شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
خطبای جمعه لبنان

حوزه/ خطبای جمعه لبنان در خطبه های نماز جمعه حمله به نفتکش ایرانی در دریای سرخ را محکوم کرده و آن را اقدامی تجاوزکارانه و خطرناک دانستند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، خطبای جمعه لبنان در خطبه های نماز جمعه این هفته حمله به نفتکش ایرانی در دریای سرخ را محکوم کرده و آن را اقدامی تجاوزکارانه و خطرناک دانستند که مسئولیت آن متوجه مسببان آن است و این جنگ در چارچوب جنگ صهیونیستی آمریکایی علیه جمهوری اسلامی ایران است.

سید فضل الله: اعتماد به بیگانه کار اشتباهی است

سید علی فضل الله در خطبه نماز جمعه بیروت با اشاره به اینکه سوریه در روز های اخیر شاهد حوادث جدیدی بوده، گفت: ترکیه به بهانه تأمین امنیت مرز های این کشور به خاک سوریه وارد شده است و این حمله در زمانی صورت گرفت که سوریه در جهت استقرار امنیتی و سیاسی قدم بر می داشت.

وی ادامه داد: این حق هر کشوری است که از مرز های خود محافظت نماید و از خود در برابر تهدید های خارجی دفاع کند، امّا نباید این کار با نقض حاکمیت کشور دیگر یا تشدید درگیری در آن انجام گیرد.

سید فضل الله تصریح کرد: تأمین امنیت مرز ها با تضعیف سوریه برقرار نخواهد شد، بلکه از طریق تلاش برای حمایت از این کشور، تقویت آن، برقراری استقرار و حل مشکلاتی است که ترکیه از آن شکایت می کند و مرز های آن را تهدید می نماید.

سید فضل الله در بخش دیگر سخنان خود اشاره کرد: بعد از اقدام آمریکا در عقب نشینی از سوریه باید به تمامی کسانی که به آمریکا امید داشتند، بگوییم که تکیه کردن به بیگانه که تنها به فکر منافع خود است، کار اشتباهی است.

وی افزود: باید گزینه گفتگو میان احزاب و اقشار مختلف سوریه از عرب، کرد، مسلمان، مسیحی، شیعه، سنی و علوی پیش رو قرار گیرد تا به راه حلی که ضامن حقوق همه اقشار است، برسند.

شیخ خطیب حمله به نفتکش ایران در دریای سرخ را محکوم کرد

شیخ علی خطیب نایب رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان در خطبه نماز جمعه ضمن محکوم کردن حمله به نفتکش ایرانی در دریای سرخ، آن را اقدامی تجاوزکارانه و خطرناک دانست که مسئولیت آن به عهده کسانی است که در پشت پرده قرار دارند.

وی افزود: این تجاوز در چارچوب جنگ صهیونیستی آمریکایی علیه جمهوری اسلامی ایران قرار می گیرد.

شیخ خطیب در بخش دیگر سخنان خود ایام اربعین امام حسین (ع) را فرصت مناسبی برای بازگشت به مفاهیم این قیام مبارک دانست و گفت: این قیام موجب تمسک بشریت به ارزش های ایمانی و حفظ آموزه های دینی شد و آنان را به راه حق و استقامت در مقابله با باطل، ظلم و انحراف پایبند کرد.

وی به حوادث روز های اخیر عراق اشاره کرد و بیان داشت: تظاهرات مردم عراق برای مطالبه حقوق خود با فتنه انگیزی و اغتشاش همراه بود که از خارج مدیریت می شد، لذا مردم باید نسبت به خطرات و فتنه هایی که کشورشان را تهدید می کند، آگاه باشند.

شیخ خطیب از مردم خواست مطابق توصیه های حضرت آیت الله سیستانی عمل کنند و دولت خواسته آیت الله سیستانی را در خصوص اصلاحات سیاسی، مبارزه با فساد و تلاش در جهت منافع ملت، تحقق استقرار سیاسی، امنیتی و اجتماعی اجرایی کند.

نایب رئیس مجلس اعلای شیعی در خصوص حوادث ترکیه با بیان اینکه حمله ترکیه به سوریه، تجاوز علیه کشور دوست و نقض حاکمیت آن است، گفت: اگر ترکیه می خواهد از مرز خود محافظت کند باید با دولت سوریه در مبارزه با تروریسم و حمایت سوریه در آزاد سازی آن از گروهک های تکفیری همکار کند.

وی در پایان با اشاره به اینکه فشار های آمریکا و اقدامات جنایتکارانه آن موجب انفجار اجتماعی در لبنان می شود، از دولت لبنان خواست تسلیم دیکته ها و فشار های آمریکا نشود.

شیخ دعموش: مبارزه با رژیم صهیونسیتی و پایان دادن به اشغالگری وظیفه امت و کشور های منطقه است

شیخ علی دعموش نایب رئیس شورای اجرایی حزب الله در خطبه نماز جمعه تاکید کرد: مبارزه با رژیم صهیونیستی، پایان دادن به اشغالگری و تجاوز آن و مقابله با طرح آمریکا در حمایت از این رژیم و عادی سازی روابط، وظیفه امت و کشور های منطقه و ملت های آن است.

وی افزود: همه کسانی که به آمریکا اعتماد دارند، باید این را بپذیرند که به سراب تکیه کرده اند؛ چرا که عقب نشینی آمریکا از شمال سوریه و خالی کردن پشت کُرد ها، باید عبرت برای تمام کسانی باشد که به آمریکا امید بسته اند.

شیخ دعموش ادامه داد: رفتار آمریکا با کُرد ها و غیر آن مؤکد این است که آمریکایی ها از هم پیمانان خود حمایت نکرده و به پیمان نامه ها و توافق ها پایبند نیستند؛ چرا که منافع خود را بر همگی مقدم می دانند.

عضو ارشد حزب الله تاکید کرد: آن دسته از لبنانی ها که به آمریکا اعتماد دارند و با اقدامات و سیاست های آمریکا خیال بافی می کنند، باید عبرت بگیرند و بدانند که آمریکا آنان را می فروشد، آرمان هایشان را بر باد می دهد و در اولین چهار راه، آن ها را رها می کند تا در بحران ها غرق شوند.

شیخ قبلان: اقدام ترکیه در سوریه تجاوز علیه این کشور است

شیخ احمد قبلان مفتی جعفری لبنان در خطبه نماز جمعه با بیان اینکه منطقه بر روی بشکه ای از باروت قرار دارد و انفجارها از کشوری به کشور دیر منتقل می شود، گفت: خسارت های انسانی و مادی غیر قابل محاسبه است و دشمنی و کینه توزی میان رهبران و حکومت ها و حتی میان ملت ها تمامی حدود را زیر پا گذاشته است.

وی افزود: به جای اینکه روابط، تعامل و همکاری اقتصادی، امنیتی و توسعه ای میان کشور ها برقرار باشد، ثروت ها، دارایی ها و استقرار آن مورد هدف قرار می گیرد و از هر سو به آن چنگ می زنند.

شیخ قبلان تصریح کرد: این وضعیت نسبت به از هم گسستگی، فروپاشی و نابودی هشدار می دهد، آیا کسی هست که این وضعیت را درک کند و برای اتخاذ موضع عربی اسلامی شتاب نماید، از تسلیم و سر سپردگی دست بردارد و دست آشتی عربی- عربی و اسلامی – اسلامی دراز کند و صفحه اختلافات ساختگی را در هم پیچد، وحدت کلمه به و جود آورد و در جهت آرمان های منطقه و ملت های آن تلاش کند.

مفتی جعفری لبنان اقدام ترکیه در سوریه را تجاوز و تعامل کرد ها را سرپیچی از دولت قانونی سوریه دانست و گفت: آمریکا با منافع بازی می کند و امروز کرد ها را می خواهد به نابودی بکشاند.

وی افزود: آمریکا تنها یک تاجری است که برایش مهم نیست چه کسی ضرر می کند، این چیزی است که لبنانی ها باید آن را درک کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha