پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
شیخ حسین انصاریان

حوزه/ از مصادیق کامل بندگان مقرب الهی، امام حسن مجتبی علیه السلام است که در تمام حالات رو به سوی خدا داشت، خود را در محضر او می دید و خوف عظمت الهی سراسر وجود او را پر کرده، و تمام هستی او را فرا گرفته بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه  استاد حسین انصاریان امروز در مراسم شهادت امام حسن مجتبی(ع) که در مسجد مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد به تبیین ویژگی های اخلاقی و سیره آن حضرت پرداخت و گفت: در طول تاریخ بشریت آیا کسی پیدا شده است که بگوید"سلونی"، "از من بپرسید" آن هم نه در یک رشته خاص بلکه در همه ابعاد و علوم جز وجود مقدس امیرالمومنین(ع) و آن حضرت نیز آن علوم شریف را از وجود مقدس پیامبراکرم(ص) و پیامبر نیز ار خدای متعال دریافت کرده است و امروز در سوگ امامی نشسته ایم که وارث آن علوم از امیرالمومنین(ع) است.

وی افزود: آیا پیامبر گرامی اسلام در حجاز آن عصر به مکتب رفته بود؟ حجازی که یک مشت افراد پابرهنه در اوج جاهلیت به سر می برد این علوم عظیم را می آورد، آیا کسی ثبت کرده است که ائمه ما در مکتبی درس خوانده اند؟ این علوم جز وحی الهی بوده است؟

استاد انصاریان به راه محشور شدن انسان‌ها با رسول خدا(ص) اشاره و اظهار کرد: خداوند می‌فرماید: «قُلْ إِنْ کنْتُمْ تُحِبُّونَ اَللّٰهَ» اگر واقعاً خدا را دوست دارید «فَاتَّبِعُونِی» رمز دوستی واقعی این است که از پیامبر(ص) پیروی کنید و پیروی از پیامبر(ص) بدین صورت است که مرتکب حرام نشوید و کارهای خیر انجام دهید و عبادت‌ها را در حد خودتان داشته باشید.

استاد حوزه در ادامه با اشاره به اینکه همه علوم نزد ائمه اطهار(ع) است با اشاره به روایتی از امام باقر(ع) گفت: حضرت می فرمایند که علم 28 حرف است و تا ظهور امام عصر تنها"الف" این علوم آشکار می شود و مابقی ان بعد از ظهور امام محقق خواهد شد و این مسئله چیز کمی نیست.

وی افزود: از مصادیق کامل بندگان مقرب الهی، امام حسن مجتبی علیه السلام است که در تمام حالات رو به سوی خدا داشت، خود را در محضر او می دید و خوف عظمت الهی سراسر وجود او را پر کرده، و تمام هستی او را فرا گرفته بود.

استاد حوزه گفت:  رَسُول خدا (ص)در روایتی می فرماید : مَا أَخْلَصَ عَبْدٌ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً إِلَّا جَرَتْ یَنَابِیعُ الْحِکْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَی لِسَانِهِ ؛ هر بنده ای که چهل روز خود را برای خداوند متعال خالص گرداند چشمه های حکمت از قلبش بر زبانش جاری می گردد و من افرادی اینگونه در عمرم مشاهده کرده ام که آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) از اینگونه افراد بودند.

استاد انصاریان با اشاره به برخی فضایل امام مجتبی(ع) گفت: برترین علم ها، علمی است که مستقیما از ذات الهی به شخصی افاضه شود که به آن علم « لدنی » گفته می شود. خداوند در مورد حضرت خضر علیه السلام می فرماید: « وعلمناه من لدنا علما»(22)؛ «علم فراوانی از نزد خود به او آموخته ایم. »امام حسن مجتبی علیه السلام دارای چنین علمی بود.

استاد حوزه در پایان یادآور شد: امام حسن مجتبی علیه السلام تجسم عالی فضایل انسانی بود. او مقتدای پاکان و صالحان بود و خود بهره بسیار از خلق و خوی رسول خدا (صلی الله علیه و آله) داشت .

313/32

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha