چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
حجت الاسلام مرتضوی پناه مدرسه علمیه خواهران حضرت فاطمه محدثه

حوزه/ کارشناس دینی با اشاره به این نکته که میوه یقین توکل است و آرامش نیز در پی توکل به دست می آید، با اسناد به روایتی از پیامبر(ص) قویترین مردمان را کسانی معرفی کردند که  توکلشان به ذات حق بیشتر باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، نشست اخلاقی معرفتی با موضوع «خانواده قرآنی» با سخنرانی «حجت الاسلام حسین مرتضوی پناه» مبلغ حوزه با حضور طلاب، کادر و عموم بانوان در سالن اجتماعات مرکز تخصصی فقه و اصول النفیسه اصفهان برگزار شد.

حجت الاسلام مرتضوی پناه با بیان حدیثی از پیامبر اکرم (صلی الله علیه)  گفت: خداوند در ۵ چیز خیر کثیر قرار داد که در بین مردم کم تقسیم شده است اولین آن عقل است ایشان با استدلال به حدیث حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله که می فرمایند: (ما قسم اللّه للعباد شیئاً افضل من العقل …) اعطای عقل به بندگان را به عنوان خیر کثیر ذکر کرد.

وی با بیان این نکته که عقل سه اثر باطنی و سه اثر ظاهری  دارد خاطر نشان کرد: خشوع که تبلور آن در نماز است به عنوان اولین اثر باطنی عقل است، از راههای کسب خشوع؛ خواندن نوافل و فراغت بال است.

مبلغ حوزه دومین راه کسب خشوع در نماز را اینگونه عنوان نمود؛ نماز را آنگونه بخوان که گویی آخرین نماز توست و دیگر هرگز نمی توانی نمازی بخواهی و چیزی نگو که بعد دنبال آن عذر خواهی کنی و از آنچه در دست مردم است، چشم بپوش.

وی گفت: دومین اثر باطنی عقل عبرت گیری ست که با زیارت اهل قبور حاصل می شود و غم و غصه را از بین می برد و روش دیگر در عبرت گیری، نگاه کردن است.

این پژوهشگر حوزوی نگاه به والدین، ترک نگاه حرام، بیدار ماندن در شب، سفر کردن و اشک ریختن به خاطر خوف از خداوند را به عنوان عبادات چشم برشمرد.

وی در ادامه سومین اثر باطنی عقل را تفکر بیان کرد و گفت: عبادت سه نوع است، عبادت بدنی، مالی، فکری؛که فکر کردن در نعمت های الهی منجر به شکر می شود.

حجت الاسلام مرتضوی پناه دومین مورد از  ۵ خیر کثیر که بازگشت همه ی آن ها به عقل است؛ را  شکر دانست و با اذعان به این مطلب که شکرکنندگان طبق نص قرآن «وقلیل من عبادی الشکور» کم هستند، بیان کرد: خداوند دو نوع شکرگزاری را در سوره مبارکه کوثر به انسان آموخت، شکر زبانی و شکر عملی"فصل لربک وانحر"

کارشناس مباحث دینی ضمن تلاوت آیه... سوره بقره "واذ نجیناکم من آل فرعون یسومونکم سوء العذاب..."گفت: دو راه برای شکر گزاری وجود دارد که اولین آن نگاه کردن به گذشته است که قبلا در چه وضعیتی زندگی می کردید و دومین آن با توجه به روایت پیامبر (صلوات لله علیه) این است که اگر می خواهید شاکر باشید به زیر دست نگاه بیندازید .   

وی در ادامه بیان حدیث گفت: سومین مورد از پنج خیر کثیر که در بین مردم کم تقسیم شده است؛ یقین است، یقین به دو چیز تعلق میگیرد، ذات پاک حضرت حق و یقین به قیامت.

کارشناس دینی با اشاره به این نکته که میوه یقین توکل است و آرامش نیز در پی توکل به دست می آید، با اسناد به روایتی از پیامبر(ص) قویترین مردمان را کسانی معرفی کردند که  توکلشان به ذات حق بیشتر باشد.

حجت الاسلام مرتضوی پناه خاطر نشان کردند: برای افزایش توکل از ذکر "یامسبب الاسباب" باید مدد جست؛ چرا که طبق آیات قرآن، خداوند سبب ساز است و بسیاری از کارهای بزرگ را با اسباب کوچک انجام می دهد مانند شکست اصحاب فیل با سجیل .

وی اثرات ضعف در یقین را انجام گناه و داشتن استرس دانست و اظهار داشت: از ثمرات توکل، اخلاص است که سخاوت از اثرات اخلاص است، نصیب انسان می شود.

حجت الاسلام مرتضوی پناه با استناد به روایت پیغمبر که فرمود:"انفق و لا تخف فقرا" گفت: پیامبر بهشت را برای شخص انفاق دهنده ضمانت کرده است.

استاد اخلاق بیان داشت: چهارمین موردی که در بین مردم کم تقسیم شده صبر است،که باید آن را به فرزندان خود آموخت که در انجام کارها و رسیدن به خواسته های خود عجله نکنند و پنجمین وآخرین مورد خیر کثیر، قناعت است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha