جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام زماني فرد

حوزه/ استاد حوزه علمیه خراسان، در ادامه سلسله جلسات اخلاق عمومی این حوزه با عنوان «اخلاق و سلوک انقلابی»، به تبیین جاذبه های اخلاق حسینی پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین مهدی زمانی فرد، استاد دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان، در ادامه سلسله جلسات اخلاق عمومی این حوزه با عنوان «اخلاق و سلوک انقلابی»، به تبیین جاذبه های اخلاق حسینی پرداخت و گفت: جاذبه های متعدد اخلاقی در شخصیت وجودی سید الشهدا(ع) قبل، حین و پس از نهضت عاشورا تجلی کرده است.

وی با بیان این که در کنار سایر جاذبه های بلند این شخصیت عظیم، جاذبه های اخلاقی ایشان بسیار زیبا و ملاحظه کردنی است، تصریح کرد: در وجود انسان دو نوع زیبایی تجلی کرده است؛ یک دسته این ها زیبایی های طبیعی و مادی هستند که چه در انسان و چه غیر او تحقق یافته اما دسته دیگر از این زیبایی ها منحصرا مختص انسان بوده و ملائکه و فرشتگان نیز برخوردار از هیچیک از آن ها نیستند.

استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان با بیان این که خداوند این قابلیت را در انسان قرار داده تا این چنین جمیل باشد، خاطر نشان کرد: اخلاق انسان را زیبا نموده، به او جمال و کمال عنایت کرده و او را در رتبه و مرتبه بالاتر از فرشتگان عالم قرار می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی فرد با بیان این که اخلاق زیباست و جاذبه دارد که در ائمه اطهار(ع) و اهل البیت این جاذبه های اخلاقی فوق حد تصور ظهور و بروز یافته است، عنوان کرد: جاذبه های اخلاقی این شخصیت های برجسته اخلاقی تاریخ، ملکوتیان را مبهوت کرده و ما نیز وظیفه و رسالت آن را داریم تا در اندازه فهم و وسع خودمان بر این جاذبه ها تامل نموده و برای تجلی آن در اخلاق خود تلاش کنیم.

وی در ادامه به یکی از جاذبه های اخلاقی حضرت سید الشهدا(ع) یعنی انقطاع الی الله اشاره و ابراز کرد: یکی از حالات زیبای اخلاقی آن است که انسان منقطع از غیر خداوند بوده و توجه تام به ساحت ربوبی داشته باشد؛ یعنی بتواند از آنچه غیرخداست دل بریده و در ساحت قدس ربوبی مستغرق شود همانطور که انسان در مناجات شعبانیه این چنین می خواهد که خداوندا کمال انقطاع از غیر و توجه تام خودت را به من عنایت کن.

استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان با بیان این که مهمترین ویژگی روح و قلب انسان نیز همین حضور و توجه تام به ساحت قدس ربوبی است، تصریح کرد: حضرت صادق(ع) در حدیث شریف فرمود عقل و دل همه متعلق به خداوند است و در این حرم غیر خدا راه ندارد؛ در این مسیر وقتی انسان انقطاع به سوی خداوند پیدا کند و از همه یاران و دوستان دل ببرد آنگاه معنای واقعی کلمه انقطاع تحقق پیدا می کند.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی فرد با بیان این که انقطاع بدان معناست که انسان مایوس از خلق بوده و نهایت امید و توجه را به پروردگار متعال داشته باشد، گفت: حضرت سید الشهدا(ع) در شب عاشورا هنگامی که با یاران صحبت می کردند چنین فرمودند که بیعت را برداشتم و آن کسانی که می خواهند می توانند از تاریکی شب استفاده کنند و بروند یعنی ایشان از همه جز خداوند متعال، انقطاع پیدا کردند.

وی با بیان این که این انقطاع الی الله از ویژگی ها و خصیصه های بارز اهل البیت(ع) از جمله سید الشهدا(ع) است که به غیر پرودگار هرگز دل نمی بستند، بیان کرد: در مناجات شعبانیه چنین آمده است که خداوندا من را به جایی برسان که فقط نسبت به تو احساس فقر کنم و به هیچکس دیگر وابستگی نداشته باشم و به واقع این احساس انقطاع بزرگترین مساله ای است که برای انسان در مقام عرفان می تواند اتفاق بیافتد تا با کسب و درک این جایگاه، بتواند به آنجایی برسد که در وجود، دل و ذهن او جز خدای متعال هیچ چیز جاری نباشد.

استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان ضمن اشاره به آیه 173 سوره آل عمران با مضمون «الَّذینَ قالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَکُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزادَهُمْ إیماناً وَ قالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکیلُ» عنوان کرد: بر اساس این آیه، کسی که منقطع از غیرخدا شد، توکل عظیمی پیدا می کند به طوری که حتی یک درصد نیز در اعتماد به حضرت حق خدشه و شک و تردید ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی ادامه داد: مرحوم آخوند خراسانی، آن اصولی بزرگ، فقیه نامدار و مرجع تقلید برجسته در زمان خود فرد بزرگی هم در حوزه نجف و هم در نهضت سیاسی مشروطه بود که توکل عجیب داشت؛ همین توکل مثال زدنی او سبب شد زیرمجموعه های خود را نیز در همین مسیر حرکت دهد و شخصیت های دیگر در زمان ایشان ستاره هایی بودند که در برابر این خورشید درخشان، فروغی نداشتند.

وی با اشاره به اهمیت انقطاع از غیر خدا، عنوان کرد: یکی از ملزومات توجه تام به ساحت قدس ربوبی این است که طلبه اعتماد قاطع و کاملی نسبت به خداوند در او پیدا شود و یک درصد نیز شک نسبت به توانایی، علم، حکمت و عنایت خداوند در او راه نداشته باشد.

استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان با بیان این که هرکس انقطاع از غیر خدا داشته باشد، دیگر در برابر خداوند هیچ چرایی ندارد و همه وجود خود را تسلیم محض او می داند، خاطر نشان کرد: ماجرای عاشورا و جریان کربلا برای همه انبیا و اولیا ارزش مضاعف داشت چون می دانستند هیچ اقدامی از این جهاد عظیم بالاتر نیست و آن تسلیم محض بودن و انقطاع الی الله سید الشهدا(ع) سبب شد که در این ماجرای بزرگ و مصیبت عظیم، وقایع صورت گرفته جلوه ویژه ای کند و به واقع این ها بازتاب همین تسلیم درونی است.

انتهای پیام 313/49

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha