جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
رونق تولید

حوزه/دو تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بابیان این‌که مجلس در سال رونق تولید حمایت خوبی از تولیدکنندگان داخلی نداشت، تصریح کردند: بسیاری از مشکلات به علت عدم استفاده از توانمندی داخلی برمی‌گردد.

به گزارش  خبرگزاری حوزه، سال ۹۸ در حالی به نیمه خود رسیده است که رهبر معظم انقلاب امسال را به نام رونق تولید نام‌گذاری کردند که درواقع تأکیدی دوباره بر شعارها و بیانات چندین سال اخیر ایشان در تکیه کردن به توانایی‌های داخلی و اقتصاد مقاومتی بود.

البته بهره‌مندی از توانمندی‌های داخلی از همان ماه‌های آغازین پیروزی انقلاب مورد تأکید بود به‌طوری‌که امام خمینی (ره) دراین‌باره می‌فرمایند: بر دولت‌ها و دست‌اندرکاران است چه در نسل حاضر و چه در نسل‌های آینده که از متخصصین خود قدردانی کنند و آنان را با کمک‌های مادی و معنوی تشویق به کارنمایند و از ورود کالاهای مصرف‌ساز و خانه‌برانداز جلوگیری نمایند و به آنچه دارند بسازند تا خود همه‌چیز بسازند.

در این‌ بین هر یک از قوای سه‌گانه در تحقق شعار سال و حمایت از تولید داخل وظایف مهمی بر دوش دارند که باید در مسیر تحقق آن گام بردارند.

علاوه بر این همان‌طوری که اشاره شد رهبر معظم انقلاب در سال‌های اخیر بارها بر ضرورت حمایت از تولیدات داخلی تأکید داشته‌اند و به این شکل نبوده که حمایت از کالای ایران تنها مختص امسال باشد.

به‌هرحال مجلس شورای اسلامی نیز به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین قوای کشور که وظیفه قانون‌گذاری را دارد نقش ویژه‌ای می‌تواند در تحقق این مهم داشته باشد.

دو تن از نمایندگان مجلس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه نسبت به عملکرد مجلس درزمینهٔ تولید ملی انتقاداتی وارد کردند.

دلیگانی: مجلس درزمینهٔ اتکا به توانایی‌های داخلی نمره‌ای خوبی نگرفت

حسینعلی حاجی دلیگانی در گفتگو با خبرنگار ما بابیان این‌که مجلس دهم درزمینهٔ اتکا به توانایی‌های داخلی نمره‌ای خوبی نگرفت، اظهار داشت: افرادی که تحت تأثیر فرهنگ غرب هستند این را قبول ندارند که متأسفانه تعداد آن‌ها نیز در مجلس قابل‌توجه هست و با توجیهاتی ظاهرپسند سعی در وابسته کردن کشور به واردات دارند.

وی ادامه داد: این افراد مدعی هستند که هر چیزی صرف اقتصادی دارد باید تولید شود این ظاهراً حرف درستی است ولی زمانی که در محاسبات وارد می‌شویم مبنا افرادی که طرفدار این مسیر هستند عموماً مبنای آن‌ها درست نیست مثلاً می‌گویند گندم از بیرون وارد شود دارای صرف اقتصادی است وقتی ریزتر می‌خواهیم جواب بدهیم می‌بینیم که مبنای کار غلط است.

دلیگانی بیان داشت: واردکردن گندم توجیه اقتصادی دارد اما زمانی که ارز دولتی وارد کنیم اما زمانی که با ارز آزاد محاسبه کنیم می‌بینیم تولید گندم در داخل به‌صرفه است.

وی بابیان این‌که باید به توانایی داخلی تکیه کنیم، ابراز داشت: باید این تفکر در بین مسئولان و مردم جا بیفتد که راه‌حل مشکلات کشور اتکای به درون و توانمندی‌های داخلی است.

ذوالنوری: بسیاری از مشکلات کشور به علت عدم استفاده از توانمندی داخلی است

حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذالنوری در گفتگو با خبرنگار ما بابیان این‌که مجلس دهم درزمینهٔ اتکا به درون و توانایی‌های داخلی نمره خوبی نگرفت، اظهار داشت: برخی از نمایندگان در مجلس تلاش‌های زیادی را انجام دادند اما با توجه به هزینه‌هایی که نظام به برای مجلس و نمایندگان می‌کند انتظار می‌رود نمایندگان در این زمینه اقدامات مؤثری انجام می‌دادند که حداقل وضعیت معیشتی مردم و اوضاع اقتصاد کشور بهتر می‌شد.

وی بابیان این‌که مجلس می‌توانست بهتر از این عمل کند، تصریح کرد: عملکرد بهتر مجلس می‌توانست بار را از دوش مردم بردارد اما این اتفاق نیفتاد و تلاش‌هایی که در مجلس دهم شد برای تأمین نیازهای امروز مردم کافی نبود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: اولویت‌های اصلی کشور امروز اشتغال، بهبود مسائل اقتصادی و فرهنگی است که مجلس روی این موضوع متمرکز نبود و در این زمینه مقصر اصلی هیئت‌رئیسه است، چراکه هیئت‌رئیسه باید هم‌افزایی ایجاد کند و در جلساتی که رئیس مجلس بود این موضوع را بنده گفتم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا نمی‌توان با اتکای به درون مشکلات را حل کرد، بیان داشت: قطعاً می‌شود یک‌بخشی از مشکلات مرهون تحریم‌ها است و بخش بسیاری از مشکلات عدم استفاده از توانمندی داخلی است

نماینده مردم قم در مجلس افزود: برای درک بهتر این موضوع دو مثال عینی وجود دارد نخست مدیریت آقای قالیباف در نیروی انتظامی را مثال می‌زنم زمانی که وی وارد شد کاری کرد که کلانتری‌ها ۱۱۰ شد و معیشت پرسنل بالا رفت درحالی‌که امکانات خاصی هم اضافه نشد.

وی بیان داشت: الآن قوه قضائیه را در نظر بگیرید به‌راحتی می‌توانید تکاپو و تحرک در این زمینه را ببینید علاوه بر این پرونده‌ها را ببینید به‌سرعت حد و فصل می‌شود درحالی‌که در مدت‌زمانی که حجت الاسلام والمسلمین  رئیسی سکان‌دار کار شد، بودجه این قوه هیچ تغییری نکرده است، اما تکاپو و مدیریت فرق کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha