پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
لقمانی

حوزه/ حجت‌الاسلام‌والمسلمین لقمانی با اشاره به اهمیت خانه و خانواده در آموزه‌های دینی، گفت: یکی از مسائلی است که دشمن درباره آن سرمایه گذاری کرده است، ایجاد خانواده پریشان بین مسلمانان است و گسست نسل‌ها را در سر دارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد لقمانی امروز در جلسه درس اخلاق جامعه‌الزهرا علیهاالسلام که با حضور اساتید و بانوان طلبه در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، به موضوع این جلسه که خانواده متعادل و مطلوب در نگاه قرآن و آموزه‌های دینی است، اشاره و عنوان کرد: یکی از موضوعاتی که باید در قمستی از زندگی باز نگه داریم، بحث خانواده است.

استاد اخلاق حوزه تصریح کرد: یکی از مسائلی است که دشمن درباره آن سرمایه گذاری کرده است، ایجاد خانواده پریشان بین مسلمانان است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لقمانی افزود: یکی از برنامه‌های صهیونیست‌ها این است که خانواده‌های مسلمان را متلاشی کنند؛ همان مسئله ای که امروز غرب دامنگیر آن است.

لزوم توجه به موضوع خانواده در اسلام

وی با بیان اینکه بانوان طلبه باید در زمینه موضوع خانواده فعالیت داشته باشند، گفت: ما در آموزه‌های دینی و در قرآن کریم، سوره نساء را درباره خانواده داریم که با امر به تقوا آغاز می‌شود و خانواده پاک را معرفی می‌کند.

استاد اخلاق حوزه با اشاره به آیه اول سوره نساء، ابراز داشت: خداوند در ابتدای این سوره می‌فرماید: « ای مردم، درباره همنوعان خود از پروردگارتان پروا کنید و حقوق یکدیگر را پاس دارید، همان کسی که شما را از یک تن (آدم) آفرید و همسرش را از نوع او خلق کرد»، خداوند متعال در ابتدای این سوره به موضوع خانواده پرداخته است، آخر سوره هم با بحث خانواده پایان پیدا می‌کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لقمانی با اشاره به جایگاه زن در جاهلیت اولی و در جاهلیت مدرن، افزود: در آموزه‌های دینی اسلام، زن مظهر جمال و جلال الهی است و تنها در اندیشه‌های اسلامی و بر اساس آموزه‌های دینی آمده که مرد از دامن زن به معراج می‌رسد.

اهمیت خانه و خانواده در آموزه‌های دینی

وی با اشاره به اهمیت خانه و خانواده در اسلام، تصریح کرد: بعضی مردم خانه خود را بدون دلیل موجهی می‌فروشند یا می‌خواهند در جایی سرمایه گذاری کنند؛ اما در روایت داریم کسی که به بدون دلیل موجهی خانه اش را بفروشد، خداوند یک فرشته هادم بالای سر پول می‌گذارد تا این پول را نابود کند.

کارشناس برنامه تلویزیونی «سمت خدا» با بیان اینکه خانواده و خانه باعث برکت می‌شود، گفت: همه اعضای خانواده برای حفظ این بنیان باید تلاش کنند و به محض اینکه کارشان در بیرون از خانه تمام شد به خانه برگردند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لقمانی با بیان اینکه خانه و خانواده حدود و حریم دارد، ادامه داد: خانه مقدس است؛ چنانچه در اسلام آمده کسی که وارد خانه ای شد و کسی در خانه نبود، سلام کند زیرا فرشتگان در خانه در حال رفت و آمد هستند.

وی با توصیه بر اینکه، گوشه ای از خانه را محل عبادت و سجده گاه قرار دهید، اضافه کرد: کسی که با وضو در خانه اش بخوابد، در نور می‌خوابد و در نور بیدار می‌شود و تا صبح برای او عبادت نوشته می‌شود.

دشمن گسست نسل‌ها را در سر دارد

استاد اخلاق حوزه با بیان اینکه دشمن گسست نسل‌ها را در سر دارد، عنوان کرد: متأسفانه امروز شرایط زندگی به گونه ای شده که فرزند ساعت 5 صبح شام می‌خورد و پدر صبحانه؛ و چقدر بین نسل‌ها فاصله است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لقمانی با تصریح بر اینکه برخی خانه‌ها عبادت‌آفرین هستند، یادآور شد: ما دو نوع خانواده داریم، خانواده رحمان و خدایی و خانواده وهمانی و شیطانی که هر یک ویژگی‌هایی دارند.

وی افزود: خداوند در آیه‌های 54 و 55 سوره مریم می‌فرماید: « و رسول و پیامبری ( بزرگ ) بود؛ او همواره خانواده‌اش را به نماز و زکات فرمان می‌داد»؛ خانواده خدایی و مطلوب، لذت‌های روزمره را دارد اما در عین حال هدفمند، آرمان گرا و عزت آفرین است.

خانواده آرمان گرا احساس نشاط می‌کند

استاد حوزه با اشاره به آیه 11 سوره فتح که خداوند می‌فرماید بزودی متخلّفان از اعراب بادیه‌نشین (عذرتراشی کرده) می‌گویند: «(حفظ) اموال و خانواده‌های ما، ما را به خود مشغول داشت»، تصریح کرد: برخی افراد هدف زندگی را فراموش می‌کنند و تنها به دنیا مشغول می‌شوند، حال آنکه افرادی هم در مسائل معنوی غرق می‌شوند و با عمق جان به یاد خدا هستند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لقمانی بیان داشت: زیباترین حالت سجده آن است که در گوش زمین پچ پچ می‌کنی و در آسمان صدایت شنیده می‌شود؛ با عمق جان اشک می‌ریزیم اما نمی دانیم یک قطره اشک چقدر وزن دارد که تا از چشمانم جاری می‌شود، اینقدر سبک می‌شویم.

وی ادامه داد: افراد معنوی و روحانی در هنگام پیری روحانیت و معنویت بیشتری دارند، نسبت به معنویت عطش بیشتری دارند و زندگی برای آنان راحت تر است، اما انسان‌های غیرمعنوی در هنگام پیری، احساس ورشکستگی می‌کنند.

کارشناس برنامه تلویزیونی «سمت خدا» اضافه کرد: افراد باتقوا مثل افراد بی‌تقوا از لحظات زندگی بهره بردند، نماز خواندند و واجبات را انجام دادند، اما ابدیتی در مقابل چشمان آنان است که برای افراد بی‌تقوا نیست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لقمانی یادآور شد: کسانی که خدایی و رحمانی هستند، کیلومتری زندگی نمی‌کنند، بلکه میلی‌متری زندگی می‌کنند. مهمانی می‌روند، با دوستان هستند، اما لذات عادی و مادی را بیشتر از دیگران می‌برند، زیرا انرژی خود را به اندازه صرف می‌کنند.

وی اظهار داشت: برخی می‌گویند ما خانواده شادی هستیم و مانند شما مذهبی‌ها نیستیم، اما بعد از مدتی به قدری احساس ورشکستگی و سرشکستگی می‌کنند، زیرا انسان برای این آفریده نشده که صبح تا شب بگوید و بخندد، بلکه آفرینش، مدرسه است.

استاد اخلاق حوزه بیان کرد: خانواده‌ای که آرمان گرا باشد احساس نشاط می‌کند، اما افرادی که مشغول دنیا می‌شوند، هر چه در این مسیر بمانند، حسرت و افسوس آنان بیشتر می‌شود.

بانوان طلبه باید در واژه یابی و واژه شناسی مجتهد شوند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لقمانی گفت: بدترین پندی که می‌توان به بنده‌ها داد، این است که «خودت باش»، زیرا زندگی برخی افراد نمایش است.

وی با بیان اینکه خداوند متعال هر دو جلوه جهنمیان و بهشتیان را در قرآن کریم آورده است، عنوان کرد: وقتی به بهشتیان گفته می‌شود که چه شد که به بهشت وارد شدید، « می‌گویند: ما در میان خانواده خود بیمناک بودیم» (آیه 26 سوره طور)؛ یعنی عاطفه شدید همراه با هراس زیاد تا گناهان آنان دامن ما را نگیرد.

استاد حوزه علمیه قم با تصریح بر اینکه بانوان طلبه باید در واژه یابی و واژه شناسی مجتهد شوند، خانواده بهشتی را ترسیم کرد و افزود: خداوند در آیه 47 سوره حجر می‌فرماید: « هر گونه حسد و کینه و دشمنی را از سینه آنها برمی‌کنیم (و روحشان را پاک می‌سازیم) در حالی که همه برابرند، و بر تختها روبه‌روی یکدیگر قرار دارند»، خانواده بهشتی اینگونه هستند.

سیره حضرت زهرا علیهاالسلام در خانه

وی با بیان اینکه خانواده بهشتی در زندگی احساس آرامش می‌کنند، به سیره زندگی علوی و فاطمی اشاره کرد و گفت: امام علی علیه‌السلام و حضرت زهرا علیهاالسلام هم با یکدیگر شوخی می‌کردند، حضرت زهرا علیهاالسلام و امام علی علیه‌السلام یکدیگر را با عشق صدا می‌زدند و با فرزندان خود با ملاطفت سخن می‌گفتند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لقمانی ادامه داد: حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام گاهی در برخورد با کودکان از شعر استفاده می‌کردند، حضرت زهرا علیهاالسلام خطاب به امام حسن علیه‌السلام می‌فرمایند: حسن جان مانند پدرت علی(ع) باش/ و ریسمان را از گردن حق بردار؛ و خدای صاحب نعمت و احسان کننده را پرستش کن/ و با افراد بدخواه و کینه توز دوستی مکن.

وی تصریح کرد: کودکان شعر را دوست دارند و به مرور قدرت ادبی پیدا می‌کنند، حضرت زهرا علیهاالسلام رسم الخط به کودکان آموزش می‌دادند، خوشنویسی، شعر و ورزش از مواردی بود که حضرت زهرا علیهاالسلام به فرزندان خود توصیه می‌کردند.

کارشناس برنامه تلویزیونی «سمت خدا» یادآور شد: حضرت زهرا علیهاالسلام فرزندان خود را برای شب‌های قدر بیدار می‌کردند و به تربیت دینی فرزندان خود اهمیت می‌دادند.

وی با اشاره به ویژگی‌های خانواده بهشتی، گفت: وقتی امام علی علیه‌السلام به عنوان جهیزیه زره خود را فروختند، پول را به پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم دادند، حضرت رسول پول‌ها را به سلمان و عمار دادند تا سلمان برای حضرت زهرا علیهاالسلام ظرف و عمار عطر خریداری کنند.

تمام واجبات و مستحبات به انسان نشاط می‌دهد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لقمانی در ادامه تصریح کرد: تمام واجبات و مستحبات به انسان نشاط می‌دهد، تمام مکروهات و محرمات، سرور را از انسان می‌گیرد. سرور از سِرّ و شادی درون می‌آید، فرح به معنای شادی هدفمند، اما مرح به معنای سرکشی است.

وی با بیان اینکه ما در امور زندگی باید نگاه جدیدی پیدا کنیم، تأکید کرد: اگر زنی برای رضای خدا لیوان آبی به همسر خود بدهد ثواب آزاد کردن بنده‌ای از اولاد حضرت ابراهیم به نام آن زن ثبت می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha