سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
محسن قرائتی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین قرائتی با بیان اینکه اربعین تفسیر زنده قرآن است، تصریح کرد: بنده به عنوان یک معلم قرآن که خیلی از آیات را خوانده ام و تفسیرش را نوشته ام حال که این راهپیمایی را می بینم می گویم این آیه این را می خواهد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی، استاد قرآن و کارشناس مذهبی، در ارتباط تلفنی با رادیو اربعین، راهپیمایی اربعین حسینی را الهام الهی دانست و گفت: روایات در مورد فضیلت زیارت اربعین همیشه بوده است ولی در موج اخیر همان طوری که مقام معظم رهبری فرمودند یک جرقه هایی شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه اربعین تفسیر زنده قرآن است، تصریح کرد: بنده به عنوان یک معلم قرآن که خیلی از آیات را خوانده ام و تفسیرش را نوشته ام حال که این راهپیمایی را می بینم می گویم این آیه این را می خواهد بگوید؛ مثلا در قرآن داریم که مردم مدینه، مهاجرین را تحویل می گرفتند، حالا هم نگاه می کنیم عراقی ها ایرانی را تحویل می گیرند. در واقع آیه ای که در قرآن خوانده بودیم در راهپیمایی اربعین با چشم می بینیم.

این استاد قرآن افزود: قرآن می فرماید «بَعْضُکُمْ مِنْ بَعْضٍ» همه از همدیگر هستیم. در راهپمیایی وقتی محبت ها را می بینیم، واقعا همین طور است همه از همدیگر هستیم و تو و من ندارد. در قرآن خداوند به پیامبر (ص) می فرماید من نام تو را بلند می کند «وَ رَفَعْنا لَکَ ذِکْرَکَ» و می بینیم بعد از ۱۴۰۰ سال نام امام حسین (ع) اینطور با عزت یاد می شود و یا در قرآن می فرماید افراد ایثار می کنند ولو خودشان ندارند یا بسیار ساده زندگی می کنند، اما هرچه دارند برای پذیرایی ذخیره می کنند. این ایثار است ما آیه ایثار را خوانده بودیم اما در راهپمیایی ایثار را می بینیم.

وی راهپیمای اربعین را موجب ناراحتی دشمنان و در نتیجه یک عمل صالح برشمرد و گفت: در قرآن آیه ای داریم که می گوید هر حرکتی که دشمن را عصبانی کند این برای شما عمل صالح است، مثلا در راهپیمایی ۲۲ بهمن، آمریکا و راهپیمایی روز قدس، اسرائیل را عصبانی می کنند. راهپیمایی اربعین همه را به وحشت انداخته است که قصه چیست؟ با همین ریختن در خیابان و تظاهرات شاه را بیرون کردند بنابراین معلوم می شود طاغوت ها می توانند حذف شوند. یعنی در خودی ها ایمان و امید تقویت می شود و در بیگانگان وحشت می شود. امید دادن به خودی ها یک عبادت است و ایجاد وحشت در دل کفار یک عبادت دیگر است.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی با بیان اینکه راهپیمایی اربعین حسینی روز به روز کامل می شود، افزود: مثلا اول راهپیمایی ها نمازشان متوسط بود ولی الان نمازشان خوب است، قدم بر می دارند تا نماز جماعت بخوانند و این خودش کمال است.

وی با تاکید بر اینکه این راهپیمایی عبادت است، اظهار کرد: زائران باید سعی کنند آن را حفظ کنند ما از فکر امام حسین (ع)، از علم امام حسین (ع)، از اخلاق و مناجات های امام حسین(ع) بهره ببریم و جذب خدا شویم. راهپیمایی نیز بعد از چند روز تمام می شود ولی هنر این است که از این راهپیمایی استفاده ها کرد و به خدا رسید.

این کارشناس مذهبی افزود: باید از امام حسین بخواهیم ما که داریم می آییم، دلمان را هم تو ببر و دلمان را جذب خودت کن و فکرمان هم به فکر خودت وصل کن. زبانمان را وصل کن و این راهپیمایی را انجام می دهیم تا این راه ادامه پیدا کند.

وی ضمن بیان اینکه تعبیر «جامانده» صحیح نیست، متذکر شد: ما در اسلام جامانده نداریم هرکسی کار کند به اجرش می رسد هرکسی هم نخواهد کاری بکند ولی نیتش باشد که آن کار را بکند اجرش را خدا به او خواهد داد، خدا از ما عمل نمی خواهد از ما تلاش می خواهد.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی افزود: تمام کسانی که پای تلویزیون می نشینند نگاه می کنند و می گویند «خوش به حالتان! ایکاش ما هم می توانستیم بیاییم» این افراد جامانده نیستند فقط به شرط اینکه بی تفاوت نباشند. خدا ثوابش را به شرط اینکه نیتش واقعی باشد، به او خواهد داد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha