پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مؤتمر صحفي للناطق باسم مجلس خبراء القيادة آية الله السيد أحمد خاتمي بقم المقدسة

حوزه/ امام جمعه موقت تهران ولایت را از جمله ویژگی های امامان برشمرد و گفت: ولایت گاه ولایت تشریعی است و عرصه قانون و قانونوگذاری و ابلاغ دستور خدا است. گاه نیز ولایت تکوینی است؛ معجزات انبیا جلوه ای از آن ولایت های تکوینی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، آیت الله سید احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران، در ارتباط تلفنی با رادیو اربعین، با بیان اینکه انبیا و امامان خصایص و ویژگی هایی دارند، عنوان کرد: یک ویژگی این است که انبیا و امامان معصوم هستند و معتقدیم از ولادتشان تا مرگ و شهادتشان، سمت گناه و معصیت نمی روند.

وی افزود: انبیا و امامان به اذن خداوند، علم غیب دارند. علم غیب مختص خداست و خداوند این علم را به هرکس که واجد شرایط بداند می دهد و انبیا و امامان واجد شرایط هستند.

امام جمعه موقت تهران ولایت را از جمله ویژگی های امامان برشمرد و گفت: انبیا نیز این ویژگی را دارند، ولایت گاه ولایت تشریعی است و عرصه قانون و قانون گذاری و ابلاغ دستور خدا است. گاه نیز ولایت تکوینی است؛ معجزات انبیا جلوه ای از آن ولایت های تکوینی است.

وی افزود: منظور از ولایت تکوینی این است که می توانند در جهان هستی تاثیر گذار باشند. در سوره آل عمران آیه ۴۹ می فرماید: « وَرَسُولًا إِلَی بَنِی إِسْرَائِیلَ أَنِّی قَدْ جِئْتُکُمْ بِآیَةٍ مِنْ رَبِّکُمْ أَنِّی أَخْلُقُ لَکُمْ مِنَ الطِّینِ کَهَیْئَةِ الطَّیْرِ فَأَنْفُخُ فِیهِ فَیَکُونُ طَیْرًا بِإِذْنِ اللَّهِ وَأُبْرِئُ الْأَکْمَهَ وَالْأَبْرَصَ وَأُحْیِی الْمَوْتَی بِإِذْنِ اللَّهِ» من از سوی پروردگارتان برای شما نشانه ای آورده ام؛ من از گِل برای شما چیزی به شکل پرنده می سازم و در آن می دَمم پرنده ای واقعی می شود البته با اذن خداوند؛ و کور مادرزاد و مبتلای به پیسی را شفا می دهم؛ و مردگان را به اِذن خدا زنده می کنم. اسم این ولایت تکوینی است.

آیت الله خاتمی با بیان اینکه معجزاتی که از انبیا شنیده ایم، جلوه ای از ولایت تکوینی است، ادامه داد: کراماتی که از امامان دیده شده مثل شفای بیماران لاعلاج، جلوه ای از ولایت تکوینی امامان است.

وی در خصوص باور مسلمانان به ولایت تکوینی گفت: از منابعی که شیعه فراوان دارد و اهل سنت هم در این باره حدود ۳۰ روایت دارند، اعتقاد به ولایت تکوینی برای امامان سلام الله علیه اجمعین به ویژه سالار شهیدان ابی عبدالله الحسین (ع) است. این اعتقاد، اعتقادی است که این پل های جهان هستی امضای خدا را دارند. این امضا خدا همان معجزه و کراماتی است که امامان دارن.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه ما باید عاشق بی قرار اهل بیت (ع) باشیم چه بسا چیزی را که ما با اصرار می خواهیم به مصلحت ما نباشد، ازهار کرد: بنابراین اگر چیزی را از امامان خواستیم و طلب کردیم اما به ما ندادند راضی به رضای خدا باشیم و باور کنیم خالق هستی مهربان است و مصلحت ما را پی می گیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha