پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
 معصومه نصیری قائم مقام انجمن سواد رسانه ای ایران

حوزه/ قائم مقام انجمن سواد رسانه ای ایران تصریح کرد: با وجود آن که پیاده روی اربعین حسینی به عنوان بزرگترین اجتماع انسانی هر ساله با شکوه تر از قبل برگزار می شود اما متاسفانه بسیاری از رسانه های مطرح دنیا، بزرگترین سانسور رسانه ای را در این خصوص اعمال کرده اند.

معصومه نصیری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه  با بیان این که پیاده‌روی اربعین بزرگترین اجتماع دینی و مراسم مذهبی دنیاست که به صورت سالانه برگزار می شود، اظهار داشت: از هر زاویه رسانه ای فارغ از بعد معنوی این رویداد، به موضوع نگاه شود این اتفاق دارای چندین ارزش خبری همزمان است و رسانه با رویکرد حرفه ای باید آن را بازتاب دهد اما اتفاقی که رخ داده، چیز دیگری است.

وی با بیان اینکه رسانه ها با بزرگنمایی و برجسته سازی می توانند باعث شوند که مخاطب یک رویداد را بیشتر ببینید و درباره آن بخواند، افزود:  البته این سکه یک روی دیگر هم دارد و آن هم این که رسانه ها به همان نسبت می توانند کاری کنند اتفاقات بزرگ دیده نشوند یا حتی برعکس دیده شوند.

این مدرس و کارشناس سواد رسانه ای همچنین گفت: در بررسی شیوه ی مواجه رسانه های مکتوب و غیرمکتوب غرب در قبال پوشش خبری مراسم اربعین چند الگو وجود دارد؛   الگوی اول سانسور و بایکوت خبری است که در این روش حتی در حد اعلام یک خبر هم به این موضوع پرداخت نمی شود و مثلاً تجمع اعتراضی چند هزار نفر ضد مهاجرت یا راهپیمایی دموکراسی خواهان در هنگ کنگ و... و. جایگزین این رویداد می شود.

وی ادامه داد: در همین راستا روزنامه هافینگتون پست در مقاله ای نوشت بزرگترین حرکت زائرانه جهان در جریان است، اما شما هرگز چیزی از آن نشنیده اید یا ایندیپندنت می نویسد: چرا شما هیچگاه درباره این مراسم هیچ چیزی نشنیده اید؟ احتمالا به این قضیه مربوط است که رسانه ها  وقتی با اسلام مواجه می شوند با تصویری منفی، سیاه و افراطی سر کار دارند تا روایتی مثبت و امیدبخش!

نصیری، الگوی دوم رسانه ای را تحریف دانست و گفت: الگوی دوم را می توان الگوی پوشش تحریف شده یا هدفمند نامید که بیشتر توسط رسانه های انگلیسی و عربی پیگیری می شود؛ در این رویکرد به جای پرداختن به اصل واقعه و پوشش خبری، رسانه ها سعی می کنند منویات گردانندگان خود را به جای خبر، به مخاطب القاء کنند.

وی یادآور شد: البته الگوی بررسی تحلیلی این رویداد و همین طور پوشش مستقل آن هم وجود دارد که این دو، بُرد رسانه ای چندانی ندارند و در واقع رسانه های تاثیرگذار فاقد این دو رویکرد هستند.

قائم مقام انجمن سواد رسانه ای ایران همچنین گفت: سواد رسانه ای به ما می گوید حواسمان باشد گاهی باید بتوانیم آنچه در یک پیام نوشته نشده را پیدا کرده و درک کنیم و همچنین یادمان باشد رسانه می تواند کاری کند شما یک اجتماع چند میلیونی را نبینید ولی یک رویداد بی ارزش را ببینید.

وی اضافه کرد: بارها شنیده ایم که رسانه باید «بی طرف» باشد. رسانه باید منعکس کننده دقیق وقایع باشد، سانسور نباید جایگزین شفافیت شود و ... اما پیاده روی اربعین حسینی به عنوان بزرگترین اجتماع انسان ها هر سال با شکوه تر برگزار می شود اما گویا رسانه های مطرح دنیا که کوچکترین رخداد مناقشه آمیزی درباه اسلام و مسلمانان را از نظر دور نمی دارند، به راحتی چشم بر روی این حرکت عظیم می بندند و این یعنی بزرگترین سانسور رسانه ای دنیا.

نصیری با بیان اینکه مالکیت اکثر رسانه های مطرح دنیا به چند نفر محدود می شود که آن ها هم دارای سبقه صهیونیستی هستند، تصریح کرد: این همان رسانه هایی هستند که قمه زنی تعدادی اندک را مظهر شیعه و مسلمان معرفی می کنند اما راهپیمایی میلیونی را به راحتی بایکوت خبری می کنند.

وی در خاتمه بیان داشت: رویداد میلیونی پیاده روی اربعین به طور مطلق توسط بسیاری از رسانه های دنیا سانسور می شود. سانسور مطلق یعنی خط بطلان بر تمام ادعاهای شفافیت، گردش آزاد اطلاعات، ضمن آن که امسال با شیطنت هایی با هدف ایجاد ناامنی در عراق جهت تحت تاثیر قرار دادن این تجمع عظیم شیعیان هستیم که قطعاً اثری بر عاشقان امام حسین(ع) ندارد و پیاده روی اربعین با شکوه هر چه بیشتر برگزار می شود.

۳۱۳/۸

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha