جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
موکب آستان مقدس

حوزه/ با وجود اینکه از امروز خدمات موکب آستان مقدس کریمه اهل‌بیت‌(س) در عمود 1080 مسیر پیاده‌روی نجف به کربلا به صورت رسمی و منسجم آغاز شده است اما همچنان خادمانی در میدان خدمت به زائر درحال تکاپو هستند تا خدایی نکرده آب در دل زائر تکان نخورد.

به گزارش خبرگزاری حوزه،  حال و هوای اولین روز موکب حرم حضرت معصومه(س) دیدنی‌ست. خورشید صبح ۱۶ فروردین درحالی طلوع کرد که زائرین مستقر در حسینیه موکب حرم حضرت معصومه(س) به همراه خدام این موکب، پیش از اذان صبح‌گاهی خود را برای یکی دیگر از نماز جماعت‌های معروف موکب حرم حضرت معصومه(س) آماده کرده بودند.
غرفه شستشوی لباس زائرین، مشغول تحویل دادن لباس‌های شسته شده و تمیز زائرینی شد که شب گذشته در موکب مستقر و لباس‌های خاکی خود را به این واحد تحویل داده بودند و قبل از آن نیز ایستگاه صلواتی با عدسی و چای شیرین تدارک صبحانه زائرین را دید.
فضای حیاط موکب هم با نوای مداحی‌های بی‌نظیر مداحان کشورمان، پرچم سبز رنگ حرم مطهر بانوی کرامت، مه‌پاش خنک‌کننده و حضور خادمان پر به دست، دلنشین‌تر از همیشه شده است و کمتر فردی در مسیر پیاده‌روی راضی می‌شود با دیدن این فضا، مدتی در این موکب استراحت نکند.
خانم جوانی در ورودی موکب ایستاده و با لبخندی حاکی از شوق به فرزند و همسرش سر در موکب را نشان می‌دهد و بعد از رسیدن همه اعضا خانواده، همگی وارد موکب می‌شوند. تعداد دیگری جوان اهل پاکستان با دکور ورودی موکب که تصویر بزرگی‌ست از صحن و سرای حضرت معصومه سلام‌الله علیها درحال عکس انداختن هستند.
سمت راست ورودی موکب جمعیت زیادی پشت غرفه ایستگاه تعمیر کفش و خیاطی ایستاده‌اند و منتظرند تعمیر کیف و کفش و لباس‌شان توسط خیاطان ماهر حرم حضرت معصومه سلام‌الله علیها به پایان برسد. این‌طرف‌تر یعنی سمت چپ ورودی موکب، جمعیت دیگری در مقابل ایستگاه تعمیر چرخ ایستاده‌اند. خدام این واحد نیز استادان باتجربه و عاشق تعمیر ویلچیر، کالسکه‌های کودکان، چمدان‌های چرخ‌دار و… هستند و خلاصه زائرین زیادی مشتری‌های این غرفه‌ها هستند.
با وجود اینکه از امروز خدمات موکب به صورت منسجم آغاز شده اما همچنان خادمانی در میدان خدمت به زائر درحال تکاپو هستند تا خدایی نکرده آب در دل زائر تکان نخورد.
خادمان موکب آستان مقدس با اسفندان جلوی درب حسینیه ایستاده و به زائرانی که تازه از راه رسیده‌اند خوش‌آمد می‌گویند و در کنار آن‌ها نیز نیروهای حراستی موکب آستان مقدس مراقب هستند تا مشکل خاصی برای زائران پیش نیاید.
نیروهای هلال احمر نیز امروز وارد موکب آستان مقدس شده و درحال آماده‌سازی یکی از بزرگ‌ترین و مجهزترین واحدهای درمانی مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی هستند تا همانند سال گذشته حماسه دیگری را در ارائه خدمات درمانی به زائران حسینی رقم بزنند.
صدای اذان ظهر فضای موکب را فرا می‌گیرد و همه دست به دست یکدیگر می‌دهند تا بستر برپایی نماز جماعت را در موکب آستان مقدس به امامت جماعت حجت‌الاسلام مرادی فراهم سازند، نوای مکبر موکب آستان مقدس به گوش زائران می‌رسد و آن‌ها از حرکت خود متوقف می‌شوند و برای اقامه نماز به حسینیه موکب می‌آیند و درکنار آن‌ها نیز خادمان موکب حرم مطهر نیز خدمت‌رسانی را برای دقایقی تعطیل کرده و به صفوف بهم‌پیوسته نماز جماعت می‌پیوند.
این بخشی از حال و هوای روز نخست فعالیت موکب آستان مقدس بانوی کرامت است که روایت آن با جلوه‌های بی‌نظیر خدمت خادم به زائر تا ۲۷ مهرماه ادامه خواهد داشت…

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha