جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
علم رجال

حوزه/ اعتبار احادیث امامیه به پشتوانه حجیّت سنت پیامبر و اهل البیت (ع) در دوره تربیت پژوهشگر علوم حدیث گروه رجال پژوهی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان تبیین شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در مشهد، حجت الاسلام حسین شانه چی، در دوره تربیت پژوهشگر علوم حدیث گروه رجال پژوهی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان به تبیین دیدگاه ها در حجیت سنت و حدیث و همچنین اعتبار احادیث امامیه به پشتوانه حجیّت سنت پرداخت و گفت: در قرآن از چندین دسته آیات مبنی بر لزوم اطاعت از پیامبر، تبعیت و عصمت اولیاء حجیّت سنت را استفاده می توان کرد و همچنین شرایطی برای اعتبار حدیث مانند عدالت در آیه نبأ بیان شده است.

وی ادامه داد: مثلا یک دسته از این آیات مبیّن اطاعت بوده و دلالت بر اطاعت از رسول الله(ص) و یا معصوم بر مبنای آیات نورانی قرآن دارند؛ دسته دیگر دال بر لزوم و ضرورت تبعیت از معصوم و دسته آخر نیز دلالت بر عصمت دارند که این سه دسته، می تواند مدرک حجیت سنت قرار گیرد.

این استاد گروه رجال پژوهی حوزه خراسان در ادامه به تبیین برخی از آیات قرآن در این زمینه پرداخت و عنوان کرد: آیه 119 سوره توبه معروف به آیه صادقین مبنی بر «یا أَیُّها الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقوا اللّه وَ کُونُوا مَعَ الصّادقین» دلالت بر عصمت اهل البیت(ع) دارد و اینکه هر کلامی که از معصوم صادر شده باشد، دارای عصمت است و با ملاحظه چند مقدمه لزوم تبعیت و اطاعت از معصوم و حجیّت کلام ایشان نیز ضرورت پیدا می کند.

وی با اشاره به آیه 44 سوره نحل «بِالْبَیِّناتِ وَ الزُّبُرِ وَ أَنْزَلْنا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَیْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ» ابراز کرد: خداوند متعال بر مبنای این آیه پیامبر گرامی اسلام(ص) را مبین قرآن قرار داده است؛ بنابراین مبین باید قطعا و حتما دارای عصمت در کلام باشد که در اینصورت چون رسول مکرم اسلام(ص) از عصمت برخوردار است، بنابراین تبعیت و اطاعت از سنت او نیز حجت و واجب می شود.

حجت الاسلام شانه چی با بیان این که همچنین از استنباط و استدلال عقلی هم ثابت می شود که هر کلامی از جانب رسول الله(ص) و اهل البیت صادر می شود باید پیروی شود، خاطر نشان کرد: هنگامی که عصمت معنا شد، در اینصورت لزوم تبعیت و اطاعت نیز روشن می شود.

وی در ادامه ضمن اشاره به ادله روایی در اثبات حجیت سنت، اظهار کرد: دلیل ما بر تایید و اثبات این مطلب، احادیث متواتر همچون حدیث ثقلین است که بین شیعه و سنی متواتر بوده و حتی در کتب اهل سنت نیز بر این تاکید شده است که بنابراین، حجیت آن اینگونه روشن می شود.

حجت الاسلام شانه چی با بیان این که به واسطه اثبات عصمت و حکم عقلی، لزوم تبعیت و اطاعت مشخص می شود، تصریح کرد: هنگامی که خداوند متعال پیامبر گرامی اسلام(ص) را اسوه قرار داده است، پس مشخص می شود معصوم است و عقل نیز با استنباط خود بر اطاعت از او تاکید می کند یعنی با چند گزاره عقلی و منطقی می توان به حجیت و لزوم تبعیت از سنت و حکایت گر آن یعنی حدیث پی برد.

وی سپس به بررسی محتوایی ادله پرداخت و با بیان این که در برخی اقتضائات گرچه احادیث متواتر نیستند، اما صحیح شناخته می شود، به حدیث مشهور «فاطمة بضعة منّی من سرّها فقد سرّنی و من سأها فقد سأنی» اشاره کرد که درباره حضرت زهراء (س) است و حتی در سخت گیر ترین کتاب های اهل تسنّن در نقل فضائل اهل البیت مانند صحیح بخاری 5 بار تکرار شده است، و در منابع متعدد دیگر هم نقل شده و جای تردید در آن باقی نمی ماند.

انتهای پیام 313/49

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha