شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کد خبر: 867314
۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۴
موسس مدرسه علمیه حکیمه(س)

حوزه/ نشست «نقش قیام امام حسین(ع) در عزت امت اسلامی» با سخنرانی موسس مدرسه علمیه حکیمه(س) جوین برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، نشست «نقش قیام امام حسین(ع) در عزت امت اسلامی» با سخنرانی حجت الاسلام تشکری صالح، در مدرسه علمیه حکیمه(س) جوین به مناسبت ایام سوگواری ابا عبدالله الحسین(ع) با حضور اساتید و طلاب این مدرسه برگزار شد.

حجت الاسلام تشکری صالح، موسس مدرسه علمیه حکیمه(س) جوین ضمن تبیین اهداف امویان از قبیل مبارزه با اسلام، نفوذ در حکومت اسلامی و همچنین نابود کردن اساس دین، بیان کرد: برای شناختن امویان و زمینه ظلم و ستم آنان در آن دوران، شایسته است تا مروری بر زندگانی امام حسین(ع) و وضعیت امت اسلامی داشته باشید چراکه با واکاوی تاریخ در می یابید چه میزان ظلم و ستم آنان رواج داشته است.

موسس مدرسه علمیه حیکمه(س) جوین با بیان این که در وضعیت جامعه آن زمان، اکثر مسلمانان ظلم پذیر شده بودند و این ظلم و ستم نیز تا پوست، گوشت و استخوانشان نفوذ کرده بود، خاطر نشان کرد: با این حال عمده مردم دَم نمی زدند و از اسلام و حق دفاع نمی نمودند به گونه ای که حتی خواص هم ساکت بودند، پس در آن شرایط عوام ظلم پذیر و خواص خاموش شده بودند.

وی با بیان این که امام حسین(ع) در وصیت نامه به محمد حنفیه، هدف قیام خود را امر به معروف و نهی از منکر معرفی و عنوان می کند، تصریح کرد: یعنی به واقع امام حسین(ع) برای دو فریضه ای که مسلمانان فراموش کرده بودند قیام کردند تا آنها را احیا کنند.

حجت الاسلام تشکری با بیان این که در آن دوران یکی از بدترین منکرات، فرمانروایی شخصیت یزید به عنوان خلیفه المسلمین بود، افزود: به واقع آن زمان جرثومه فساد و مجسمه نجاست خلیفه شده بود که در این شرائط آلوده، رسالت امام حسین(ع) بر قیام و اقامه حکومت دینی و اسلامی قرار گرفت یعنی وظیفه شرعی امام حسین (ع) ایجاب می کرد اقامه حکومت دینی کند و طبق دعوت مردم کوفه اگر امام حسین (ع) نمی رفتند، قطعا و حتما در روز قیامت ایشان را محکوم نموده و مردم کوفه حاکم می شدند؛ پس استنباط می شود ابا عبدالله منطقاً باید قیام می کردند.  

موسس مدرسه علمیه حکیمه(س) جوین با بیان این که در چنین وضع و موقعیت، سیدالشهداء (ع) به مبارزه برخاستند تا به امویان و دشمنان اسلام بفهماندند قدرت اسلامی به حدّی است که اگر در کالبد یک جمع کوچک دمیده شود، می تواند بنیان یک حکومت قدرتمند را به لرزه درآورد، ابراز کرد: سید الشهدا(ع) این را ثابت کردند که اسلام می تواند مایه عزت مسلمانان در برابر ظلم ظالمان باشد.

وی با بیان این که قیام ابا عبدالله الحسین(ع) و یارانشان احساس ضعف و وحشت مسلمانان را نسبت به بنی امیه تا حد زیادی از بین برد، بیان کرد: قیام ابا عبدالله الحسین(ع) عملا موثر و به عنوان منشا و مبدع قیام ها شناخته می شود چراکه پس از شهادت آن حضرت، شاهد چندین قیام از جمله قیام مردم مدینه، قیام توابین، قیام مختار در عراق و قیام خراسانیان از جانب ابومسلم خراسانی در خراسان بودیم.

حجت الاسلام تشکری صالح با بیان این که از جمله مهمترین اهداف قیام امام حسین(ع) می توان به «حفظ و بقای اسلام»، «احیای فرهنگ شهادت طلبی» و «ایثار و ظلم ستیزی» اشاره نمود، خاطر نشان کرد: در این میان، نمونه بارز این قیام ها، انقلاب شکوهمند اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) است که نه تنها موجب عزت مردم ایران شد بلکه زمینه عزت و افتخار انقلاب را در جهان اسلام فراهم آورد.

موسس مدرسه علمیه حکیمه(س) جوین در پایان ضمن تبیین درس های حماسه بزرگ عاشورا، به مهمترین دستاوردهای قیام امام حسین (ع) اشاره و ابراز کرد: قیام انقلاب اسلامی در امتداد حرکت عاشوراست؛ موج انقلاب اسلامی، ابر قدرت ها را در جریان وقایع مختلف همچون مبارزات مردم یمن، سوریه، عراق، لبنان، فلسطین و... به وحشت انداخته است، بنابراین باید گفت انقلاب اسلامی باعث بیداری ملت ها شد.

انتهای پیام 313/49

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha