جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سید مصطفی حسینی
سید مصطفی حسینی

حوزه/رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه ظرفیت موسسات قرآنی خالی مانده است، گفت: آموزش قرآن ما در بستر خود قرآن نیست بلکه صرفا در روخوانی و حفظ خلاصه میشوند در حالی که این قرآن، آموزش روش زندگی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین سید مصطفی حسینی، در نشست بررسی الگوهای اثرگذار در فعالیت های قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه که در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان محل برگزاری مسابقات سراسری قرآن کریم بانوان برگزار شد، با اشاره به اینکه فعالان فضای قرآنی باید قرآن را به دغدغه مردم تبدیل کنند، اظهارکرد: ما در روزگاری پس از انقلاب شگفتی هایی مانند سید محمد طباطبایی داشتیم که زمانی که مطرح شد هزارنفر می خواستند در خانواده های خود سید محمد طباطبایی یا جواد فروغی داشته باشند.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه ۵۰ الی ۶۰ درصد از ظرفیت موسسات قرآنی خالی است، عنوان کرد: موسسات قرآنی امروز به ابزارهای مختلفی متوصل میشوند که صرفا کلاس ها به حدنصاب برسند و شروع به کار کنند و این نشان میدهد که نیاز به نوآوری در آموزش قرآنی وجود دارد.

وی با تاکید براینکه ۷۰ درصد حافظان کل خواهران هستند به نقش مهم آنها اشاره کرد و گفت: باید این موضوع بررسی شود که  آیا نحوه مسابقات حفظ خواهران باید مانند برادران باشد یا اینکه لازم است تفاوت‌هایی ایجاد کنیم و راهکارهایی را که بتوان به وسیله آن یک بانوی قرآنی را در عرصه مسابقات شرکت داد بررسی شود.

حجت الاسلام حسینی خاطرنشان کرد: اینکه ما مسیر مسابقات را در این ۴۲ دوره صحیح طی کرده‌ایم نیاز به بررسی دارد و باید در رشته‌ها و فروع مختلف و برنامه ریزی‌ها، ابعاد مختلف مسابقات و رویدادهای قرآنی را مورد بررسی قرار دهیم .

وی با اشاره به اینکه طیفی از اساتید قرآنی برجسته به این نکته رسیده اند که یکی از عوامل دوری جوانان از قرآن همین سبک یاد دادن قرآن است، افزود: سبک قرآن یاد دادن ما سطحی از تقلید از روش مصری است که در هیچ کدام از کشورهای لیبی و اردن و الجزایر به این شکل برگزار نمیشود.

حسینی با بیان اینکه این روش حتی در کشور مصر هم استفاده نمیشود، عنوان کرد: آموزش قرآن ما در بستر خود قرآن نیست، صرفا در روخوانی و حفظ خلاصه میشوند در حالی که این قرآن، آموزش روش زندگی است.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه با این نوع قرآن یاد دادن حتی افرادی که سر سفره قرآن هستند را هم با شیرینی قرآن آشنا نکرده ایم افزود: کسی که شیرینی قرآن را نچشیده است صرفا به یک روخوانی قرآن بسنده میکند و قرآن در روح و قلب نفوذ پیدا نخواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از مردم به واسطه همین شبکه قرآن مارا می‌شناختند و دنبال میکردند، افزود: زنگ قرآن مدارس با همکاری رادیو قرآن به صدا درآمد و هر روز هفت صبح زنگ قرآن سر صف مدارس پخش می‌شود.

حسینی با اشاره به اینکه طرح حفظ جز سی در مدارس هم به این طریق اجرایی می‌شود، تاکید کرد: سال گذشته همین طرح برای معلم ها پخش میشد و همین نوآوری ها میتواند ضرب در هزاران شود.

به گفته رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه به لحاظ اصطلاح ما هنوز جامعه قرآنی نشده ایم، شاید یک اجتماع باشیم اما نقش جامعه را در جریان سازی نمی‌توانیم ایفا کنیم چرا که در یک مسیر حرکت نمیکنیم.

وی با تاکید بر تداوم ارتباط بعد از مسابقات، خاطرنشان کرد: بعد از مسابقات ارتباط با شرکت کنندگان حذف میشود و این آسیبی است که نیاز به اصلاح دارد. باید اتحاد و انسجام بیشتری در بین موسسات قرآنی ایجاد شود و این مبدا حرکت به سمت نوآوری بیشتر شود.

به گفته حسینی بسیاری از موسسات قرآنی باید به فضای استارت اپی وارد شوند و روش های جدیدی را احصا کنند که چطور میتوانند در فضای جدید ایجاد شده علاوه ‌بر ترویج قرآن کسب درآمد کنند.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این نکته که این تنگ نظری ماست اگر فکر کنیم که جامعه قرآنی فقط تعداد حافظان و قاریان هستند، تاکید کرد: همان روزی که قرار شود جامعه قرآنی صرفا به کسانی که با گلوی خود قرآن را بخوانند خلاصه شود  اول همه مصائب ماست.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • احباب IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
    0 0
    فقط الکی آمار میدن