پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ پذیرایی مردم کردستان در موکب‌ها از زوار اربعین

حوزه/ مصطفی نوریان گفت: در سال گذشته تعداد موکب های استان اصفهان حدود ۷۵ عدد بوده که امسال به ۱۱۶ عدد رسیده و ۸۵ هزار نفر ظرفیت اسکان موکب های استان در سال گذشته بود که امسال به ۱۳۰ هزار نفر رسیده است.

مصطفی نوریان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کربلا، پیرامون تشریح آخرین وضعیت موکب های استان مستقر در کربلا در ایام اربعین ۹۸ اظهار کرد: علی رغم وجود همه مشکلات اقتصادی و اجتماعی و تشدید مسایل مالی ولی به حول وقوه الهی و بر اساس تلاش ملت عظیم و محب عترت الله شاهد افزایش ۳۲ درصدی در زمینه تعداد موکب های مستقر و رشد ۳۵ درصدی در زمینه ظرفیت پذیرایی از زائران و محل اسکان هستیم.

مسئول ستاد بازسازی عتبات استان اصفهان بیان کرد: در سال گذشته تعداد موکب ها حدود ۷۵ عدد بوده که امسال به ۱۱۶ عدد و ۸۵ هزار نفر ظرفیت اسکان موکب های استان در سال گذشته بود که امسال به ۱۳۰ هزار نفر رسیده است. همچنین سهم تغذیه روزانه در اربعین گذشته ۲۵۰ هزار پرس بوده که امسال به ۴۵۰ هزار پرس رسیده است.

نوریان با اشاره به اینکه موکب ها از لحاظ کمی و کیفی بسیار مجهزتر شده اند، گفت: امسال برای اولین بار سامانه ثبت اطلاعات موکب داران به خوبی عمل کرد و مسئولین موکب به هنگام وارد سامانه شدند واطلاعات و تجهیزات خود را ثبت کردند.

وی ادامه داد: امسال برنامه ریزی ها به خوبی جهت اعزام وسایل و موکب داران صورت گرفت. فقط به جهت رشد چشمگیر تعداد زوار اربعین و ازدحام جمعیت مشکلاتی برای ورود وسایل نقلیه حامل تجهیزات موکب ها در مرزها ایجاد شد که استقرار موکب ها را در کربلا با تاخیر روبرو ساخت.

مسئول ستاد بازسازی عتبات استان اصفهان تصریح کرد: بر این اساس تا به امروز ۸۵ درصد از موکب های استان در کربلا به صورت کامل مستقر شده اند و ۱۵ درصد مابقی در حال استقرار تجهیزات خود هستند.

وی خاطرنشان کرد: عملیات خدمت رسانی به زوار از چندین روز گذشته توسط موکب های استان اصفهان آغاز شده است و مشکل خاصی در زمینه اسکان و پذیرایی زوار نیست فقط مشکل حاد امسال بحث گرما، تامین آب شرب و یخ  است که در زمینه خنک سازی موکب داران استان تاحدود زیادی با قراردادن کولرها مرتفع کردند.

نوریان ابراز کرد: تامین آب شرب روزانه و تامین یخ در کربلا برای زوار ایرانی به یک بحران تبدیل شده است و باید دولت عراق در این زمینه اقدام جدی برای سالهای آتی بکند.

وی با تاکید مجدد بر افزایش دو برابری تعداد زوار ایرانی در اربعین ۹۸ عنوان کرد: قطعا برای سالهای آتی باید در این زمینه تدابیر ویژه ای اندیشیده شود که یکی از نیازهای جدی برای سالهای آینده تامین زمین جهت استقرار موکب ها در کربلا است چرا که سال به سال ساخت و ساز در شهر کربلا رو به افزایش است.

مسئول ستاد بازسازی عتبات استان اصفهان یادآورشد: رینگ های ۱و۲ و۳ شهر کربلا سال به سال برای استقرار موکب ها بسیار محدود شده است و برای این مشکل هم دولت عراق باید تدبیری ویژه کند چرا که سال گذشته حدود ۸۰۰موکب از سراسر ایران بودند و امسال حدود۳ هزار موکب مستقر شده اند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha