌های اطلاعات منطقه داخل اتاق شد و سراسیمه گفت:«ستون نظامی منافقین وارد شهر شدند»، من از جا پریدم و از پنجره بیرون را نگاه کردم؛ ستون نظامی بزرگی با چراغ‌های روشن در حال وارد شدن به شهر بودند.

دلشوره گرفتم و مترصد فرمان حاج حسین بودم. آقای همدانی سرش را از زیر پتو بیرون آورد و گفت: چه خبر است شلوغش کرده‌اید! چند تا آرپیچی‌زن بفرستید سراغشان! بعد دوباره سرش را به زیر پتو برد و خوابید. بیشتر نگران شدم. با چندجا تماس گرفتم، اما موفق نشدم و بینمان همهمه افتاد... دوباره حاج حسین سرش را از زیر پتو بیرون آورد و گفت:چه خبر است؟ گفتم که چکار کنید.... و سرش را به زیر پتو برد.

من که کلافه شده بودم و در ذهن دنبال راه فراری بودم، بچه‌ها خبر آوردند که آن ستون نظامی، نیروهای تیپ32 انصارالحسین بودند که راه را گم کرده بودند وبه اشتباه وارد شهر شده بوند.

این آرامش و حفظ خونسردی حاج حسین برایم جالب بود که بدون ترس و شجاعانه فرماندهی می‌کرد.

حاج حسین به عشق لقاء‌الله به سوریه رفت

علی اصغر عزیزی، رئیس هیئت مدیره بنیاد فرهنگی، هنری سردار شهید حاج حسین همدانی  نیز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، اظهار کرد: شهید همدانی چهار دهه مجاهدت خالصانه برای دفاع از اسلام و پیروی از ولایت داشت و واقعا ایشان عاشق شهادت بود و مزد چهار دهه مجاهدت خود را با شهادتی که نصیب‌اش شد، دریافت کرد.

وی با بیان اینکه حضور نظامی شهید همدانی در ۴ استان همدان، تهران، گیلان و کرمانشاه در زمان انقلاب و هشت سال دفاع مقدس بی‌بدیل است، گفت: دلیری‌ها و رشادت‌های شهید همدانی در آفریقا، عراق و سوریه بر کسی پوشیده نیست و باید به جرأت گفت که سردار حاج حسین همدانی یک جریان فکری و انسان تراز اسلامی است که با ۴۰ سال مجاهدت در راه انقلاب و اسلام همواره در صحنه حضور داشته‌اند و دین خود را به پیشوا و انقلاب خودپرداخته اند.

وی با اشاره به اینکه شهید همدانی از بنیانگذاران سپاه انصارالحسین(ع) همدان بود، افزود: وی از فرماندهان دلاور کردستان بود و در کردستان نقش موثری داشت. زمانی هم که جنگ تحمیلی آغاز شد، نام او در «قلاویزان»، «بازی دراز» و پادگان ابوذر در غرب کشور طنین‌انداز شد.

عزیزی با بیان اینکه شهیدان همدانی و همت به همراه جاوید الاثر متوسلیان از پایه‌گذاران لشکر محمد رسول الله (ص) بودند، تصریح کرد: او در عملیات‌هایی مانند بیت المقدس، فتح المبین، کربلاهای ۴ و ۵ و دیگر عملیات‌ها از فرماندهان خط‌شکن بود و حتی بارها خبر شهادت وی در جبهه پخش شد؛ اما ماند و جنگ تحمیلی را با پیروزی فتح کرد.

شهید همدانی در فتنه ۸۸ مالک اشتر بودن خود را نشان داد

وی با اظهار این مطلب که سردار همدانی بعد از جنگ تحمیلی فرماندهی قرارگاه چهارم بعثت، لشکرهای انصار الحسین (ع) و قدس، سپاه محمد رسول الله (ص) و جانشینی فرمانده نیروی زمینی و نیروی مقاومت بسیج را بر عهده داشت، عنوان کرد: شهید همدانی در فتنه ۸۸ مالک اشتر بودن خود را نشان داد؛ زیرا علی رغم آن که در شهرک غرب بر سر او بلوک پرتاب می‌کرند، ولی همچنان به نقشی که داشت عمل می‌کرد.

رئیس هیئت مدیره بنیاد فرهنگی، هنری سردار شهید حاج حسین همدانی ادامه داد: در جبهه مقاومت هم درخشان ظاهر شد و توانست بسیج مردمی را در سوریه راه اندازی کند و ده‌ها هزار نفر از مردم سوریه را با الگوی بسیج مستضعفین آموزش و سازماندهی کرده و آن‌ها را علیه تکفیری‌های وابسته به صهیونیستم و آمریکا آماده کند.

وی با تاکید بر اینکه امروز سردار همدانی برای مردم سوریه شناخته شده است و فداکاری‌های او را برای دفاع از دمشق می‌دانند، بیان داشت: اگر چه سال‌ها از بازنشستگی او گذشته بود؛ ولی بازنشستگی برایش معنا نداشت؛ این نشان می‌دهد پاسدار انقلاب بودن زمان و مکان ندارد و هر کجا که تکلیف باشد، حضور می‌یابد.

عزیزی در ادامه با بیان اینکه ماموریت شهید همدانی در سوریه به اتمام رسیده بود، گفت: حسین همدانی قبل از آن که به شهادت برسد، مسئولیتی را که داشت، به فرد دیگری اعطا کرده بود و می‌توان گفت که در زمان شهادت مسئولیتی در سوریه نداشت، اما به خاطر عشق به لقاء الله به سوریه رفت تا اینکه به آرزویش یعنی همان شهادت و رسیدن به لقاء الله، دست یافت.

لقب حبیب بن مظاهر، لقب شایسته‌ای برای شهید همدانی است

وی در خصوص لقب حبیب بن مظاهر انقلاب اسلامی شهید همدانی هم اظهار داشت: شهید همدانی با توجه به اینکه سن بالایی نسبت به همه فرماندهان داشت، این لقب، لقب شایسته‌ای برای او است.

رئیس هیئت مدیره بنیاد فرهنگی، هنری سردار شهید حاج حسین همدانی بیان کرد: شخصیت سردار شهید حاج حسین همدانی دارای ویژگی‌ها و برجستگی‌های خاصی بود که در این میان شاید تاکنون به اهتمام ایشان به امور خیریه کمتر پرداخته شده است.

وی بابیان اینکه شهید همدانی برخی از گفته‌های خود را که برای دیگران خوشایند نبوده و موجب ناراحتی آنها می‌شد در لفافه و با مزاح می‌گفت تا دلخوری ایجاد نشود، گفت: سردار همدانی همواره کنکاش می‌کرد تا مطلبی از دیگران یاد بگیرد.

عزیزی با تاکید براینکه شهید همدانی وظیفه خود در خانواده را نیز به نحو احسن انجام می‌داد، گفت: شهید همدانی فرمانده ای لایق و آماده شهادت بود و در رفتار و کردار و قبول مسئولیت‌های خطرناک فرمانده بارز و شاخصی بود.

وی عنوان کرد: سردار سرتیب، پاسدار حسین همدانی همیشه آرزوی شهادت داشت و شبانه روز دعا می کرد که شهید شود، فردی که معتقد بود، با دشمن شناسی می توان از گردنه ها عبور کرد.

رئیس هیئت مدیره بنیاد فرهنگی، هنری سردار شهید حاج حسین همدانی با اشاره به خصوصیات اخلاقی شهید سردار همدانی، افزود: این شهید بزرگوار، فردی مهربان، شجاع و خستگی ناپذیر و در مبارزه با دشمنان  سرسخت بود.

وی اضافه کرد: شهید سردار همدانی به دلیل  درایت و فرماندهی موفق، مفتخر به دریافت دو نشان فتح از فرمانده کل قوا مقام معظم رهبری شد.

عزیزی اظهارکرد: سردار همدانی  از مدافعان حرم حضرت زینب (س) و مستشاری توانمند در راستای تقویت جبهه مقاومت اسلامی توانست با تشکیل بسیج سوریه به نام  نیروهای وطنی از سقوط سوریه جلوگیری کند، وی به خوبی توانست به  جنگ تروریسم که دست پرورده کشورهای غربی است، بپردازد.

وی گفت: شهید سردار همدانی، همواره معتقد بود دشمن بسیار دقیق و حساب شده سوریه  را انتخاب کرده است، چرا که سوریه پشتیبان حزب الله است و دشمن می خواهد این پشتیبانی را از بین ببرد و در فکر خاورمیانه جدید است و همچنین می خواهد کشورهای کوچک و ضعیف در منطقه ایجاد کند.

ابو وهب اسوه مهربانی و عطوفت

عزیزی با ذکر خاطره‌ای درباره شهید همدانی گفت: عملیات تمام شده بود در گوشه‌ای خسته  نشسته بودم، دیدم بچه‌ها دارند می‌گویند ابووهب آمده. تا آن زمان ابووهب را ندیده بودم و نمی‌شناختم. چه کسی است؟ وقتی که خوب چشمانم را دقیق کردم سردار شهید حاج حسین همدانی را در مقابل خود دیدم. تا من را دید گفت: فلانی اینجا چه کار می‌کنی؟ گفتم سردار شما اینجا چه کار می‌کنی؟ من هم به همان دلیل اینجا هستم. خندید و در آغوشم گرفت.

وی افزود: سردار همدانی زمانی فرمانده من بود و من فرمانده یکی از گردان‌های ابووهب. اما تا آن موقع نمی‌دانستم که کنیه ایشان در سوریه ابووهب است، بعد از مدتی یک ایرانی در خط دیده بودم و بسیار از این موضوع خوشحال شدم، با سردار صحبت کرده و گفتیم و خندیم به طوری که خستگی‌ام به کلی از یادم رفت.

وی ادامه داد: موقع ناهار رسیده بود، به همراه سردار همدانی شروع به خوردن ناهار کردیم، وقتی غذایم تمام شد، یک لحظه متوجه شدم سردار قسمتی از غذایش که از قبل جدا کرده بود را در گوشه کاغذی ریخت. تعجب کردم و به خودم گفتم سردار غذا رو کجا می‌بره؟  گفتم شاید غذا را برای کسی می‌خواد، اما دیدم ابووهب به سمت مرغی می‌رود که پایش شکسته و نمی‌تواند به دنبال غذا بگردد، شهید همدانی غذا را در نزدیکی مرغ ریخت و مرغ هم شروع به خوردن کرد، با خود گفتم چگونه می‌شود یک نفر به حدی از کرامت انسانی برسد که به حیوانات نیز در بحبوحه جنگ توجه کند و از آن طرف نیزآدم‌ها به حدی از قساوت برسند که به انسان و همنوع خود رحم نکند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha