شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله خاتمی

حوزه/ خطیب نماز جمعه تهران با تاکید بر این که مردم سالاری به معنی بی حساب و کتاب رفتار کردن نیست، گفت: طبق اصل ۹۹ قانون اساسی وظیفه شورای نگهبان نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری است و جایگاه آن تضعیف شدنی نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، آیت الله سیداحمد خاتمی در خطبه های امروز (19 مهرماه) نماز جمعه تهران با اشاره به حماسه عظیم راهپیمایی اربعین حسینی گفت: راهپیمایی اربعین در این روزها موجب شده که جهان اسلام عطر اهل بیت(ع) را پیدا کند که از مصادیق شعائر الهی است.

امام جمعه موقت تهران افزود: کسانی که در این راهپیمایی حضور پیدا کرده و می کنند در دلشان عشق به خدای حسین(ع) را دارند و از رهگذر این راهپیمایی این عشق را دنبال می‌کنند؛ این راهپیمایی در کل جهان بی نظیر است.

خطیب نماز جمعه تهران اظهار کرد: بیش از ۲۰ میلیون نفر مسیر بیش از ۸۰ کیلومتری را پیاده طی می کنند و مدیریت کاملا مردمی برای مراسم حاکم است و شعار همه آنها «لبیک یا حسین» است.

آیت الله خاتمی با بیان اینکه راهپیمایی اربعین از مصادیق تعظیم شعائر الهی است، افزود: این راهپیمایی باشکوه علاوه بر تعظیم شعائر الهی چهار عنوان قرآنی دیگر نیز دارد. اول آن که، این راهپیمایی بیعت با امام حسین(ع) است. بیعت با اباعبدالله(ع) بیعت با رسول خدا است. بیعت با رسول خدا طبق قرآن،  بیعت با خداوند است.

وی ادامه داد: دوم آن که با راهپیمایی اربعین، گام‌هایی برای به خشم درآوردن دشمن برداشته می شود. در عراق انواع و اقسام شیطنت ها را به کار گرفتند تا راهپیمایی بزرگ برگزار نشود، اما اگر از آسمان تیر و سنگ هم ببارد عاشقان امام حسین به راهپیمایی می روند.

خطیب نماز جمعه تهران اظهار کرد: جلوه سوم این راهپیمایی در تولی و تبری است؛ تولی به معنای دوست داشتن دوستان خدا و تبری به معنای دشمن داشتن دشمنان خداوند است.

آیت‌الله خاتمی تصریح کرد: این راهپیمایی تنها راهپیمایی شیعیان نیست، بلکه راهپیمایی بین‌المللی جهان اسلام است؛ محبت امام حسین(ع) اختصاص به شیعیان ندارد، بلکه یک هنجار بین‌المللی است.

عضو هیئت رئیسه و سخنگوی مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: راهپیمایی اربعین محل تجمع الهیون این عالم است؛ مسیحیان یهودیان و اهل تسنن در این راهپیمایی شرکت می کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد مسائل داخلی کشور، گفت: اسفند امسال یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی و اولین انتخابات میان دوره ای دوره پنجمین مجلس خبرگان رهبری برگزار می شود. مسئله مهمی است و طبیعی است که حال و هوای انتخاباتی و شور و نشاط انتخاباتی آغاز شده باشد.

وی با بیان اینکه انتخابات جشن سیاسی است، تاکید کرد: چهل سال قبل طاغوتی ها و قبل از آن هم اجازه نمی دادند که چنین انتخاباتی برگزار شود. کسانی که قرار بود نماینده مجلس شوند از سوی دولت انتخاب می‌شدند، اسامی آنها به شاه داده می‌شد و هر کسی را که شاه صلاح می دانست نماینده می‌شد، اما به برکت پیروزی انقلاب این جشن اتفاق افتاد و در ۴۰ سال اخیر نزدیک به ۴۰ بار ملت ایران پای صندوق های رای حاضر شدند.

آیت‌الله خاتمی تصریح کرد: هر کس که دلداده این انقلاب است باید تلاش کند تا مردم حضوری با شکوه پای صندوق های رای داشته باشند؛ اینجا جای اهداف سیاسی و حزبی نیست. اینجا جای عزت و آبروی نظام است.

وی تصریح کرد: برای برگزاری انتخابات باشکوه باید همه قانونمدار باشیم، مجریان کاندیداها و مردم باید قانونمداری باشند. قانون شکنی و تحقیر قانون در شأن  مسئولان نیست. ما اولین کشور نیستیم که انتخابات برگزار می‌کنیم، آخرین کشور هم نیستیم. همه جای دنیا انتخابات برگزار می شود

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه مردم سالاری این نیست که بی حساب و کتاب هرکسی وارد انتخابات شود، اظهار کرد: مردم به قانون اساسی رای دادند و قانون اساسی گفته که شورای نگهبان ناظر انتخابات است. طبق اصل ۹۹ قانون اساسی وظیفه شورای نگهبان نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری است.

آیت الله خاتمی افزود: طبق اصل ۹۸، تفسیر قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان است. شورای نگهبان هم گفته است این نظارت، نظارت استصوابی است، بنابراین، این سخن که بگوییم مردم خودشان خوب می‌فهمند و بگذارید رای بدهند و باید رای مردم را تمکین کرد به معنای آن نیست که نظارتی وجود نداشته باشد و هر کسی از راه رسید، بتواند در انتخابات شرکت کند.

خطیب نماز جمعه تهران با یادآوری اینکه نظارت استصوابی چیز جدیدی نیست، گفت: در انتخابات اول، شورای نگهبان نبود، اما امام خمینی (ره) هیئتی را تعیین کرد که آن هیئت نظارت استصوابی را اعمال و مسعود رجوی خبیث را رد کردند، بنابراین اینکه می‌گویند نظارت استصوابی چیز جدیدی است، اشتباه است. در زمان امام نظارت استصوابی به آن هیئت داده شد و قانون الان این نظارت را به شورای نگهبان داده است.

وی تصریح کرد: از رفتارهای ناپسند در آستانه انتخابات دو قطبی کردن جامعه است، دو قطبی که با آن رای بیاورند را  من به وضوح می‌بینم و می‌شنوم که برخی اظهارات اقدامات و ابلاغات، بوی دو قطبی کردن جامعه را می دهد. همه می فهمند، ما هم می فهمیم. این کار را انجام ندهید اگر واقعاً مصلحت کشور و جناح خود را می خواهید، بدانید دو قطبی کردن جامعه به مصلحت جامعه اسلامی نیست.

خطیب نماز جمعه تهران در ادامه با اشاره دیدار نخبگان با مقام معظم رهبری، یادآور شد: رهبر معظم انقلاب فرمایشات بسیار ارزشمندی با نخبگان داشتند، تحلیل این کلمات فرصت زیادی می خواهد. چون نگران هستم حق سخن را ادا نکنم.

وی همچنین در بخش دیگری از خطبه دوم با اشاره به اغتشاشات اخیر در عراق، اظهار داشت:‌ حدود دو هفته پیش اغتشاشاتی در عراق صورت گرفت و متأسفانه در این جریان بیش از 100 نفر کشته و بیش از 6 هزار نفر مجروح شدند. خبر تلخی بود، زیرا مردم این کشور مدت زمانی نیست که از شر دیکتاتوری صدام خلاص شدند.

خطیب جمعه تهران گفت:‌ خواسته‌ای که معترضین در این جریان داشتند، به تعبیر خود مسئولان عراقی و نخست وزیر عراق، خواسته حق بود که می توان به اصلاح ارائه خدمات اداری، اعتراض به بیکاری، ‌قطعی برق،  آب غیربهداشتی اشاره کرد. البته مسئولان عراق هم به آنها قول دادند که اوضاع را بهتر کنند. اصل این اعتراضات ریشه به جایی داشته است.

آیت الله خاتمی تصریح کرد:‌ بی تردید دشمنان مردم عراق، سوار این موج شدند. باید گفت که چرا در این زمان این اعتراض را انجام دادند و می توانستند این اعتراضات را به زمان دیگر موکول کنند. آنها چهار هدف از این کار را دنبال می کردند. یکی از آنها تحت الشعاع قراردادن اربعین بود که مردم از آنها بترسند و البته به فضل خدا ناکام ماند.

وی ادامه داد: امروز شاهد هستیم که از همه جای دنیا به کربلا می روند و تعداد زائران ایرانی اربعین کربلا چهاربرابرشده است. در سامانه سماح بیش از سه میلیون نفر ثبت نام کرده اند که نیمی از آنها رفته اند و نیمی دیگر در حال رفتن به کربلا هستند.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه هدف دیگر از این اغتشاشات، تفرقه میان دو ملت ایران و عراق است، عنوان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند که ایران و عراق دو ملتی هستند که دل ها و جان های شان به واسطه اهل بیت(ع) متصل به یکدیگرند و روزبه روز این اتصال بیشتر می شود. هیچ کسی نخواهد توانست این دو ملت را از هم جدا کند و توطئه آنها اثری ندارد.

آیت الله خاتمی بیان کرد:‌ سومین هدف دشمن نگران از پیوند خوردن ملت عراق با محور مقاومت و انتقام از برخی مسئولان عراقی است که قاطعانه در مقابل رژیم اشغالگر صهیونیستم و خواسته های نامشروع آمریکا ایستاند. آنها با این اغتشاشات خواستند انتقام بگیرند.

انتهای پیام  313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha