پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
داود امامی

حوزه/ داود امامی گفت: نهضت عاشورا؛ وجود امام حسین (ع) و فرهنگ عاشورا تمامی مرزهای قومیت‌گرایی، پان‌عربیسم، پان‌ترکیسم و پان ایرانیست را درنوردیده است. کسی که در عالم و در طول تاریخ بخواهد مستقل باشد و ندای آزادی ‌خواهی سر دهد و ندای مخالفت با ذلت و ننگ را فریاد کند، توجه و نگاهش تأثیر گرفته از قیام امام حسین (ع) است. امام حسین علیه السلام با قیام خود فرهنگ‌ها و مرزهای فرهنگی، ملی‌گرایی و قوم‌گرایی را جابه‌جا کرد.

داود امامی، کارشناس ارشد جغرافیای سیاسی، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کردستان، اظهار داشت: به دلیل سیطره حکومت‌های متعصب با گرایش‌های تند ناسیونالیستی طی قرن معاصر در منطقه عراق در سالیان طولانی، حاکمان آن موانع زیادی برای زیارت عتبات عالیات و به ویژه ایام محرم و اربعین برای دوستداران اهل بیت علیهم السلام ایجاد می‌کردند.

امامی تصریح کرد: در دوران حکومت رژیم صدام با زیارت اربعین به ‌شدت برخورد می‌ شد تا حدی که علما و مردم زیادی از شیعیان عراقی در این راه به شهادت رسیدند. طی سال‌های بعد از سقوط صدام، این مسئله گسترش پیدا کرد و تبدیل به یک نماد قدرت در ابراز وحدت بین مسلمین شد و آرام آرام این موضوع، نماد وحدت جامعه اسلامی گردید.

مدیرمسئول روزنامه سراسری باور ملی افزود: اربعین علاوه بر آن‌ که برای ما دوستی و علاقه‌مندی و محبت متقابل ایجاد می‌کند، قدرت و امنیت هم می‌آورد؛ به آسان‌ترین روش، شیعیان ایرانی، کویتی، سرزمین حجاز، یمنی و اهل تسنن چینی، مالزیایی و ترکیه‌ای از کشورهای مختلف و حتی طیف بسیاری از کسانی که مسلمان نیستند اما برای پژوهش به این مراسم می‌آیند با یک حقیقت و بهشت انسانی وسیعی روبرو می‌شوند که در این بهشت با یک روح متعالی جمعی در کریدور اربعین روبرو می‌شوند. در این کریدور همه یکسان هستند و تفاوت نقش و رنگ وجود ندارد.

امامی در ادامه خاطر نشان ساخت: بعد از این وحدت، هیچ دولتی در عراق نمی‌تواند مردمش را متقاعد کند که با مردم ایران یا هر دولتی دیگری بجنگند. هیچ دولتی در عربستان نمی‌تواند شیعیانش را قانع کند تا با شیعیان عراق بجنگند. هیچ‌کدام از جریان‌هایی که تا امروزِ تاریخ توانستند بر جهل مردم و عدم شناخت جمعیت‌ها از یکدیگر غلبه کرده و سیطره پیدا کنند و ملت‌ها را به جان هم بیندازند، دیگر نمی‌توانند به اهداف خود برسند.

این فعال فرهنگی اظهار داشت: در دوران جنگ ۸ ساله بین ایران و عراق طرفین متحمل خسران بسیاری شدند و از هر دو کشور بیش از چند هزار نفر کشته شدند اما اکنون مردم ایران به عراق می‌روند و مهمان آن‌ها هستند حتی خانواده شهدای ایرانی مهمان خانواده‌های شهدای عراق هستند. مگر می‌شود که فراموش کنند روزی مقابل یکدیگر قرار گرفته بودند؟ نکته‌ای که باعث اتحاد بین دو ملت پس‌ از این همه چالش می‌شود تأثیر اباعبدالله الحسین است.

این پیشکسوت رسانه ای افزود: نهضت عاشورا؛ وجود امام حسین (ع) و فرهنگ عاشورا تمامی مرزهای قومیت‌گرایی، پان‌عربیسم، پان‌ترکیسم و پان ایرانیست را درنوردیده است. کسی که در عالم و در طول تاریخ بخواهد مستقل باشد و ندای آزادی ‌خواهی سر دهد و ندای مخالفت با ذلت و ننگ را فریاد کند، توجه و نگاهش تأثیر گرفته از قیام امام حسین (ع) است. امام حسین علیه السلام با قیام خود فرهنگ‌ها و مرزهای فرهنگی، ملی‌گرایی و قوم‌گرایی را جابه‌جا کرد.

امامی در پایان سخنان خود ابراز داشت: اربعین به معیار مسلمین تبدیل‌ شده است و زمانی که این جمعیت عظیم در کنار هم قرار می‌گیرند و دنیای عرب و دنیای امپریالیسم و قدرت‌های بیگانه شاهد آن هستند، تمام آنچه در طول سال برای رویارویی ملت عراق و ایران برنامه‌ریزی می‌کنند از بین می‌رود. فرهنگ اربعین فرهنگ برادری، برابری و انسانیت است و تمامی کسانی که تحت عنوان هر برنامه‌ای بخواهند ملت عراق و ایران را مقابل هم قرار دهند باید عملی شدن این ایده را به گور ببرند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha