پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ حال و هوای اربعینی حرم سید الشهدا(ع)

حوزه/ محمدرضا رجالی از برگزاری راهپیمایی روز اربعین در اصفهان خبر داد و گفت: این راهپیمایی از ساعت ۶ صبح روز اربعین از میدان لاله آغاز می شود و از مسیر اتوبان فرودگاه به امامزاده جعفر ختم می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، محمدرضا رجالی، در جمع خبرنگاران، در تجمع صدهزار نفری اربعین حسینی در آستان مقدس امامزاده جعفر(ع)، با اشاره به رشد و گسترش این برنامه در طول ۲۳ سال گذشته تا کنون گفت: واقعه کربلا جلوی جریان انحرافی که در طی سال ها تمدن اسلامی را دستخوش تغییرات کرده بود گرفت و بعد از آن جریان اربعین در ماندگاری تمدن اسلامی و حسینی نقش کلیدی ایفا می کند.
 
عضو هیات امنای آستان مقدس امامزاده جعفر(ع) اصفهان افزود: از سال ۱۳۷۵ مراسم اربعین حسینی به عنوان برنامه شاخص این مجموعه فرهنگی و مذهبی هر ساله با استقبال و مشارکت گسترده مردم و با حرکت خودجوش و نمادین از میدان لاله اصفهان به سمت آستان مقدس امامزاده جعفر(ع) معروف به شاه کرم  برگزار می شود.

رجالی با اشاره به حضور ۱۰۰ هزار تا ۱۸۰ هزار زائر در مراسم روز اربعین امامزاده جعفر(ع) که بیشتر آنان را بانوان به خود اختصاص می دهند، تصریح کرد: در طول سال بیش از ۵۰ مراسم رسمی در آستان مقدس امامزاده شاه کرم برگزار می شود اما گستردگی مراسم اربعین به گونه ای است که مراسم روز اربعین با همکاری و مشارکت ۲۰ نهاد دولتی برگزار می شود.

وی مباحث فکری و زیرساخت های اعتقادی پیرامون موضوع اربعین را زیر ساخت نرم افزاری این تجمع بزرگ دانست و تصریح کرد: خدمات سخت افزاری جهت برگزاری این مراسم است که به عهده خود مردم گذاشته شده است و آستان مقدس نیز با برگزاری جلسات متعدد با دستگاه های امنیتی، ‌ نیروهای نظامی و انتظامی، استانداری، ‌ فرمانداری، اورژانس‌، ‌ آتش نشانی، ‌ حمل و نقل درون شهری و شورای تامین استان با برنامه ریزی های لازم مقدمات و زیرساخت های مناسب جهت رفاه حال زوار را فراهم آورده اند.
 
پذیرایی موکب ها در طول مسیر پیاده روی از زائرین

عضو هیات امنای آستان مقدس امامزاده جعفر(ع) با اشاره به جانمایی و استقرار موکب های پذیرایی در طول مسیر گفت: بطور تقریبی ۲۰ موکب که اغلب در خروجی روستاها به صورت مردمی و خودجوش به زوار خدمات رسانی می کنند.

رجالی افزود: در طول سال های گذشته تا کنون موردی از توزیع مواد غذایی غیر بهداشتی توسط موکب های مردمی گزارش نشده است و با توجه به تعداد زیاد زوار و اهمیت ایمنی غذا، در روز اربعین، پذیرایی متمرکز و اطعام ناهار از طرف آستان انجان نخواهد گرفت اما پذیرایی از زوار توسط ۸ موکب در محوطه امامزاده و  تحت نظارت آستان مقدس انجام می‌شود.
 
برنامه های آستان مقدس امامزاده شاه کرم در روز اربعین

وی با اشاره به برگزاری بزرگترین تعزیه رئال در این روز توسط بیش از ۲۰۰ بازیگر گفت:‌ پس از مراسم پیاده روی و اقامه نماز ظهر به امامت حضرت آیت الله طباطبایی نژاد نماینده ولی فقیه در استان، ‌ شاهد برگزاری بزرگترین تعزیه ایران در محل محوطه امامزاده هستیم.

وی با اشاره به حضور گردشگران داخلی و خارجی در این مراسم گفت: پس از گذشت سال ها این مراسم به یک جاذبه توریستی و گردشگری در این منطقه تبدیل شده است.

ساماندهی ترافیکی تجمع بزرگ روز اربعین

رجالی با اشاره به تجارب برگزاری این برنامه در سال های قبل گفت: با هماهنگی های انجام شده محل های جداگانه ای برای اسقرار خودروهای شخصی، اتوبوس‌های شرکت حمل و نقل درون شهری، خودروهای هیئات مذهبی و معلولین در نظر گرفته شده است و امکان تخصیص پارکینگ به ۲۰ هزار خودرو را فراهم آورده ایم.

وی افزود: با تمهیدات صورت گرفته محور حرکت اتوبوس های درون شهری از زوار پیاده جدا شده و علاوه بر پارکینگ امامزاده جعفر(ع) در صورت نیاز پارکینگ فرودگاه شهید بهشتی نیز در اختیار زوار قرار خواهد گرفت.
 
محدودیت های ترافیکی دراتوبان بین المللی فرودگاه شهید بهشتی

رجالی حمل و نقل زائرین در این روز را یک چالش جدی دانست و افزود: آستان مقدس امامزاده جعفر(ع) در مهمترین محور استراتژیکی اصفهان قرار گرفته است و تراکم زیاد جمعیت در این روز تاثیرات مستقیمی بر محور مواصلاتی فرودگاه شهیدبهشتی اصفهان و پایگاه های نظامی و محل گذر اتوبان دارد به همین منظور برای کنترل بار ترافیکی و حفظ امنیت زوار پیاده‌ در روز اربعین عبور و مرور خودروهای سنگین در این محور ممنوع است.

وی افزود: پروازهای فرودگاه شهید بهشتی در روز اربعین برقرار است و این برنامه هیچ خللی در برنامه پروازهای داخلی و خارجی ایجاد نمی کند و مسافرین جهت تردد و دسترسی آسان به فرودگاه حتما اصل یا تصویر بلیط پرواز خود را به همراه داشته باشند.

در ادامه قدرت افتخاری با بیان اهمیت مدیریت تردد زائرین در این روز گفت: با توجه به اینکه تولیت آستان مقدس زینبیه نیز در این روز برنامه خواهد داشت و زائر به این آستان مقدس اعزام می‌کند، تعداد ۳۰ دستگاه اتوبوس جهت سرویس‌دهی به زوار در این محل و ۱۵ دستگاه اتوبوس در میدان لاله پیش بینی شده است.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی اصفهان و حومه خاطر نشان کرد: بهطور متوسط هر ۳ دقیقه یک سرویس با حضور یک ناظر در امامزاده به میدان لاله و آستان زینبیه اعزام می شود.

وی افزایش ۵۰ درصدی خدمات نسبت به سال گذشته را یکی از راه‌کارهای مهم در کنترل و ایمنی جمعیت چندهزار نفری این مراسم دانست و تصریح کرد:  با هماهنگی های انجام شده با مدیریت آستان امامزاده جعفر(ع) پارکینگ اختصاصی جهت استقرار اتوبوس ها در نظر گرفته شده تا عابران پیاده که قصد عزیمت و استفاده از اتوبوس را دارند با کمترین مسافت بتوانند در بهترین موقعیت قرار بگیرند.

در این نشست مهرداد علی اکبری نماینده اداره کل راه وشهرسازی استان اصفهان با اشاره به اقدامات اداره متبوع گفت: بحث ایمنی در اولویتِ این اداره قرار دارد و هرسال به دلیل حضور گسترده مردم در روز اربعین در آستان مقدس امامزاده جعفر(ع)، حرکت خودروهای سنگین در محور مواصلاتی فرودگاه که مسیر برگزاری روز اربعین است ممنوع می‌شود و محور کارخانه قند به سمت خیابان جی جهت تردد این خودروها باز است.

وی با اشاره به ازدحام جمعیت در مقابل موکب های بین راهی گفت: با توجه به تجربیات سال های گذشته و در جهت تامین ایمنی زوار محل های ایمنی برای برپایی موکب ها جانمایی شده که اغلب در مقابل خروجی روستاهای مجاور اتوبان قرار دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha