جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت‌الاسلام سید کاظم سید باقری

حوزه/ عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: اجتماع عظیم مردم در روز اربعین در کربلای معلی یک تجمع مذهبی و فرقه‌ای نیست بلکه یک راهپیمایی فرا دینی و فرامذهبی است و درواقع جلوه گری همه مسلمانان و همه آزادی خواهان عالم است.

حجت‌الاسلام سید کاظم سید باقری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به پیاده‌روی اربعین اظهار داشت: تجمع میلیونی اربعین یکی از بارزترین جلوه‌های قدرت الهی است که  در حول حرم امام حسین (ع) و قیام آن حضرت، ظهور و بروز پیدا کرده است.

وی ادامه داد: ازآنجایی‌که امام حسین (ع) تمام هستی خودش را به‌پای دین خدا گذاشت، خداوند هم در گسترۀ تاریخ، همه قدرت و عزت خودش را در پشتیبانی و پشتوانۀ قیام ایشان قرار داده است، لذا اربعین مظهری است از قدرت خداوند که به واسطۀ امام حسین (ع) در عصر جدید، جلوه­گری می‌کند و دارای خیر و برکات فراوان برای جهان اسلام است.

حجت‌الاسلام سید باقری تأکید کرد: هیچ آیین، دین و فردی نتوانسته است به‌صورت خودجوش در طول تاریخ تجمعی به‌مانند اربعین را شکل دهد و این نشان از آن دارد که خداوند، قدرت خودش را پشتیبان قیام امام حسین (ع) قرار داده است و به تعبیر دیگر، گویی قطره‌های خون امام حسین (ع) که برای حفظ دین خدا، به زمین ریخته شد، به اقیانوس‌های بی‌کران قدرت و عظمت الهی متصل شده است.

وی با بیان این‌که پیاده‌روی اربعین یک حرکت فرا دینی است، تصریح کرد: اجتماع عظیم مردم در روز اربعین در کربلای معلی یک تجمع مذهبی و فرقه‌ای نیست بلکه یک راهپیمایی فرا دینی و فرامذهبی است و درواقع جلوه گری همه مسلمانان و همه آزادی خواهان عالم است.

وی خاطرنشان کرد: همه آن‌هایی که به نحوی به این راهپیمایی دل‌بستگی دارند با الهام از قیام امام حسین (ع) که در مقابل ظلم ایستاد و تن به ذلت نداد، در این مراسم حضور پیدا می‌کند.

استاد حوزه و دانشگاه بابیان این‌که پیاده‌روی اربعین نباید فرقه‌ای و گروهی شود، تصریح کرد: این پیاده‌روی باید به شکل مردمی و خودجوش باقی بماند و اجازه انحراف به آن داده نشود و دولت‌ها و نهادها صرفاً باید بسترهای لازم مانند امنیت را برای شکل­ گیری هر چه بهتر آن فراهم کنند.

وی ادامه داد: نکته بعدی وحدت است همه‌کسانی که در این راهپیمایی شرکت می‌کنند بر یک عنصر اشتراک دارند و آن عبارت «حب الحسین یجمعنا» یعنی عشق امام حسین جمعیت میلیونی را گرد هم جمع می‌کند.

حجت‌الاسلام سید باقری بابیان این‌که باید بر فضای وحدت‌آفرین و دشمن‌شکن راهپیمایی تأکید شود، ابراز داشت: باید مراقبت‌های لازم صورت بگیرد که این‌گونه تجمع‌ها گرفتار خرافه‌پرستی و انحراف نشود؛ چراکه هدف اصلی قیام امام حسین آن بود که در جامعۀ اسلامی، اصلاح­گری کند، ایشان فلسفۀ قیام خویش را چنین بیان کرده است که «إِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الاِصْلاحِ فِی أُمَّةِ جَدِّی، اُرِیدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهی عَنِ الْمُنْکَرِ، وَ اَسِیرَ بِسِیرَةِ جَدِّی وَ أَبِی عَلِیِّ بْنِ أَبِی طالِب»، من برای اصلاح­گری در امت و آیین جدم، برخاسته­ام و اراده­ کرده­ام تا امر به معروف و نهی از منکر کنم و بر سیرۀ جدم و پدرم علی بن ابی طالب(ع)، حرکت کنم. لذا این جمعیت میلیونی، همراه با راهپیمایی خودشان اعلام می‌کنند که یا حسین!، ما با تو و در کنار تو و برای هدف قیامت در کنارت هستیم. لذا باید تلاش کرد تا فریضۀ امر به معروف و نهی از منکر در جامعۀ اسلامی به ویژۀ در مسائل سیاسی-اجتماعی، اجرایی و عملیاتی شود و حرکت در جهت مسیر قیام امام حسین(ع) باشد.

وی بیان داشت: هدف قیام امام حسین (ع) باید در راهپیمایی اربعین جلوه گری کند یعنی اگر امام حسین فرمود که برای امربه‌معروف و نهی از منکر و اصلاح در دین جدم قیام می‌کنم این فرایند همچنان در این راهپیمایی‌ها باید بیان شود که هدف اصلی فراموش نشود.

حجت‌الاسلام سید باقری افزود: این تجمع خود بهترین بستر است که معارف اهل‌بیت (ع) به‌درستی و به اصالت بازگو شود و به گوش همه مشتاقان عالم برسد؛ ما باید به بهترین نحو از این فرصت طلایی، بهره ­های کافی و شایسته را ببریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha