چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
ایرج مسجدی - سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق

مسجد متذکر شد: به مردم توصیه می کنم بعد از زیارت سعی کنند تا زودتر برگردند. سعی کنند اخلاق زیبنده و اسلامی خودشان را به مردم عراق و دست اندر کاران عراقی داشته باشند تا این سفر برای خودشان با حلاوت باشد و مشکل نداشته باشند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، ایرج مسجدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق، در گفتگوی تلفنی با رادیو اربعین، با اشاره به زائرانی که قصد عزیمت به عراق را دارند، گفت: زواری که به کربلا می آیند باید با این آمادگی روحی و ذهنی و درک شرایط واقعی که در اینجا وجود دارد، برنامه خود و سفرشان را تدارک ببینند و تنظیم کنند.

وی اظهار کرد: طبیعی است کشور عراق امکانات، زیرساخت ها، جاده ها، امکانات حمل و نقل و ترانسفورت و وسایل نقلیه اش برای پذیرایی از جمعیت میلیونی آن هم در مدت محدود را ندارد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق تاکید کرد: شهادت می دهم دولت عراق هرکاری که از دستشان بر می آید، انجام می دهند چون دولت و ملت عراق برای خدمتگزاری به زائر امام حسین (ع) علاقه مند هستند به همین دلیل از هیچ تلاشی دریغ نمی کنند.

وی ضمن بیان اینکه زائر اربعین باید خودش را برای شرایطی که در اینجا می گذرد آماده کند، گفت: با توجه به محدودیت جاده های کشور عراق، اگر تصادفی شود و یا ماشینی از مسیر منحرف شود، این حرکت عظیم و ترافیک سنگین ممکن است ساعت ها پشت این سانحه بمانند تا راه باز شود لذا زائری که پشت این ترافیک است باید کاملا آمادگی وقوع چنین اتفاقاتی را داشته باشد.

مسجدی ادامه داد: امکاناتی که در مرز به خصوص در طرف عراق در مواکب هست، دارای ظرفیت محدود و مشخصی است و زمانی که جمعیت ۱۰ تا ۲۰ برابر می شود، طبیعی است که ممکن است با کمبود آب و غذا مواجه شود و یا برای حمل و نقل با کمبود وسیله نقلیه مواجه شود.

وی تاکید کرد: برای یک حرکت عظیم میلیونی و همایش و هنگامه بزرگ اربعین، مردم ایران که بسیار با بصیرت هستند باید با آمادگی روحی و روانی و ذهنی بیایند و فکر نکنند همه چیز مهیا است و مشکل حمل و نقل و تغذیه ندارند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق به مردم توصیه کرد: زوار در کوله پشتی ها و کیف های دستی خود حتما مواد خشک غذایی همراه داشته باشند، تنقلات و خشکبار و بطری آب نیز همراه خود داشته باشند تا در صورت نیاز و ضرورت از آن ها تناول کنند.

وی با اشاره به حضور مردم از ایران و عراق و کشورهای دیگر در تمامی مسیرهای عراق اظهار کرد: حجم زوار ما در مرزهای شلمچه، چذابه و مهران و همچنین خسروی بسیار بالا بوده است. در مرز خسروی به دلیل اینکه مرز در بعد از ظهر ها تعطیل می شود، مسئولان فرصت پیدا می کنند تا زائرانی که باقی مانده اند را از مرز تخلیه کنند و به داخل عراق برسانند و بعد از این تعطیلی فرصت می کنند تا آمادگی های لازم را برای روز به بعد ایجاد کنند اما در مرز مهران و شلمچه که شبانه روزی است طبیعی است که این فرصت برای دست اندرکاران ایجاد نمی شود و ممکن است حجم زوار بیشتر باشد و مشکلاتشان بیشتر باشد.

مسجدی با بیان اینکه ما تا چهار روز دیگر هم با حجم ترافیک و جمعیت مواجه هستیم و این مشکلات را خواهیم داشت، اظهار کرد: بعد از آن به تدریج به این سمت می رویم که برگشت زوار به سمت ایران افزایش پیدا می کند و با باز شدن فضا زائران مشکل کمتری خواهند داشت.

وی متذکر شد: به مردم توصیه می کنم بعد از زیارت سعی کنند تا زودتر برگردند. سعی کنند اخلاق زیبنده و اسلامی خودشان را به مردم عراق و دست اندر کاران عراقی داشته باشند تا این سفر برای خودشان با حلاوت باشد و مشکل نداشته باشند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق با تاکید بر اینکه تاکنون مشکل امنیتی نداشته ایم، در عین حال بیان کرد: متاسفانه تعدادی از هموطنان ما جان خودشان را از دست دادند که یا در تصادف بوده یا سکته قلبی کردند و دوستان ما بسیج شدند و آن ها را به بیمارستان ها منتقل کردند و به افرادی که در تصادفات دچار مجروحیت شدند، رسیدگی می کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha