شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024

حوزه/ نشست تخصصی «نقش تاریخی زنان در قیام عاشورا»، با حضور طلاب، استادان و دانش‌پژوهان مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام روستایی در نشست تخصصی «نقش تاریخی زنان در قیام عاشورا»، ضمن ارائه تاریخچه‌ای از تأثیر اسلام در ارتقای جایگاه بانوان، تصریح کرد: متأسفانه، پس از عصر نبوی(ص)، به یکباره زنی که مورد تکریم رسول اکرم(ص) قرار می‌گرفت، با جریانی زن‌ستیزانه برخی از مکاتب روبه‌رو شد که بازگشت به عصر جاهلی را در دستور کار خود قرار داده بود.

وی با تأکید بر این که در دوران خلافت امام علی(ع)، زن به جایگاه عصر نبوی(ص) بازمی‌گردد، خاطرنشان کرد: پس از دوران خلافت امیرمؤمنان(ع) نیز نگاه به زن رو به افول می‌یابد تا این که در دوران اباعبدالله(ع) نگاه‌ها تغییر می‌نماید.

حجت‌الاسلام روستایی، در ادامه، ضمن ترسیم دوران سخت خلفای اموی و عباسی و گستره دشمنی آنها با پیروان اهل‌بیت(علیهم‌السلام)، یادآور شد: روح حاکم بر مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام) از روحیه ظلم‌ستیزی برخوردار بود و این اندیشه، تنها تفکری به شمار می‌رود که مستعد ظلم‌ستیزی و مقابله با جبار زمان است.

وی با بیان این که اندیشه اهل بیتی، جامعه‌ای پویا ترسیم می‌کند که همواره در برابر ظلم می‌ایستد، گفت: حضور بانوان در نهضت عاشورا را می‌توان در سه مقطع پیش از کربلا، در کربلا و پس از واقعه عاشورا بررسی نمود.

سخنران نشست به برخی از شخصیت‌ها و بانوان فعال در عرصه تبیین معارف اهل‌بیت(علیهم‌السلام) اشاره و خاطرنشان کرد: بانوان در حمایت از نهضت امام حسین(ع) نقش‌آفرینی بایسته‌ای داشته‌اند.

حجت‌الاسلام روستایی ضمن تبیین شخصیت والای بانوان نقش‌آفرین در مقطع پیش از واقعه کربلا، یادآور شد: بانوان بسیاری را می‌توان برشمرد که در دوران سختی برای پیروان اهل‌بیت(علیهم‌السلام)، منزل خود را به محل علفت و محفلی برای بیان فضائل اهل‌بیت(علیهم‌السلام) تبدیل و شاگردان بسیاری از فرزندان دوستداران اهل‌بیت(علیهمالسلام) را تربیت نمودند که شماری از ایشان در کربلا به شهادت رسیدند.

وی با بیان این که بانوان زیادی در مقطع صحنه کربلا و از شب تا عصر عاشورا نقش‌آفرینی نمودند، بیان نمود: در این عرصه مادرانی را شاهدیم که مشوق حضور همسران و فرزندان خود در حمایت از اهل بیت عصمت و طهارت(علیهمالسلام) بودند و حتی مادرانی را می‌توان نام برد که در میدان نبرد حضور به هم رسانده، به شهادت رسیدند.

حجت‌الاسلام روستایی با تأکید بر این که صحنه عاشورا، سرشار از زیبایی معرفت بانوان صحابه به اهل‌بیت(علیهم‌السلام) است، تصریح کرد: بانوان در ثبات قدم همسران نقش بسزایی داشته، در کنار بانوان اهل‌بیت(علیهم‌السلام) جان‌فشانی و فداکاری نمودند.

وی با اشاره به این که در روز عاشورا پنج زن از خیمه خود بیرون آمدند و در صحنه نبرد حاضر شدند، اظهار داشت: این بانوان دوشادوش همسر و فرزندان خود در صحنه نبرد کربلا مبارزه کردند تا به شهادت رسیدند.

ذکر جلوه‌های عشق و ایثار بانوان در صحنه عاشورا، از دیگر موضوعاتی بود که حجت‌الاسلام روستایی گفت؛ وی بیان کرد: بانوان شهید در صحنه عاشورا، تاب مشاهده زخم‌های همسر خود را نداشتند و به یاری ایشان شتافتند.

حجت‌الاسلام روستایی با اشاره به این که مادران زیادی در صحنه کربلا، از نزدیک شهادت فرزندان خود را دیدند، ابراز داشت: جای جای صحنه کربلا سرشار از زیبایی ایثار و گذشت زنانی است که محبت خود را به اهل‌بیت(علیهمالسلام) منصه ظهور رساندند.

وی با تأکید بر این که بانوان نقش بسزایی در صحنه عاشورا داشتند، گفت: همه بانوانی که در کربلا حاضر بودند، با این که علم به اسارت و شهادت خود داشتند، هیچ گاه لحظه‌ای تردید به خود راه ندادند.

حجت‌الاسلام روستایی با بیان این که بانوان پس از واقعه عاشورا نقش بایستهای در زنده نگه داشتن نهضت حسینی(ع) داشتند، تصریح نمود: اسرای کربلا با تببین نهضت حسینی(ع)، کاری کردند که همه زنان دربار ابوسفیان در فراق عاشورائیان سینه‌زنی می‌کردند.

سخنران نشست زینب‌کبری(س) را جلوه‌گاه ایثار زنانه در صحنه عاشورا دانست و اظهار داشت: حضرت زینب(س) در همه سطوح پیش از واقعه عاشورا، در کربلا و پس از آن نقش بسزایی در احیای نهضت عاشورا و سنت نبوی(ص) داشتند.

وی با اشاره به این که زینب کبری(س)، وصی اباعبدالله‌الحسین(ع) پس از واقعه عاشورا بودند، تصریح کرد: این که در مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام) زن به جایی می‌رسد که وصی امام معصوم(ع) قرار می‌گیرد، نشان‌دهنده نگاه والایی است که ائمه اطهار(علیهم‌السلام) به شخصت زن دارند.

حجت‌الاسلام روستایی در بخش پایانی سخنان خود، به خطبه‌های حضرت زینب(س) اشاره نمود و یادآور شد: زنده نگه داشتن عاشورا، به طرق گوناگون مانند روضه‌خوانی، برگزاری عزاداری و ذکر مصائب امام حسین(ع) و ظلم دشمنان، ساخت مهر و تسبیح کربلا از خاک مطهر اباعبدالله(ع) و ذکر اشعاری درباره مظلومیت امام حسین(ع) اشاره نمود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha