جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ جلسه درس اخلاق آیت الله شب زنده دار در مسجد اعظم

حوزه/ ‌معاون فرهنگی حوزه علمیه خاتم الانبیاء داران بر ضرورت آموزش اخلاق به دیگران ضمن یادگیری آن توسط طلاب تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام مقصودی، در نشست اخلاقی با موضوع «علم اخلاق» در جمع طلاب مدرسه علمیه الزهرا(س) فریدن گفت: مراد از آیه ۳۱ سوره بقره این است که خداوند همه حقایق و اسرار هستی را به انسان آموخته است،  معلم واقعی انسان خداست و قلم، بیان، کتاب و استاد زمینه تعلیم انسان است و برتری انسان بر فرشتگان این است که فرشتگان تولید علم ندارند و فقط کارشان عبادت است.

وی گفت: در اسلام تأکید زیادی بر علم آموزی شده است زیرا اگر بخواهیم علم را تقسیم بندی کنیم در یک نگاه به علم واجب و غیرواجب تقسیم می شود که علم واجب نیز به واجب کفایی و عینی تقسیم علم واجب کفایی نیز به شرعی و غیرشرعی تقسیم می شود که واجب کفایی غیرشرعی به دو دسته مفید و پسندیده و ناپسند و مذموم تبدیل می شود. مفید و پسندیده مانند ریاضیات، پزشکی و ... و ناپسند و مذموم یادگرفتن حرام است مگر اینکه نیاز داشته باشیم.

حجت الاسلام مقصودی گفت: علم واجب عینی علومی است که ندانستن آن زیان و عذاب اخروی داشته باشد که به سه دسته عقاید، اخلاق و احکام تقسیم می شود که ترتیب در یادگیری این علوم مهم است.

وی تصریح کرد: علم نظری با دانستن کامل می شود مانند علم به موجودات هستی که نیازی به عمل ندارد و دسته دیگر علم عملی که با عمل کامل می شود.

معاون فرهنگی حوزه علمیه خاتم الانبیاء داران گفت: در دسته بندی دیگری علم به لدنی و اکتسابی تقسیم می شود که علم لدنی بدون تلاش و به صورت یک جا به انسان داده می شود و علم اکتسابی با تلاش انسان به دست می آید.

حجت الاسلام مقصودی یکی از علوم اکتسابی را واجب عینی اخلاقی دانست و افزود: اگر یک عمل غیراخلاقی که مورد نظر متشرع واقع نیست از شما به عنوان یک طلبه اتفاق بیفتد غیر از اینکه خود شما را زیر سوال می برد، مجموعه حوزه علمیه نیز زیر سوال می رود پس بر ما واجب است که اخلاق را یاد بگیریم و به دیگران نیز آموزش دهیم و با توجه به حدیث «انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق» می توان گفت که علت بعثت انبیاء کامل کردن مکارم اخلاق است.

وی در پایان گفت: اخلاق به سه دسته نظری، تطبیقی و عملی تقسیم می شود که اخلاق عملی به دو دسته قلبی و بدنی، اخلاق عملی قلبی به حسن ظن، عدم بخل و غیره و اخلاق عملی بدنی به سخاوت، عبادت، دفاع و امثال اینها تقسیم می شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha